[byggtråd] En gammelräser får nytt liv....

Då får du nog skaffa "nya" handtag antar jag. Om du ska ha tidstypiska med vajrarna dragna
som du har och inte under styrtejpen så finns det på ebay. Tyvärr ganska dyra men din lokale
handlare kanske har något liggande i gömmorna? Men som sagt på ebay hittar man det mesta om
man vet vad man söker och är beredd att betala för det.

Hmm... utdelningen av mitt rotande i lådorna blev kanske inte så bra som jag hoppats. Jag hittade i alla fall ett par växelreglage som borde funka (och en klämma som borde gå att modifiera och använda om man bara vill ha ett reglage för bakväxel), samt en något repig Shimano 600 bakväxel. Tyvärr saknas trissorna i bakväxeln, men det kanske går att få tag i till vettigt pris?

Delar.JPG

Jag har också ett par nya budgethandtag med kåpor, men det är också en variant utan aero-dragning av vajrarna.

handtag.JPG

Personligen tycker jag att det är mycket snyggare och (som tidigare nämnts i tråden) bekvämare med modernare hantag där vajern dras under lindan. Jag skulle rekommendera de här:

http://www.ebay.co.uk/itm/Tektro-Ae...sure_cycling_bikeparts_SR&hash=item4aa8b2530e

Lite retro-stuk till ett bra bris.

Skicka PM om du är intresserad av några av delarna.

Hämtade ett paket idag innehållandes en bakväxel, växelreglage, bromsreglage och en extra klämma. Jag måste rikta ett enormt tack till Boson som tog sig tid och grävde i sina gömmor och hittade lite prylar som han sedan skickade ned till mig. Han gjorde dessutom detta utan att ta betalt! Jag ska i gengäld donera en slant till behövande. Kul att det finns sådana vänliga själar här i världen!

Ska lägga upp bilder när hojen är klar!

Det tog en stund men nu fick jag tummen ur och gjorde klart hojen! Tog några bilder på första turen med färdig hoj. Körde Jakobsberg - Bro - Jakobsberg dvs nästan 4 mil i norra sthlm området. Lite backigt och landsvägs-ovana ben, men jag lyckades få ihop 27,23 km/h i snitt.

Bytte den korta styrstammen till en normal. Och nu är hojen dessutom mindre nervös, när stammen är lite längre. Bestämde mig också för att behålla de gamla bromshandtagen med extrahandtag, efter en provtur med de (något snyggare handtagen) som Boson donerat. Måste ju kunna bromsa även om man håller där uppe! Så om någon behöver ett par enkla bromshandtag, hojta till så donerar jag dem vidare.

20120718_200154.jpg

20120718_200216.jpg

20120718_200228.jpg

Tackar. Jo jag är glad att jag tog mig till sans och försökte behålla något sorts original-utseende. Tycker slutresultatet blev riktigt bra. Nu gäller det bara att se till att ingen snor hojen, särskilt som man har så mycket minnen kopplade till den :-)

Hej olaola. Lite sent svar på ditt inlägg, men hojen står i min källare och är snygg. Och samlar damm. Insåg efter några turer att räser nog inte är för mig.

Tillbaka
Topp