[Byggtråd] FM936 XL

[Byggtråd] FM936 XL
Snyggt!
Min kom i veckan inte bestämt mig om jag ska köra dropper eller inte...
såklart fattades där en skruv till trunnion dämparfästet så den blir inte cykelklar på ett tag.:confused:
Men lite är byggt iaf.
Visa bilaga 470882
Tittade närmare och blir än mer avundsjuk, min såg ut typ så på planeringsstadiet ?
Använder du 40 eller 42,5 luxe? Återkoppla gärna senare med hur du gillar dämparen. Det är nog många som är nyfikna.

[Byggtråd] FM936 XL
Kör 42.5 sidluxe.
Det är ett par billiga kolhjul som jag klickade hem på rea för ett tag sen inte boost så får köra dem med adapter... Får bli ett par finhjul längre fram.

[Byggtråd] FM936 XL
Är det någon som som testat om deluxedämpare funkar att få in i nedre fästet?? Eller kör alla Sid eller fox på sina byggen? deluxen är ju lite klumpigare men det kanske går?

[Byggtråd] FM936 XL
@Juhlin sätt lite silvertejp / eltejp / skyddsplast vid kedjestaget där klingan går. Kan nötas rätt snabbt när det är tight om det bygger lite lera på kedjan / drevet.
I det inringade menar du?
Screenshot_20210221-182816~2.png

[Byggtråd] FM936 XL
Nice!
Vad har du för storlek på klingan?

Det kan vara vinkeln men den ser ut att gå utanför den lilla skyddsplåten?

Själv är jag skapligt frustrerad att postnord tagit hjulen som gisslan, det planerade solskenet hånar mig!
Tack! Det är en rund 34T ville ha en oval men vågade inte chansa att de fick plats..
Kedjestaget är lindat med Esi silikontejp o den går lite över plåten så det är nog därför...
Trist hoppas de kommer snart!

[Byggtråd] FM936 XL
Har varit ut på 2 turer och tillryggalagt drygt 3 mil.
Den är lägre och snabbare än min gamla cykel, känns fruktansvärt snabb och trampeffektiv trots dryga 28% sag och öppna dämpare, jag kommer dock justera mer på dämparna allt eftersom, de är inte perfekta nu.

Allt blir ju väldigt subjektivt med tanke på att jag kommer från en gammal AM HT med 140 gaffel, men satan vad denna cykel går utför och inger självförtroende. Dagens höjdpunkt var ett DH segment som jag var tvungen att vända och köra en gång till, bara att sänka droppern sikta och hålla i sig! Dagens andra höjdpunkt var nog att ta sig upp för kullen, det finns så otroligt mycket grepp när man klättrar, min gamla HT kunde inte ta sig upp för sånt denna cykel fixar.

Nu hoppas jag bara skogsmaskinerna plockar med sig alla fällda träd, annars blir det mycket jobb att rensa stigarna.

IMG_20210307_144115.jpg

[Byggtråd] FM936 XL
Den är lägre och snabbare än min gamla cykel, känns fruktansvärt snabb och trampeffektiv trots dryga 28% sag och öppna dämpare, jag kommer dock justera mer på dämparna allt eftersom, de är inte perfekta nu.

Allt blir ju väldigt subjektivt med tanke på att jag kommer från en gammal AM HT med 140 gaffel, men satan vad denna cykel går utför och inger självförtroende. Dagens höjdpunkt var ett DH segment som jag var tvungen att vända och köra en gång till, bara att sänka droppern sikta och hålla i sig! Dagens andra höjdpunkt var nog att ta sig upp för kullen, det finns så otroligt mycket grepp när man klättrar, min gamla HT kunde inte ta sig upp för sånt denna cykel fixar.

Nu hoppas jag bara skogsmaskinerna plockar med sig alla fällda träd, annars blir det mycket jobb att rensa stigarna.

Visa bilaga 473867
Håller med! Galet rolig cykel utför och sinnessjukt bra grepp i bakhjulet uppför. 2021 blir ett roligt cykelår ?

[Byggtråd] FM936 XL

Visa bilaga 473867

Gott att höra. Använder du lockouten på dämparna? Jag funderar på att skippa den biten nämligen.

[Byggtråd] FM936 XL
Gott att höra. Använder du lockouten på dämparna? Jag funderar på att skippa den biten nämligen.
Nej, jag har mest rullat stig där det inte funnits någon direkt poäng att låsa dämparna, men till och från skogen har jag åkt på asfalt och grus, tycker inte jag har saknat lockout, men jag har inte ägnat många tankar åt det heller skall erkännas.

Ska man spurta på grus eller asfalt kanske det finns en mätbar skillnad, men på stigen upplever jag snarare en fördel tvärt om, länkaget erbjuder så mycket grepp och följsamhet att jag tror det kan finnas en fördel att lämna det öppet.

Jag tror det blir det generella svaret att det kan finnas en poäng om man ska tävla, på en rejäl spurt på hårt underlag kan det spara lite energi och kapa nån sekund om man är en stark spurtare, för att ha skoj i skogen och amatörlopp så är det nog det sista man köper till för att bli snabbare.

Mina helt subjektiva tankar som kan upplevas olika av andra.

[Byggtråd] FM936 XL
har någon tänkt och känt något mer om 40 vs 42,5? visst kommer bb upp något med 42,5? (jag är nybörjare på det här med bakdämperi, så ursäkta dum fråga.)

carbonda erbjuder en x-fusion-dämpare för 180 dollar, vilket är lockande. men den finns nog bara i 40.

[Byggtråd] FM936 XL
har någon tänkt och känt något mer om 40 vs 42,5? visst kommer bb upp något med 42,5? (jag är nybörjare på det här med bakdämperi, så ursäkta dum fråga.)

carbonda erbjuder en x-fusion-dämpare för 180 dollar, vilket är lockande. men den finns nog bara i 40.
Har svårt att tro att cykeln skulle gå högre med en dämpare med mer slaglängd och samma totallängd. Snarare tvärt om, då X % sag utgör en större andel av den dämparens totala längd om den har mer slaglängd.

[Byggtråd] FM936 XL
Jag kör med FOX 42.5 och om jag ska vara självkritisk så saknar jag pedalutrymme mer än jag saknar fjädringsväg.
Cyklar ofta platt, men inte slätt.

180 USD är ju idag en spottstyver.
Ingen egen erfarenhet men jag har väl läst lite om taskig tillförlitlighet, jag får dock känslan att det kanske inte är en helt rättvis bild.

[Byggtråd] FM936 XL
Jag kör Sidluxe Ultimate 42,5 och använder hela slaget vid merparten av mina rundor. Jag tycker inte mina vevarmar går i mer än min förra cykel båda med 170 vevar. Förra cykeln levererades med 175 då gick jag i betydligt mer. Tycker sidluxe dämparen funkar riktigt bra.

[Byggtråd] FM936 XL
Jag kör Sidluxe Ultimate 42,5 och använder hela slaget vid merparten av mina rundor. Jag tycker inte mina vevarmar går i mer än min förra cykel båda med 170 vevar. Förra cykeln levererades med 175 då gick jag i betydligt mer. Tycker sidluxe dämparen funkar riktigt bra.
Kör också Sidluxe ulitimate 42,5 fast med 175-vevar. Blir en del islag, framför allt om jag kör med lite mer sag, men det är inget stort problem, har haft flera låga cyklar och vant mig parera rätt bra.
tack för input. jag provar x-fusion-dämparen, men håller öppet för att jag får skaffa en annan bättre senare.

tror ni "standard matte" och "no painting" är helt omålad och utan uv-skydd? "black matte" kostade extra.

[Byggtråd] FM936 XL
tack för input. jag provar x-fusion-dämparen, men håller öppet för att jag får skaffa en annan bättre senare.

tror ni "standard matte" och "no painting" är helt omålad och utan uv-skydd? "black matte" kostade extra.
Jag TROR att den bara är klarlackad, dvs, du kommer se hur väven ligger under lacken. Ska du ha den black matte så målar de den svart innan klarlack.

[Byggtråd] FM936 XL

Jag beställde min som ”no painting” men dem behövde ändå en vecka på sig för att göra klart ramen i ”paint shop” innan den kunde packas och skickas. TROR att dem lägger en matt klarlack för t.ex. uv-skydd.

[Byggtråd] FM936 XL
Uppgraderade cykeldator så jag tänkte fira med att väga cykeln.
13,2kg vägt med fiskevåg.
Inklusive allt, pedaler, sadelväska (innehållande ett verktyg insåg jag nu) och lite lera.
Flaskan var tom vid vägning.

Inte fy skam tycker jag, planerar att banta 400g på roterande massa inför nästa säsong med lite finare hjul, kanske lite till på däcken men bara kanske, wolfpack Cross/Race är en ny favorit, kanske kör nåt lättare till Vasan.

Sedan senaste posten har jag även bytt till en Ergon SM Comp sadel, har bara 2 timmar som längst i sadeln men märker enorm skillnad, inte alls lika ont i röva, visste inte att man kan sitta så bekvämt.

IMG_20210513_094319.jpg

Senast ändrad:
[Byggtråd] FM936 XL
Kul med lyckade byggen!
Ni som har FM936, hur känns kvalité och hållbarhet? tänker speciellt baktriangeln. Kör mkt stök och gillar att göra ett försök på det mesta, är det en dum tanke med kolfiber alls? tänker att jag ser alldeles för många kolhojar med trasiga seat- och chainstays men tycker aldrig att jag ser problem med aluhojar utöver fogar och vid sadelrör. Även problem med kolhojarna hos märken som t.ex. Specialized

Eftersom denna tråd avstannat känner jag att det kanske är ok att fråga om någon funderat kring denna nya "horstlink" ram med 120 bak 140 fram FM1001 eller att övergaffla denna 100/100 "single/flexstay" ram FM909?? :cool: :devilish:

Senast ändrad:
[Byggtråd] FM936 XL
Som synes på den platta åkern jag korsar enligt bilden ovan och den spikraka trädlinjen mot himlen, jag är osäker på om jag ens behöver 120mm?.
Men att tänka på hållbarhet och samtidigt fundera på att övergaffla en 100mm XC cykel känns ju lite motsägelsefullt.

[Byggtråd] FM936 XL
... Men att tänka på hållbarhet och samtidigt fundera på att övergaffla en 100mm XC cykel känns ju lite motsägelsefullt.
Jaså? Dagens XC-banor är väl stökiga deluxe! Att någon hade velat ha en trampeffektiv, halvlätt cykel men ändå gillar stök är väl inget konstigt? Utför kan man ju anpassa sig så där är problemen mindre, speciellt om man har en vettig gaffelvinkel som cyklarna numera har. Är gött att kunna cykla bara helt enkelt =) bakändan märker man snabbt av och anpassar farten därefter men för brant fram så märker man det ju efter en OTB ;)

[Byggtråd] FM936 XL
det här är väl den officiella "visa din fm936"-tråden nu va? bara provat ett par kilometer och är första gången på fullsvamp, men den kändes kul.

20210528_210220.jpg

20210528_205623.jpg

skruven och muttern som håller fast dämparen i överkant glappade loss för jag hade fegat med åtdragningen. jag har inte riktigt fått huvet runt konstruktionen där. finns det risk att jag nyper fast länken om jag drar skruven för hårt där? kändes inte som något stopp riktigt, gick typ linjärt trögare och trögare när jag drog åt. (ursäkta bakdämparnybörjarfråga som jag kanske borde kunna lista ut själv om jag glor på det tillräckligt länge).

[Byggtråd] FM936 XL
Liten bump, sitter med den virtuella köpknappen och är lite sugen på att klicka hem en FM936. Lite osäker på storleken bara, jämför jag mått med min gamla Jeffsy i L så är det M som gäller, och den tycker jag ju är trevlig och cykla på. Är 182 lång med 85,5 innerben och normala armar. Bör väl vara L jag ska ha egentligen, men tvekar lite pga. måtten. FM936 i M är ändå större i typ allt förutom sadelrörslängden än min gamla Jeffsy.

Tänkte fokusera mer på XC än på skogsbröt med denna så då tänker jag att det kanske blir bra med en M ändå? Hur tänkte ni som köpt, byggt och cyklat på era?

[Byggtråd] FM936 XL
Liten bump, sitter med den virtuella köpknappen och är lite sugen på att klicka hem en FM936. Lite osäker på storleken bara, jämför jag mått med min gamla Jeffsy i L så är det M som gäller, och den tycker jag ju är trevlig och cykla på. Är 182 lång med 85,5 innerben och normala armar. Bör väl vara L jag ska ha egentligen, men tvekar lite pga. måtten. FM936 i M är ändå större i typ allt förutom sadelrörslängden än min gamla Jeffsy.

Tänkte fokusera mer på XC än på skogsbröt med denna så då tänker jag att det kanske blir bra med en M ändå? Hur tänkte ni som köpt, byggt och cyklat på era?

Intressant! Den är en storlek större en de flesta cyklar. Till XC skulle jag tänka att M med 475 mm reach skulle passa dig bra. Sadelrörsvinkeln är brant med 77 grad, men gissar att det blir ok, kanske med sadeln flyttat lite längre bak.

EDIT: ser nu att Carbonda mäter sadelrörsvinkeln på styrlagerhöjd, så effektiva vinklen är mindre brant än 77 grad.

Senast ändrad:
[Byggtråd] FM936 XL

Jag är nöjd med min M. Är 180 cm med 83 innerben. Läs mer utvärdering om du vill:
Inlägg i tråden 'Byggtråd. Renässans of the Fulkines™'
https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-renaessans-of-the-fulkines-tm.3685737/post-3945544

[Byggtråd] FM936 XL
Intressant! Den är en storlek större en de flesta cyklar. Till XC skulle jag tänka att M med 475 mm reach skulle passa dig bra. Sådelrörsvinkeln är brant med 77 grad, men gissar att det blir ok, kanske med sadeln flyttat lite längre bak.
Ja, generellt lite åt det hållet tänker jag också!

Jag är nöjd med min M. Är 180 cm med 83 innerben. Läs mer utvärdering om du vill:
Inlägg i tråden 'Byggtråd. Renässans of the Fulkines™'
https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-renaessans-of-the-fulkines-tm.3685737/post-3945544
Riktigt fin cykel den där vita! Man dräglar ju över fälgarna... Läst tråden redan såklart :)

Lutar väl åt en M men funderar på instick på sadelstolpen - har en 350 mm stolpe i bongoplast hemma redan men funderar på om den kommer bli för kort? M har bara 440 mm i vevparti -> slut på sadelrör och jag behöver 750 mm från toppen på sadel till vevparti om man mäter i en linje hyfsat längs med sadelröret. Säg att sadeln bygger 5 cm från rörets topp så blir det ju bara knappt en dm i instick?

[Byggtråd] FM936 XL
jag är 190cm och hade också en gammal (2018) jeffsy, men i XL. Valde mellan L och XL på FM936an och landade på XL tillslut. Ångrar mig inte men hade säkert varit nöjd med L också. XL kan kännas lite osmidig ibland vid trixiga klättringar. Efter att ha kört fm936 parallellt med jeffsyn förra säsongen så kom jag fram till att jag gillar modern geometri bättre och bytte ut jeffsyn mot en modernare trailhoj.

Fm936 är f ö jäkligt fin när det går snabbt. Lätt men ändå relativt kapabel. Jag är typ klar med uppgraderingar nu och landade på 10.8kg utan pedaler. Rätt bra för en XL med 120/115mm slag, dropper och 2,40-däck tycker jag. Total byggkostnad under 35kkr, dock med hjul och kassett från köp-och-sälj.

Tillbaka
Topp