[Byggtråd] Enhörningen nu i VERSION 3.0

aribr sa:
larsaw sa:
Hann med lite trädgårdshuckande också, kändes välbekant sprättig (så som E1’an), dock inser jag att nya högre baktriangeln (och dämparen) kräver lite högre tryck för att få vettig SAG.
E1’an med DVO Topazen krävde 220psi för 25% SAG, med BOS’n på denna ram krävs 250psi.
Det är ju iof lite som att jämföra äpplen o päron, men värt att ha i åtanke om någon vill beställa något liknande, dvs om ni väger mer än 85-90 pannor så kommer ni behöva MAX-tryck i dämparen...

Hmmm detta går emot det man förväntat sig...om inte BOS dämparen är ovanligt mjukt dämpad. Din nuvarande ram borde ha ett betydligt lägre leverage och därför behöva mindre tryck än den gamla.

Edit: har nog mycket med dämparen att göra. Från bikeradar recension:

"As with most shocks it comes with no volume spacers installed (they’re supplied in the box) which creates a very linear spring rate. Even with the spacers in it still needs more pressure than average and a good dose of high speed compression damping to hold it up."

Jo det högre trycket kan mycket väl ha med Kirk'n att göra, fast ger inte en högre triangel också mer hävarm? Eller tänker jag (som vanligt) bakvänt så här innan morgonfikat...

larsaw sa:
aribr sa:
larsaw sa:
Hann med lite trädgårdshuckande också, kändes välbekant sprättig (så som E1’an), dock inser jag att nya högre baktriangeln (och dämparen) kräver lite högre tryck för att få vettig SAG.
E1’an med DVO Topazen krävde 220psi för 25% SAG, med BOS’n på denna ram krävs 250psi.
Det är ju iof lite som att jämföra äpplen o päron, men värt att ha i åtanke om någon vill beställa något liknande, dvs om ni väger mer än 85-90 pannor så kommer ni behöva MAX-tryck i dämparen...

Hmmm detta går emot det man förväntat sig...om inte BOS dämparen är ovanligt mjukt dämpad. Din nuvarande ram borde ha ett betydligt lägre leverage och därför behöva mindre tryck än den gamla.

Edit: har nog mycket med dämparen att göra. Från bikeradar recension:

"As with most shocks it comes with no volume spacers installed (they’re supplied in the box) which creates a very linear spring rate. Even with the spacers in it still needs more pressure than average and a good dose of high speed compression damping to hold it up."

Jo det högre trycket kan mycket väl ha med Kirk'n att göra, fast ger inte en högre triangel också mer hävarm? Eller tänker jag (som vanligt) bakvänt så här innan morgonfikat...

Det är tvärtom eftersom hävarmen är kedjestaget. Tänk dig en sax, när du ska klippa något var har du mest tryck, längst ute på saxens blad eller innerst inne vid "pivotpunkten"? Det närmare du kommer pivotpunkten de mera tryck du kommer sätta på dämparen iom att kedjestaget är konstant....eller så har jag tänkt. Det kanske är helt fel, men linkage ljuger inte ;)

Edit: rätt dålig analogi kanske, men det kommer säkert nån mera kunnig och har en bättre.

Senast ändrad:
Äntligen dax för en uppdatering här!

I lördags blev det en tre-timmars premiärtur på Gömmarens knaggliga stigar.
Cykeln beter sig så klart väldigt likt föregångaren (vilket ju är både förväntat och avsiktligt), dvs klättringsvänlig sprätt men gillar mest när det går fort utför. Vikten som jag tyvärr måste justera uppåt till 15.11kg gör att den inte är den allra roligaste på ”platten”, men den är ju heller inte byggd för att vara en XC-raket... (viktskillnaden 14.76 till 15.11kg beror troligen på nya batterier eller dåligt tarering vid förra mätningen...)

Den nya Enhörning skiljer sig dock mot E1’an på två nyanserade punkter:

1. Den nya BOS Kirk-dämparen är verkligen ”a state of art”!
Lätt att justera in eftersom varje klick ger en märkbar skillnad.
Eftersom den har en spak för ”trampläge” som faktiskt funkar riktigt bra, dvs fortfarande något lite lite dämpande vid låg fart (och ”normalt” dämpande vid snabbare smällar) så är det bara att ha den i ”trail”-läget tills det ska köras mera nedförs och maximalt grepp önskas. Så klart inte riktigt lika ”sprättig” i ”downhill”-läget, men ändå inte farligt mycket mer ”pedal-bob” :)
Och efter att ha slängt i två (längd/diameter-justerade) volymen reducera från gamla Topaz’n, så tampar den också upp snällt o fint. Vid testrundan för två veckor sedan utnyttjandes slaglängden lite väl frikostigt...

2. Märkligt att bara en halv grads förändring av sadelstolpen kan göra sån skillnad!
E1’an hade 76.0 graders sadelstolpsvinkel, medans E2 har 75.5 grader (all annan geo är lika så när få 10mm högre statisk stack pga lika mycket längre gaffel). Detta gör att jag hamnar liiiite längre bak på cykeln och inte hänger lika mycket på styret vilket ger en märkbart behagligare upplevelse. Så fort jag ställer mig upp är det ju dock samma lika som E1’an, förutom att sadeln i höga läget inte petar en i röven lika lätt/mycket (vilket jag ser som en fördel ;)

Så med denna enda ”draghundstur”
på cykeln känner jag mig sjukt förberedd och pepp på kommande helgs ”par-dans” SBR :D

Bra jobbat fasen! Är det för att du ändrade dämparlängd du gick från DVO till BOS, eller var du inte nöjd med Topazen?

konken sa:
Bra jobbat fasen! Är det för att du ändrade dämparlängd du gick från DVO till BOS, eller var du inte nöjd med Topazen?

Jag var jättenöjd med Topaz'n, men mg25 sålde på mig BOS Kirk'n, och den hade andra mått (63x216 vs 50x210).
Däremot så har den horizontella "vinkeln" mellan eye2eye justerats så att den på E2'an ligger mer plant eller t.o.m. lite lägre fram än bak, detta för att få en mera progressiv utväxling = inte bottna så lätt => lämpligare om man någon gång vill köra coil. Dom negativa aspekterna av denna justering har jag inte ännu funderat över, möjligen att den skulle kunna bli "okänsligare" men det blir väldigt svårt att jämföra eftersom jag inte bara bytt dimension på dämparen utan också dämpar-modell med helt annan dämparkrets(ar) jämfört mot Topaz'n...

Jaha, då tar vi en till summering efter första bataljen i ”skarpt läge” under helgens SBR#35 :)
Deg började ”sådär” när den annars så tysta hojen började slamra lite på transporten mellan SS1 & SS2, som tur var så fann jag orsaken snabbt o kunde dra åt bakväxeln, vars skruv lossat från växelörat. När växelsallad var bara förnamnet. På SS2 så fastnade knäskyddet i flaskhållaren, eftersom ingen flaska satt där :/ (körde m vätskerygga...)
Därefter rullade det på bra (om än ringrostigt o försiktigt på dom såphala rötterna, 2,5 SPD-vurpor vid stillastående visar på hur effektivt förfallet är på drygt 3 månaders frånvaro från cykling...
Man kan väl summera det hela med att Enhörningen fogade sig till sin förare men jävlades lite lagom för att föraren skulle få blodad tand att cykla mera och oftare framöver ;D
Numera är en smidigare och bättre utformad flaskhållare (i plast från Jula) monterad, så att ovan fadäser inte ska inträffa igen.

Avslutar med en bild på ”makaronen”...

DCA445DB-0E7B-4022-8C14-CD1B699ED7F3.jpeg

Pluspoäng utdelat för omatchade däck :)
Men vad du gör med bakbromsen och huruvida ditt däcktryck är kalibrerat vågar jag inte utlåta mig om.

konken sa:
Pluspoäng utdelat för omatchade däck :)
Men vad du gör med bakbromsen och huruvida ditt däcktryck är kalibrerat vågar jag inte utlåta mig om.

Tack o bock! Bakbroms och däckstryck? Syftar du på två-finger greppet så kommer det sig av att jag kört för länge på gaaaamla sunkiga XT-combo reglage. Håller på att lära mig av med det (typ i tre år...) Bromskraften blev för övrigt en helt ok med kombinationen Shimano Zee's "pinne-i-hjulet" och svampiga 180mm's lättviktsskivor. Inte riktigt lika linjära som föregångarens TRP Slate, men absolut inte så on/off som tidigare Shimano's. Sen är denna kombo bara funkis för stig/SBR-åka, om/när det bär iväg till större berg så åker "riktiga" stora skivor på...
Däckstrycket är "lagom" hårt, enl. min högst kalibrerade tumme! ;D

Aha, men flytta in bromsen dårå så att du bara når den med pekfingret, nöden kräver handling :)
Däcktrycket tramsade jag mest om, svårt att se hur pass hårt underlaget är under framhjulet.
Enda gången jag har haft problem med bromsar är när jag uppgraderade och var van vid hur dom gamla tog, slutade med punkterad lunga...

Kul med rallyrapport och att enhörningen levererar.

"Makaronen"! Akta så inte Stalles advokater hör av sig om varumärkesintrång :)

/Johan

Thx! Inte för att det blir ngn ”Bike of the Day” av denna, men alltid kul med lite credd :)

EDIT: Han Iceman verkar gilla Marino’s :D

85C23F52-E0DD-4EAD-BF92-C784FCF1E156.jpeg

Senast ändrad:
BUMP!

Efter punkafesten på senaste SBR’t i Järfälla fick jag ta mig en funderare...
Dom snorbilliga Mavic-fälgarna håller förvisso bra mot genomslag men dess tunna fälgkanter (ca 1,5mm) är helt enkelt för smala och skär ett fint litet snitt i däcket precis där däcket kommer upp ovanför fälgkanten. Dessa små snitt är jä...t svårt för guckan att täta, dessutom blir det inte heller bra med slang som gärna går sönder ännu lättare...

Mina funderingar kokade ner i tre alternativ:
1. Bäst är att byta skräpfälgen till något hållbarare och snällare mot däcken vid genomslag, typ förra hojens Spank Oozy Trail eller liknande, MEN jag har inte lust att ekra om hjul nu när säsongen precis kommit igång!!!
2. Fetare sulor! Kikar ändå på något mera lättrullat än DHR2 som bakdäck, två däck jag väger emellan är Bontrager SE4 eller e13 SemiSlick men jag är inte säker på att dom kommer att hålla bättre ändå pga nuvarande ”däcksmördar-fälgar”... e13 S/S finns förvisso som sidoförstärkta DH-däck, men då väger dom också 1300g :(
3. Kvar är prova att trycka i ett genomslagsskydd, men det adderar ju också vikt på en redan tung hoj.

Valet föll till slut på alt 3, mest för att jag råkade ha en felköpt yogamatta hemma. Den är för tjock (15mm) och ”svampig” för utövaren, så den blir perfekt att klippa sönder :)

FDE50181-495C-4B75-B0E7-EBC39EBD77C7.jpeg

Höftade till en skapligt rak ”rem” i däckets bredd...

FA793F66-5B79-4D04-811D-C8835E664D55.jpeg

(Eller egentligen två eftersom mattan bara var 176cm lång o hjulets diameter är drygt 200cm...)

Sen vart det att klippa till det så som Huck Snorris ser ut med rikligt med mellanrum för guckan att flyta fritt inne i däcket...

B08A1201-B29B-408E-AF7F-A91F67343047.jpeg

Härefter tog batteriet i mobilen slut, så inga mer bilder men det behövs inte. Sammanfogningen av remmarna samt montering kunde genomföras precis som HN monteras. Däcket blev markant tyngre men också stabilare, har tyvärr inte hunnit testa dess skyddande genomslagsförmåga än, men det ska nog hinnas med när pöbeln står på barrikaderna imorn eller under kommande helg... ??

Vill inte skapa dålig stämning i din tråd men det är just såna punkor jag får nuförtin.
Då befinner Nuck Horris i däcket. Men det är möjligt att de hade varit fler utan. :)

Hoppas det funkar för dig!

Edit: några ord

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Det är bara att trycka i salami och se glad ut. Det och tjockare däcksidor eller bli bättre på att cykla.

Jag cyklar på samma sätt och med liknande Maxxis EXO-casing som med tidigare cyklar. Ända skillnaden är just dessa Mavic EN427-fälgar...
30Euro/st och garanterad punka vid genomslag. Går ju iof att köra 35-40psi i däcken men det känns inte lockande :/
Fast om jag fyller däcket med Falu-korv istället så kanske det håller :D

larsaw sa:
Schreddan sa:
Rattnalle sa:
Det är bara att trycka i salami och se glad ut. Det och tjockare däcksidor eller bli bättre på att cykla.

Grejen är att salami inte funkar på det stället.

+1 ända sättet jag fått det rätt är med vulkmassa och sen en bit gummi som jag sen syr fast med ”björntråd”...
Nu åkte min cykel precis in i trailern men ska ta en bild när den kommer ut igen. Har iofs bara ett hål där på det här däcket än så länge.

Visst är det såhär du menar?

Det är min standardpunka och salami funkar så länge hålet inte är större än en salami.

Bilagor

• IMG_20190430_170813.jpg
    IMG_20190430_170813.jpg
    354.8 KB · Besök: 116
Rattnalle sa:
Visst är det såhär du menar?

Det är min standardpunka och salami funkar så länge hålet inte är större än en salami.

Precis så! Men jag hade tydligen en rutten salami den gången jag testade...
Nåväl, en fälg som alltid gör såna där hål är knepigt att rulla på :/ ska tesköra nuvarande koncept så får vi se vart det landar.
Min plan är att få denna ghetto-HN att funka och då komplettera med något klenare men snabbare däck än tidigare alternativ, sen byta fälg till vintern och sen köra på lite stadigare däck (läs ngt lämpligt Maxxis med EXO+).

larsaw sa:
Rattnalle sa:
jofahjalm sa:
Jag skulle gissa på att en yogamatta som är för svampig för yoga inte är perfekt för att dämpa genomslag.
Jag tror att det totalt sett är mycket mindre jobb att ekra om hjulet direkt.

Nä ni har säkert rätt, den som lever får se...

Bra Larsa, det är alldeles för få som provar att återvinna sina yogamattor. Går det så går det. Hursomhelst blir du av med den onödiga yogamattan. Synd att fälgen inte är optimal men det var ju ett hårt kalkylerande för att alls få ihop en till ny cykel efter den första blev stulen. Hoppas du klarar dig utan för många punkor, kör en sekund fortare än jofa och har en budget för höstens och vinterns mörker.

Hasse#7 sa:
larsaw sa:
Rattnalle sa:
jofahjalm sa:
Jag skulle gissa på att en yogamatta som är för svampig för yoga inte är perfekt för att dämpa genomslag.
Jag tror att det totalt sett är mycket mindre jobb att ekra om hjulet direkt.

Nä ni har säkert rätt, den som lever får se...

Bra Larsa, det är alldeles för få som provar att återvinna sina yogamattor. Går det så går det. Hursomhelst blir du av med den onödiga yogamattan. Synd att fälgen inte är optimal men det var ju ett hårt kalkylerande för att alls få ihop en till ny cykel efter den första blev stulen. Hoppas du klarar dig utan för många punkor, kör en sekund fortare än jofa och har en budget för höstens och vinterns mörker.

TACK! Ja vi får se hur det går med din profetia... ;)

larsaw sa:
Rattnalle sa:

Jag cyklar på samma sätt och med liknande Maxxis EXO-casing som med tidigare cyklar. Ända skillnaden är just dessa Mavic EN427-fälgar...
30Euro/st och garanterad punka vid genomslag. Går ju iof att köra 35-40psi i däcken men det känns inte lockande :/
Fast om jag fyller däcket med Falu-korv istället så kanske det håller :D

Säger ni att det inte är mitt fel (förutom fälg-valet) att jag fick 4 genomslagspunkor i fjol, på mavic 827or!?! Tack! Fast ganska irriterande ändå. Nu sitter det åtminstone pepi's noodle som backup till downhill-däcket.

Der Kaiser sa:
Säger ni att det inte är mitt fel (förutom fälg-valet) att jag fick 4 genomslagspunkor i fjol, på mavic 827or!?! Tack! Fast ganska irriterande ändå. Nu sitter det åtminstone pepi's noodle som backup till downhill-däcket.

Vet inte om 827 och 427 har samma bredd på fälgkanterna, men förr så klarade jag mig undan med förvånandsvärt få punkor (en punka per år), nu på dessa EN427’or har jag haft tre punkor inom 6 månader! Det på samma hjulstorlek, terräng/stigar samt framfart/mental approach (gubb-trenduro)...

(Bästa bakdäcket däcket hittills har varit gamla Bontrager SE4 på 1080g och 29x2.4”, men det däcket är nu ersatt med ett helt nytt däck drygt 100g lättare och troligen ömtåligare. Har inte vågat testa än)

skier sa:
jofahjalm sa:

+1, Ratboy kör 30 psi fram och 40 psi bak så det måste ju vara rätt :)

https://www.pinkbike.com/news/bike-check-josh-brycelands-cannondale-habit.html

Ja men han kör ju som en bulldozer och jag är ju smoooth som en ninja ;)
Skoja bara, ni kan vara ngt på spåren, nu när jag lärt mig lita på Enhörningens fantastiskt förlåtande geometri, så är min approach och spårval kanske lite vårdslösare än tidigare.
Vid ganska många tillfällen under Järfälla-SBR så blev det monstertruckande framför ”katt-finess”... Not so much ninja-style...

Bump!

Det var det här med att köra smooth som en ninja...

Tog verkligen ”oskulden” på hojen igår, då jag testade några möjliga spårval över en ”teknikalitet” i skogen. Det hela slutade med en ”rollover” med mig och cykel, hela ekipaget landade efter sidovolten genom att cykeln i 90-graders vinkel plattlandar på klippa, med mig ”rumplandades” ovanpå bakhjul/baktriangeln...

EBF4B7F7-4447-447F-86A3-BA188382D807.jpeg

4E492378-39FA-4C87-B7C9-64DF27CB7C42.jpeg

99ABCAA1-3C92-428E-ABA7-F31822B82CAB.jpeg

Trots denna omilda behandling höll sig både det nybyggda bakhjulet och baktriangel raka!!
Och jag själv fick nöja mig med ett skrapsår under knäskyddet.

Klart är iaf att med ett kedjestag i något annat material än CroMo, så hade nog inte varit cykelbart alls...

Nu kunde jag istället trampa vidare mot solnedgången i lugnan ro :)

Steel Is Real!! ??

Tillbaka
Topp