[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden

Peth

Aktiv medlem
Ramen brotschad, eller snarare planad och gängad. Lokale handlarens verktyg (Campagnolo, säkert från tiden innan Ahead-set) planade styrröret, men brotschade inte innerdiametern. Däremot gängade han om vevlagergängorna vilket han tyckte behövdes, så det kanske går på ett ut.

Visa bilaga 593009

Dagens halvpanik nr 1: hittade inte "crown race", vad det nu heter på svenska, till det ena Chris King-lagret, agghhaa! Hiitade det på en gammal Rockshoxgaffelkrona som sedan länge tjänar som pappershållare...

Visa bilaga 593011

Satt som satan, men efter att angripit avlägsnandet med stort tålamod kunde jag med en enkel manöver smyga dit det på stålgaffeln.

Visa bilaga 593010

Lagret knallade i lätt och fint hur som helst, så det gjorde inget att det inte blev brotschat invändigt. Däremot verkar jag ha skelat när jag riktade in det, får knacka ur det och göra rätt...

Visa bilaga 593015

Nästa steg var Rotor-plockepinnet. Började bra med de färska gängorna i vevhuset, och bruk av min nya fina Wera momentnyckel: lagren på plats snabbt och snyggt.

Visa bilaga 593012

Klingorna verkade sitta korrekt på medbringaren, och drivsideveven knallade dit utan konstigheter. Kanske var det den läskande pilsnern som gjorde det?

Visa bilaga 593013

Sedan körde det fast, vad farao, "Spacers not included"?!?!

Visa bilaga 593014
Vad är det för jäkla dumheter? Ingenstans på Rotors hemsida eller webbutikerna har jag fått minsta indikation på att man måste köpa distanser separat. Riktigt irriterande! Jag får köra ett race i alla skrotlådor och se om det går att hitta några lämpliga brickor/distanser, eller försöka röka fram några på nätet. Irriterad!
Surt. Spännande att skriva ”Spacers not included. Use the spacers included …”.

Vippen

Aktiv medlem
Lite hektiskt schema i helgen, och de förbannade distanserna är på väg från Tyskland, men lite fipplande blev gjort i alla fall.

Efter ett gäng mil på en Specialized Toupé (sämsta namnet någonsin på en cykelkomponent?) på lördagen tror jag det får bli en SMP istället. Kanske denna är lite väl spartanskt stoppad, men jag skall ju bryta runt på grus, inte sitta rakt upp och ner i sadeln i timmar.

FOrma.jpg

Även framänden närmar sig utförande R1 efter lite måttande av sittställning, och valet av svart tema. Sedan kan den känslige säkert tycka att det röda på 3T-styret skär sig mot det rosa. Och det gör det...

3T.jpg

Testar också en lite tjockare tejp som kedjestagsskydd. Kedjan lär slå en del med tanke på att det inte direkt är någon "clutch" på bakväxeln. Och låt oss se hur det sitter kvar efter lite misshandel i svensk höst, vinter och vår.

KS.jpg

Sist men inte minst konverterade jag de gamla Roval-trotjänarna till genomgående axel och smackade på en ny kassett, så nu kan stuket anas.

Mock.jpg

Och ja, det röda på bakhjulet skär sig precis lika bra mot det rosa som det på styret... Tyvärr är det omsorgsfullt lackat, så det får hänga med ett tag. Känsliga läsare (och mottrafikanter) får kisa. Nya hjul står på listan, jag är rädd att dessa inte hänger med jättelänge till, de har tuggat i sig tio års cross och grus utan större knot men naven börjar se ganska skabbiga ut och snart har jag inga ekrar kvar.

För övrigt tycker jag nog att det ser ungefär så pass bra ut som jag hade förväntat mig. Kom ihåg: detta är en första iteration för att få den på rull.

Vippen

Aktiv medlem
Fiskade upp ett lyxigt set bromswire och -höljen i dag. Testade ett sånt hölje på frambromsen på pendlaren härom veckan, och det blåste liv i en vad jag tidigare tyckt ganska svampig TRP Spyre, så vad kan de då inte göra med de BB7:or som åker på Brorsan?

Yokozuna.jpg

Det verkar som att framänden blir i princip identiskt hög med Bombtracken, så utgångsläget blir 10 mm spacer och 17-graders styrstam. Egentligen är det ju "slam the stem", eller slamma stammen som vi säger på svenska, som gäller. Samtidigt vet ju alla att den styrstam skall vara så parallell som möjligt med horisontallinjen, och i valet mellan de två vinner parallellen.

MEN, då visar det sig att vips är det helt omöjligt att hitta en blanksvart 17-graders styrstam. Men silvriga finns... Det var inte ett problem jag såg komma. Verkar som jag alltid är helt i motfas i komponentval, frågan är om jag ligger före eller efter...

Kanske är det någon som sitter på något fint och vill byta grejer? Önskas: blanksvart, 17 graders, 90 mm lång (eventuellt 100 mm) av hyfsat premiumsnitt; finnes: en massa företrädesvis längre stammar, eller för den delen styren, sadlar, sadelstolpar, etc.

Bellyboy

Aktiv medlem
Fiskade upp ett lyxigt set bromswire och -höljen i dag. Testade ett sånt hölje på frambromsen på pendlaren härom veckan, och det blåste liv i en vad jag tidigare tyckt ganska svampig TRP Spyre, så vad kan de då inte göra med de BB7:or som åker på Brorsan?

Visa bilaga 593836

Det verkar som att framänden blir i princip identiskt hög med Bombtracken, så utgångsläget blir 10 mm spacer och 17-graders styrstam. Egentligen är det ju "slam the stem", eller slamma stammen som vi säger på svenska, som gäller. Samtidigt vet ju alla att den styrstam skall vara så parallell som möjligt med horisontallinjen, och i valet mellan de två vinner parallellen.

MEN, då visar det sig att vips är det helt omöjligt att hitta en blanksvart 17-graders styrstam. Men silvriga finns... Det var inte ett problem jag såg komma. Verkar som jag alltid är helt i motfas i komponentval, frågan är om jag ligger före eller efter...

Kanske är det någon som sitter på något fint och vill byta grejer? Önskas: blanksvart, 17 graders, 90 mm lång (eventuellt 100 mm) av hyfsat premiumsnitt; finnes: en massa företrädesvis längre stammar, eller för den delen styren, sadlar, sadelstolpar, etc.
Skrubba en Kalloy UNO med aceton ? Vet dock ej hur blanka dom är. Men kanske ett alternativ?

Peth

Aktiv medlem

Visa bilaga 593836

Det du söker heter Nitto UI-22BX. Finns exempelvis här: https://sprockets.uk.com/nitto-ui-22bx-a-head-stem-31-8mm-bar-clamp-1-1-8-steerer-clamp/

Edit: Äh, missade att den skulle vara blankig. Glöm ovan.

Edit 2: fast, ser den inte lite blank ut i alla fall?
3F3CD288-A125-4829-9038-869B0FB0F520.jpeg

Senast ändrad:

Vippen

Aktiv medlem

Willie

Aktiv medlem
Så sjukt fin hoj, du måste investera i lite svart färg och göra en nödlösning för att ta bort det röda, det är hojen värd!

//W

aben

Aktiv medlem
Och ja, det röda på bakhjulet skär sig precis lika bra mot det rosa som det på styret... Tyvärr är det omsorgsfullt lackat, så det får hänga med ett tag. Känsliga läsare (och mottrafikanter) får kisa. Nya hjul står på listan, jag är rädd att dessa inte hänger med jättelänge till, de har tuggat i sig tio års cross och grus utan större knot men naven börjar se ganska skabbiga ut och snart har jag inga ekrar kvar.
En möjlighet stilmässigt är att ge upp färgmatchningen, göra den brokig med ytterligare något som avviker. Det ger en harmonisk disharmoni som jag själv tycker också ger en snygg cykel.

Vippen

Aktiv medlem
Thomson x2 är det väl som behövs?
En Thomson skulle sitta fint, hittar dock ingen 90 mm 17-graders.

Så sjukt fin hoj, du måste investera i lite svart färg och göra en nödlösning för att ta bort det röda, det är hojen värd!
Kommer inte att krångla med färg på bakfälgen, det blir nya hjul inom kort. På framfälgen sitter dekaler så de ryker strax.

En möjlighet stilmässigt är att ge upp färgmatchningen, göra den brokig med ytterligare något som avviker. Det ger en harmonisk disharmoni som jag själv tycker också ger en snygg cykel.
Kanske blir det brokigt nog med tanke på hur svårt det verkar vara att hitta precis rätt grejer? Och som sagt, det kommer ju att vara ett levande projekt, som kanske börjar sitt liv lite halvbrokigt men förhoppningsvis stramas upp allt eftersom.

Vippen

Aktiv medlem
ÄNTLIGEN! Broder Kepler är körklar, efter väntan på distanser och lite för mycket fokus på jobb fick jag till en eftermiddag i garaget. Det finns en hel del att fila på framöver, men nu kan vi ut och åka i alla fall!

Kepler.jpg

Inte världens snyggaste sadelklämma, kommer att åtgärdas, det blir nog en Thomson som vanligt.

Vevarna kom på plats utan konstigheter, verkar vara ett smidigt system. Kanske lite fundersam på hur det kommer att klara sig när det blir ordentligt skitigt, och hur den mattsvarta finishen står sig när leran börjar slipa?

Vegast.jpg

Nyinköpt styrstam på 90 mm och 20 grader visade sig passa som förväntat. Man blir ju inte yngre direkt, så jag testar med lite kortare (10 mm) och aningen högre (5 mm) position på styret än normalt. Vi får se vad det gör med ryggen och körupplevelsen. Stammen var i alla fall blank och fin, även om logon kanske ligger risigt till på sikt.

Stam.jpg

De japanska finhöljena till bromsarna var ordentligt styva och bängliga, men jag tycker nog att det blev en hyfsat ren och fin dragning till sist, även om även växelhöjena hade lite egna idéer om hur de skulle svänga sig. Är det förresten bara jag som tycker att det är lite väl lite frigång mellan framdäcket och gaffeln i höjdled? Känns lite onödigt, lär kunna samla på sig lera relativt effektivt.

Vajer.jpg

Hittade dessa lyxiga aluminiumklammor för höljena, men det är inte säkert att de orkar hålla fast de ormiga bromshöljena, det slutar nog med buntband ändå.

Klämma.jpg

Testar även ny lösning för bakväxelvajern. Har kör Avids Rollamajig på alla cyklar sedan tidernas början, men nu är de slut, vi får se hur Jtek står sig. Jag är hur som helst väldigt nöjd med att slippa 90 grader böj på höljet, det är inte snyggt!

Jtek.jpg

Och sist men inte minst en klassisk svart styrlinda, sportigt lindad bara precis runt kröken. Sist jag höll uppe på styret var nog tidigt 00-tal, av misstag, tycker också att det bli snyggare så här. Men det är ju lite osis med det röda, det passar riktigt eländigt till ramen.

Linda.jpg

Och så var då Broder Kepler fullt påklädd och redo för smutsa ner sig:

Ute.jpg

Inte perfekt, främst det röda skär lite i ögonen, och kedjan på lilla, men heller inte så pjåkigt för att vara en HPD-lösning. Pallade bara några hundra meter fram och tillbaka på gatan för att känna på den, men det gav mersmak, den känns ganska rapp och trevlig så jag tror vi kommer att ha det fint tillsammans. Utförligare rapport kommer när vädret blivit mer inspirerande.

Bilagor

• Hållare.jpg
    Hållare.jpg
    521.4 KB · Besök: 32

Stumpy

Aktiv medlem
När det röda är borta och vajerjusterskruvarna bytts till svarta/blanka, så är den fulländad.
Men droppet??? Hur gammal sa du att du var, sa du? Det där ser ut som 20 cm.

Vippen

Aktiv medlem
Det där ser ju grymt bra ut!

Tack tack!

När det röda är borta och vajerjusterskruvarna bytts till svarta/blanka, så är den fulländad.
Men droppet??? Hur gammal sa du att du var, sa du? Det där ser ut som 20 cm.

Nåt kommer att hända med det röda förr eller senare. Skruvarna, och lite annat småplock skall snyggas till i närtid.

Väldigt långa armar och ben och knappt nåt därimellan... Droppet är 160-180 mm lite beroende på hur man mäter, man ju vill ju ha lite tyngd på framhjulet så det styr!

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Tack tack!

Nåt kommer att hända med det röda förr eller senare. Skruvarna, och lite annat småplock skall snyggas till i närtid.

Väldigt långa armar och ben och knappt nåt därimellan... Droppet är 160-180 mm lite beroende på hur man mäter, man ju ha lite tyngd på framhjulet så det styr!
Skönt att du bara har styret 5 mm högre än vanligt. Högre än så skulle ju se tokigt ut, snudd på gränsen till Rawbike.

Ser grymt ut!

Topp