[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
Det är dags att avlasta min stackars Bombtrack Hook som fått gå som pendlare, cross, och grusracer de senaste sju åren. Han behöver fokusera på pendlingen, och jag behöver inte byta hjul och skruva av och på skärmar jättemånga gånger till...
Den nya grusracern skall vara i stål, den skall ha skivbromsar, genomgående axlar, plats för ca 45 mm ostar, gängat vevlager och geometrin skall vara rapp snarare än touring. Originalplanen var att snoka upp en riktigt vass stålram, och fylla på med bra grejer tills det finns en riktigt snygg och kapabel grusracer i källaren. Den nya planen (som sjösattes pga bristande tillgänglighet på ramar, värmepumpsbyte, och otålighet) går ut på att skaka fram en OK stålis med rätt infrastruktur för att komma igång och få den på rull, för att sedan fasa in riktigt bra grejer (inklusive ny ram) allt eftersom.
På det spåret är en Brother Cycles Kepler i den fantastiska färgen rosa metallic på väg hem!
Hyfsat rätt (så vitt jag förstår) i geometrin, genomgående axlar och skivbromsat, men rakt styrrör. Det senare är ett minus (praktiskt, men snyggt rent estetiskt), men dels har jag en skivbromsad kolfibergaffel med rakt styrrör stående, och ett Chris King-lager, dels lär det duga bra tills den rätte kommer in i garaget. I den långsiktiga planen ligger 11-delat och hydrauliska skivbromsar, kortsiktigt kanske den byggs upp med 10-delat och mekaniskt från lådorna i källaren.
En knäckfråga rör vevpartiet, vad farao skall jag ge mig på i träsket alla "standarder"? Jag kommer att vilja köra typ 50/36 (med 11/28 på kassetten), och vill inte gärna bygga in mig i att behöva köpa en specifik tillverkares klingor. Har tex kört TA Specialites i många år, tycker de är väldigt funkis. Några vevpartitips där ute (BSA 68)? Kanske till och med ett i silver/alu?
Den nya grusracern skall vara i stål, den skall ha skivbromsar, genomgående axlar, plats för ca 45 mm ostar, gängat vevlager och geometrin skall vara rapp snarare än touring. Originalplanen var att snoka upp en riktigt vass stålram, och fylla på med bra grejer tills det finns en riktigt snygg och kapabel grusracer i källaren. Den nya planen (som sjösattes pga bristande tillgänglighet på ramar, värmepumpsbyte, och otålighet) går ut på att skaka fram en OK stålis med rätt infrastruktur för att komma igång och få den på rull, för att sedan fasa in riktigt bra grejer (inklusive ny ram) allt eftersom.
På det spåret är en Brother Cycles Kepler i den fantastiska färgen rosa metallic på väg hem!
Hyfsat rätt (så vitt jag förstår) i geometrin, genomgående axlar och skivbromsat, men rakt styrrör. Det senare är ett minus (praktiskt, men snyggt rent estetiskt), men dels har jag en skivbromsad kolfibergaffel med rakt styrrör stående, och ett Chris King-lager, dels lär det duga bra tills den rätte kommer in i garaget. I den långsiktiga planen ligger 11-delat och hydrauliska skivbromsar, kortsiktigt kanske den byggs upp med 10-delat och mekaniskt från lådorna i källaren.
En knäckfråga rör vevpartiet, vad farao skall jag ge mig på i träsket alla "standarder"? Jag kommer att vilja köra typ 50/36 (med 11/28 på kassetten), och vill inte gärna bygga in mig i att behöva köpa en specifik tillverkares klingor. Har tex kört TA Specialites i många år, tycker de är väldigt funkis. Några vevpartitips där ute (BSA 68)? Kanske till och med ett i silver/alu?