[Byggtråd] En Bombastisk gruscykel med campingambitioner.

Bonicon

Aktiv medlem
...
Bromsarna är en riktigt sexig lite bit cnc bearbetad aluminium, sen kan man ju naturligtvis fråga sig om man behöver 4-kolv ok på en gravel men något skall väl sticka ut även på ett budgetbygge.
Jag har Shimano BL/BT-MT501/520 med 203mm Magura-skivor på min Bootzipper...naturligtvis overkill och mer ett resultat av delar jag hade tillgång till. Men i slutändan är det ofta det som sticker ut som gör hojen speciell. Jag funderar för övrigt på att utsätta hojen för en crash-diet och byta ut den tunga gaffeln mot den från Bombtrack i din första post, men då ryker ju tyvärr också mina pizzadiskar...

Bootzipper650bXL-15.jpg

Crocko

Aktiv medlem
Jag har Shimano BL/BT-MT501/520 med 203mm Magura-skivor på min Bootzipper...naturligtvis overkill och mer ett resultat av delar jag hade tillgång till. Men i slutändan är det ofta det som sticker ut som gör hojen speciell. Jag funderar för övrigt på att utsätta hojen för en crash-diet och byta ut den tunga gaffeln mot den från Bombtrack i din första post, men då ryker ju tyvärr också mina pizzadiskar...

Visa bilaga 460338
Ja med de där lär det ju finnas tillräckligt med stopping power, själv skulle jag faktiskt föredragit en snygg stålgaffel men tycker att det är svårt att hitta, Kona's är helt ok men i detta fallet ingick ju gaffeln i ramsetet så det kändes dumt att inte använda den. Sen har jag ju fastnat lite för FM montering av bromsar på krullstyr cyklar, blir en clean look.

glitch

Aktiv medlem
Skummade igenol tråden lite nu, tur du valde den blågråa ramen :) det där blir nice.

Crocko

Aktiv medlem
Har några små pott hål att reda ut när längden på styrhuvudet vuxit ur mitt pressverktyg och jag inte hittar mina lager med klingbultar och tubelessventiler så det verkar bli ytterligare ett oplanerat besök hos någon lbs. Men riktigt nöjd med färgen.

Crocko

Aktiv medlem
Det här var verkligen en julklapp som både ger och tar, jag har givit upp att få till mina idéer om accentuerade detaljer i orange då det är hopplöst att hitta ställen som har grejer hemma. När man väl gör det så slåss man emot leveranstider, idag kom min klinga till ombudet, den beställdes den 8:e december.

Sen har denna cykel testat mitt tålamod på ett sätt som jag inte trodde var möjligt efter ett ganska omfattande byggande de senaste åren, det började redan med styrlagret och sen har det i princip fortsatt med varenda del och moment. Det finns inte Shimano bult till att koppla slangen till grx handtagen, hur kan Shimano ens sälja britters för flera tusen utan att ens bjuda på en bult och en oliv, otroligt kass.

TL däcken krävde ett dygn med slang för att klättra på plats, sen fick man ändå smeka tillbaks den sidan men lossat för att få ur slangen, listan kan göras lång, så jag hoppas verkligen att det bjuds en sweet ride när man till slut får känna på sadeln.

Med lite kedja och lindan på plats så kan man nog få en bättre känsla för vad det är man byggt och kanske en möjlighet till några bilder på hojen.

Bilagor

glitch

Aktiv medlem
Köpte du lösa reglage och ok? Jag fick med oliver till mina 105.or.

Crocko

Aktiv medlem
Köpte du lösa reglage och ok? Jag fick med oliver till mina 105.or.
Lösa reglage eftersom jag kör med hope ok.

Men efter ett sista försök att obstruera med att vägra stänga kedjelåset så är den komplett om än inte helt klar då det är lite bling som skall på när det det går att få tag på.

Soffan var upptagen av sambo som försöker lösa någon sorts världskris i Game of Sultans så det fick bli en i mekstället innan vi kommer ut i dagsljuset.

Bilagor

Crocko

Aktiv medlem
Nån cykelfotograf med telefonen blir jag aldrig, men så här ser resultat ut i det gråa december vädret.

Bilagor

Crocko

Aktiv medlem
Vilket styre har du?
Det är det konstiga och krokiga från Ritchey som kostar runt 400 spänn, Venture Max tror jag det heter, basic modellen känns ovärt att lägga mer pengar på ett gravelstyre när vätskan i däcken väger mer än viktskillnaden på detta och dubbelt så dyra.

Vad jag gillar är lagom flate 24grader, en lätt back swep som bidrar till komforten och en reach som jag känner igen från andra kompakt styren, sen får vi se om jag gillar stödet i handen som puckeln är tänkt att ge, men det ser inte så knasigt ut när lindan är på.

Valde dock att gå upp en bredd jämfört med normalt för att få lite extra hävstång när man behöver knixa sig fram.

C-dale

Aktiv medlem
Det är det konstiga och krokiga från Ritchey som kostar runt 400 spänn, Venture Max tror jag det heter, basic modellen känns ovärt att lägga mer pengar på ett gravelstyre när vätskan i däcken väger mer än viktskillnaden på detta och dubbelt så dyra.

Vad jag gillar är lagom flate 24grader, en lätt back swep som bidrar till komforten och en reach som jag känner igen från andra kompakt styren, sen får vi se om jag gillar stödet i handen som puckeln är tänkt att ge, men det ser inte så knasigt ut när lindan är på.

Valde dock att gå upp en bredd jämfört med normalt för att få lite extra hävstång när man behöver knixa sig fram.
Gillar också Venturemax men inte bulan, så jag har jämnat ut den med bitar av gammal musmatta + silikoninlägg ovanpå detta + ovansidan av raka delarna vid styrstammen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer