[Byggtråd] FM936 XL

freddag

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Ja, generellt lite åt det hållet tänker jag också!

Riktigt fin cykel den där vita! Man dräglar ju över fälgarna... Läst tråden redan såklart :)

Lutar väl åt en M men funderar på instick på sadelstolpen - har en 350 mm stolpe i bongoplast hemma redan men funderar på om den kommer bli för kort? M har bara 440 mm i vevparti -> slut på sadelrör och jag behöver 750 mm från toppen på sadel till vevparti om man mäter i en linje hyfsat längs med sadelröret. Säg att sadeln bygger 5 cm från rörets topp så blir det ju bara knappt en dm i instick?
en 40 cm lång kostar ju inte så mycket, jag satte just på denna på min: https://m.aliexpress.com/item/32940085919.html

men anledningen till stolpköpet i mitt fall var att det där branta sadelröret mest är på pappret. vid min sadelhöjd på en xl blev inte den effektiva sadelrörsvinkeln speciellt brant alls, pga böjen på sadelröret och att effektiva vinkeln i tabellen mäts vid orimligt låg sadelhöjd. jag löste det så här och blev nöjd och glad (särskilt nöjd med att det ser knäppt ut):
20210622_141612.jpg

Manofmanymissions

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Håller på med ett bygge jag med. Är 187 och valde en L. Tror det kommer bli bra. Alla delar beställda, dock inte levererade än. En salig blandning av nytt, begagnat och fulgrejer från Kina.

Får väl återkomma med en bild när allt sitter ihop.
Väldigt mycket pang för pengarna. Extra plus i kanten för excelfilen. Ska bli kul att höra vad du tycker om färgen. Låter coolt iaf. Helt rätt med mycket prisvärt Ullicyc-kolfiber. Har funkat bra för mig i flera år.

[Byggtråd] FM936 XL
Väldigt mycket pang för pengarna. Extra plus i kanten för excelfilen. Ska bli kul att höra vad du tycker om färgen. Låter coolt iaf. Helt rätt med mycket prisvärt Ullicyc-kolfiber. Har funkat bra för mig i flera år.
Färgen är snygg! Skiftar helt i två olika metallicfärger (grön och lila) beroende på ljus och vinkel. Vill minnas att Allebike körde samma på sina ramar av någon modell för nåt år sedan, men blå bas istället för grön.
Kanske var från dig jag inspirerades att klicka hem Ullicyc-plast. Dock verkar det ta extremt lång tid att få hem saker från Kina... undantaget ramen som kom hem på under två veckor efter att dom lagt den på lådan. Ullicycgrejerna beställdes för en månad sedan och två paket ligger fortfarande och väntar på upphämtning hos leverantör står det. Det tredje paketet ska enligt PostNord befinna sig förtullat och klart i Sverige, men verkar ändå inte vilja komma fram.

Bakdämparen köpte jag från Carbonda eftersom jag insåg att 165x40 trunnion mount inte verkade finns nånstans på hela internet. Så för att undvika att riskera att stå utan dämpare vaskade jag 180 dollar på något som jag säkert kommer ångra eller byta. Å andra sidan vet jag inte riktigt vad jag ska ha cykeln till över huvud taget. Har redan en förvisso inte lika exklusiv stigcykel med 130/140 mm slag som jag är jättenöjd med. Detta bygge är mest ett infall och kul projekt för att lära sig bygga ihop en cykel. Kanske hamnar den på köp och sälj inom kort, eller kanske blir det ett långt äktenskap... vi får se.

skier

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
en 40 cm lång kostar ju inte så mycket, jag satte just på denna på min: https://m.aliexpress.com/item/32940085919.html

men anledningen till stolpköpet i mitt fall var att det där branta sadelröret mest är på pappret. vid min sadelhöjd på en xl blev inte den effektiva sadelrörsvinkeln speciellt brant alls, pga böjen på sadelröret och att effektiva vinkeln i tabellen mäts vid orimligt låg sadelhöjd. jag löste det så här och blev nöjd och glad (särskilt nöjd med att det ser knäppt ut):Visa bilaga 497239

ser ut som en triathlon-mtb :)
Det är lite drygt att inte tillverkarna kan komma överens om hur de mäter sadelstolpsvinkel eller ens anger vilken höjd de mäter vid. Carbonda verkar mäta (och ange) att det är i jämnhöjd med styrlagrets överdel nånstans

Såg att de kommit med en ny modell med ungefär samma geometri men liggande dämpare och plats för två flaskor också http://www.carbonda.com/mountain/full-suspension/130.html

[Byggtråd] FM936 XL
Det är lite drygt att inte tillverkarna kan komma överens om hur de mäter sadelstolpsvinkel eller ens anger vilken höjd de mäter vid. Carbonda verkar mäta (och ange) att det är i jämnhöjd med styrlagrets överdel nånstans

Såg att de kommit med en ny modell med ungefär samma geometri men liggande dämpare och plats för två flaskor också http://www.carbonda.com/mountain/full-suspension/130.html
Sneglade på denna när jag klickade hem FM936, men insåg att den dels var dyrare, men framför allt mycket lättare och kände att det passade min vikt (95-100) dåligt... av samma anledning valde jag bort superlight-versionen av 936.
Säkert onödigt försiktigt, men hellre ett kvarts kilo plast extra än en tandprotes. :)

Berk

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL

I geometri tabellerna av Carbonda är det jätteklart hur dom mäter. Hos många andra tillverkare tyvärr inte.

freddag

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
I geometri tabellerna av Carbonda är det jätteklart hur dom mäter. Hos många andra tillverkare tyvärr inte.
det är klart hur de mäter, men det är ganska oklart vad den effektiva vinkeln blir vid olika sadelhöjder. jag försökte mäta i ritningen när jag beställde, men den fick jag jag inte att stämma alls med måtten i geometritabellen på någon av storlekarna. vet inte om ritningen är för någon annan ram, eller bara en schematisk ritning.

framåtvänd setbackstolpe var en plan jag hade från början om jag inte skulle komma överens med sittpositionen. för oss som inte har dropper går det att justera sittpositionen väldigt mycket och det är inte så kinkigt med sadelrörsvinkeln :)

skier

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
ja, fast de anger inte sadelrörsvinkeln på den övre delen av röret så det går inte att räkna ut vad man får för vinkel vid just den höjd man själv har. För de allra flesta är det nog inget problem alls, men har man ovanligt långa ben så kan skillnaden bli lite fler cm än vad som går att justera med sadelrailsen.

Berk

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
det är klart hur de mäter, men det är ganska oklart vad den effektiva vinkeln blir vid olika sadelhöjder. jag försökte mäta i ritningen när jag beställde, men den fick jag jag inte att stämma alls med måtten i geometritabellen på någon av storlekarna. vet inte om ritningen är för någon annan ram, eller bara en schematisk ritning.

framåtvänd setbackstolpe var en plan jag hade från början om jag inte skulle komma överens med sittpositionen. för oss som inte har dropper går det att justera sittpositionen väldigt mycket och det är inte så kinkigt med sadelrörsvinkeln :)

Då håller jag med om. Om dom också hade listad äkta sadelrörsvinkeln hade man kunna räkna ut det.

Men även om man anger vinkeln vid "sadelhöjd" så berör det på sadelhöjd.

Jag brukar ändå ladda ner en bra bild och mäter själva. Det som tillverkaren uppger är ofta fel. Eller efter den diskussionen här gissar jag nu att fler tillverkare mäter "effektiva" vinkeln på styrlagershöjd, vilket inte är särskilt effektiv.

Senast ändrad:

Manofmanymissions

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL

Den där nya har jag beställt. Vinterns byggprojekt.

ulfalf

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Tog det säkra före det osäkra och beställde en ram i M. Dyker enligt utsago upp mitt i sommaren någon gång så med lite tur kanske det byggs ihop en cykel lagom till några motionslopp i höst. Tanken är att få ihop cykeln så billigt som möjligt, om andan faller på kanske det till och med blir en liten byggtråd...

Juhlin

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Håller på med ett bygge jag med. Är 187 och valde en L. Tror det kommer bli bra. Alla delar beställda, dock inte levererade än. En salig blandning av nytt, begagnat och fulgrejer från Kina.

Får väl återkomma med en bild när allt sitter ihop.
Vad gjorde att du valde Ullicyc styret framför carbondas variant?

Själv lite sugen på carbonda styret.

Krängde på snabbdäcken igår med förhoppningen att det torkat upp sedan det regnade mängder för drygt 2 veckor sedan, det hade det inte... Samt fördjävligt mycket mygg, får hålla mig borta från sjöarna någon vecka till.

IMG_20210624_181117.jpg

[Byggtråd] FM936 XL
Vad gjorde att du valde Ullicyc styret framför carbondas variant?

Själv lite sugen på carbonda styret.

Krängde på snabbdäcken igår med förhoppningen att det torkat upp sedan det regnade mängder för drygt 2 veckor sedan, det hade det inte... Samt fördjävligt mycket mygg, får hålla mig borta från sjöarna någon vecka till.

Visa bilaga 497408
Tänkte aldrig på att carbonda erbjöd styre.
IMG_20210624_164132931_HDR.jpg

Bygget går framåt. Stör mig dock färgen på framgaffeln. Kanske en omlackning blir aktuell..
Än så länge mock-up styre i väntan på kinesiska posten

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer