[Byggtråd] En Bombastisk gruscykel med campingambitioner.

Crocko

Aktiv medlem
Hej Igen

Nu kliar det lite i fingrarna igen, efter att ha ägnat månader åt att flytta möbler, dra om el, spackla och måla så känner jag att det är dags att göra något vettigare.
När jag började hänga på Happy så undrade man ju lite stilla vad det var för fel på tex. Alfa-Alfa som tycktes bygga fler cyklar än man rimligen kan cykla på, idag vet jag bättre, har för länge sedan passerat dussinet måste-ha-cyklar, har ett par ramar och en massa komponenter till kommande projekt men har ändå lyckats hitta en nisch som inte är uppfylld.

Mitt första gravelbygge tjänar ju som randohoj så där sitter onödigt tunna däck och tempopinnar och jag är för lat för att göra den konverterbar till off-road.
CX'n är mortionscykel på landet och är av omodern stötig aluminium.
Den fina Kona Rove som byggdes förra vintern skall ju permanent ha både skärmar och pakethållare och har ju dessutom 3 klingor fram så den kan man ju inte visa upp på skogsvägarna.

Men det jag upptäckte är att stål är ett förbaskat trevligt och förlåtande material om man vill åka lite stökigt, så nu till dagen ämne.
Jag skall alltså bygga en gravelhoj i stål som passar för dagsturer på och utanför grusvägen men som även kan fungera som en bikepack cykel för lite längre turer.
Tror jag läst det mesta som finns att läsa i ämnet och har fastnat för en ram som känns som en bästa möjliga kompromiss, för det finns absolut vackrare och praktiskt sett kanske fiffigare men jag fortsätter att hamna på denna ram, dock tänkte jag mig introducera lite interaktivitet i detta bygge främst på den estetiska sidan där jag känner att jag suger ibland.

Väldigt lite är beställt till skillnad från i vanliga fall, så input och feedback kan vara hela skillnaden mellan flipp eller flopp, men en del prylar finns redan i gömmorna men jag lovar att överväga alla förslag innan jag som envåldshärskare beslutar om vad som blir bäst.
Den tänkta ramen är:
Bombtrack hook ext2020.jpg

Saker som redan finns och förhoppningsvis kan användas:
Easton ARC hjulpar byggt på DT350, Sram red vev som borde kunna komma till sin rätt i en ram som har plats för 30mm axlar, växlar blir GRX 810 med största sannorlikhet.,

Om man vill bidra så har tar jag gärna emot tips, om det gäller förslag på ramar så finns det några måsten, lösning för dropper med intern dragning, minst 2" däcks clearence, stål, FM bromsmotering. Vilket elox bling passar bäst med halvmatt grönt? själv lutar jag åt orange för att lyfta med lite färgklickar.
Nej nu är det dags att sätta eld på korten och paypal kontot i takt med att era tips ramlar in.

Bilagor

moros

Aktiv medlem
Härligt, Bombtrack Hook Ext är en ram jag sneglat lite på inför kommande bygge men det här med T47 vevlager? Är det kul? Finns ju inte en uppsjö att välja på eller?

Crocko

Aktiv medlem
Härligt, Bombtrack Hook Ext är en ram jag sneglat lite på inför kommande bygge men det här med T47 vevlager? Är det kul? Finns ju inte en uppsjö att välja på eller?
Det är väl egentligen inte vare sig bättre eller sämre än andra nya "standards" i brist på riktiga standards, men i mitt fall som har en BB386 vev som legat för länge i bra att ha lådan utan att hitta ett hem så kan det ju vara en fullträff, tänke hitta ett lager som är konstruerat så att man kan byta kullager och då spelar det ju knappast någon roll, men plötsligt så får man plats med ett riktigt lager för 30mm axlar vilket har varit ett dilemma.

HåkanC

Aktiv medlem
För åtminstone bikepacking så borde väl navdynamohjul vara att föredra och för att få en sådan installationen ngt så när snygg borde du välja en gaffel med intern dragning av dynamosladden

För @AlfaAlfa klass på installationen så finns det väl inget annat än SONs "kontaktlösa" koppling SL

Selbstkontaktierung SL

Och då förstås även snygg installation och dold sladdragning till baklampan

Vippen

Aktiv medlem
Det blir nog toppen! Min Hook har snart gått 2.000 mil, funkar till allt från pendling till crossrace, men excellerar på grus skulle jag säga. En EXT ligger bra till som ersättare (om det någonsin behövs...).

Orange som accentfärg bifalles, det lär liva upp den lite väl oliviga gröna. Resten av existerande komponenter låter också spitze. Men dropper på en grusare? När i hela friden skulle det behövas på riktigt? Och se till att inte gå helt bananas med flare på styret!

Crocko

Aktiv medlem
Det blir nog toppen! Min Hook har snart gått 2.000 mil, funkar till allt från pendling till crossrace, men excellerar på grus skulle jag säga. En EXT ligger bra till som ersättare (om det någonsin behövs...).

Orange som accentfärg bifalles, det lär liva upp den lite väl oliviga gröna. Resten av existerande komponenter låter också spitze. Men dropper på en grusare? När i hela friden skulle det behövas på riktigt? Och se till att inte gå helt bananas med flare på styret!
Droppern är väl egentligen ren excess, men det är ju inte mycket skillnad i pris från en vanlig stolpe och ett reglage på styret gör ju inget annat än att bromsa så det vore kul att göra en integrerad lösning. Kanske det kan bli användbart om man hamnar vid sidan av vägen nån gång, men nu är det 99% villhöver och 1% nyttobaserat.

Styren är en djungel, ville helst gå klassiskt med nitto men deras har 30grader, har kört 12 på mina tidigare men Ritchey venture med 24grader ligger nära då många valt det och är nöjda utseendet till trots.

el_gabri

Medlem
Jag tar min cykel som är någon slags gravelrandohybrid på stigar ibland. Har man inte varit där förut är det lätt hänt att helt plötsligt vara omgiven av rötter o stenar. I dessa lägen saknar jag en dropper. Jag har dessutom hook ext gaffeln vilken är utrustad med intern dragning för dynamo så Håkan kan vara lugn.

el_gabri

Medlem
Hade jag varit du hade jag väl sneglat lite på en Fairlight. Inte så mycket dyrare... jag inbillar mig att det är lite finare cykel för pengarna. Mest är jag kanske bitter för att jag inte kunde lägga det extra som behövdes.

Crocko

Aktiv medlem
Hade jag varit du hade jag väl sneglat lite på en Fairlight. Inte så mycket dyrare... jag inbillar mig att det är lite finare cykel för pengarna. Mest är jag kanske bitter för att jag inte kunde lägga det extra som behövdes.
Faktum är att jag sneglat som bara fan på Fairlight och kan absolut hålla med om att den är snyggare, men bara på ett ytligt plan. Tanken med detta bygge är att det skall bli en brukshoj där slitaget från ramväskor och stenskott förhoppningsvis framträder av frekvent användande, så mot den bakgrunden känns inte en snygg lack för dubbla priset som rätt prio.

Jag är vanligtvis inte den kostnadsmedvetne cykelbyggaren så detta blir ett socialt experiment om jag kan vara ekonomisk och använda prylar jag har redan istället för att köpa hem en massa nytt. Sen minns jag hur besviken jag blev första gången jag tog bort ramväskan från min Gradient och insåg att den snygga matta borstade Ti ytan fått märken, här behöver jag inte bry mig om det.

Peth

Aktiv medlem
Det är en Curve GMX+ du vill ha, du vet det innerst inne. Bara att öppna plånboken!
8A0B1E1D-1D75-4B4E-A93C-5B12D3FEB92D.jpeg

Crocko

Aktiv medlem
Det är en Curve GMX+ du vill ha, du vet det innerst inne. Bara att öppna plånboken!
Visa bilaga 455640
Hmmm, hade så varit fallet så hade jag nog bara adderat den till listan på andra saker som får min plånbok att se ut som en gäddkäft, men efter noga övervägande kan jag säga att det är fail på följande punkter:

1. Jag har redan en snyggare Ti cykel.
2. Om 2" däck inte räcker för bärigheten så är det snarast fatbike land och då tar jag hellre den.
3. Den viktmässiga vinsten med Ti över stål försvinner helt om jag lastar på såna bildäck.
4. Om jag köper en MTB med krullstyre vill jag väl verkligen ha en dropper vilket denna inte tycks var förberedd för.
5. Om jag ändå känner för att spendera såna pengar så förväntar jag mig snyggare kabeldragning på en hoj i den prisklassen.

desmo

Aktiv medlem
Jag antar att du har bestämt dig för bockstyre?
Inte för att jag behöver, men hade jag funderat på en bikepacking-cykel för upplevelsens skull hade jag nog kikat på en flatbar gravel (aka mtb typ) med singelspeed (inbillar mig att det blir mindre fokus på fart, och mer på upplevelse. Eller så är det bara plågsamt).

mzi

Aktiv medlem
Kul idé! Men det är på tvärs med vad alla andra vill ha, känns det som! Det var ju i bikepacking-kretsar som midge-styret fick fart för MTB, och är det någonstans som man pratar om spann på växlar så är det ju där. Men testa och återkom! Jag tror det kan vara kul.

Crocko

Aktiv medlem
Inte för att jag behöver, men hade jag funderat på en bikepacking-cykel för upplevelsens skull hade jag nog kikat på en flatbar gravel (aka mtb typ) med singelspeed (inbillar mig att det blir mindre fokus på fart, och mer på upplevelse. Eller så är det bara plågsamt).
Föstår hur du tänker, tror jag men om jag får plats för ytterligare en hoj i framtiden så skulle nog en enpetare med brett rakstyre bli en town cruiser med feta skinwalls. Ute i terrängen är jag för bred och tung för att inte kunna huka bakom ett krullstyre och växla ner ordentligt i uppförs backarna.

Berk

Aktiv medlem
Kanske är den länk som kam upp i alfa-alfa tråden nyttigt:

Crocko

Aktiv medlem

Crocko

Aktiv medlem
Hmm

Undrar om det är livet som bråkar med en eller om det bara är löjligt med integrerad dropper. Hur som helts har jag givit mig på det omöjliga uppdraget att hitta passande delar i rätt färger utan att spränga banken eller få 18veckors leveranstid.

Tyvärr blev det redan fel i första leveransen och vänsterreglaget som kom hem var utan växelreglage, så frågan är om det skall bytas/säljas eller om det blir annat reglage vilket skulle kännas lite dumt.

Ingen ram beställd än men delarna anpassade efter stålram med 27,2mm sadelstolpe så om ingen har förslag på något som är lika billigt som Hook Ext eller riktigt mycket bättre så börjar det väl bli dags att beställa en sån så att man får en i rätt färg.

I andra änden av reglagen har jag fastnat för 4-kolvs ok från Hope som är så hopplöst slut i hela världen, men skam den som ger sig.

Ingen med en GRX 600 vänster som kan men inte vill växla som vill byta mot ett nytt i kartong utan växel?
Sen vill jag se lite engagemang i samma nivå som gällande utväxlingar på gravel, behöver lite press att se till att ha grejer hemma att bygga med i Jul :)

Bilagor

LTS

Aktiv medlem
Du behöver inte känna dig ensam. Jag byggde ihop en bikepacking-cykel som förberedelse inför ett flera dygn långt lopp. Den har rakt styre med barends, inte singlespeed, men 1x8 11-30, som många nu för tiden kanske tycker är nästan singlespeed. Allt är nytt utom ramen, så det är inte bara för att det är vad jag råkade ha hemma. Jag har i stort sett bara cyklat på den hela sommaren.

Crocko

Aktiv medlem
Bestämde mig för att inte deppa ihop över den lilla fadäsen med det felande handtaget och trots att jag en kort stund kikade på separat reglage, så har jag kommit på bättre tankar och kommer byta ut det mot ett växlande reglage istället.

Av bara farten så passade jag på att inventera bygglistan och se till att få iväg beställningar på annat som inte fanns hemma eller var på väg, bromsoket är fortfarande en cliffhanger, men chansen finns att de hittar fram innan jul. Så tanken är att i brist på normal jul så kanske man får bygga lite cykel i alla fall och det är ju inte det sämsta.

Men för att bumpa tråden tänkte jag testa att ta in lite åsikter om färgvalet, jag har ju valt svart med orange elox som accentuerande färg och detta kan ju lira med både 2020 och 2021 ramen, så innan order now trycks på, vad tycker Happy? Vilken ram blir personligaste bygget.

Bilagor

desmo

Aktiv medlem
Nu råkar jag ju ha tre gröna stål-hojar... men var inte den blåa lite piggare?
Men jag väntar på när du hittar till lösningen att lackera om den!

Crocko

Aktiv medlem
Nu råkar jag ju ha tre gröna stål-hojar... men var inte den blåa lite piggare?
Men jag väntar på när du hittar till lösningen att lackera om den!
Det var en bra beskrivning på en nyligen utskriven patient, piggare. Men det beskriver exakt känslan jag får, tidigare årsmodeller har varit tidstypiska i mörka metallic varianter, sen kom den stridsklara som jag egentligen hade lite svårt att ta till mig, men den blå/grå är ju bara mer traditionell men lite beige, inte någon pulshöjare direkt.

NickPick

Aktiv medlem
Den gröna är snygg, men helvete vad tjatigt det börjar bli med gröna grusvägscyklar. Såg att cykelcity släpper 10 typ salviagröna cyklar som någon special edition senast häromdagen... Fast vidare unikt är det väl inte?

Den blåa,men nyanser i orange kanske blir knas?

NianGbg

Medlem
Tycker den gråa 2019 var riktigt snygg, blev lite besviken på den gröna 2020 som var lite meh men den blåa gör en bra comeback i mina ögon. Borde göra sig bättre med svart/orange också? Själv varit sugen på en Hook EXT. Får man fråga varifrån du kommer klicka hem den?

mzi

Aktiv medlem
"Orange & Teal" känns väl fräscht och nytt?

Nä, både det oliv- eller militärgröna känns lite trist, och orange kommer också kännas daterat snart, är jag rätt övertygad om.

Crocko

Aktiv medlem
Tycker den gråa 2019 var riktigt snygg, blev lite besviken på den gröna 2020 som var lite meh men den blåa gör en bra comeback i mina ögon. Borde göra sig bättre med svart/orange också? Själv varit sugen på en Hook EXT. Får man fråga varifrån du kommer klicka hem den?
Hittade några Italienare som sålde 2021 till bara typ 1000 mer än vad 2020 ramen kostar, minns inte sida nu utan minneshjälp men kan posta det senare.

Crocko

Aktiv medlem
Så där, nu är det tryckt på en mass knappar så nu återstår det att se om det blev rätt eller om det är som en ikea möbel att man får lite oanvändbara delar över och saknar någon livsviktig.
För att jag skall kunna dela med mig lite av hur det är i väntans tider och eftersom det här förmodligen blir corona klappen för iår så avslöjar jag inte så mycket mer än utan det får bli lite uppacknings uppdateringar i takt med att jag släpar hem kartonger.

Men än så länge känns det rätt,

Crocko

Aktiv medlem
Det här verkar ju inte bättre än att detta kan bli en långsam tråd, för det är fasen inte lätt att hitta delar att bygga med i dessa tider.
Tror jag tråkat varenda känd och en del mindre kända webshopar i jakten på delar som passar min idé, lever upp till specen men fortfarande inte låter budgeten skena mer än de sedvanliga +30% över initiala gissningen.

Dessutom har jag bettat på en helt okänd leverantör av ramen vilket känns lagom spännande nu när vi går in på dag4 utan ett enda livstecken från dem.

Mest frustrerande har nog min vilja att hitta ett däck som är minst 2” och skall funka för lite vägcykling men ändå funka i spenaten, när jag äntligen valt ett teravail däck som kändes rätt så såldes det ena exemplaret innan jag han lägga beställning, så tillbaks till jakten.

Men idag kom i alla fall ett oväntat bra besked när cykelcity hörde av sig och sa att det fanns ett paket till mig. Så trots att jag inte vet när jag kommer rulla den första metern så hyser jag gott ”hope” om att kunna stanna när jag vill det.

To be continued...,

Bilagor

Crocko

Aktiv medlem
Kan bli en bra dag till slut, nu hörde tyskarna av sig och meddelade att det var första dagen tillbaks på jobbet efter covid karantänen och de skall skicka ramen så snart de bara kan, så det kanske blir en bra beställning till slut.
Bromsarna är en riktigt sexig lite bit cnc bearbetad aluminium, sen kan man ju naturligtvis fråga sig om man behöver 4-kolv ok på en gravel men något skall väl sticka ut även på ett budgetbygge.

marr

Moderator
Forumvärd
Kan bli en bra dag till slut, nu hörde tyskarna av sig och meddelade att det var första dagen tillbaks på jobbet efter covid karantänen och de skall skicka ramen så snart de bara kan, så det kanske blir en bra beställning till slut.
Bromsarna är en riktigt sexig lite bit cnc bearbetad aluminium, sen kan man ju naturligtvis fråga sig om man behöver 4-kolv ok på en gravel men något skall väl sticka ut även på ett budgetbygge.
Man behöver alltid 4kolvs ok ;)

mzi

Aktiv medlem
Alla mina bromsar sitter på ramen, aldrig på hjulen. Har jag gjort fel då?

Peth

Aktiv medlem
Aldrig för sent att montera en adapter så du kan göra ett dubbelmontage med bägge oken på samma skiva.
Hm, slangen till frambromsen är för kort för att nå till bakre bromsskivan, så det får bli bakbromsen som flyttas framåt.

Crocko

Aktiv medlem
Gottelådan börjar se lovande ut även om 2-3 paket fortfarande saknas, Postnord var här och låtsaslevererade ramen imorse så med lite tur lyckas de lämna av den hos ombudet under morgondagen så jag kan hämta ut den.

Färdigblingad kommer den inte bli men med lite tur så blir den körbar nog att kunna bidra med någon delsträcka av rapha cyklingen under mellandagarna. Och nu när vi går mot ljusare tider så är det väl inte en dag för tidigt.

Men det har varit en pärs att hitta delar, verkligen dålig timing att bygga hoj nu, men desto bättre tider att cykla.

Bilagor

Crocko

Aktiv medlem
Äntligen, här har det vankats av och an och jagats paket, men nu är äntligen huvud komponenten i min ägo.
Jag vet ju att jag köpt något tillverkar i anrikt Italienskt stål, men kartongen skvallrar om fin-kinesisk inblandning.

Gladast blev jag nog åt den super seriösa paketeringen och att färgen är betydligt mörkare än vad katalogbilderna antytt.
Nu är det bara rota fram mekstället och verktygen så blir det nog jul i år oxå.

Bilagor

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer