[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden

Vippen

Aktiv medlem
Det är dags att avlasta min stackars Bombtrack Hook som fått gå som pendlare, cross, och grusracer de senaste sju åren. Han behöver fokusera på pendlingen, och jag behöver inte byta hjul och skruva av och på skärmar jättemånga gånger till...

Den nya grusracern skall vara i stål, den skall ha skivbromsar, genomgående axlar, plats för ca 45 mm ostar, gängat vevlager och geometrin skall vara rapp snarare än touring. Originalplanen var att snoka upp en riktigt vass stålram, och fylla på med bra grejer tills det finns en riktigt snygg och kapabel grusracer i källaren. Den nya planen (som sjösattes pga bristande tillgänglighet på ramar, värmepumpsbyte, och otålighet) går ut på att skaka fram en OK stålis med rätt infrastruktur för att komma igång och få den på rull, för att sedan fasa in riktigt bra grejer (inklusive ny ram) allt eftersom.

På det spåret är en Brother Cycles Kepler i den fantastiska färgen rosa metallic på väg hem!

Kepler 1.jpg

Hyfsat rätt (så vitt jag förstår) i geometrin, genomgående axlar och skivbromsat, men rakt styrrör. Det senare är ett minus (praktiskt, men snyggt rent estetiskt), men dels har jag en skivbromsad kolfibergaffel med rakt styrrör stående, och ett Chris King-lager, dels lär det duga bra tills den rätte kommer in i garaget. I den långsiktiga planen ligger 11-delat och hydrauliska skivbromsar, kortsiktigt kanske den byggs upp med 10-delat och mekaniskt från lådorna i källaren.

En knäckfråga rör vevpartiet, vad farao skall jag ge mig på i träsket alla "standarder"? Jag kommer att vilja köra typ 50/36 (med 11/28 på kassetten), och vill inte gärna bygga in mig i att behöva köpa en specifik tillverkares klingor. Har tex kört TA Specialites i många år, tycker de är väldigt funkis. Några vevpartitips där ute (BSA 68)? Kanske till och med ett i silver/alu?

Vippen

Aktiv medlem
Som sagt, jag behöver råd i vevarmsträsket! Förutsättningarna:

- BSA68 vevlagerhylsa
- Tvådelat, Brother säger 50/34 är största möjliga kombo, jag hoppas det går att smyga dit en 36:a i alla fall
- Helst 110 mm BCD för flexibilitet med klingor
- Rimligt lätt, men ingen superhets
- Ogärna ett behov av specialverktyg
- Det lutar åt silvertema, så ett snyggt silver/alu vore en bonus

Jag har inte blivit översköljd av lämpliga vevar när jag googlat igång... Men kanske är Hopes RX-vevar ett alternativ?
Hope RX.jpg

Finns med 110 mm spindel, hyfsat lätta, CNC-porriga, använder en BB-"standard", finns i silverfinish. Men, är det en överkomplicerad konstruktion? Hur passar kedjelinjen på Keplern med dubbelklinga? Nån som har någon egen erfarenhet av Hopevevar?

Annars faller de andra jag hittat så här långt på en eller annan parameter, förutom det helt oporriga Shimano CX50...
FC-CX-50.jpg

Skapar inte mycket habegär, men de har 110 mm BCD, en miljard olika lager passar, finns i silverfinish. Och är tunga och fula (om än inte lika fula som många andra Shimanovevar). Men billiga...

Har jag missat något helt, finns det en ocean av alternativ som mina skills inte räcker fram till? Eller är det bara att fortsätta på det brittiska temat och ge Brodern en vev från hemlandet? Måste jag snyftköpa de fula Shimanovevarna och hoppas att marknaden förstår att det finns en lucka i utbudet, där det lurar gubbar med specifika krav och väntar på att lätta få på lädret?

Och även här:

Eller snygga franska alternativ:

Vippen

Aktiv medlem
Du får köra Campa, eller leta reda på ett beggat Ultegra 6600.

Campa, hmm... Begat Ultegra kan vara en utväg.

Det finns ett antal Sugino-vevpartier för 69€ + frakt (som kan vara hög!) här.
Kanske ngn av dem funkar?

Aha, Suginovevarna ser ju helt funkis ut! Och vilken rea! Men jag får det till att de inte lirar med BSA? Eller finns det BSA-lager för 30 mm axel?

Och även här:

Mycket fyrkantaxel där, och riktigt såå sugen på snygga vevar är jag inte... Men det är onekligen så där ett vevparti skall se ut.

Eller snygga franska alternativ:

Även om min franska inte är på topp får jag det till att även de där är för fyrkantaxel. Osis, för de ser också toppen ut!

Tackar å det varmaste för tipsen! Men kravlistan kompletteras härmed med: hyfsat modern konstruktion, dvs icke fyrkantaxel.

Vippen

Aktiv medlem

Singular

Aktiv medlem
Vad hände med de silvriga GRX-vevarna? Var det bara cykelinfluerare som kunde lägga rabarber på dem?
Ja, en ren PR-produkt.

Gällande Campavevar: jag kör ju uteslutande Campagnolo på krullstyrecyklarna och därmed något partisk, men de nyaste generationerna är fan inte snygga i aluminium. Sista stöten på fyrkantsvevarna fanns med kompaktutväxling (i de lägre grupperna, typ Centaur och Veloce) och tidiga Ultra-Torque likaså (upp till Athena, tror jag). Mina absoluta favoritvevar (Record och Chorus för fyrkantsaxel) finns dessvärre aldrig för kompaktutväxling, utan enbart som tripplar om man inte vill ha klassisk landsvägsutväxling. Power-Torque befattar jag mig inte med så där har jag ingen aning.

Vill man ha ett liknande stuk så finns Impact från Stronglight för fyrkantsaxel. Jag har ett sånt på min griscykel i 50/34 och är mycket nöjd generellt, även om finishen i paritet med priset inte är på en speciellt anmärkningvärd nivå.

Vippen

Aktiv medlem
Med största sannolikhet nej. För kort axel.
Aha, tackar!

Inte något fel på fyrkant. Fråga Svamp-Bob.

Men alla (nåja, de flesta som det verkar) andra har gått vidare...

Vad hände med de silvriga GRX-vevarna?

Det där släppet har jag sett, men aldrig vevarna tillgängliga för vanligt folk. Skulle kunna varit nåt trots den muppiga bultcirkeln. Men Specialités TA har ju klingor till dem i alla fall.

Gällande Campavevar... Vill man ha ett liknande stuk så finns Impact från Stronglight för fyrkantsaxel.

Som sagt, det känns som att fyrkantaxel och min relation är slut och begraven...

Ingen happy-cyklist som kör Hope?

MTBemil

Aktiv medlem
Aha, tackar!

Men alla (nåja, de flesta som det verkar) andra har gått vidare...

Det där släppet har jag sett, men aldrig vevarna tillgängliga för vanligt folk. Skulle kunna varit nåt trots den muppiga bultcirkeln. Men Specialités TA har ju klingor till dem i alla fall.

Som sagt, det känns som att fyrkantaxel och min relation är slut och begraven...

Ingen happy-cyklist som kör Hope?
Jag kör hope på min hardtail, tycker dem funkar jättebra, dem nya vevarna är väl dessutom självextraherande.

Vippen

Aktiv medlem
Jag kör hope på min hardtail, tycker dem funkar jättebra, dem nya vevarna är väl dessutom självextraherande.

Ahhh, ett vittne! Gissar du kör med direktmonterad klinga då? Känns det som ett stabilt system för att montera den? Behövs ett specialverktyg för att dra åt klingan/spindeln? Verkar lite knixigt att få tag i spindeln (jag vill ju köra tvådelat), var handlade du?

Vippen

Aktiv medlem
Eller så får jag slå sönder hela spargrisen och ge mig på drömvevarna:

1666809047497.png

Men det finns faktiskt en gräns! Och så finns det en gräns till...

MTBemil

Aktiv medlem
Ahhh, ett vittne! Gissar du kör med direktmonterad klinga då? Känns det som ett stabilt system för att montera den? Behövs ett specialverktyg för att dra åt klingan/spindeln? Verkar lite knixigt att få tag i spindeln (jag vill ju köra tvådelat), var handlade du?
Själv köpte jag på happyride 😅
men bike24 verkar ju ha med spindel https://www.bike24.com/p2370275.html
och directmount fästet kräver ju ett specialverktyg, HC105-26T står det på mitt, och splinesen är ju deras egna standard, men om du ändå ska köra med 5 bults klingor tänker jag att det inte e så stort problem

Vippen

Aktiv medlem
Själv köpte jag på happyride 😅
men bike24 verkar ju ha med spindel https://www.bike24.com/p2370275.html
och directmount fästet kräver ju ett specialverktyg, HC105-26T står det på mitt, och splinesen är ju deras egna standard, men om du ändå ska köra med 5 bults klingor tänker jag att det inte e så stort problem

Smidigt med happyköp! Nä, spindeln skall väl inte av och på så ofta, men verktyget måste med i kalkylen. Även om det väl inte är det dyraste i sammanhanget, och lite onödigt.

Har sett den på bike24, men skulle hellre haft en silvrig om jag ändå skall porra med Hope. Den på r2-bike sägs ju vara en "1-fold version" för singelklinga, eller läser jag dåligt? Tycker Hope själva har lite väl sparsamt med info på sin sida, står inget om olika versioner av spindeln där?

MTBemil

Aktiv medlem
Smidigt med happyköp! Nä, spindeln skall väl inte av och på så ofta, men verktyget måste med i kalkylen. Även om det väl inte är det dyraste i sammanhanget, och lite onödigt.

Har sett den på bike24, men skulle hellre haft en silvrig om jag ändå skall porra med Hope. Den på r2-bike sägs ju vara en "1-fold version" för singelklinga, eller läser jag dåligt? Tycker Hope själva har lite väl sparsamt med info på sin sida, står inget om olika versioner av spindeln där?
verkar tillåmed som man får med spindelverktyget från r2, verkar va samma spindel för enkel och dubbel klinga. men att den kanske är optimiserad för singel? https://www.hopetech.com/_repository/1/documents/RX_Chainline_Clearance(1).pdf

Vippen

Aktiv medlem

Bellyboy

Aktiv medlem
Var själv väldigt nära att köpa Hope vevar, riktigt fina. Men landade ist med ett par från Easton. Simpla men snygga och lite lättare på plånboken.

Jonatan F

Aktiv medlem
Jag är ju också fan av beg shimano. Enkelt, billigt, finns mycket delar. Snyggt? nope.

Varför vill du ha koniskt styrrör? Fattar fördelen på kolfiber men på stål blir det ju bara tungt?

joohan

Aktiv medlem
Rotor aldhu/vegast kanske? Finns både spännande directmount dubbla klingor och lös spindel i fem eller shimano-fyraarm. Kanske inte i silver dock.

Lekke

Ny medlem
Ja, en ren PR-produkt.

Gällande Campavevar: jag kör ju uteslutande Campagnolo på krullstyrecyklarna och därmed något partisk, men de nyaste generationerna är fan inte snygga i aluminium. Sista stöten på fyrkantsvevarna fanns med kompaktutväxling (i de lägre grupperna, typ Centaur och Veloce) och tidiga Ultra-Torque likaså (upp till Athena, tror jag). Mina absoluta favoritvevar (Record och Chorus för fyrkantsaxel) finns dessvärre aldrig för kompaktutväxling, utan enbart som tripplar om man inte vill ha klassisk landsvägsutväxling. Power-Torque befattar jag mig inte med så där har jag ingen aning.

Vill man ha ett liknande stuk så finns Impact från Stronglight för fyrkantsaxel. Jag har ett sånt på min griscykel i 50/34 och är mycket nöjd generellt, även om finishen i paritet med priset inte är på en speciellt anmärkningvärd nivå.
image.jpeg

Jodå, visst finns de, men de är ovanliga. Köpte nyligen detta av trevlige Kirand på K&S.

Stumpy

Aktiv medlem

Vippen

Aktiv medlem
Var själv väldigt nära att köpa Hope vevar, riktigt fina. Men landade ist med ett par från Easton. Simpla men snygga och lite lättare på plånboken.
Vilka Easton kör du? Om jag släpper silverkravet ligger deras EA90 bra till:
1666868113585.png

Jag är ju också fan av beg shimano. Enkelt, billigt, finns mycket delar. Snyggt? nope.

Varför vill du ha koniskt styrrör? Fattar fördelen på kolfiber men på stål blir det ju bara tungt?
Begade Shimano är helt klart ett alternativ, men det börjar bli lite glest mellan chanserna att lägga vantarna på ett 110 BCD som ser vettigt ut.

Koniskt styrrör vill jag ha för att den långsiktiga planen är att bygga nåt hyfsat lätt (för att vara baserat på en stålram) och således vill köra kolfibergaffel. Har som sagt en kolfiber-Kona med rakt styrör på hyllan, men jag är lite osäker på hur mycket stryk den tål i det långa loppet.

Senast ändrad:

Vippen

Aktiv medlem
Rotor aldhu/vegast kanske? Finns både spännande directmount dubbla klingor och lös spindel i fem eller shimano-fyraarm. Kanske inte i silver dock.
Också ett alternativ om jag släpper silvertemat.
Våtslip och polermaskin fixar (nästan) alla vevar till fin rå aluminum. Ett lager klarlack på så är man färdig.
Sant, om jag ändå vill köra silver, och hittar tålamdet att göra det bra nog.
1+ på den, koniska styrhuvuden hör bara inte hemma på stålramar
Håller egentligen med, men i det här fallet får estetiken ge vika för att uppnå (på lång sikt) bästa möjliga redskap för syftet.

Bellyboy

Aktiv medlem
Visa bilaga 590029

Begade Shimano är helt klart ett alternativ, men det börjar bli lite glest mellan chanserna att lägga vantarna på ett 110 BCD som ser vettigt ut.

Koniskt styrrör vill jag har för att den långsiktiga planen är att bygga nåt hyfsat lätt (för att vara baserat på en stålram) och således vill köra kolfibergaffel. Har som sagt en kolfiber-Kona med rakt styrör på hyllan, men jag är lite osäker på hur mycket stryk den tål i det långa loppet.
Ea90 med en 44t klinga från Garbaruk och Hope BB. Skulle ändå vara Nice att köra Hope hela vägen där, speciellt med deras sjukt sexiga pedaler.

Peth

Aktiv medlem
Shimano FC-CX50. De jag hittat i silver har dock bara 170mm långa vevar. Men, till skillnad från Hope så är det ett billigt vevparti.

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa bilaga 590029

Koniskt styrrör vill jag ha för att den långsiktiga planen är att bygga nåt hyfsat lätt (för att vara baserat på en stålram) och således vill köra kolfibergaffel. Har som sagt en kolfiber-Kona med rakt styrör på hyllan, men jag är lite osäker på hur mycket stryk den tål i det långa loppet.

Fattar! Ja, tänkte du hade en bra gaffel men då förstår jag helt :)

Vippen

Aktiv medlem
Shimano FC-CX50. De jag hittat i silver har dock bara 170mm långa vevar. Men, till skillnad från Hope så är det ett billigt vevparti.
Precis, har också bara hittat 170 mm. Annars hade jag kapat ett sådant för att komma igång, och lagt vintern på att sätta mig in i alla förbannade "standarder"...

Fast undrar om inte Rotor börjar segla upp som ett alternativ (helt o-silver så klart). Samma upplägg som Hope och Easton, med skillnaden att det verkar gå att få tag på grejer. Ett par VEGAST och en 5-armsspindel! Men då undrar jag ju om deras 30 mm axel är så pass standard att det lirar med vilket som helst BSA-lager för 30 mm axel, eller om jag målar in mig helt i Rotorhörnet?

joohan

Aktiv medlem
Fast undrar om inte Rotor börjar segla upp som ett alternativ (helt o-silver så klart). Samma upplägg som Hope och Easton, med skillnaden att det verkar gå att få tag på grejer. Ett par VEGAST och en 5-armsspindel! Men då undrar jag ju om deras 30 mm axel är så pass standard att det lirar med vilket som helst BSA-lager för 30 mm axel, eller om jag målar in mig helt i Rotorhörnet?
Dels har rotor ett BSA30 vevlager så då borde ju andra BSA30-lager också funka. Dels har rotor en variant av vevarmarna för 24 mm axel. Tyvärr är det olika vevarmar till de olika axlarna så man kan inte byta axeldiameter utan att byta vevarmar.

Vippen

Aktiv medlem
Dels har rotor ett BSA30 vevlager så då borde ju andra BSA30-lager också funka. Dels har rotor en variant av vevarmarna för 24 mm axel. Tyvärr är det olika vevarmar till de olika axlarna så man kan inte byta axeldiameter utan att byta vevarmar.
Jo, man tänker ju att det borde passa. Och jag har hajat att vevar och axlar inte går att byta runt, men då går jag på 30 mm med argumentet att en större diameter är bättre.

Kör du Rotor? Någon annan?

jolov

Aktiv medlem
Mycket kan man säga om fyrkantsaxel, men så här krångligt är det fan inte😉
Tills någon frågar ifall man ska ha fett på fyrkantsaxeln eller inte.

Då jävlar!

Jo, man tänker ju att det borde passa. Och jag har hajat att vevar och axlar inte går att byta runt, men då går jag på 30 mm med argumentet att en större diameter är bättre.

Bättre på vad?
30mm axel och BSA resulterar i rätt små lager. Skulle påstå att det är en svagare punkt än en 24mm axel

NickPick

Aktiv medlem
Precis, har också bara hittat 170 mm. Annars hade jag kapat ett sådant för att komma igång, och lagt vintern på att sätta mig in i alla förbannade "standarder"...

170 eller 175mm, det blir lite same same har jag märkt.

Vippen

Aktiv medlem
Bättre på vad?
30mm axel och BSA resulterar i rätt små lager. Skulle påstå att det är en svagare punkt än en 24mm axel
Det låter en rimlig poäng! Satt och funtade på hur lagren ser ut, och om de kompenserar den större axeln med större koppar. Men om lösningen är mindre lager så håller jag med. Det är inte direkt så att jag tyckt att de 24 mm Shimanoaxlar jag tutat runt med varit svampiga.
170 eller 175mm, det blir lite same same har jag märkt.
Det är säkert så att man har en övertro på hur stor skillnaden är. Märkte för några år sedan att jag suttit och brutit runt på ett par 172,5-vevar utan att märka det... Men principen! Och det känns dumt att underblåsa den stigande ålderns minskade muskelmassa med kortare hävarm.

DarthVidar

Aktiv medlem
Jag hade hellre gått på något som är idiotsäkert men tillräckligt snyggt och dessutom billigt (dvs. shimano) än att satsa på något dyrt om än exotiskt "wild card". Något som man inte vill ska krångla är ju ett vevparti!

Sen vad gäller fyrkantsaxel så är vinsten i styvhet försumbar gentemot exempelvis en genomgående 24 mm axel. Däremot är ht2 och liknande mer hållbara när man börjat hoppa och studsa med cykeln (typ downhill, eduro, dirt eller slopestyle). Men gör man inte det så kan man lika gärna ha 4-kants axel. Vevlager för 4-kantsvevar sägs dessutom hålla betydligt längre än externa lager.

Så förutom att de snyggaste vevarna generellt har denna standard så finns det ändå poäng med dessa gamla beprövade 4-kantsvevarna!

joohan

Aktiv medlem

Jag har det på kortlistan över alternativ när jag ska byta vevparti men det kom ett panelbyte och tilläggsisolering ivägen för plånboken… 😬

Topp