Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Stuvarn sa:Håller däcket luften redan nu utan gucka? Häller man på guckan direkt eller ska däcka stå å torka så sprayen/tvållösningen dunstar?
h.g.j sa:Häftigt... :)
42Hz sa:N a j s !
Plush sa:Har du provat den ännu?
Lars.E sa:Ikväll blev det stripp-show = Latex, gummi och glidmedel i mängder.
På med Latexdräkten på DT-hjulet.
På med Gummit och glidmedel.
Sedan var det bara att pumpa tills det satt där det skulle.
Lars.E sa:Premiärturen är avklarad och cykeln fungerade som förväntat finafisken.
Enda skillnaden i känsla när jag cyklar på denna är att växelspaken känns annorlunda och att den växlar tystare än vad sram-systemet gör.
Jag är 100% nöjd med andra ord :)
Plush sa:Det var kul att höra ?
Är väl ett känt faktum att Shimano har både bättre kedja och betydligt mer arbetade växelramper i kassetten än vad Sram har så att det är både tystare och en annan känsla visste jag redan ?
Ska bli kul att syna den i verkligheten så småningom. ?
Pepperazzi sa:Sjukt fin hoj, tack för snabbtestet :)
Då återstår bara lite grubblande innan jag får se vad som landar hos mig. :)
Sixten Fors sa:Riktigt snyggt bygge. Grattis!
Lars.E sa:Pepperazzi sa:Sjukt fin hoj, tack för snabbtestet :)
Du skulle kört lite mer när du liks körde lite.
Det enda du inte behöver grubbla på är väl att en medium som denna kanske är lite liten för dig.
Lars.E sa:Pepperazzi sa:Sjukt fin hoj, tack för snabbtestet :)
Det enda du inte behöver grubbla på är väl att en medium som denna kanske är lite liten för dig.
Plush sa:Lars.E sa:Pepperazzi sa:Sjukt fin hoj, tack för snabbtestet :)
Om jag minns rätt så är pepperazzi så pass lång att medium nog aldrig varit på tal väl?
Även om du Lars är längre än mig så vore M fel till honom trots att ni är liknande längder...
Pepperazzi sa:Lars.E sa:Pepperazzi sa:Sjukt fin hoj, tack för snabbtestet :)
Risken är väl att jag hade tryckt på köpknappen innan jag lämnat Skuleskogen om jag provat mer :)
Har inte cyklat fatbike, men varför vill man att den skall vara kortare (reach) än en vanlig cykel? Vill man sitta annorlunda med styret i knät eller vill man ha längre stam? Original är 60 mm. Jag får det till:Lars.E sa:Brytpunkten är vid 183cm enligt Canyon.
M = 171-183
L = 183-194
Jag är ca: 181-182
Sixten Fors sa:Har inte cyklat fatbike, men varför vill man att den skall vara kortare (reach) än en vanlig cykel? Vill man sitta annorlunda med styret i knät eller vill man ha längre stam? Original är 60 mm. Jag får det till:Lars.E sa:Brytpunkten är vid 183cm enligt Canyon.
M = 171-183
L = 183-194
S, sadelrör 390 mm, reach 395 mm, passar 145-160 cm cyklist.
M, sadelrör 445 mm, reach 425 mm, passar 160-175 cm cyklist.
L, sadelrör 490 mm, reach 455 mm, passar 175-195 cm cyklist.
Med längd på styrstam enligt tabell nedan.
Kolla grafen en gång till. Jämför med Lövis mått och utsago. Snacka sedan. Så slipper du göra bort dig, igen.Skogling sa:Men du kan väl inte ha en cykel som passar dig? Den måste ju passa GRAFEN!
Sixten Fors sa:Har inte cyklat fatbike, men varför vill man att den skall vara kortare (reach) än en vanlig cykel? Vill man sitta annorlunda med styret i knät eller vill man ha längre stam? Original är 60 mm. Jag får det till:Lars.E sa:Brytpunkten är vid 183cm enligt Canyon.
M = 171-183
L = 183-194
Lövis sa:Sixten Fors sa:Har inte cyklat fatbike, men varför vill man att den skall vara kortare (reach) än en vanlig cykel? Vill man sitta annorlunda med styret i knät eller vill man ha längre stam? Original är 60 mm. Jag får det till:Lars.E sa:Brytpunkten är vid 183cm enligt Canyon.
M = 171-183
L = 183-194
Jag är 190 lång, och har sadeln på ca 80-81cm.
Large är nog för kort åt mig i orginalutförande. Jag kör 70mm stem, och 20mm setback stolpe samt kedjestagen i längre läget (jj4,8).
Passar perfekt åt mig, mycket bra balans och viktfördelning.
11,6kilo väger den.
Lövis sa:Jag är 190 lång, och har sadeln på ca 80-81cm.
Large är nog för kort åt mig i orginalutförande. Jag kör 70mm stem, och 20mm setback stolpe samt kedjestagen i längre läget (jj4,8).
11,6kilo väger den.
Skogling sa:Men du kan väl inte ha en cykel som passar dig? Den måste ju passa GRAFEN!
castrello sa:Lövis sa:Sixten Fors sa:Har inte cyklat fatbike, men varför vill man att den skall vara kortare (reach) än en vanlig cykel? Vill man sitta annorlunda med styret i knät eller vill man ha längre stam? Original är 60 mm. Jag får det till:Lars.E sa:Brytpunkten är vid 183cm enligt Canyon.
M = 171-183
L = 183-194
11,6kilo väger den.
Jag känner Lövis, är 188.5 cm och har sadelhöjd 80 ca. Jag ägde en kort stund en Dude large och den var ok för mig med 70 (eller var det 80?) mm styrstam. I en perfekt värld hade jag haft 1-2 cm längre reach o kortare styrstam istället.
Skogling sa:Är jag bortgjord alltjämt, Sixten?
Lars.E sa:WTF? Hur lyckades jag citera mig själv här?
Lars.E sa:castrello sa:Lövis sa:Sixten Fors sa:Har inte cyklat fatbike, men varför vill man att den skall vara kortare (reach) än en vanlig cykel? Vill man sitta annorlunda med styret i knät eller vill man ha längre stam? Original är 60 mm. Jag får det till:Lars.E sa:Brytpunkten är vid 183cm enligt Canyon.
M = 171-183
L = 183-194
11,6kilo väger den.
Jag känner Lövis, är 188.5 cm och har sadelhöjd 80 ca. Jag ägde en kort stund en Dude large och den var ok för mig med 70 (eller var det 80?) mm styrstam. I en perfekt värld hade jag haft 1-2 cm längre reach o kortare styrstam istället.
Du och Lövis... Har / hade ni dämpade gafflar på era?
Sixten Fors sa:Dude är väl en superfin fatbike till rätt pris. Men geon är inte nyast och den finns inte i XL. Work-around är att man använder längre stam, vilket inte är hela världen.
Min 6½ år gamla 29" kolfiber-Scale i XL har kortare reach än nuvarande Scale, vilket gör att jag använder 100 mm stam. Inte optimalt, men det gör jobbet. För 6½ år sedan fanns bara 2012 års modell att välja mellan, så jag valde den.
Lövis sa:Lars.E sa:]
Jag har stel gaffel, minns inte säkert vad castrello hade (massvis med dudes här i nejden), men har för mig att den också var stel.
Lite längre reach vs. sadelrör blir väl sällan fel, det gör att samma cykel/stl går att anpassa till potentiellt fler cyklister, om de vill använda dropper, som numera efterfrågas till de flesta cykeltyper.Lars.E sa:Jag är inte 100% säker på att den hade varit bättre med nyare geo... Vad tror du att det hade kunna bli för fördelar med ny geo?
Att den nya Scalen är bättre än den gamla tvivlar jag inte på, men vad hade fördelarna på en fatbike varit?
Att det hade varit bättre för kunderna med fler storlekar (tex en XL) ifrågasätter jag däremot inte. Men samtidigt förstår jag tillverkarna som gärna vill ha tillräckligt stora serier på alla storlekar för att det ska bli ekonomiskt försvarbart.
Om Canyon skulle släppa en ny geo på Duden så skulle det varit mer utrymme för stora däck i korta läget som jag skulle hoppas på. Om andra förändringar skulle göra cykeln bättre så skulle det vara en positiv överraskning.
Lars.E sa:Lövis sa:Jag är 190 lång, och har sadeln på ca 80-81cm.
11,6kilo väger den.
11,6 är en bra vikt på en L. Det är väl ungefär vad jag skulle få på min M om jag skulle kört Lite Skin istället för SnakeSkin. Hur har du bantat din?
Liteskin tubeless föredrar jag, även om de inte håller lika länge. Mycket följsammare däck och bättre grepp på halt underlag med den mjukare stommen.
Tidigare sa jag att det ska vara 0,45bar, men nu har jag ändrat mig några steg, och kör nu på 0.40 med 84kg vikt.
Har en lättare sadelstolpe och styre/stem.
Gx 10-42 med 28fram, ashima bromsskivor etc.
En intressant sak är att du flyttat sadeln bakåt och styret framåt för att få balans och viktfördelning. Jag har istället flyttat sadeln framåt i railsen på min relativt korta cykel. Det gör att jag blir mer upprätt centrerad än om jag gjort som dig, vilket trots att vi gjort tvärt om ger liknande effekt på viktfördelningen. Skillnaden är att den mer upprätta sittställningen ger mer och snabbare utslag när man jobbar aktivt med viktfördelningen, vilket jag ser som positivt med de stora hjulen. (Men då du är längre än mig och har längre styrrör så kan det vara så att du trots allt hamnar lika upprätt och högt eller högre än mig trots dina inställningar?)
Med min sittställning så hade jag flugit över styret 17 gånger i veckan om det vore en heldämpad cykel med 70 graders gaffelvinkel och 26 X 2,2 däck. Men nu är den helstel med 4,8 som tur är :)
Att som dig flytta bak rumpan och flytta fram händerna gör att det blir lite rejsigare sittställning och man slipper sitta som en köttbulle på transporterna, men jag trivs rätt bra med att sitta lite mer som Tant Greta med cykelkorgen när jag bökar omkring på småstigarna.
Lars.E sa:Lövis sa:Lars.E sa:]
Jag har stel gaffel, minns inte säkert vad castrello hade (massvis med dudes här i nejden), men har för mig att den också var stel.
OK... Najs!
Kul att det är många Dudes där (var det nu är?). Det börjar bli några Dudes här i trakterna med. Dock inga Dudes med dämpgaffel här vad jag sett.
Åter igen... Dude är fina och din stela Dude är jättefin. Din Dude har modernare geo än min Scale avs. reach vs. sadelrör.Lars.E sa:Men åter igen... Håller med om att fler storlekar skulle gynna vissa kunder.
Sixten Fors sa:Åter igen... Dude är fina och din stela Dude är jättefin. Din Dude har modernare geo än min Scale avs. reach vs. sadelrör.Lars.E sa:Men åter igen... Håller med om att fler storlekar skulle gynna vissa kunder.