[Byggtråd] Jofa goes XC, #yolofilingcabinet + ANNAT

Ah, där trädet låg förut alltså. Spännande att behöva trampa ända fram till avsatsen:-)
Det där är lite för högt för fega jag, men det närmar sig så sakteliga. Vete fan om det skulle kännas mer tryggt på FS:en dock.

----------

Tillbaka till tåpic: Man borde kunna spara några gram på en lätt styrstam. För hur ofta känner man att den flexar liksom?
Vet att du inte vill ha skumgrepp, men där sparar du en liten gnutta. Dyrt är det inte heller.
Sänkstolpe väger en del, men det vill man inte vara utan. Dock är de ganska olika tunga.

Men är det en rapp känsla du vill ha så tror jag det är hjulen och däcken som gör absolut störst skillnad. Kanske är värt att skrota lite fälgar då och då? Har aldrig funderat över hur mycket ekrar väger. Kanske värt att köra aero-trams eller nåt som är lättare än standard?

Japp, det är stenen där trädet låg. Jag vet inte vad det beror på, men den är förhållandevis läskig i förhållande till sin höjd. Det finns betydligt större grejer som man kan hucka utan en tanke på HTn.

Styrstam är något kan kan tänka mig att byta ut, men det blir inget bling fören jag är helt säker på vilken cockpit jag vill ha.

Jag har kört ESI-grepp tidigare och det är grym känsla och en hyffsad viktbesparing, men eftersom dom går sönder ungefär varje gång man kraschar så går det bort.

Droppervikt tänker jag inte jaga, det är svårt nog att leva med det som finns om man väljer på pris/hållbarhet/garanti/funktion.

Angående hjul och ekrar så tycker jag inte det finns någon jättevikt att hämta där. Flowfälgarna är tillräckligt styva för mig, har inga probem med flex. Kolhjul skulle spara knappt 100 gram per fälg och då jag regelbundet skrotar fälgar tänker jag inte lägga pengar på det. När jag behöver byta en framfälg skulle jag kunna tänka mig att testa en Sixpack SAM som är 118 gram lättare enligt spec. Formodligen kommer jag ångra mig bittert när det plötsligt blir svårt att bygga ett bra hjul...

Rattnalle sa:
Jag tänkte komplettera mina ESI grepp med en lockon-endcap någon dag. Det borde skydda mot det värsta.

Jag har rivit upp mina i själva greppytan. Om du skruvar på lockonstop börjar dom också komma upp i vikt mot vanliga lock-ons.

Äh, lite cyanoakrylat (snabblim) borde väl kunna laga greppen hyfsat?

Angående stenen så kan jag tänka mig att den är lite läbbig för att det är blind landning och just svårt att hålla fart. Tänker inte prova på själv:-)

Du har inte funderat på att byta ut några kilo fett (byggt av vete) mot muskler (gjort av skivstång +ANNAT)?

Angående lätta handtag/grepp så är Lizards DSP handtag de bästa jag nånsin haft. Brukar gnida sönder vanliga gummi grepp med tummarna ganska snart men dom här har suttit på i över ett år nu och det syns inget slitage alls på greppen. Väger 27gram eller nått sånt....grymt bra.

jofahjalm sa:
Jag insåg just att jag kanske har köpt en ram utan hål för stealthdropper. Borrlättning är på tapeten!

Borra och meddela senare om det höll.
Brottas själv med det faktum att de hisspinnar jag egentligen vill ha bara finns i stealthvariant :-/

Söker man så hitta man flera som har gjort det. Man broar helt enkelt ett hål ovanifrån ner i nedåtröret och drar det hela vägen därigenom via bb. Jag antar att Orange själva gör så efter dom har svetsat ramarna på de modeller med hål? Jag är inte speciellt orolig för att göra det.

Utan att egentligen komma med någon input så tror jag att det är helt rätt väg att gå, en lite lättare och smidigare cykel anpassad för där man cyklar mest. Det är nog rätt rejält trist att cykla på något som bara kommer fullt till sin rätt några gånger per år. Jag är ju barnsligt förtjust i semislick, så det får bli min rekommendation till bakdäck. Skulle du tröttna på snedatänder ramen så har du ju alltid Process 134 som är grymt kul i den rollen.

Den förra ägaren av den Fiven har en redan färdig huckad cocos-fälg till salu efter ett Vallåsen besök i helgen..

(Förlåt Calle)

Nu är den hemma i tryggt förvar!

bild118.JPG

Gissningar om vad denna mystiska skruv är mottages tacksamt.

bild221.JPG

jofahjalm sa:
Nu är den hemma i tryggt förvar!

Gissningar om vad denna mystiska skruv är mottages tacksamt.

Stiligt! Nu måste du bara skaffa en suspekt italiensk gaffel till den. ;-)

Liknar väldigt mycket den aluminiumskruv som följer Hope Head Doctor som med lätthet kan dras av mha en inkompetent mekaniker..

Grattis till din Apelsin Jofa!

soderblom: Är det Formula du tänker på då?
Själv skulle jag gått på en Mattoc!
Men en Pike är ju lättare att få servad lite varstans...

+1 på Hopeskruv, passar perfekt i en Hope topcap, och du måste ha en Hope topcap på en five.

Klart grabben ska ha en Marzocchi

soderblom hade nog rätt om skruven.

Ett mål med cykeln är att minimera behovet av underhåll. För att nå detta tänker jag ha ett Rock Shox chassi. Antingen om jag byter till mig en Pike och sätter ett avalnacheöppetbad i den, eller så börjar jag med att köpa en Yari. Om Yari suger blir det Avalanche. Annars verkar ju Mattoc Pro grym, men jag är otroligt trött på att ha grejer som inte funkar och som är jobbigt att få utbytta.

Mattoc Pro är grym. Den har en stor nackdel än så länge. Den får Monach Plus att verka rätt medelmåttig. Jag har kört två liftdagar med min nu och pekar man cykeln på en stenkista och trampar som fan så känns det jättebra tills bakhjulet kommer in i kistan. Då känns det bara bra.

Reservdelar finns hos Bike-Components så där är jag inte heller orolig. Dessutom är det hyfsat vettiga mängder olja i den.

Ska inte den där ramen lackas i någon fräsig färg innan du bygger ihop den förresten? Eller ska du fortsätta köra grå-svarta cyklar?

Suntour durolux r2c2 går ju att få tag på en tusing billigare en yari... sen kan man ploppa i ny insats när den presterar dåligt, får minst en på mellanskillnaden tror jag. Funderar själv på en sån, men i Sverige är det rätt tyst om deras gafflar.

konken sa:
Suntour durolux r2c2 går ju att få tag på en tusing billigare en yari... sen kan man ploppa i ny insats när den presterar dåligt, får minst en på mellanskillnaden tror jag. Funderar själv på en sån, men i Sverige är det rätt tyst om deras gafflar.

Säkert en jättefin gaffel, men Jofa bygger ju en premium-hoj, då blir plötsligt en SUNTOUR tämligen ointressant, eller? ;)

Senast ändrad:
larsaw sa:
konken sa:

Säkert en jättefin gaffel, men Jofa bygger ju en premium-hoj, då blir plötsligt en SUNTOUR tämligen ointressant, eller? ;)

Yari är väl ingen premium gaffel? Kollar man bike-components så är duroluxen dyrare än yari,
https://www.bike-components.de/de/Suntour/Durolux-SF16-R2C2-27-5-Federgabel-Modell-2016-p49625/
men går att få tag på för 4500 med frakt typ
bara för att suntour gör en massa budgetgafflar så betyder det ju inte att deras toppmodeller är sämre (rockshox tillverkar ju en massa skräp också). Om jag inte missminner mig så var det väl Suntour som tillverkade Marzocchis gafflar. (edit stavel)

Senast ändrad:
haha, var det xc han ville ha, då är nog inte durolux optimalt med vikten heller, tyckte ramen såg lite dh aktig ut...

Rattnalle sa:
Ska inte den där ramen lackas i någon fräsig färg innan du bygger ihop den förresten? Eller ska du fortsätta köra grå-svarta cyklar?

Jag hade ju såklart velat ha en rosa, men färg väger...

skrotfot sa:
När den där ramen är pulvriserad tycker jag du ska skaffa en Bronson. Det är du värd.
http://www.pinkbike.com/news/santa-cruz-bronson-review-2016.html

Jag var bra sugen på Bronson, men det blir så svårt att finansiera min RR om jag ska köp SC.

larsaw sa:
konken sa:

Exakt!

NickPick sa:
Vet du vad färg väger? ;)

Vad väger ramen?

Med dämpare, axel, styrlager, extraväxelöra och varjerhölje väger det 3,4 kg. Ramen borde väl ganska jämnt 3 kg med maxle. Får så om jag orkar plocka loss att från Rune för att se vad skillnaden blev.

Kan någon styra av ett stundande Yariköp?

Nu blir jag nervös inför gaffelklickningen, hur ska det gå!?!?

Mattoc ser ju grym ut och det är mindre pengar! Ska jag vara dumsnål som alltid?

Till ett helt annat probem. Borrlättning, hur gör jag bäst?

Jag fick inget stealthhål, men vill ha ett. Min tanke är en kabeldragning som på bilden:

bild119.JPG

Sedan borra en springa i sadelröret som markerat med tejpen:

bild222.JPG

Kommer jag dö?

Ett mail till orange kanske? Kolla hur de själva hade gjort kanske?

Köp mattoc, verkar fan grym.

Silvertejpen högt upp? För högt upp tror jag.

Framsida sadelrör i nederkant tror jag på. Där har jag hålet på Birden och där satt det på Canyonen också. Fördelen är att stolpen kan tryckas helt i botten med slangen i.

Tillbaka
Topp