[byggtråd] En gammelräser får nytt liv....

Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Sadeln och nödbromshandtagen tyder på 70 talet.

ja, det är ganska mycket som moderniserats vad gäller komponenter och skruvar på det här exemplaret. men ramen är garanterat från 50-talet, tror att gaffeln är helkromad på 40-tals cyklarna och att man började med den halvlackerade gaffeln i början av 50-talet. Jag är verkligen ingen expert på Crescent racercyklar men har ett hyfsat minne vad gäller detaljer. Det finns en hel del info på flera hemsidor om man är nyfiken.

mannen bakom cykelhobby kan garanterat datera din ram mer exakt
http://www.cykelhobby.com/

Raketsport har en del scannade broschyrer från den tiden http://www.raketsport.com/crescent_broschyrer.htm

Senast ändrad:
Har försökt hitta lite info om dessa hojar, det är inte helt lätt.

Kolla här: http://www.cykelhobby.com/crescentmellan.htm
Och här: http://www.raketsport.com/cykel_moped_mc_55.htm <<< Den ramen ser ju ut EXAKT som min, dekoren stämmer så vitt jag kan se. Men sedan är det ju bromshandtag och så som inte stämmer. Vevpartiet är dock samma.

Pepita har tydligen funnits i mufflös ram på 1959 års modell. Dock hade den ju pepita-möster då förstås.

Men tydligen av ovanstående länkar att döma, är min ram från 60-talet eller tidigare. T.ex så är bakgaffeländarna är för Simplex (står även instansat "Simplex"), vilket satt på hojar en bit in på 60-talet..

Miss Lycka skrev:
> Både färgen och omuffad ram tyder på en senare
> årgång.

Omuffad ram har nästan alla Crescentracers på 40-50 talet, kolla in cykelhobby. Orange färg och den dekoren fanns redan på 30-talet och ersattes med pepita i slutet på 50-talet/början 60-tal.

Färgen stämmer inte, SIS-växlar kom på åttiotalet, svetsad ram och inte slaglödade muffar, sadel och bromshandtagen kom på slutet av 70-talet

I mina ögon ser det ut som en 50-tals Crescent med utbytta komponenter.

Edit: Glömde tilläga, roligt bygge och kul att följa tråden.

Senast ändrad:
låter som ett ok pris tycker jag med ca 2500!
Då har du ju en cykel som du bygt själv, det värmer härligt!
Och sen en riktigt bra cykel! klart bra argument för att lägga 2500!

Miss Lycka skrev:
> Färgen stämmer inte, SIS-växlar kom på
> åttiotalet, svetsad ram och inte slaglödade
> muffar, sadel och bromshandtagen kom på slutet av
> 70-talet

Färgen vette tusan, den är rätt risig på nära håll, bättringslackad på många ställen och väldigt nedmattad. Man kan nog inte bedöma huruvida den är rätt eller inte dels för att min kamera suger och dels pga skicket. SIS-växeln och sadeln köpte farsan på cykelringen på 90-talet. Vad som satt tidigare vet jag inte, men antagligen brooks sadel och simplex växel. Det står "simplex" på dropoutsen i alla fall.

Miss Lycka skrev:
> Sedan hade de tidiga ramarna lösa kabelfästen
> och växelspakshållare. De var gjorda av en
> plåtklämma.

Nej, många bilder bekräftar att kabelfästena faktiskt fanns där även på 50-tals modeller. Växelspakshållarna på min är också lösa, men spakarna är i plast. Plastreglage talar förstås för att det är en senare årsmodell.

Ramen ser ju ut som en 50-talsram (se bilden nedan), fast färgränderna på sadelröret är nog inte lika om jag tittar noga. Men det är många detaljer som onekligen talar för senare årsmodell, om man bortser från det som jag vet är bytt (bakväxel, tantsadel, hjul)

1956.jpg

Senast ändrad:
Ni får gärna leta upp något fyrkantsvevparti för räser, om ni har något sådant till övers. Jag betalar inte så våldsamt mycket, men ni kan ju komma med förslag! PM:a om ni har något. Gammalt som nytt, helst gammalt.

Finns det ingen bricka (eller gravyr) med serienummer, modellnummer eller liknande om du vrider och vänder på ramen?

Nu håller jag på och kollar på nya vevpartier på rosebikes. Har hittat ett rätt billigt som jag tycker ser ut att funka. Dock står det att det är för axellängd "110 mm square jis". Vad innebär detta? Axeln på min hoj är ju 128,2 mm. Blir kedjelinjen 1,82 cm fel eller kommer det inte att passa?

Du glömmer att halva axeln hör till vänster sida. Skillnaden i utstick per sida blir alltså hälften, 9,1 mm.

JIS är japansk standard som alla tillverkare av fyrkantsvevar och axlar följer i modern tid, utom campa. Så om du inte har fått tag på någon udda axel så är det troligt att din axel också är JIS. Du kan fråga handlaren som du köpte axeln av.

Lycka till med cykeln!

MarcAd skrev:
> Kul projekt, Jag har en polare som skall åka
> Vättern på sin gamla Monark.

Fin! samma färg som min vinterpendlare, tror att den där färgen kom i början av 70-talet?

Senast ändrad:
Vore det inte lite kul om alla med retroracers samlades och körde ihop i en klunga runt Vättern? Vore faktiskt riktigt vackert att se.. Har en sen 80-talare (tror jag) själv men den kommer nog inte åka det varvet nån gång.

andematt skrev:
> Vore det inte lite kul om alla med retroracers
> samlades och körde ihop i en klunga runt
> Vättern? Vore faktiskt riktigt vackert att se..
> Har en sen 80-talare (tror jag) själv men den
> kommer nog inte åka det varvet nån gång.

VRoica? ;)

Har nu varit förbi biltema och köpt nya hjul! Dryga 500-lappen fick man ge för dessa, och det är det värt, för de gamla var bortom all räddning. Har också skaffat nya bromsklossar. Nu fattas bara kassett, vevparti, kedja, däck och slang, sedan är den klar!!

8,6 kg väger den som den ser ut på bilden:
SN156224.JPG

Kassett: 250g
Kedja: 300g
Vevparti: 700g
Däck: 2x300g
Slang: 2x100g
Pedaler: 380g

Totalt lär den väga runt 11 kg. En viktminskning med 25% sedan jag fick den!

Lade förresten märke till detta, se nedan. Det verkar som att detta växelreglage inte är original. Från början har växelreglaget suttit direkt i ramen och bara på ena sidan. Så denna hoj är alltså från den tidsåldern då man manövrerade framväxeln med en spak direkt på själva växeln.
SN156231.JPG

Min hoj är en tävlingsräser från 50-talet. En crescent 201. Den har blivit uppgdarerad och fixad med flera gånger, och saknar ramnummer och emblemet i fronten. Kul att man har en så jädra gammal hoj alltså! Nästan helgerån att inte återställa den till original alltså. Men jag vill ju använda den också.

Gå in på länken och kolla in resten av bilderna
http://www.cykelhobby.com/crescent201.html
201-1.jpg

Senast ändrad:
Köpte deras billigaste hjul. De har Alex Ace-24 fälgar och Quando nav. Grejerna funkar säkerligen bra till detta ändamål. Jag fick rikta dem en gnutta det första jag gjorde, nu är de spikraka. Jag tycker de passar hojen, påminner lite om originalfälgarna. Och det är bra också att det inte var QR på dessa, utan istället gamla hederliga muttrar. Känns bättre så när man har horisontella dropouts baktill. Dessutom tycker jag det ser snyggare ut. Nu tycker jag bara sadeln och sadelstolpen sticker ut som "moderna". Kanske blir till att byta i alla fall stolpen, till en alu-färgad. Någon som vet om man kan få bort det vita trycket på sadeln så den blir mer diskret? Något lösningsmedel t.ex?

Framhjul 249:-
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Falg/Framhjul-270028/
27-0028_m.jpg

Bakhjul 289:-
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Falg/Bakhjul-for-kassett-2127-vaxlar-270030/
27-0030_m.jpg

MRobson skrev:
> Fin cykel (oavsett modell) och kul tråd!
> Såg att en 205a kostade 458 riksdaler 1959, det
> är ca 5200 kr i dagens penningvärde.
> (Källa:
> http://www.scb.se/Pages/PricesCrib.aspx?id=258649)
>
>
> Var cyklarna mycket billigare förr?

Tack! Bara 5200? Det var likadant med bilar förr, farsan köpte en spretans golf för 25 000 på 70-talet, dvs med dagens penningvärde ca 125 000. Nu går de ju lös på 170 000 för snikvarianten och bra mycket mer så fort man vill ha lite utrustning.

Roligt med såna här trådar, hoppas du får mycket nöje med cykeln.

Valhalla_ skrev:
> ...Kanske blir till att byta i alla fall stolpen,
> till en alu-färgad....

Den där Kalloy Uno-stolpen går bra att slipa av svartfärgen, krävs bara våtslippapper och svett.
Har gjort så till en gammBianchi.

Sadel fyndar du på tradera, http://www.tradera.com/fordon-batar-delar-10?search=brooks

En tanke:

Jag har aldrig testat, men kan tänka mig att 9-delat blir ganska svårt att växla med friktionsreglage. Jag vet inte vad du har tänkt dig för kassett, men det kan nog vara att föredra med 8-delat.

Jag har en gammal stålracer som jag byggt om till ful-cross. Jag kör original friktionsreglage med MTB-bakväxel och 8-delad kassette. Det funkar bra. Antar att totalbredden på en 9-delad är samma som på den 8-delade. I så fall borde det funka.

Bakbromsen skrev:
> Jag har en gammal stålracer som jag byggt om till
> ful-cross. Jag kör original friktionsreglage med
> MTB-bakväxel och 8-delad kassette. Det funkar
> bra. Antar att totalbredden på en 9-delad är
> samma som på den 8-delade. I så fall borde det
> funka.

Det passar säkert. Jag tänkte mer på att det är kan vara pilligt att få växlarna att lira fint när kransarna sitter såpass tätt som på 9.

Får se hur jag gör. Jag har en 9-delad kassett som bara ligger och samlar damm. Jag ska nog börja med den tror jag. Jag tänkte köra med ett rätt snyggt single vevparti som kostar 180 spänn på rosebikes, frågan är då bara hur brett drevet är, dvs om kedjan får plats. Men jag tror maximala utväxlingen, 46:11 blir alldeles förträffligt för min del.

Har du en kassett liggande är det ju bara att testa, kör på.

Ang. framklinga: En klinga som är 1/8" tum bred kommer inte att fungera, du behöver 3/32" bredd för att det ska fungera med kassett. Om klingan är 3/32" bör det fungera bra.

Kanske inte relevant, men jag renoverade en gammal hoj som jag satte biltemahjul på (som för övrigt fortfarande rullar på klockrent trots total brist på underhåll och gott om bunnyhoppande). Min hoj hade från början sex-delad kasett baktill, denna byttes till en 7-delad från biltema, men då kör jag med originalväxel.

Länk till min gamla byggtråd: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1077331/1091070

Måste passa på att fråga, innan jag beställer vevparti och kassett (jag skippar idén med att köra 9-delad mtb-kasset, blir så stora steg mellan dreven). Jag har tänkt mig att jag kanske kommer köra ca 30 km/h i snitt, kanske mindre (är rätt långsam på platten iaf på mtb). Vad är rimligast att göra? Jag lutar lite åt 44t fram, 11-26 bak. Funkar detta tror ni?

Edit: Äh, verkar ju inte finnas 11-26. Men typ 12-26, 12-27. Däromkring i alla fall..

Kassett.jpg

Senast ändrad:
Har nu beställt ett 46t ss-vevparti och spd-pedaler. Jag var också förbi biltema och köpte deras "flatfighter"-däck. Jag har kört med dem tidigare och har aldrig fått punka. Men vad tunga de är! 800 gram/däck!! Herrgud, normala räserdäck i samma bredd väger ju ca 300 gram! Kanske är 800 gram punkteringsskydd... Och det var ett helsike att få på framdäcket. Bak gick det helt ok. Verkar vara lite variation på dessa. Nu väger hojen i alla fall 10,16 kg som den ser ut på bilderna.

Nu saknas endast vevarna, pedaler och kedja! Borde komma i mitten på nästa vecka.
SN156247.JPG

SN156237.JPG

Kunde inte bestämma mig för vilken utväxling jag skulle ha på kassetten. Så det fick bli single speed så jag slipper välja. Har drevat så att jag kan köra 25-30 med vettig kadens. Blir 46t fram och 16t bak. Har även ett 18t drev att laborera med. Ska bli kul att testa!
SN156250.JPG

Nån som är sugen på en gammal Mustang räser ram framhjul och höger vev saknas.
Annars är det grå och fin. Finns på Söder.
Bytes mot en flaska vin i 60 kr klassen. : )

Tjohoo!! Nyss hemkommen från första turen med den färdigställda räsern!!

Första intrycket, den är jäkligt "touchy" i styrningen jämfört med vad jag är van vid, herrejösses, var nära på att klota av att bara trampa! Men jag vande mig efter en stund. Lättrampat var det i alla fall! Höll de första 4 kilometrarna ca 33 km/h (av kadensen att döma), och när jag sedan vände för att köra tillbaka samma 4 km så insåg jag att det var en jäkla motvind och uppförsbacke, så det blev ca 25 km/h. Jag fuskade och vilade ett par ggr, så snitthastigheten var nog lägre än 29 km/h, säkert mer åt 25 eller så. Känner mig som en långsam gubbe! Men det var skitkul och kändes verkligen som att åka formel 1 jämfört med mtb! Och satan vad konditionskrävande det är! Hur kan det vara sån skillnad? Det är ju samma ben man använder, så här andfådd och trött brukar jag inte bli?!

Sammantaget alltså, skitkul, längtar till våren och när allt grus är borta! Då blir det till att åka lite längre och förhoppningsvis inte heller bli gubb-trött!

Bilder på hojen kommer senare!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp