[Byggtråd] FM936 XL

Juhlin

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Snyggt!
Min kom i veckan inte bestämt mig om jag ska köra dropper eller inte...
såklart fattades där en skruv till trunnion dämparfästet så den blir inte cykelklar på ett tag.:confused:
Men lite är byggt iaf.
Visa bilaga 470882
Tittade närmare och blir än mer avundsjuk, min såg ut typ så på planeringsstadiet 👍
Använder du 40 eller 42,5 luxe? Återkoppla gärna senare med hur du gillar dämparen. Det är nog många som är nyfikna.

JWinberg

Medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Kör 42.5 sidluxe.
Det är ett par billiga kolhjul som jag klickade hem på rea för ett tag sen inte boost så får köra dem med adapter... Får bli ett par finhjul längre fram.

mikhogl

Ny medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Är det någon som som testat om deluxedämpare funkar att få in i nedre fästet?? Eller kör alla Sid eller fox på sina byggen? deluxen är ju lite klumpigare men det kanske går?

glitch

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
@Juhlin sätt lite silvertejp / eltejp / skyddsplast vid kedjestaget där klingan går. Kan nötas rätt snabbt när det är tight om det bygger lite lera på kedjan / drevet.

Juhlin

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
@Juhlin sätt lite silvertejp / eltejp / skyddsplast vid kedjestaget där klingan går. Kan nötas rätt snabbt när det är tight om det bygger lite lera på kedjan / drevet.
I det inringade menar du?
Screenshot_20210221-182816~2.png

JWinberg

Medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Nice!
Vad har du för storlek på klingan?

Det kan vara vinkeln men den ser ut att gå utanför den lilla skyddsplåten?

Själv är jag skapligt frustrerad att postnord tagit hjulen som gisslan, det planerade solskenet hånar mig!
Tack! Det är en rund 34T ville ha en oval men vågade inte chansa att de fick plats..
Kedjestaget är lindat med Esi silikontejp o den går lite över plåten så det är nog därför...
Trist hoppas de kommer snart!

Juhlin

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Har varit ut på 2 turer och tillryggalagt drygt 3 mil.
Den är lägre och snabbare än min gamla cykel, känns fruktansvärt snabb och trampeffektiv trots dryga 28% sag och öppna dämpare, jag kommer dock justera mer på dämparna allt eftersom, de är inte perfekta nu.

Allt blir ju väldigt subjektivt med tanke på att jag kommer från en gammal AM HT med 140 gaffel, men satan vad denna cykel går utför och inger självförtroende. Dagens höjdpunkt var ett DH segment som jag var tvungen att vända och köra en gång till, bara att sänka droppern sikta och hålla i sig! Dagens andra höjdpunkt var nog att ta sig upp för kullen, det finns så otroligt mycket grepp när man klättrar, min gamla HT kunde inte ta sig upp för sånt denna cykel fixar.

Nu hoppas jag bara skogsmaskinerna plockar med sig alla fällda träd, annars blir det mycket jobb att rensa stigarna.

IMG_20210307_144115.jpg

JWinberg

Medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Den är lägre och snabbare än min gamla cykel, känns fruktansvärt snabb och trampeffektiv trots dryga 28% sag och öppna dämpare, jag kommer dock justera mer på dämparna allt eftersom, de är inte perfekta nu.

Allt blir ju väldigt subjektivt med tanke på att jag kommer från en gammal AM HT med 140 gaffel, men satan vad denna cykel går utför och inger självförtroende. Dagens höjdpunkt var ett DH segment som jag var tvungen att vända och köra en gång till, bara att sänka droppern sikta och hålla i sig! Dagens andra höjdpunkt var nog att ta sig upp för kullen, det finns så otroligt mycket grepp när man klättrar, min gamla HT kunde inte ta sig upp för sånt denna cykel fixar.

Nu hoppas jag bara skogsmaskinerna plockar med sig alla fällda träd, annars blir det mycket jobb att rensa stigarna.

Visa bilaga 473867
Håller med! Galet rolig cykel utför och sinnessjukt bra grepp i bakhjulet uppför. 2021 blir ett roligt cykelår 👌

Manofmanymissions

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL

Visa bilaga 473867

Gott att höra. Använder du lockouten på dämparna? Jag funderar på att skippa den biten nämligen.

Juhlin

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Gott att höra. Använder du lockouten på dämparna? Jag funderar på att skippa den biten nämligen.
Nej, jag har mest rullat stig där det inte funnits någon direkt poäng att låsa dämparna, men till och från skogen har jag åkt på asfalt och grus, tycker inte jag har saknat lockout, men jag har inte ägnat många tankar åt det heller skall erkännas.

Ska man spurta på grus eller asfalt kanske det finns en mätbar skillnad, men på stigen upplever jag snarare en fördel tvärt om, länkaget erbjuder så mycket grepp och följsamhet att jag tror det kan finnas en fördel att lämna det öppet.

Jag tror det blir det generella svaret att det kan finnas en poäng om man ska tävla, på en rejäl spurt på hårt underlag kan det spara lite energi och kapa nån sekund om man är en stark spurtare, för att ha skoj i skogen och amatörlopp så är det nog det sista man köper till för att bli snabbare.

Mina helt subjektiva tankar som kan upplevas olika av andra.

freddag

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
har någon tänkt och känt något mer om 40 vs 42,5? visst kommer bb upp något med 42,5? (jag är nybörjare på det här med bakdämperi, så ursäkta dum fråga.)

carbonda erbjuder en x-fusion-dämpare för 180 dollar, vilket är lockande. men den finns nog bara i 40.

Doominator1

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
har någon tänkt och känt något mer om 40 vs 42,5? visst kommer bb upp något med 42,5? (jag är nybörjare på det här med bakdämperi, så ursäkta dum fråga.)

carbonda erbjuder en x-fusion-dämpare för 180 dollar, vilket är lockande. men den finns nog bara i 40.
Har svårt att tro att cykeln skulle gå högre med en dämpare med mer slaglängd och samma totallängd. Snarare tvärt om, då X % sag utgör en större andel av den dämparens totala längd om den har mer slaglängd.

Juhlin

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Jag kör med FOX 42.5 och om jag ska vara självkritisk så saknar jag pedalutrymme mer än jag saknar fjädringsväg.
Cyklar ofta platt, men inte slätt.

180 USD är ju idag en spottstyver.
Ingen egen erfarenhet men jag har väl läst lite om taskig tillförlitlighet, jag får dock känslan att det kanske inte är en helt rättvis bild.

JWinberg

Medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Jag kör Sidluxe Ultimate 42,5 och använder hela slaget vid merparten av mina rundor. Jag tycker inte mina vevarmar går i mer än min förra cykel båda med 170 vevar. Förra cykeln levererades med 175 då gick jag i betydligt mer. Tycker sidluxe dämparen funkar riktigt bra.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Kör också Sidluxe ulitimate 42,5 fast med 175-vevar. Blir en del islag, framför allt om jag kör med lite mer sag, men det är inget stort problem, har haft flera låga cyklar och vant mig parera rätt bra.

freddag

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Jag kör Sidluxe Ultimate 42,5 och använder hela slaget vid merparten av mina rundor. Jag tycker inte mina vevarmar går i mer än min förra cykel båda med 170 vevar. Förra cykeln levererades med 175 då gick jag i betydligt mer. Tycker sidluxe dämparen funkar riktigt bra.
Kör också Sidluxe ulitimate 42,5 fast med 175-vevar. Blir en del islag, framför allt om jag kör med lite mer sag, men det är inget stort problem, har haft flera låga cyklar och vant mig parera rätt bra.
tack för input. jag provar x-fusion-dämparen, men håller öppet för att jag får skaffa en annan bättre senare.

tror ni "standard matte" och "no painting" är helt omålad och utan uv-skydd? "black matte" kostade extra.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
tack för input. jag provar x-fusion-dämparen, men håller öppet för att jag får skaffa en annan bättre senare.

tror ni "standard matte" och "no painting" är helt omålad och utan uv-skydd? "black matte" kostade extra.
Jag TROR att den bara är klarlackad, dvs, du kommer se hur väven ligger under lacken. Ska du ha den black matte så målar de den svart innan klarlack.

ENEP

Medlem
[Byggtråd] FM936 XL

Jag beställde min som ”no painting” men dem behövde ändå en vecka på sig för att göra klart ramen i ”paint shop” innan den kunde packas och skickas. TROR att dem lägger en matt klarlack för t.ex. uv-skydd.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer