[Byggtråd] Jofa goes XC, #yolofilingcabinet + ANNAT

Ja jäklar, här visar du verkligen var arkivskåpet ska stå!

Nu väntar vi bara med spänning på en film där du huckar ditt arkivskåp utför en rejäl trappa :)

P.S
I XC kör väl de flesta utan dropper. Köp någon dür kolfiberstolpe istället, så får du gratis kastrering när du bryter av den i första utförslöpan :)

Makten sa:
Är det inte läge att prova utan först? Har aldrig tappat kedjan med N/W och clutch-bakväxel.
Nu har jag en undre styrare för att det inte ska slamra så fruktansvärt mot kedjestaget, men sånt slipper du ju:-)

Makten sa:
Är det inte läge att prova utan först? Har aldrig tappat kedjan med N/W och clutch-bakväxel.
Nu har jag en undre styrare för att det inte ska slamra så fruktansvärt mot kedjestaget, men sånt slipper du ju:-)

Jag har testat och jag kör utan styare på min transgenderbendersender. Däremot tappar jag kedjan någon gång ibland. Jag behöver en styrare innan Åre-grusvägsrally, där tror jag man kan tappa jätteofta utan styrare.

Jag körde med en Hope finger guide på stumpyn i kombination med Bash. Det var väldans enkelt. Men egentligen kan du använda "ramen" till en vanlig styrare och bara linda några varv eltejp kring den övre skruven som brukar hålla plastgrejen som ska hålla kvar kedjan. jag har för mig att H. har gjort så och han tappar aldrig kedjan.

Jag kan bekräfta att min egenkomponerade styrare än så länge har ett fläckfritt trackrecord. En skruv med två gummidistanser på som sitter med ca 1mm marginal mot klingan på ovansidan. Ingen nedre styrare, däremot taco.

Jag är mycket nöjd.

Jag har ju en Hope-styrare (utan taco visserligen), den trivs ju på cykeln, det vet vi sen innan =)

Vi kan byta den mot Fox 36an, jag lämnar ändå iväg all skit till Per Strååth =)

H. sa:
Jag kan bekräfta att min egenkomponerade styrare än så länge har ett fläckfritt trackrecord. En skruv med två gummidistanser på som sitter med ca 1mm marginal mot klingan på ovansidan. Ingen nedre styrare, däremot taco.

Jag är mycket nöjd.

Just ja' den kommer jag ihåg, visst gjorde du en tråd om detta lilla tilltyg?

jofahjalm sa:
Igår kom jag på att jag behöver en ny oliv till bromsen för att dra den interna bromsslangen genom svingen (för helvete Orange!). Jag beställde en från bike24 och tyckte det var ett utsugeri när dom skulle ha 2€ för en. På jobbet kom jag på att jag kunde åka till Cykloteket köpa en, sagt och gjort:

Boom, med säkert tveksamt etisk kompisrabatt
Ring Elfenbenskusten och säg åt dem att stoppa sin diamantutvinning. Det här måste bli högre kilopris än både guld och saffran..

Wajm3 sa:
Jag har ju en Hope-styrare (utan taco visserligen), den trivs ju på cykeln, det vet vi sen innan =)

Vi kan byta den mot Fox 36an, jag lämnar ändå iväg all skit till Per Strååth =)

Det där bojsänket matchar knappast mina nyrakade ben! No go!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    585.3 KB · Besök: 38
Nu har jag premiärturat min grusvägsraket genom att köra klassresan till solsidan och tillbaka. Det var över förväntan, superpepp! Den trampar jättebra och är mycket roligare i skogen jämfört med min Rune. Det är mycket lättare att hoppa cykeln och man har en helt annan känsla för vart den befinner sig.

Att cykeln skulle vara flexig i swingen av att den var en SP var helt obefogat.

Att köra den med 160-gaffel var däremot rätt långt ifrån optimalt. Stackhöjden är för hög, BB är högt och det är svårt att få framhjulet att greppa. Jag ska nog se till att sänka gaffeln hela vägen ner till 140 mm så snart som möjligt.

Nog om detta trams med riktig cykling och till internetcyklingen!

Jag behöver neg plate spacers till Fox 36 Float för att sänka gaffeln. I samma veva behöver jag också verktygen för att ta av nederbenen utan att bara förlita mig på våld. Är det någon som har tips om ställen som är billigare än Mojo?

Tillbaka till kedjestyrningen. Jag tror jag vill köra 30t med vevarmsmonterad bash på en 96bcd-vev. BBG har bash och jag vill ha en styrare liknande det som H har byggt, men som istället moteras på E-type framväxelfäste. Vart hittar jag detta?

Jag har också ett Nobby Nick 2,35" Snakeskin Trailstar att sälja om någon är intresserad. Det har gått 45 km.

Jag vill ha däck om det är 26", men du har väl nåt nytt hypat skit eller?
Kan inte Per sänka din Fox?
Skaffa offset bussningar annars!

Senast ändrad:
Snabb review av mina nya xc-däck.

Ovan nämnda Nobby Nick tillsammans med Maxxis Ikon 2,35" Maxxspeed Exo rullar jättefort på asfalt. Det var kruttorrt i skogen och däcken rullade fint även där. Framdäcken ingav aldrig något speciellt förtroende och verkade generellt hade bristande kantgrepp. Då ska man däremot veta att det var med min för långa gaffel och utflackade hoj. Det hade säkert hjälpt rätt mycket att ha en kortare gaffel med mer tryck på framhjulet.

Bakdäcket klättra fint upp för allt, men hade bristande bromsgrepp. Med tanke på hur torrt det är vore det konstigt om inte bakdäcket fungerade. Efter någon timma av cykling i stil med detta kom vi till det branta avslutet på blå ner mot solsidan. Där behövde jag för första gången bromsa ordentligt. Hårt på båda bromsarna resulterade i att bakhjulet fish-tailade så illa att jag var helt övertygad om att jag skulle få käka häll. Bakhjulet var nog fan framför framhjulet, men på ren tur och förskräckelse klara jag mig och styre upp det. Till nästa kurva hade jag lärt mig att man inte ska bromsa hårt med ett Ikon så jag försökta pallnita Nobby Nick fram, det försvann helt utan förvarning. Återigen överlevde jag helt utan skicklighet. Att ha ett bakdäck som far runt när man bromsar är tufft och manligt. Att ha ett framdäck som inte går att bromsa hårt med i en rakt linje när det är snustorrt är inte min grej.

Jag skulle kunna tänka mig ha Nobby Nick som snabbt bakdäck när det är höst, men jag misstänker att det inte kommer hålla för mig som bakdäck.

EST sa:
Jag vill ha däck om det är 26", men du har väl nåt nytt hypat skit eller?
Kan inte Per sänka din Fox?
Skaffa offset bussningar annars!

Haha, cykla 26"! 26" är inte xc!

Jag kan sänka min Fox, jag behöver bara få hem två spacers.

Jag har ett par ganska nya Hans Dampf Trailstar 2,35" Snakeskin du kan få för billig peng, special price. Egentligen minns jag inte om dom är ganska nya. Jag får återkomma när jag har tittat.

Ja det är bra för det är just det jag kör på nu nar jag kört sönder mina grymt snabba NNN

Makten sa:
jofahjalm sa:
Jag har också ett Nobby Nick 2,35" Snakeskin Trailstar att sälja om någon är intresserad. Det har gått 45 km.

Ha! Vad var det jag sa? ;-) Ett litet utlåtande vore intressant.
Varför kör ni NN fram? Det är ju ett utpräglat bakdäck med rund profil transition dubbar och inga ramper. Fram kör man ett däck med fyrkantig profil, inga transition dubbar, stor kanal mellan kant och mittdubbar samt rampade mittendubbar då drivgrepp är ointressant.

TK sa:
Varför kör ni NN fram? Det är ju ett utpräglat bakdäck med rund profil transition dubbar och inga ramper. Fram kör man ett däck med fyrkantig profil, inga transition dubbar, stor kanal mellan kant och mittdubbar samt rampade mittendubbar då drivgrepp är ointressant.

Jag ville ju ha den där cv-hastigheten till att matcha mina rakade ben samtdigt som jag ville vara säker på att välja något som verkligen gjorde skillnad i vikt/rull. Eventuellt får det en andra chans när jag har en sänkt gaffel, men nu lutar jag att mitt framdäck aldrig kommer bli speciellt mycket mer xc än High Roller 2.

EST sa:
Mitt satt bak men vill bara ha om det är NNN de gamla suger pung.

Det är NNN, men 27,5".

larsaw sa:
Ang styrare så ser ju jag helst ett Macgyver-bygge a'la H's, men kan samtidigt tipsa om denna från https://paulcomp.com/chain-keeper-guide/ för att matcha tandläkargaffelns prisbild, finns med alla möjliga fästanordningar :)

"Note: This is not designed for downhill, freeride, or big hit use."

Superstars har en snarlik för betydligt mindre pengar :)

Jag körde en del med DHF/Ikon ifjol och jag tyckte att den kombon fungerade bra. Oftast tillräcklgit bra grepp bak och när det släppte så var det ganska kontrollerat. Rullade bra gjorde det också.

Grusvägsraketen fortsätter att leverera! Idag fick den vara med och träna liftassisterad xc i Flobban. Efter en lätt sportlunch av burgare var det dags för borrlättning:

bild120.JPG

Den är kryptiske Bullit är en jävel på hotellbokningar och borrlättning:

bild223.JPG

Får man gissa att hålet borrades från sidan bara för att du helt enkelt inte orkade skruva loss svingen? :-))

Här kommer ett DIY tips till arkivskåpsraketen.

image2.JPG

Rullen är en distans från en rs-gaffel och fästet från nån värdelös Supercomponentstar-grej. Ultralight und cheap.

soderblom sa:
Går slangen fritt för svingen eller ligger den och skaver på insidan?

Hur kändes den i Flottsbro annars?

Det finns utrymme för att den ska gå fritt:

bild224.JPG

Eventuellt kan jag få fixera den med ett buntband runt sadelröret om den vill lägga sig mot swingen.

Det kändes bra i Flottsbro. Den för långa gaffeln gör inte så mycket ner det lutar nedåt. Första åket var cykeln bakdämpningen rätt okänslig i det stökiga och jag började genast oroa mig för den beryktade underlägsenheten hos SP. Efter några åk sänkte jag trycket från 25% sag till 30% och då kändes det plush och fint. Bottningsfesten uteblev fortfarande. Det var nog det jag hade varit lite orolig för med Fiven, att det skulle tokbottnas till höger och vänster hela tiden. Så har det dock inte varit och den känns känslig nu och står emot stora smällar bättre än vad min tidigare Spitfire gjorde. Det vore kul att veta hur många gummisnoddar Wajm3 har stoppat i dämparen. Annars är det fortfarande väldigt mycket ny cykel och jag är fortfarande inte helt varm i kläderna. Jag gillar verkligen den exakta känslan SP ger med avseende på vart man har hjulen. Kanske att jag kan ha inbillat mig att cykeln tappar lite mer fart av att köra över stök jämfört med mina tidigare cyklar, men det är svårt att säga.

Makten sa:
Får man gissa att hålet borrades från sidan bara för att du helt enkelt inte orkade skruva loss svingen? :-))

Nej, jag har ju en SP där det är sjukt enkelt att ta bort swingen. På bilden ovan ser man hur det ser ut in under swingen och jag tror inte framsidan blir bästa stället att borra på. Man hamnar väldigt nära svetsarna och det blir en skarpare böj på slangen. Jag tror också att mycket av huckstressen landar i den regionen.

Ubu sa:

Rullen är en distans från en rs-gaffel och fästet från nån värdelös Supercomponentstar-grej. Ultralight und cheap.

Sketchy OCH punk! Det gillar jag!

Nu har jag fått xc-droppern på plats och ett grusvägs-Magic Mary Supergravity. Det blir till att borra fler hål eftersom cykeln nu verkar vara uppe i 13,8 kg... Oavsett så är inte avsikten att rulla på ett 1100 gramsdäck i skogen. Även med trendurokitning och tillräckligt riktiga däck för allt utom möjligtvis Åre kommer jag ligga under de magiska 13,6 kg som amerikatanerna vurmar för.

bild121.JPG

jofahjalm sa:
soderblom sa:
Går slangen fritt för svingen eller ligger den och skaver på insidan?

Hur kändes den i Flottsbro annars?

Det finns utrymme för att den ska gå fritt:

Eventuellt kan jag få fixera den med ett buntband runt sadelröret om den vill lägga sig mot swingen.

Det kändes bra i Flottsbro. Den för långa gaffeln gör inte så mycket ner det lutar nedåt. Första åket var cykeln bakdämpningen rätt okänslig i det stökiga och jag började genast oroa mig för den beryktade underlägsenheten hos SP. Efter några åk sänkte jag trycket från 25% sag till 30% och då kändes det plush och fint. Bottningsfesten uteblev fortfarande. Det var nog det jag hade varit lite orolig för med Fiven, att det skulle tokbottnas till höger och vänster hela tiden. Så har det dock inte varit och den känns känslig nu och står emot stora smällar bättre än vad min tidigare Spitfire gjorde. Det vore kul att veta hur många gummisnoddar Wajm3 har stoppat i dämparen. Annars är det fortfarande väldigt mycket ny cykel och jag är fortfarande inte helt varm i kläderna. Jag gillar verkligen den exakta känslan SP ger med avseende på vart man har hjulen. Kanske att jag kan ha inbillat mig att cykeln tappar lite mer fart av att köra över stök jämfört med mina tidigare cyklar, men det är svårt att säga.

Makten sa:

Nej, jag har ju en SP där det är sjukt enkelt att ta bort swingen. På bilden ovan ser man hur det ser ut in under swingen och jag tror inte framsidan blir bästa stället att borra på. Man hamnar väldigt nära svetsarna och det blir en skarpare böj på slangen. Jag tror också att mycket av huckstressen landar i den regionen.

Ubu sa:

Sketchy OCH punk! Det gillar jag!

Nu har jag fått xc-droppern på plats och ett grusvägs-Magic Mary Supergravity. Det blir till att borra fler hål eftersom cykeln nu verkar vara uppe i 13,8 kg... Oavsett så är inte avsikten att rulla på ett 1100 gramsdäck i skogen. Även med trendurokitning och tillräckligt riktiga däck för allt utom möjligtvis Åre kommer jag ligga under de magiska 13,6 kg som amerikatanerna vurmar för.

Det sitter inga gummisnoddar i den dämparen, jag har ju åkt på en 053:a, kan säga stt det är ett rejält kliv upp i dämpning från den däringa RLEn...

Tillbaka
Topp