[Byggtråd] Jofa goes XC, #yolofilingcabinet + ANNAT

bild123.JPG

415 gram! Satans snabba i backarna. Man lär knappt behöva dopa sig med ett sådant här framhjul.

bild226.JPG

Pro-Ana-bakväxel

Om inte annat kanske vi skulle få ihop några lag å köra ck ceres i höst där får man iallafall öl på slutet & 95% eller så är stig?

EST sa:
Om inte annat kanske vi skulle få ihop några lag å köra ck ceres i höst där får man iallafall öl på slutet & 95% eller så är stig?

Det har lockat i flera år, bara att något annat har krockat. Jag är på om jag kan!

happymtb.fr sa:
Det är lida loop nu i helgen. Ska du med? ?

Får se om jag hinner. Måste lämna till blodbanken under helgen...

theBrand sa:
App, app, dopa sig gör man ändå, det handlar om respekt för sporten!

Jo, men då behöver det inte vara epo. Man kan väl köra horse och syra i någon slags rock-n-roll-svetto-dropning?

Insåg att jag helt har försummat rapporteringen om grusvägssmiskaren. Nu har jag sänkt gaffeln till 140 mm (det visade sig att det var en Fox 36a som går att höja till 180 mm, sjukt XC!).

bild226.JPG

Jag gillar xc-raketen skarpt. Den är lekfullare och det är betydligt enklare att hoppa och slänga runt cykeln jämfört med min Rune.

Jag har också konstaterat att detta med att singel pivots inte är aktiva under bromsning inte bara är sant på internet, det gäller i skogen också. Man skulle kunna se detta som en brist. Jag väljer att istället se det som att Fiven sladdar bättre än en finsk rallyförare efter en flaska Kosken. Bakänden flyger iväg väldigt lätt när man bromsar bak. Det känns också som det generellt är svårare att bromsa hårt med Fiven jämfört med min Banshees. Nu har jag ju samtidigt gått till XC-däck bak, så det är inte helt enkelt att säga hur mycket som beror på vad. I hemmaskogen eller även på Flottsbroendurot så har detta varit helt ok att leva med, men det är möjligt att det skulle kunna bli lite jobbigt i t.ex. alper (eller Åre...).

Jag börjar också bli mer och mer övertygad om att Fiven tappar mer fart av att köra över t.ex. rötter jämfört med mina Banshees. Mer positivt är att jag tycker att det är lättare att veta vart cykeln befinner sig med Fiven.

Fiven är också lite flexigare än både Spitfire och Rune. Flexet är däremot fortfarande på en helt godtagbar nivå. Jag har flera andra cyklar i samma segment som är flexigare än Fiven.

Den är nu nere under 13 kg:

bild123.JPG

Ytterligare lättning är också på ingång. Den nya framfälgen kommer spara 115 gram och jag har ett par riktiga lättvikts-svetto-DMR-Death-Grips på ingång som sparar ytterligare 10 gram.

Men lättare än så kommer nog inte cykeln bli. Det känns som jag och Fiven tillsammans har nått botten och det är dags att börja tynga ner det hela igen. Det blir nog ett par SRAM Guide RS--bromsar. Jag lutar också mer och mer åt att köpa en avalanchedämpare till gaffeln. Innan jag släpper ifrån mig några pengar så tänkte jag däremot att kör FOX FIT i botten...

Härligt Jofa!
Tycker du skiter i LL o satsar på CV istället ;)
Det här med flexande baksving är ju en "feature" enl den tandlösa underklassen, ger mer snärt ut ur dom tighta bermsen, alt när du sick-sack'ar mellan alla lycra-svetton :D

jofahjalm sa:
Insåg att jag helt har försummat rapporteringen om grusvägssmiskaren. Nu har jag sänkt gaffeln till 140 mm (det visade sig att det var en Fox 36a som går att höja till 180 mm, sjukt XC!).

Jag gillar xc-raketen skarpt. Den är lekfullare och det är betydligt enklare att hoppa och slänga runt cykeln jämfört med min Rune.

Jag har också konstaterat att detta med att singel pivots inte är aktiva under bromsning inte bara är sant på internet, det gäller i skogen också. Man skulle kunna se detta som en brist. Jag väljer att istället se det som att Fiven sladdar bättre än en finsk rallyförare efter en flaska Kosken. Bakänden flyger iväg väldigt lätt när man bromsar bak. Det känns också som det generellt är svårare att bromsa hårt med Fiven jämfört med min Banshees. Nu har jag ju samtidigt gått till XC-däck bak, så det är inte helt enkelt att säga hur mycket som beror på vad. I hemmaskogen eller även på Flottsbroendurot så har detta varit helt ok att leva med, men det är möjligt att det skulle kunna bli lite jobbigt i t.ex. alper (eller Åre...).

Jag börjar också bli mer och mer övertygad om att Fiven tappar mer fart av att köra över t.ex. rötter jämfört med mina Banshees. Mer positivt är att jag tycker att det är lättare att veta vart cykeln befinner sig med Fiven.

Fiven är också lite flexigare än både Spitfire och Rune. Flexet är däremot fortfarande på en helt godtagbar nivå. Jag har flera andra cyklar i samma segment som är flexigare än Fiven.

Den är nu nere under 13 kg:

Ytterligare lättning är också på ingång. Den nya framfälgen kommer spara 115 gram och jag har ett par riktiga lättvikts-svetto-DMR-Death-Grips på ingång som sparar ytterligare 10 gram.

Men lättare än så kommer nog inte cykeln bli. Det känns som jag och Fiven tillsammans har nått botten och det är dags att börja tynga ner det hela igen. Det blir nog ett par SRAM Guide RS--bromsar. Jag lutar också mer och mer åt att köpa en avalanchedämpare till gaffeln. Innan jag släpper ifrån mig några pengar så tänkte jag däremot att kör FOX FIT i botten...

åhhh får vinballe av min gamla trotjänare, det var ett kärt återseende i Flottsbro. Jofa, det går att få ner den mer i vikt, jag var nere i 12.8kg med samma komponenter som sitter på Bronson nu =)

Lainen sa:
Själva tanken med flex är ju att det blir hållbarare då. Sätt dig vid vingen på ett flygplan och titta på vingspetsen vid start och landning, är du allergisk mot flex så lär du aldrig flyga igen...

De testade en Boeing av något större slag förut och det gick flexa vingen 7,5m uppåt om jag inte minns fel.

larsaw sa:
Härligt Jofa!
Det här med flexande baksving är ju en "feature" enl den tandlösa underklassen, ger mer snärt ut ur dom tighta bermsen, alt när du sick-sack'ar mellan alla lycra-svetton :D

Flex är helt enkelt underskattat!

Wajm3 sa:
åhhh får vinballe av min gamla trotjänare, det var ett kärt återseende i Flottsbro. Jofa, det går att få ner den mer i vikt, jag var nere i 12.8kg med samma komponenter som sitter på Bronson nu =)

Jo, när jag har byggt det nya hjulet så är jag bara ett plaststyre från 12,8 kg. Om man sedan hostar upp för en svindyr vev, och väljer bort svetto-mallets-DH och kör lätta grepp är man väl nere på 12,5 kg. Jag tror däremot jag kommer hålla mig från sådana lättningar och istället lägga pengarna på epilatorer och tigerblod.

jofahjalm sa:
larsaw sa:
Härligt Jofa!

Flex är helt enkelt underskattat!

Wajm3 sa:

Jo, när jag har byggt det nya hjulet så är jag bara ett plaststyre från 12,8 kg. Om man sedan hostar upp för en svindyr vev, och väljer bort svetto-mallets-DH och kör lätta grepp är man väl nere på 12,5 kg. Jag tror däremot jag kommer hålla mig från sådana lättningar och istället lägga pengarna på epilatorer och tigerblod.

Glöm inte epon, ack så viktig beståndsdel som många glömmer bort...

Jag håller just på att beställa till Fox36an. Men jag har ju ett Avalanchekit i min boxxer. Skillnaden kommer nog i rätt stor utsträckning bero på hur man säger att man vill ha det hela shimsat. Fox36an är bra på att ta stora smällar och hålla sig uppe i slaget, men den är väldigt stötig och oföljsam. Man blir fort trött och sönderslagen i händerna.

Min Boxxar var RC med motion control. Den dämparen är rätt rutten. Det är t.ex. svårt att få ut full slaglängd och dämparen spikar rätt hårt när man kör upprepade träffar. Det är också extremt mycket friktion i själva dämparen. Om man har en dämpare med motion kontroll så är det ju bara att ta av nederbenen och köra runt dämparen lite med handkraft så förstår man rätt fort problemet.

Det låter säkert som att jag har mer koll än vad jag har, men jag tror Craigs grej med avalancheprylarna är att han har mycket lågfartskompression, samtidigt som dämparen klarar sig från att spika på högfartssmällar. Jag tror det är det som gör att gafflarna håller sig högt i slaget och är så extremt kontrollerade. På DHn blev det extrem skillnad och nu är det som att brakebumps och likande inte längre inns, istället för att man inte känner sina händer eter ett par åk. Nackdelen är att det kanske skulle kunna bli tråkigare i skogen för att cykeln är så klistrad mot marken och lugn. Men det återstår att se.

Man kan också jämföra den med en Pike. Min upplevelse av piken är att den har väldigt lite dämpning. För att den inte ska bottna och dyka hårt så får man slänga i en massa tokens och köra högt tryck. Då blir den studsig och stötig istället, men det är fortfarande bättre än dykig och bottnande.

Ha mina Pikar har 3 & 3 tokens & bottnar ofta + att de dyket & är stötiga :) Å sopslut när man servar dem )

Det är en fin feature :D Men luftfjädern är ju fin, så in med en riktig dämpare så blir det säkert värsta grejen.

Äsch då det ska inte vara för smmootthhhhh. Donka donka är bra fast dyk skulle jag verkligen kunna leva utan nått tipps där??

Dra på en massa lågfartskompression, fast då blir den ännu stötigare och jävligare. Jag vill däremot inte överdriva hur dålig Piken är, den funkar fint att cykla på och dämparen är fortfarande mycket bättre än vad motion control är. Det är däremot rätt trist att chargern har en förmåga att dö när man minst önskar det.

jofahjalm sa:
Jag håller just på att beställa till Fox36an. Men jag har ju ett Avalanchekit i min boxxer. Skillnaden kommer nog i rätt stor utsträckning bero på hur man säger att man vill ha det hela shimsat. Fox36an är bra på att ta stora smällar och hålla sig uppe i slaget, men den är väldigt stötig och oföljsam. Man blir fort trött och sönderslagen i händerna.

Min Boxxar var RC med motion control. Den dämparen är rätt rutten. Det är t.ex. svårt att få ut full slaglängd och dämparen spikar rätt hårt när man kör upprepade träffar. Det är också extremt mycket friktion i själva dämparen. Om man har en dämpare med motion kontroll så är det ju bara att ta av nederbenen och köra runt dämparen lite med handkraft så förstår man rätt fort problemet.

Det låter säkert som att jag har mer koll än vad jag har, men jag tror Craigs grej med avalancheprylarna är att han har mycket lågfartskompression, samtidigt som dämparen klarar sig från att spika på högfartssmällar. Jag tror det är det som gör att gafflarna håller sig högt i slaget och är så extremt kontrollerade. På DHn blev det extrem skillnad och nu är det som att brakebumps och likande inte längre inns, istället för att man inte känner sina händer eter ett par åk. Nackdelen är att det kanske skulle kunna bli tråkigare i skogen för att cykeln är så klistrad mot marken och lugn. Men det återstår att se.

Man kan också jämföra den med en Pike. Min upplevelse av piken är att den har väldigt lite dämpning. För att den inte ska bottna och dyka hårt så får man slänga i en massa tokens och köra högt tryck. Då blir den studsig och stötig istället, men det är fortfarande bättre än dykig och bottnande.

Okej tack för svar.
Sen jag köpte Fox36 till htn har jag börjat ogilla piken mer å mer:-( (hsr en van coil med hög och låg)

Har labbat en del nu med tokens och utan å olika mycket retur och comp. Utan att bli helt nöjd!
Som du skriver det så verkar jag sakna lågfartscomp vilket inte går att justera på min Rc.

Så frågan är ju hur man ska göra, spara lite dollares å köpa en Deville lr peta i en Ava lr liknande?? Lr ska jag sluta bry mig om små saker å bara köra!?

mikipedia_ sa:
Okej tack för svar.
Sen jag köpte Fox36 till htn har jag börjat ogilla piken mer å mer:-( (hsr en van coil med hög och låg)

Har labbat en del nu med tokens och utan å olika mycket retur och comp. Utan att bli helt nöjd!
Som du skriver det så verkar jag sakna lågfartscomp vilket inte går att justera på min Rc.

Så frågan är ju hur man ska göra, spara lite dollares å köpa en Deville lr peta i en Ava lr liknande?? Lr ska jag sluta bry mig om små saker å bara köra!?

Det ska vara lågfartskomp du justerar på din Pike RC. Däremot är den dåligt isolerad från högfartskompression och det är då gaffeln blir stötig, Jag har inte testat en Deville, men jag skulle gissa på att kustom AVA är bättre jämfört med standard Deville, men då har jag ju inte testat den senare. Min gissning är att AVA har den stora fördelen av att det blir kustombyggt för användaren. Om det är värt pengarna beror nog helt på hur mycket pengar man har. Det funkar ju att cykla på en Pike. Det är roligare att åka på en cykelresa jämfört med att ha en bättre gaffel.

jofahjalm sa:
mikipedia_ sa:
Okej tack för svar.

Det ska vara lågfartskomp du justerar på din Pike RC. Däremot är den dåligt isolerad från högfartskompression och det är då gaffeln blir stötig, Jag har inte testat en Deville, men jag skulle gissa på att kustom AVA är bättre jämfört med standard Deville, men då har jag ju inte testat den senare. Min gissning är att AVA har den stora fördelen av att det blir kustombyggt för användaren. Om det är värt pengarna beror nog helt på hur mycket pengar man har. Det funkar ju att cykla på en Pike. Det är roligare att åka på en cykelresa jämfört med att ha en bättre gaffel.

Jag har inte heller cyklat på en deville, men läst gott om den. Ja jo man justerar men inte tillräckligt.

Jag skulle nog säga det är värt pengarna om jag får den mer lik foxen.

Aja tack för lektionen:-) nu ska jag grubbla igen.

jofahjalm sa:
[Om det är värt pengarna beror nog helt på hur mycket pengar man har. Det funkar ju att cykla på en Pike. Det är roligare att åka på en cykelresa jämfört med att ha en bättre gaffel.

Du börjar bli visare och visare med stigande ålder. Flytta om ordföljden och du är Yoda junior. May the force be with you.

Jag hade för ett tag sedan ett bittert bakslag när mina genomborrande klingbultar i aluminium gav upp och dog. Men jag har satsat allt på att komma tillbaka i stil:

XC-styrstam!

IMG_4979.JPG

Och så har jag lättat gaffeln till den rådande xc-standarden 110 mm x 20 mm!

IMG_4980.JPG

Jag orkar inte leta red på Tues-tråden, men om jag ber riktigt snällt kan inte du skriv ett kort hur-fasen-byter-man-till-avalanche-i-boxxerRC-inlägg?

Det där med att inte känns händerna efter ett par repor är inget jag uppskattar. Åre har gjort det extremt tydligt.

Tack som bara den på förhand! :)

Man köper en dämpare från http://www.avalanchedownhillracing.com/ och installerar den enligt manualen som finns på hemsidan. Framgång vid installation utan att behöva fila på grejerna handlar om slump eftersom Boxxer har sjukt dåliga toleranser i nederbenen. Du får läsa manualen av avgöra om du tycker det verkar möjligt.

Exakt hur mycket filande kan man behöva utföra? Pratar vi en pyttimeter nånstans eller kan det bli så illa att man behöver ta ner diametern på dämparen ordentligt (typ mm eller mer)? Sorry för trådstölden.

Det som tenderar att hända är att själva shaftet på dämparen inte hamnar centrerat in stanchionen. På min Boxxer så sitter det kanske 2 mm snett innan man skruvar fast topcapen i shaftet. Då blir det naturligtvis spänning på grejerna vilket inte är optimalt, men ännu har det inte exploderat. Jag öppnade nyligen dämparen och kollade oljan och övervägde då att ta fram filen, men det blev inget med det. Jag minns inte hur det såg ut när jag installerade så jag vet inte hur svårt det är att fixa.

Jag är väl säkert korkad, men problemet är alltså att boxxern är ojämn i dimensionerna? Så nya dämparen (som har tajtare toleranser) hamnar inte centrerat. Lösningen är att fila på boxxern?

Jag är lyckligt lottad med en granne som har en mindre mekaniskt verkstad i garaget (jag skämtar inte, allt från svarvar till datorstyrda fräsare osv. Hur han förhandlat med sin fru fattar jag inte. :) )
Men det är väl då "bara" att måtta upp prylarna och korrigera för diffen. Låter som ett bra höstprojekt. :)

Tack!

Jag minns inte som sagt inte hur det såg ut, men jag har för mig att man kan fila till avalancedämparen i botten och kompensera ojämnheten i Boxxern.

Ett fulmek är annars att se till att den har fantastiska delen i RC-dämparen inte begränsar oljeflödet:

p4pb6160290.jpg

Jag tror man kan plocka bort en o-ring som gör att olja flödar runt den. Det finns lite grejer att göra med rcdämparen som gör att gaffeln funkar bättre. Jag har inte för avsikt att sitta och gräva i det. Min gaffel funkar jättebra!

Idag har jag experimenterat med xc-spjutet. Jag satte i ovan omtalade offset bushings. Innan jag började ska hojen ha haft 12 mm bbdropp och 340 mm statisk bbhöjd. Gaffelvinkeln ska ha varit ca 66,5 grader. Varje offsetbushing ska ge ca 5 mm bb-säkning och 0,5 grader flackare gaffelvinkel. Jag först i en bussning och försökte mäta om bbhöjden. Mätförmågan var i tillräcklig för förändringen så jag slängde in den andra också. Efter det bör xc-spjutet ha ca 22 mm bbdropp och 65,5 graders gaffelvinkel. Viss oro för hur båtig cykeln skulle bli infann sig. Grusvägsraketen ser onekligen ganska flack ut nu.

Oavsett så bar det av mot skogen. Sänkningen av bb är väl det som man känner direkt. Skillnaden i gaffelvinkel var ingen som jag kände av när jag cyklade asfalt till skogen. I början av skogsrundan när det var hyfsa platt kan jag inte säga att geometriförändringen var speciellt påtaglig. Cykeln styr fortfarande helt ok när det är trångt och långsamt. Inget wheelflopp och eller liknande. När man klättrar riktigt brant märks det däremot att det är svårare att hålla kontroll på framhjulet.

Sedan passade jag på att cykla Hellas klassiska xc-teststräckor (strava segmenten In the name of hate, Nacke 1, 3 och 4, Grönt Guld, När man går ner sig, Happy ending II). Jag gjorde mina bästa tider på alla teststräckorna. Jag tänkte nog inte på hur stor skillnad det faktiskt gjorde när jag cyklade, men cykeln blir markant tryggare i fart.

Sammanfattningsvis så är superflackt roligare på det som är roligt och tråkigare på det som är tråkigt. Floppigt framhjul i jättebranta klättringar är nog en pris jag kan tänka mig betala för den extra stabiliteten utför. Det är också ett sjukt billigt sätt att förändra sin cykel ganska mycket.

Topp!
Prova att sänka och eller flytta fram styret lite gran, det kan hjälpa i uppförsbackar.
Flytta sadeln framåt också om det går.
Till sist kan du förlänga kedjestagen...
Om inget av ovanstående hjälper, byt cykel eller skaffa dig mer bålmuskulatur! ;-)

Det där var ju jäkligt intressant! Har alltid tyckt min stighoj skulle vara mer flack. Om man får undra: var beställde du offset-bushings och är det några nackdelar rent mekaniskt?

Hehe!

Jag önskar att jag hade tryckt i dessa två dagar tidigare. Då hade jag säkert blivit en legend i Gesunda, istället för en narr. Man kan inte få allt... Detta med att sänka styret är inget jag ägnar mig åt, men det gör sjukt stor skillnad. Jag har en jättetrave spacers på styrstamen för att kunna växla mellan Hellas och Åre. Eller, det skulle naturligtvis klättra bättre om jag sänkte styret, men det är ett väldigt litet problem. I nuläget så är det lite bängligt i någon 50 metersbacke, men väldigt bra annars.

Foxis sa:
Det där var ju jäkligt intressant! Har alltid tyckt min stighoj skulle vara mer flack. Om man får undra: var beställde du offset-bushings och är det några nackdelar rent mekaniskt?

Jag köpte från http://www.offsetbushings.com/

Det kanske kan bli så att hjulet tar i sadelröret eller något, men annars tror jag inte det ska vara några mekaniska nackdelar. Kolla så att allt går fritt (inte för att jag orkade) innan du skickar något.

jofahjalm sa:
Foxis sa:

Jag köpte från http://www.offsetbushings.com/

Det kanske kan bli så att hjulet tar i sadelröret eller något, men annars tror jag inte det ska vara några mekaniska nackdelar. Kolla så att allt går fritt (inte för att jag orkade) innan du skickar något.

Kanon - tack! Hittade samma via google och verkar ju oerhört smidigt. Blir köp direkt! :D

Har man lite kort reach som startpunkt kan även fällknivseffekten av offsetbushings göra att hojen känns lite trång.

Tänk på att skiten flexar lite när du bottnar också så även om det går fritt när du testar i verkstan så kan de bli ofritt när du b00tnar i skogen. Så blev det på min enduro.

Riktat till Foxis.

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:
Har man lite kort reach som startpunkt kan även fällknivseffekten av offsetbushings göra att hojen känns lite trång.

Tänk på att skiten flexar lite när du bottnar också så även om det går fritt när du testar i verkstan så kan de bli ofritt när du b00tnar i skogen. Så blev det på min enduro.

Riktat till Foxis.

Tack! :-)
Kortade reachen på hojen i våras, så får väl kanske montera tebax någon av tidigare styrstammar. Bottnandet ser jag som ett kul experiment med oväntad utgång. :)

Tillbaka
Topp