soderblom sa:
Går slangen fritt för svingen eller ligger den och skaver på insidan?
Hur kändes den i Flottsbro annars?
Det finns utrymme för att den ska gå fritt:
Eventuellt kan jag få fixera den med ett buntband runt sadelröret om den vill lägga sig mot swingen.
Det kändes bra i Flottsbro. Den för långa gaffeln gör inte så mycket ner det lutar nedåt. Första åket var cykeln bakdämpningen rätt okänslig i det stökiga och jag började genast oroa mig för den beryktade underlägsenheten hos SP. Efter några åk sänkte jag trycket från 25% sag till 30% och då kändes det plush och fint. Bottningsfesten uteblev fortfarande. Det var nog det jag hade varit lite orolig för med Fiven, att det skulle tokbottnas till höger och vänster hela tiden. Så har det dock inte varit och den känns känslig nu och står emot stora smällar bättre än vad min tidigare Spitfire gjorde. Det vore kul att veta hur många gummisnoddar Wajm3 har stoppat i dämparen. Annars är det fortfarande väldigt mycket ny cykel och jag är fortfarande inte helt varm i kläderna. Jag gillar verkligen den exakta känslan SP ger med avseende på vart man har hjulen. Kanske att jag kan ha inbillat mig att cykeln tappar lite mer fart av att köra över stök jämfört med mina tidigare cyklar, men det är svårt att säga.
Makten sa:
Får man gissa att hålet borrades från sidan bara för att du helt enkelt inte orkade skruva loss svingen? :-))
Nej, jag har ju en SP där det är sjukt enkelt att ta bort swingen. På bilden ovan ser man hur det ser ut in under swingen och jag tror inte framsidan blir bästa stället att borra på. Man hamnar väldigt nära svetsarna och det blir en skarpare böj på slangen. Jag tror också att mycket av huckstressen landar i den regionen.
Ubu sa:
Här kommer ett DIY tips till arkivskåpsraketen.
Rullen är en distans från en rs-gaffel och fästet från nån värdelös Supercomponentstar-grej. Ultralight und cheap.
Sketchy OCH punk! Det gillar jag!
Nu har jag fått xc-droppern på plats och ett grusvägs-Magic Mary Supergravity. Det blir till att borra fler hål eftersom cykeln nu verkar vara uppe i 13,8 kg... Oavsett så är inte avsikten att rulla på ett 1100 gramsdäck i skogen. Även med trendurokitning och tillräckligt riktiga däck för allt utom möjligtvis Åre kommer jag ligga under de magiska 13,6 kg som amerikatanerna vurmar för.