[Byggtråd] FM936 XL

[Byggtråd] FM936 XL
Jag sitter och kikar på ett möjligt projekt baserat på samma framtriangel men med ICAN:s baktriangel (ledad). Blir dock inte klok på hur lång dropper man får plats med i ramen. Det anges att "max insert lenght of seatpost" är 180mm för en medium. Det skulle i så fall innebära att man inte ens kan ha en 120mm OneUp slammad. Låter inte bra. Stämmer det verkligen?

[Byggtråd] FM936 XL
Jag sitter och kikar på ett möjligt projekt baserat på samma framtriangel men med ICAN:s baktriangel (ledad). Blir dock inte klok på hur lång dropper man får plats med i ramen. Det anges att "max insert lenght of seatpost" är 180mm för en medium. Det skulle i så fall innebära att man inte ens kan ha en 120mm OneUp slammad. Låter inte bra. Stämmer det verkligen?
intressant, men blir det inte lite dyrt därifrån? 790 dollar plus 350 dollar frakt som inte verkar innefatta tull och moms. jag vet inte vad carbonda kostar nu, men förra året tog de 650 dollar för ramen och 190 dollar för frakt som inkluderade tull och moms.

(jag kan tyvärr inte svara på sadelstolpsfrågan då jag har storlek xl)

[Byggtråd] FM936 XL
intressant, men blir det inte lite dyrt därifrån? 790 dollar plus 350 dollar frakt som inte verkar innefatta tull och moms. jag vet inte vad carbonda kostar nu, men förra året tog de 650 dollar för ramen och 190 dollar för frakt som inkluderade tull och moms.

(jag kan tyvärr inte svara på sadelstolpsfrågan då jag har storlek xl)
Jo, verkar som om priset är ungefär likadant nu men det kan nog finnas lite möjlighet att pruta på priset.

Visst var det förresten du som fixade en specialsadelstople för att få till en brantare faktisk sadelvinkel? Mätte du den faktiska sadelvinkeln? Skulle vara intressant att veta vad den är när man jämför med hur tex Ibis mäter (som är min nuvarande referens).

[Byggtråd] FM936 XL
Varför måste den vara slammad?
Jag är lite osäker på mina mått, men jag tror jag är 175cm med 80 cm ben.

125mm dropper av enklare modell med stackhöjd i det högre segmentet funkar med lite justermån kvar.

Gjorde nyligen misstaget att chansa på att jag kunde få in en 150mm av samma modell, men gick bet, sadeln landar någon centimeter för högt...
En oneup tror jag skulle funka i 150mm för mig men kör nog den jag har en säsong till.

Medium ram.

[Byggtråd] FM936 XL
Varför måste den vara slammad?
Jag är lite osäker på mina mått, men jag tror jag är 175cm med 80 cm ben.

125mm dropper av enklare modell med stackhöjd i det högre segmentet funkar med lite justermån kvar.

Gjorde nyligen misstaget att chansa på att jag kunde få in en 150mm av samma modell, men gick bet, sadeln landar någon centimeter för högt...
En oneup tror jag skulle funka i 150mm för mig men kör nog den jag har en säsong till.

Medium ram.
Är van vid att få plats med en 170mm slammad (perfekt sadelhöjd för mig på en Ripmo). Vill ha så mkt drop som möjligt men i alla fall inte mindre än 150. Har du möjlighet att mäta vilken sadelhöjd du sitter på, dvs centrum från vevpartiet till sadeln med 150mm dropper? Skulle vara superschysst :)
Edit: när du skriver att du gick bet menar du att du alltså inte fick in droppern tillräckligt långt i ramen pga innan det tog emot?

[Byggtråd] FM936 XL
Visst var det förresten du som fixade en specialsadelstople för att få till en brantare faktisk sadelvinkel? Mätte du den faktiska sadelvinkeln? Skulle vara intressant att veta vad den är när man jämför med hur tex Ibis mäter (som är min nuvarande referens).
japp! jag har tänkt att jag borde göra lite egna mätningar, men det har inte blivit av. min hypotes är att det framförallt är på de större ramarna som den faktiska sadelrörsvinkeln blir flackare.

[Byggtråd] FM936 XL
Är van vid att få plats med en 170mm slammad (perfekt sadelhöjd för mig på en Ripmo). Vill ha så mkt drop som möjligt men i alla fall inte mindre än 150. Har du möjlighet att mäta vilken sadelhöjd du sitter på, dvs centrum från vevpartiet till sadeln med 150mm dropper? Skulle vara superschysst :)
Edit: när du skriver att du gick bet menar du att du alltså inte fick in droppern tillräckligt långt i ramen pga innan det tog emot?
Jag får inte in 150mm dropper av "standardmodell".
Baserat på lite huvudräkning och hur högt jag satt på en 150mm dropper då ska det nog funka med en dropper med lägre stackhöjd t.ex oneup.

Det är en 100mm XC cykel i grunden, långa droppers ligger sannolikt utanför designen.

Edit:
Jag vill minnas att jag kontrollmätte djupet innan montering och jag tror inte du ska räkna med att få ner stolpen mer än 180mm precis som specen anger.

[Byggtråd] FM936 XL
Såg att jag svarade så illa på din fråga att jag försöker göra mig förstådd igen, även om det är för sent för att hjälpa dig kanske den hjälper någon annan.

Jag sitter på 71cm från centrum på veven.
Ungefär 180mm från toppen på sadelröret tror jag det ligger förstärkningar i kolfibern för dämpar länkaget, det tog stopp när jag försökte med längre dropper, det kan vara 185mm men räkna med 180 enligt specen.

För närvarande har jag en Orbea 125mm dropper och har c:a 60mm mellan nedersta "kragen" på droppern till toppen på sadelröret.

Med en likadan Orbea 150mm dropper funkade det alltså inte, jag behövde sänka sadeln 10-15 mer än vad som var möjligt pga. Max instick på 180mm.

Edit: Matade in siffrorna hos OneUp och precis som du konstaterat så verkar max slaglängd ligga på 130mm baserat på min sitthöjd, osis.

Senast ändrad:
[Byggtråd] FM936 XL
Jag måste rekommendera Light Carbon. Har byggt ett flertal cyklar med deras ramar och tycker kvaliten är riktigt bra. Här är mitt senaste projekt.

Bilagor

• IMG_3281.jpg
    IMG_3281.jpg
    953.4 KB · Besök: 209
[Byggtråd] FM936 XL
Jag har Sidluxe ultimate 165x42,5 på min, och jag märker inte av något pedalgung alls när jag trampar på, tittar man så ser man att det rör sig några mm men jag är för okänslig för att märka det. Har aldrig brytt mig om att låsa den.
ursäkta bump, men hur lång fjädringsväg blir det med 42,5? 40 är ju standard och ger 100mm.

Tillbaka
Topp