[Byggtråd] Jofa goes XC, #yolofilingcabinet + ANNAT

Ok, dags för mig att stiga in med lite kunskap här hör jag =)

Apelsin-femman är mycket mer trampeffektiv än vad många tror, tar kurvor som en konung men gillar inte hårda inbromsningar i nerförsstök (men vem fan bromsar då, det är ju ändå för sent).

Skruven som jag satte dit lite snyggt är till det snygga Hope-styrlagret, visst inte var jag skulle göra av den bara.

Och ja, den väger faktiskt inte så mycket som många tror, faktum är att den är hela 200 gram lättare än en Trek Remedy ram. Med 11-delat, hope x2-bromsar, reverb, random sadel, alustyre, pike-gaffel, Amride 25+hope nav så låg den på 13.4 jämt, inte dåligt för en stridsvagn.

Hoppas du blir glad Jofa, hucka inte sönder den nu =)

Jag vet be wajm3 s kompis köra upp resten av cykeln bara så är allt löst som jag föreslog för dig först :)

nehedu, Bronson stannar, det hade apelsin-femman med gjort om jag inte fått storhetsvansinne och trott att dryga 1.5cm mer reach vore nödvändigt för att ens kunna cykla överhuvudtaget =)

Wajm3 sa:
nehedu, Bronson stannar, det hade apelsin-femman med gjort om jag inte fått storhetsvansinne och trott att dryga 1.5cm mer reach vore nödvändigt för att ens kunna cykla överhuvudtaget =)

Nästa år måste man nog ha 15 mm kortare så den ryker nog då ;)

Rattnalle sa:
Mattoc Pro är grym. Den har en stor nackdel än så länge. Den får Monach Plus att verka rätt medelmåttig. Jag har kört två liftdagar med min nu och pekar man cykeln på en stenkista och trampar som fan så känns det jättebra tills bakhjulet kommer in i kistan. Då känns det bara bra.

Det finns lösningar för det med (fast det blir ju inte så värst XC då...)

Wajm3 sa:
Ok, dags för mig att stiga in med lite kunskap här hör jag =)

Apelsin-femman är mycket mer trampeffektiv än vad många tror, tar kurvor som en konung men gillar inte hårda inbromsningar i nerförsstök (men vem fan bromsar då, det är ju ändå för sent).

Skruven som jag satte dit lite snyggt är till det snygga Hope-styrlagret, visst inte var jag skulle göra av den bara.

Och ja, den väger faktiskt inte så mycket som många tror, faktum är att den är hela 200 gram lättare än en Trek Remedy ram. Med 11-delat, hope x2-bromsar, reverb, random sadel, alustyre, pike-gaffel, Amride 25+hope nav så låg den på 13.4 jämt, inte dåligt för en stridsvagn.

Hoppas du blir glad Jofa, hucka inte sönder den nu =)

Jag känner mig ganska glad, men jag kan tyvärr inte garantera Fivens fortsatta hälsa...

jbella sa:
Det kommer finnas en Bronson till salu till våren om jag känner Wajm3 rätt.. :-P

Perfect!

Jag velade om gaffeln. Känner mig handikappad av alla valmöjligheter. Mattocen såg bra ut, men jag vill ha den nya Mattoc Pro 2. Den ser ut att vara släppt, men ingen säljer den. Eller så vill jag fortfarande ha en Yari. Valmöjligheterna är handikappande...

Det ser ut som Fiven kommer gå med en Fox36a tills jag kan fatta ett sådant livsavgörande beslut.

Mattoc 2:an kommer säkert att kosta exakt som den gamla+ de nya tillvalen som ingår i tvåan. :-)

Ska herrn köra enduro i göteborg kanske vi kan ordna en provrullning på någon lämpligt slät och mjuk yta där risken för att krossa saker inte är så stor ;-)

Rattnalle sa:
Mattoc 2:an kommer säkert att kosta exakt som den gamla+ de nya tillvalen som ingår i tvåan. :-)

Ska herrn köra enduro i göteborg kanske vi kan ordna en provrullning på någon lämpligt slät och mjuk yta där risken för att krossa saker inte är så stor ;-)

Det borde gå att linda in ramen i skumplast innan också.

xdr sa:
Rattnalle sa:

Det borde gå att linda in ramen i skumplast innan också.
Jofas grejer verkar vilja ta livet av sig inifrån. Då hjälper ingen plast. Men jag tror att min cykel är typ två storlekar för stor vilket borde göra det svårare att göra dumma saker med den på platt mark.

Jag fascineras av att jofa ska köra small. När jag träffar honom tycker jag inte att han är så där väldans kort i rocken, själv kör jag L och skulle säkert kunna ha en XL (antagligen skulle det kännas lika bra/bättre), och det är ingen enorm skillnad mellan oss. Upplever jag det som iaf. Kan vara hans enorma personlighet ifs....

Cykelskruvande gick på övertid med snickersmiddag och allt. Det är en hel del kvar, men det är cyklingsbart nu.

bild23.JPG

XC-fieringen & vikthetsen resulterade alltså i stel stolpe & fjantdäck? Knäck den på en gång så vi kan få en riktig byggtråd med en Bronson & massa plast istället. Övertid är underskattat!

Bild på Fredrik i skinsuit! Alla ensamma kvällar är räddade!

Ikväll ska jag bygga lite mer, får se om det hinner bli något internetcyklingen också. Det är jobbigt när den riktiga cyklingen kräver att man försummar internetcyklingen...

Känns ju mer Döds-DH än XC. Iof kanske trendurofolket behöver sådant där för att ta sig fram på en modern XC bana ;)

Jag är så hemskt ledsen att jag försummar internetcyklingen för att bygga cykel.

Igår kom jag på att jag behöver en ny oliv till bromsen för att dra den interna bromsslangen genom svingen (för helvete Orange!). Jag beställde en från bike24 och tyckte det var ett utsugeri när dom skulle ha 2€ för en. På jobbet kom jag på att jag kunde åka till Cykloteket köpa en, sagt och gjort:

cykloteket.jpg

Boom, med säkert tveksamt etisk kompisrabatt

Om gaffelfrågan så har det varit mycket att tänka på det senaste dagarna och jag har haft lite otur när jag har tänkt. Jag ville bli av med Fox 36an för att jag inte vill serva en Fox 36a. Huvudplanen var att sälja Foxen, köpa en Yari och slänga i Avalanchegrejer i Yarin. Istället kan jag bara slänga i Avalancheprylar i Foxen. Det var för lätt...

Jag lärde mig också under skruvade att Orange har använt ICGS old. Vilken kombination av kedjestyrning/bash/taco är lättast och bäst för xc? Sitter någon på något att sälja?

Jag passade också att väga mitt nybygge. Visserligen sitter inte dropper på plats, men jag räknar med att borrlättningen motsvarande den marginella skillnad det skulle kunna vara med en fast bansheestolpe och en reverb.

bild24.JPG

Sub 13 bitches. Nu ska jag gå och raka benen!

jofahjalm sa:
Vilken kombination av kedjestyrning/bash/taco är lättast och bäst för xc?

Är det inte läge att prova utan först? Har aldrig tappat kedjan med N/W och clutch-bakväxel.
Nu har jag en undre styrare för att det inte ska slamra så fruktansvärt mot kedjestaget, men sånt slipper du ju:-)

Tillbaka
Topp