Byggtråd: Derny

fedde skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är vid pacing med motorcyklar som man brukar
> ha en rulle på en liten
> ram baktill (på motorcykeln).
>
> Kolla det nedanstående på wikipedia:

Ah, tackar!

Det gick undan. Beställde grejjerna igår idag kunde jag hämta dom på posten!
Ett luftfilter till förgasaren, ett såkallat fullflödes filter.

6.jpg

På förgasaren

7.jpg

Och allt på motorn

8.jpg

Sen kom en liten besinkran. Är lite sugen på att göra en tank i kolfiber. Vi får se.
Vad det än blir så kommer den här kranen sitta där.

9.jpg

Och sist så fick jag ett drev.

1.jpg

4.jpg

Sen har jag stött på patrull när jag skulle ekra bakhjulet. Glad i hågen gick jag och köpte 36st bond ekrar på den lokala lbs'en. Men när jag skulle börja ekra upptäckte jag att hålen för nipplarna i fälgen var för stora för dom nipplarna jag hade. Nippeln liksom hängde precis på kanten. Kändes inte helt OK. Det visade sig då att jag ska ha lite tjockare ekrar, närmare bestämt 2,34 istället för 2,00mm och då även kraftigare nipplar. Kallas "transport eker" på svenska. Vanligt på packcyklar och mopeder. Har efter mycket om och men lyckat hitta en butik i Kristianstad som har just sånna ekrar i rätt längd. Så nu är jag snart på banan igen med hjulbygge.

Senast ändrad:
läste allt i minsta när de begav sig med Paragon, blir att göra lika nu :)

Imponerande är bara för namnet!

Nu har hela söndagen gått utan minsta lilla uppdatering - du måste väl ha byggt lite idag...?
Typiskt byggarväder desutom, storm o regn.
Angående dina exempelbilder på 70-talschoppers - självklart skall Dernyn ha en "Haschmoppe-lack" :)
Gärna flake...

JLarsson skrev:
> Ah, those memories... nån som kommer ihåg
> colorod? Flake, pearl, candy?
>
> Hissad ex-televerkstransit med komplett
> plyschinredning?

Självklart minns man ju Colorod. Tror till och med att jag har ett nummer kvar nånstans i mina gömmor. Sen fanns det ju Start&Speed också. Med hopvikt affisch i mittuppslaget. Det var ju inte igår direkt, S&S läste jag på sent 70-tal. Fan vad man börjar bli gammal. :-)

JLarsson skrev:
> Ah, those memories... nån som kommer ihåg
> colorod? Flake, pearl, candy?
>
> Hissad ex-televerkstransit med komplett
> plyschinredning?

Dagens ungdomar vet väl inte ens vad Fuzzy Dice är för något...

I helgen bar det av med frugan till Gustavsberg för att gå på nån julmarknad. Dessvärre blev vår minsta trött och jag behövde gå en barnvagns promenad. Det blev en promenad till Biltema....där jag köpte ett bensinfilter.

b2.jpg

b1.jpg

Mera delar trillar in. Nu var det dags för en Magura choke spak som ska agera gasreglage. Det handlar alltså om ett gasreglage utan returfjäder, misstänker att man kör så för att kunna hålla jämn fart + att man ska kunna finlira hastigheten. Det kommer vara som att köra med hängd gas hela tiden...säkert lite läskigt i början. Och inte nog med det, sen kör Dernys med för mig reglages felvänt. Man ger mer gas genom att dra spaken emot sig. Precis tvärt om mot ett vanligt tumreglage...Också lite läskigt i början.

3.jpg

2.jpg

1.jpg

Här två bilder på liknande reglage moddade efter förarens önskemål

6mg5671e1315934162228.jpg

4mg5682e1315933916823.jpg

Coolt bygge! Lite autosol och kärlek på alla reglage så blir det ännu snyggare än förebilderna. =)

Edit: Ser fram emot en RR när du drar runt Kallur i Falun med den där ;o)

Senast ändrad:
Igår blev det ett besök hos Roffes här på söder. Super skön butik med otroligt trevlig personal. Lite kul är att farsan köpte moppe delar från samma Roffes för ca 45år sen på samma adress.

1.jpg

Det blev ett par broms handtag, eller egentligen ett broms och ett kopplings handtag men på dernyn kommer båda vara broms. Super fina fyrfinger i kromat stål. Bra pris desutom, 140:- /st.

6.jpg

5.jpg

7.jpg

8.jpg

Sen kunde jag inte låta bli. Dom sålde ut lite olika flake lacker på sprayburk. Så jag slog till på en Tiddly Pink. Burkarna är ganska gamla så man måste värma upp dom lite och skaka utav bara helvete. Men resultatet kan tydligen bli riktigt bra. Spännande!!

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Som tidigare sagt - flakelack är en fin retro-trip.
När det begav sig så hade jag en moppehjälm i mörkblå flake.
Men skall du ha riktigt "grova flagor" så är det (kompressor) lacksprutor med special munstycken som gäller + ev inbyggd "visp" i färgbehållaren för att hålla flagorna från botten.
En variant skall vara att blåsa "torra flagor" och sen tjockt med klarlack.

Sakta men säker (med betoning på sakta) går byggandet vidare.
Hittade dom där tjocka ekrarna hos en butik i Kristianstad så dom borde komma på posten vilken dag som helst. Under tiden så har jag förberett baknavet för hjulbyggnad.
Har märkt att moppe delar över lag är ganska yxiga i finishen om man jämför med cykel delar. Porig aluminium och gjutränder hör till vardagen. Baknavet hade dessutom nån konstig silver grå lack på sig. Det visade sig bara vara ett tunt lager färg som gick lätt att få bort. Sen blev det lite polering av navet. Inget överdrivet men ändå blankt och en mycket mer "levande" yta än den där tråkiga lacken.

Polerhörnan

6.jpg

4.jpg

3.jpg

På med med kuggen för cykel sidan. Ett ruffigt 18t passar perfa. Fett på gängornaa sen dra för kung och fosterland. Sen på med en låsring från ett vevlager och dra för kung och fosterland igen. Det blir alltså en självmordslösning, men det kommer inte ställa till några problem då det inte kommer vara speciellt mycket belastning på det där drevet.

10.jpg

11.jpg

12.jpg

Sen har jag provmontarat det nya styrlagret och gaffeln. Var tvungen att kapa styrröret då det var för långt för gaffeln. När jag hade kapat röret upptäckte jag att det var avsmalnat i varje ända där lagerkopparna ska sitta. Så jag blev tvungen att svarva lite på ena koppen för att den skulle passa.

2.jpg

1.jpg

Provmonterade med framhjulet. Ser helt ok ut. Kommer behöva fixa lite i baktriangeln men över lag stämmer det. Kommer köra med horizontellt topprör till skillnad från många derny's som kör med slopat. Passade helt enkelt bätte på den här ramen att köra horizontellt. Kommer bli lite tightare för motorn också om man jämför men jag tror det blir bra.

8.jpg

9.jpg

7.jpg

Så fort jag svetsat och lött klar ramen kommer bygget ta ett jätte kliv framåt då jag kan montera nästan allt på ett svep.

Damen hemma jobbar på posten och har haft en sådan som tjänste fordon (utan motor). Lånade den ibland, ingen lätt trampad pjäs. Impad av bygget! Fick på sommarlovet i 12års åldern släpa fram Noveletten som stod i lagårn hos Mormor. Den hade grova cykelhjul och gick att trampa som vanligt. Det var ett normalt cykelnav bak och på vänster sida, fäst i ekrarna satt en stor remskiva. Gick att få ganska bra fart på den.

Kul projekt! Hur tänker du göra med avgassystemet? det verkar som att dom flesta kör med en burk som påminner om originalsystemet men aningens grövre, jag tänker att det skulle passa med en lite mer avancerad sak om du ändå är inne på customstuket, men det kanske finns begränsningar vad gäller ljudnivå? Kollar man på delar till Piaggio Ciao eller Si så finns det massor med fina små expansionssystem.

Idag satte min annars väldigt förstående fru ner foten.
-Om jag hör ett till sånt där moppe ljud från datorn går jag och DÖR!!!!!
Det var alltså dom här filmerna jag såg på högsta volym på datorn...
Hur som väldigt imponerande att kräma ur över 20hästar ur en 50cc!

Så det får nog dröja innan jag drar igång ett sånt projekt..... Men nån gång ska jag till Bonnville Salt Flats och köra nått hembygge.

(Återkommer om avgassystemen)

federico skrev:
> Kul projekt! Hur tänker du göra med
> avgassystemet? det verkar som att dom flesta kör
> med en burk som påminner om originalsystemet men
> aningens grövre, jag tänker att det skulle passa
> med en lite mer avancerad sak om du ändå är
> inne på customstuket, men det kanske finns
> begränsningar vad gäller ljudnivå? Kollar man
> på delar till Piaggio Ciao eller Si så finns det
> massor med fina små expansionssystem.

Det går ju inte att slänga på vilket system som helst när det är en tvåtaktsmotor om man vill ha ut nån form av effekt att tala om. Hur systemet är avstämt är väldigt viktigt för hur mycket effekt man får ut, hur effektregistret ser ut och vid vilket varvtal man kan plocka ut mest effekt.

chrobin skrev:
> Men nån gång ska jag till
> Bonnville Salt Flats och köra nått hembygge.

Cigarrformad full streamliner-liggcykel på Bonneville Salt Flats? Steyr-cykling i 200 blås bakom herrejössesdjävlar-trimmad Peterbilt? Me like! :)

/s-o

xyz-saft skrev:
> federico skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kul projekt! Hur tänker du göra med
> > avgassystemet? det verkar som att dom flesta
> kör
> > med en burk som påminner om originalsystemet
> men
> > aningens grövre, jag tänker att det skulle
> passa
> > med en lite mer avancerad sak om du ändå är
> > inne på customstuket, men det kanske finns
> > begränsningar vad gäller ljudnivå? Kollar
> man
> > på delar till Piaggio Ciao eller Si så finns
> det
> > massor med fina små expansionssystem.
>
>
> Det går ju inte att slänga på vilket system som
> helst när det är en tvåtaktsmotor om man vill
> ha ut nån form av effekt att tala om. Hur
> systemet är avstämt är väldigt viktigt för
> hur mycket effekt man får ut, hur effektregistret
> ser ut och vid vilket varvtal man kan plocka ut
> mest effekt.

Jag gissar att ett trimsystem avsett för 70cc Ciao kan ha en del likheter med vad som passar en 70cc Puch maxi cylinder. Min tanke var inte i första hand att få ut så mycket mer effekt utan att förändra utseendet.

federico skrev:
> Jag gissar att ett trimsystem avsett för 70cc
> Ciao kan ha en del likheter med vad som passar en
> 70cc Puch maxi cylinder. Min tanke var inte i
> första hand att få ut så mycket mer effekt utan
> att förändra utseendet.

Dags att googla fram excelarket ”Den lille ligisten IIb” och räkna lite på avgassystemet. Skulle slaglängden och portplaceringen skilja mellan Maxin och Ciaon så kan det göra en del för hur avgassystemet bör se ut. Gissningar kan vara bra, men porttider och hårda siffror skadar inte heller :)

Massor av tvåtaktstrimmarinfo: http://vintagesleds.com/library/manuals.php

chrobin skrev:
> ...
>
> Så det får nog dröja innan jag drar igång ett
> sånt projekt..... Men nån gång ska jag till
> Bonnville Salt Flats och köra nått hembygge.
>
>

Då är denna värd att se om du redan inte gjort det: http://www.imdb.com/title/tt0412080/
Som vanligt förenklar och delvis förvanskar filmen det som verkligen hände men det är ändå en mycket sevärd film, imho.

/L...

leggo skrev:
> chrobin skrev:
> -----
> > ...
> >
> > Så det får nog dröja innan jag drar igång
> ett
> > sånt projekt..... Men nån gång ska jag till
> > Bonnville Salt Flats och köra nått hembygge.
> >
> >
>
> Då är denna värd att se om du redan inte gjort
> det: http://www.imdb.com/title/tt0412080/
> Som vanligt förenklar och delvis förvanskar
> filmen det som verkligen hände men det är ändå
> en mycket sevärd film, imho.
>
> /L...

Men vad var det för idiot som döpte om den till "Citronträd och motorolja"? Måste ju ha förlorat nästan hela den svenska publiken med intresse för motorcyklar. Men filmen är grymt bra och sevärd. En sån där sällsynt film där både jag och frugan är överens om att det var väl använd tid att se filmen.

Jo den filmen har man sett ett antal gånger. Ett litet guldkorn som även föll min fru i smaken.

Angående avgassystem ropade jag igår hem för hutlösa 31:- ett enkelt system som liknar det på original Dernysarna. Blir nog lite fix och trix innan det passar men det löser sig.
Det där med expansionssystem känns inte rätt i det här sammanhanget. Dom är inte speciellt snygga och jag tror inte att det skulle passa in. Och sen låter dom ju så in i helvete, vilket är helt ok om man åker i 250knyck i saltöknen....

133923598_1.jpg

Du måste ju ha både expansionskammare och ljuddämpare till tvåtaktaren. Eller i alla fall expansionskammare, ljuddämparen dämpar ju bara ljud. Men för att motorn ska fungera krävs det mottryck från avgaserna. Har du riktig otur får du inte ens motorn att gå utan ett vettigt avgassystem.

^ Det sitter ju ingen expansionskammare på original Maxi, eller? Isåfall var är expansionskammaren på den här bilden? För vad jag ser är en ljuddämpare. Kröken och dimensionen på röret ger väll motståndet.

l1.jpg

chrobin skrev:
> ^ Det sitter ju ingen expansionskammare på
> original Maxi, eller? Isåfall var är
> expansionskammaren på den här bilden? För vad
> jag ser är en ljuddämpare. Kröken och
> dimensionen på röret ger väll motståndet.
>
>

Helt korrekt, massor av 2-taktsmotorer saknar expansionskammare, framförallt äldre

Jag har haft mopeder med motorer från Sachs, Puch och Zündapp, alla har bara krök och ljuddämpare.

Stork skrev:
> chrobin skrev:
> -----
> > ^ Det sitter ju ingen expansionskammare på
> > original Maxi, eller? Isåfall var är
> > expansionskammaren på den här bilden? För
> vad
> > jag ser är en ljuddämpare. Kröken och
> > dimensionen på röret ger väll motståndet.
> >
> >
>
>
> Helt korrekt, massor av 2-taktsmotorer saknar
> expansionskammare, framförallt äldre
>
> Jag har haft mopeder med motorer från Sachs, Puch
> och Zündapp, alla har bara krök och
> ljuddämpare.

Längden mellan cylinder och burk påverkar motorns karaktär även om det inte är någon riktig expansionkammare. Det gäller också att hitta en krök som passar med avgasportens diameter.
Vespa är också ett exempel på tvåtaktare utan riktig expansionkammare, och det fungerar hur bra som helst.
Passar på att slänga in några bilder på Piaggios hastighetsmonster från början av 50-talet, notera avgastratten utan motkona! undrar hur den låter....
Och för att knyta ihop scootersnacket med ditt (motor)cykel projekt så slänger jag in några gamla cykelrelaterade scooterbilder. Sorry om jag kapar tråden lite, kunde inte hålla mig ;)

Bilagor

• siluro.jpg
    siluro.jpg
    102.5 KB · Besök: 115
  • lam_vsp_velo.jpg
    lam_vsp_velo.jpg
    105.4 KB · Besök: 100
Vet inte om slidstyrd kontra kolvstyrd har nån betydelse men när det begav sig så hade varken min Suzuki K50 (-77) eller mina Sachsmoppar (Compact + lastmoppe) någon expansionskammare.
Trimningsgraden spelar väl även in - med högre trimningsgrad ökar nog behovet av mottryck.

Några motorer som är bra exempel på det här med tvåtakt och expansionskammare/avstämd pipa är modellmotorer. I RC båtar kunde man redan för länge sen plocka ut 2 hästkrafter ur 3,5 kubikcentimeter. Motorn är typ 10 cm lång och avgaspipan är en halvmeter. Förstår dock inte riktigt kopplingen till Dernyn. Här handlar det väl mest om att ha en vridstark lättviktsmotorcykel med kapacitet att i jämn fart dra en cyklist och sedan försiktigt köra ifrån densamma. Det viktigaste i Dernyn är väl utseendet, hantverket och funktionaliteten. Samt kanske lite suspekta saker som ljud och speciallösningar av problem.

Hasse#7 skrev:
> Det viktigaste i Dernyn är väl
> utseendet, hantverket och funktionaliteten. Samt
> kanske lite suspekta saker som ljud och
> speciallösningar av problem.

Där satt den! För mig sammanfattar det där ganska mycket hela projektet.

Kul med en Derny till i Sverige, tror kanske att jag är ensam om en äkta Derny Sport från 1950 i det här landet. Min hade stått i en källare i 40 år i Belgien. Behöver du bilder eller annan info är jag givetvis glad att få hjälpa till. Du hittar info om den på min sida www.ridenice.se
DSC_0600.JPG

DSC_0582.JPG

Då har jag alltså lyckats förstå nånting under 2011. Check! Det satt långt inne men nu kan jag fokusera på att begripa nånting 2012 också. :-)

Tillbaka
Topp