Peth
Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
Surt. Spännande att skriva ”Spacers not included. Use the spacers included …”.Ramen brotschad, eller snarare planad och gängad. Lokale handlarens verktyg (Campagnolo, säkert från tiden innan Ahead-set) planade styrröret, men brotschade inte innerdiametern. Däremot gängade han om vevlagergängorna vilket han tyckte behövdes, så det kanske går på ett ut.
Visa bilaga 593009
Dagens halvpanik nr 1: hittade inte "crown race", vad det nu heter på svenska, till det ena Chris King-lagret, agghhaa! Hiitade det på en gammal Rockshoxgaffelkrona som sedan länge tjänar som pappershållare...
Visa bilaga 593011
Satt som satan, men efter att angripit avlägsnandet med stort tålamod kunde jag med en enkel manöver smyga dit det på stålgaffeln.
Visa bilaga 593010
Lagret knallade i lätt och fint hur som helst, så det gjorde inget att det inte blev brotschat invändigt. Däremot verkar jag ha skelat när jag riktade in det, får knacka ur det och göra rätt...
Visa bilaga 593015
Nästa steg var Rotor-plockepinnet. Började bra med de färska gängorna i vevhuset, och bruk av min nya fina Wera momentnyckel: lagren på plats snabbt och snyggt.
Visa bilaga 593012
Klingorna verkade sitta korrekt på medbringaren, och drivsideveven knallade dit utan konstigheter. Kanske var det den läskande pilsnern som gjorde det?
Visa bilaga 593013
Sedan körde det fast, vad farao, "Spacers not included"?!?!
Visa bilaga 593014
Vad är det för jäkla dumheter? Ingenstans på Rotors hemsida eller webbutikerna har jag fått minsta indikation på att man måste köpa distanser separat. Riktigt irriterande! Jag får köra ett race i alla skrotlådor och se om det går att hitta några lämpliga brickor/distanser, eller försöka röka fram några på nätet. Irriterad!