[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden

jolov

Aktiv medlem
Sen vad gäller fyrkantsaxel så är vinsten i styvhet försumbar gentemot exempelvis en genomgående 24 mm axel. Däremot är ht2 och liknande mer hållbara när man börjat hoppa och studsa med cykeln (typ downhill, eduro, dirt eller slopestyle). Men gör man inte det så kan man lika gärna ha 4-kants axel. Vevlager för 4-kantsvevar sägs dessutom hålla betydligt längre än externa lager.

Det här får du gärna utveckla. Det lät intressant

DarthVidar

Aktiv medlem
Säkert, men ett fyrkantslager väger ju som en halv cykel.
Det skiljer väl typ 200 g och sen väger ju ett ht2 vevparti en hel del. Personligen tycker jag att det "känns" styvare med ht2 och väljer ju hellre det. Men beroende på vad man är ute efter så är ju 4-kants lager på intet sätt att fnysa åt. Vill man ha lager som håller länge så är vad jag förstått 4-kants-lager hel klart bättre.

Nu är ju TS ganska tydlig med att svamp bob fyrkant går bort så det är väl lönlöst att dividera om detta iofs.

MTBemil

Aktiv medlem
lönlöst att dividera om detta
6ynzab.jpg

C-dale

Aktiv medlem
Eller så får jag slå sönder hela spargrisen och ge mig på drömvevarna:

Visa bilaga 589898

Men det finns faktiskt en gräns! Och så finns det en gräns till...
Men de är ju så snygga, lätta o starka att de är oundvikliga. Sitter nu på min BMC URS. Nackdelen är väl att de bara finns för enkelvevar. Om nu inte Hope eller Absolute black t.ex tagit fram någon abrovinch som passar.

Vippen

Aktiv medlem
Leonardi har jag missat, snajdiga! Men de verkar ha MTB-fokus, går det verkligen att krångla ihop sådana så det lirar med 110 BCD dubbla klingor på en grusram? Hittar en axel för "gravel", men det verkar tex inte finnas någon lämplig spindel?

Nä, om det blir spåret med modernt krångel får det bli en hyfsat stabil leverantör som Easton, Rotor, Hope etc.

kroem

Aktiv medlem
Leonardi har jag missat, snajdiga! Men de verkar ha MTB-fokus, går det verkligen att krångla ihop sådana så det lirar med 110 BCD dubbla klingor på en grusram? Hittar en axel för "gravel", men det verkar tex inte finnas någon lämplig spindel?

Nä, om det blir spåret med modernt krångel får det bli en hyfsat stabil leverantör som Easton, Rotor, Hope etc.
Har ingen erfarenhet heller men dom verkar köra SRAMs 8-bolt interface

Vippen

Aktiv medlem

Vippen

Aktiv medlem
Lite lite bilder för att påstås vara en byggtråd!

I väntan på ramen inventerade jag källaren efter möjliga komponenter att skicka på för att få den på rull när den kommer. Det verkar finnas grejer för både svart- och silvertema. Till att börja med blir det Thomsonstolpe med Specializedsadel, och Chris King styrlager. Har ett silvrigt också, men det sitter fast på en ram än så länge.

Sitta.jpg

Styre grejar sig också. Blir det svart åker nog 3T-styret på (får väl tejpa det röde, lär skära sig hyfsat mot rosametallic...). Blir det silver kanske jag testar Ritchey Classic (med modern böj) även om det egentligen är lite för brett, det skiljer 3 cm vid reglagen mot 3T:t. Kanske är funkis för att få lite mer hävarm på gruset, eller så blir det för mycket vindfång och för brett att virka mellan träden?

Styren.jpg

Stammar finns några alternativ av olika längder och vinklar, här är ett urval. Vore fint att köra vidare på Thomsonspåpret, vi får väl se vad som krävs för att få till rätt position.

Stammar.jpg

Sist men inte minst visade det sig att det stod inte en utan två kolfibergafflar i ett hörn... Bontragergaffeln lär passa fint rent estetiskt, men är lite klen i längsled. Konan kommer jag ihåg som stabilare, men den är ju inte lika smäcker. Jag får testa hur det ser ut, och kanske till och med hur det känns.

Gafflar.jpg

Vippen

Aktiv medlem
Rotade fram den 10-delade Force-grupp jag plockade av min stålracer härom året, tillsammans med matchande Avid BB-7 SL. Det får duga för att få den körbar.

Reglage.jpg

Och dessa pluppar tror jag baske mig passar för att bygga om de gamla Rovalhjulen jag kör som "finhjul" för tillfället för genomgående axel.

Pluppar.jpg

Med lite tur är det i princip bara vevarmar som saknas för att snabbt kunna smälla ihop en rullande Brother när ramen kommer, tjohoo!

Singular

Aktiv medlem
Jag ser att det finns fler med samma störningar som jag i val och tycke. Visst är Bontragergaffeln en Wound-Up?

Angående komponentval kommer min gamla käpphäst här igen: "Allt svart, allt silver eller allt naket". Busenkelt!

Vippen

Aktiv medlem
Jag ser att det finns fler med samma störningar som jag i val och tycke. Visst är Bontragergaffeln en Wound-Up?

Angående komponentval kommer min gamla käpphäst här igen: "Allt svart, allt silver eller allt naket". Busenkelt!
Störning? Jag förstår inte?

Jag tror inte att Bontragergaffeln är en Wound-Up, när den där var ny för typ 15 år sedan, och jag körde den på en stålracer och upplevde det ovan nämnda flexet i längsled, gick snacket att Wound-Up var en möjlig uppgradering. Jag har aldrig synat det fullt ut, men WU var ordentligt dyra på den tiden vad jag minns.

Det är ingen dålig käpphäst, har en liknande själv, vi får se hur långt jag drar det den här gången.

Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
Störning? Jag förstår inte?

Jag tror inte att Bontragergaffeln är en Wound-Up, när den där var ny för typ 15 år sedan, och jag körde den på en tålracer och upplevde det ovan nämnda flexet i längsled, gick snacket att Wound-Up var en möjlig uppgradering. Jag har aldrig synat det fullt ut, men WU var ordentligt dyra på den tiden vad jag minns.

Det är ingen dålig käpphäst, har en liknande själv, vi får se hur långt jag drar det den här gången.
Jag tycker du ska titta lite på https://instagram.com/luescher_teknik?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Och omfamna den matchande stålgaffeln. Det gjorde jag 😁

Vippen

Aktiv medlem
Jag tycker du ska titta lite på https://instagram.com/luescher_teknik?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Och omfamna den matchande stålgaffeln. Det gjorde jag 😁
Nu är ju jag en farbror utan Intagram, men jag tyckte mig hinna se att de ville föra fram att kolfiber är livsfarligt? Säkert sant, men det ja litar minst på i sammanhanget är nog styrrör i aluminium med tanke på hur risigt alu är på utmattningshållfasthet. Har dessutom varit med om att ett sånt smällt rakt av, blev ganska överraskad...

Den matchande stålgaffeln skulle vara klart snyggast, men det är ju minst ett gratis halvkilo att bli av med. Vi får se...

Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
Nu är ju jag en farbror utan Intagram, men jag tyckte mig hinna se att de ville föra fram att kolfiber är livsfarligt? Säkert sant, men det ja litar minst på i sammanhanget är nog styrrör i aluminium med tanke på hur risigt alu är på utmattningshållfasthet. Har dessutom varit med om att ett sånt smällt rakt av, blev ganska överraskad...

Den matchande stålgaffeln skulle vara klart snyggast, men det är ju minst ett gratis halvkilo att bli av med. Men vi får se...

Inte att kolfiber är livsfarligt, men att cykeltillberkare inte är jätteduktiga på att få till det bra alltid :) https://m.youtube.com/c/LuescherTeknik/videos

Vippen

Aktiv medlem
Måste säga att jag är positivt överraskad av färgen! Den är djupare och mindre skrikig än jag hade befarat, lite mer åt gammelrosa än princessklänning.

Hann med en snabb mock-up angående gaffelval i går kväll. Ni får ursäkta stökig bakgrund, det är inte direkt plats för en fotostudio i garaget... Hel-Brother:

Keppler Keppler.jpg

Med Bontragergaffel:

Keppler Bontrager.jpg

Eller med Konagaffel:

Keppler Kona.jpg

Precis som man kunde ana går Konagaffeln bort av estetiska skäl, så beroende på vilka hjul det slutar med blir der originalaren eller Bontragergaffeln.

Samtidigt drar nog komponentvalet mot svart. Det kommer onekligen att passa till den rosa ramen, samtidigt som det kommer att bli ett helsicke (alternativt dyrt) att hitta silvriga vevar. Å tredje sidan skulle ju ett silvrigt styrlager och stam sitta som en smäck mot Bontragergaffeln. Decisions, decisions...

uandt

Aktiv medlem
Måste säga att jag är positivt överraskad av färgen! Den är djupare och mindre skrikig än jag hade befarat, lite mer åt gammelrosa än princessklänning.

Hann med en snabb mock-up angående gaffelval i går kväll. Ni får ursäkta stökig bakgrund, det är inte direkt plats för en fotostudio i garaget... Hel-Brother:

Visa bilaga 591724

Med Bontragergaffel:

Visa bilaga 591723

Eller med Konagaffel:

Visa bilaga 591725

Precis som man kunde ana går Konagaffeln bort av estetiska skäl, så beroende på vilka hjul det slutar med blir der originalaren eller Bontragergaffeln.

Samtidigt drar nog komponentvalet mot svart. Det kommer onekligen att passa till den rosa ramen, samtidigt som det kommer att bli ett helsicke (alternativt dyrt) att hitta silvriga vevar. Å tredje sidan skulle ju ett silvrigt styrlager och stam sitta som en smäck mot Bontragergaffeln. Decisions, decisions...
Originalgaffeln är helt överlägset snyggast tycker jag men det är ju trevligt med alternativ!

Jag har ett vevparti Shimano 105 10s i väldigt fint skick som kanske skulle vara snyggt till ditt bygge. Ska se om jag hittar det. 53/39 tror jag. 175 mm tror jag. Här kommer en skärmdump så länge från nätet.

Bilagor

• Skärmavbild 2022-11-04 kl. 08.29.15.png
    Skärmavbild 2022-11-04 kl. 08.29.15.png
    40.6 KB · Besök: 5

Singular

Aktiv medlem

Visa bilaga 591724

Med Bontragergaffel:

Visa bilaga 591723

Eller med Konagaffel:

Visa bilaga 591725

Bonty!

Tob

Aktiv medlem
Ska annat vara svart så blir kolgaffel snyggt!
Ska du köra med silver på vevparti, bromsar och annat så blir originalgaffeln snyggast tror jag.

Vippen

Aktiv medlem
Har du inte förlorat i gramjakten redan när du valde en stålram?
Det är ingen extrem gramjakt, men man behöver inte binda ris till börda!
Jag har ett vevparti Shimano 105 10s i väldigt fint skick som kanske skulle vara snyggt till ditt bygge. Ska se om jag hittar det. 53/39 tror jag. 175 mm tror jag. Här kommer en skärmdump så länge från nätet.
Intressant! Men då är det 130 BCD va? I så fall blir det väl svårt med 50/36, eller hur är det nu igen? Du får gärna kolla hur som helst!

Vad gäller gaffeln vinglar jag ändå mellan originalaren och Bontragern. Det beror ju lite på hur jag gör med hjulen också, om de Roval jag har funkar att konvertera till genomgående axel kan jag ju göra så i bak, och köra framhjulet med QR (som på Bontragern), blir det nya hjul kommer jag helt säkert att köra på genomgående.

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
Urifrån bilderna så är ju original-gaffel överlägset snyggast! Jag hade letat nåt annat än Bontrager-gaffeln om det nödvändigtvis ska vara lättare. Tycker inte det silvriga och svarta med mtb-stuk passar, då skulle en helsvart gaffel passa bättre men konan är ju lite väl fet till den smidiga ramen.

Jag tycker både silver och svart på övriga komponenter går bra till rosa.

Det är ingen extrem gramjakt, men man behöver inte binda ris till börda!

Intressant! Men då är det 130 BCD va? I så fall blir det väl svårt med 50/36, eller hur är det nu igen? Du får gärna kolla hur som helst!

Vad gäller gaffeln vinglar jag ändå mellan originalaren och Bontragern. Det beror ju lite på hur jag gör med hjulen också, om de Roval jag har funkar att konvertera till genomgående axel kan jag ju göra så i bak, och köra framhjulet med QR (som på Bontragern), blir det nya hjul kommer jag helt säkert att köra på genomgående.
Japp, det borde nog vara 130 bcd. Men. Kanske kunde man tänka sig ett silvrigt vevparti och svarta klingor typ Stronglight. Som kunde gifta sig fint till den svart-silvriga Bontragergaffeln. Bara en tanke. Och Stronglight har ibland typ 38 som minsta. Och sedan en 50 till det. Kanske kan gå.

Vippen

Aktiv medlem
Japp, det borde nog vara 130 bcd. Men. Kanske kunde man tänka sig ett silvrigt vevparti och svarta klingor typ Stronglight. Som kunde gifta sig fint till den svart-silvriga Bontragergaffeln. Bara en tanke. Och Stronglight har ibland typ 38 som minsta. Och sedan en 50 till det. Kanske kan gå.
Det skulle säkert ha blivit fint, men det faller på innerklingan. Ramen är specad att ta 34 som störst, har frågat Brother och de tror en 36:a går på, 38 lär närma sig kedjestaget lite väl... Och 38 blir i tyngsta laget, har kört det på grusracern i nån omgång, men då blir det till att bryta ordenligt i grusbackarna och på stigar.

Väldigt sugen på att börja skruva dit grejer, men tänkte jag skulle brotscha vev- och styrlagersätena först, och det lär dröja nån vecka innan jag kommer åt att ta mig till någon med sådana verktyg. Jag får mockuppa lite så länge för att närma mig beslut i frågan silver/svart. Som DanielS säger ovan lär båda bli bra, men det blir ju lite olika uttryck: svart=pragmatisk grovjobbare som vill få jobbet gjort; silver=greve på en runda för att inspektera ägorna.

Peth

Aktiv medlem
Det skulle säkert ha blivit fint, men det faller på innerklingan. Ramen är specad att ta 34 som störst, har frågat Brother och de tror en 36:a går på, 38 lär närma sig kedjestaget lite väl... Och 38 blir i tyngsta laget, har kört det på grusracern i nån omgång, men då blir det till att bryta ordenligt i grusbackarna och på stigar.

Väldigt sugen på att börja skruva dit grejer, men tänkte jag skulle brotscha vev- och styrlagersätena först, och det lär dröja nån vecka innan jag kommer åt att ta mig till någon med sådana verktyg. Jag får mockuppa lite så länge för att närma mig beslut i frågan silver/svart. Som DanielS säger ovan lär båda bli bra, men det blir ju lite olika uttryck: svart=pragmatisk grovjobbare som vill få jobbet gjort; silver=greve på en runda för att inspektera ägorna.
Är det inte brotschat från fabrik?!

jolov

Aktiv medlem

n3wton

Aktiv medlem
Gaffel i mainstream-svart eller kolfiber är ju enbart en produktionskostnads-grej, där avsikten är att man vill ha så få olika saker som möjligt i produktion. Då kan man ändra färg på ramen men slippa lacka gaffeln för att "det ska vara så". Jag har en Fairlight med sådan gaffel, och känslan med den är att den inte är färdig. Fairlight verkar idag ha tagit sitt förnuft till fånga och lackar även gafflarna på sina hojar.

Har man fritt val vill man väl ha en gaffel som sitter ihop med cykeln estetiskt tänker jag. Du har ju redan gjort "rätt" val genom att köpa en cykel med tillhörande gaffel, så det är synd att skrota helheten tänker jag.

Vikten är skit samma. Som någon annan redan sagt har vikt-tåget redan gått, och jag räknar med att du är införstådd med att cykeln inte är en sprudlande rapp landsvägshoj. Ett kilo hit eller dit kan kvitta!

Vippen

Aktiv medlem
Vilka ramar är brotschade från fabrik?
Hur det än är med brotschning från fabrik så är min erfarenhet att det brukar löna sig att göra om det.
Det var nog jag. Fastän jag har två brother cyklar så är det ett företag på min shitlist som jag helst inte har med att göra igen 😂
Hmm, illavarslande! Har missat vad du fått trassla med, har de inte betett sig väl? Jag hoppas förvisso på att bara montera och köra och sköta mig själv...

Vippen

Aktiv medlem
Vikten är skit samma. Som någon annan redan sagt har vikt-tåget redan gått, och jag räknar med att du är införstådd med att cykeln inte är en sprudlande rapp landsvägshoj. Ett kilo hit eller dit kan kvitta!
Jag är helt (nåja, geometrin återstår att utvärdera) på det klara med vad jag köpt, men vill heller inte bygga ner mig helt i bojsänketräsket. Nåt kilo hit eller dit kan nog få det att tippa mellan ultrasegt lokomotiv och anständigt hanterbar grusracer. Men vi får se, det skall bli spännande att se hur den beter sig, förhoppningsvis närmare min nuvarande Bombtrack än den tidigare Fakkenbakken.

jolov

Aktiv medlem
Hur det än är med brotschning från fabrik så är min erfarenhet att det brukar löna sig att göra om det.

Hmm, illavarslande! Har missat vad du fått trassla med, har de inte betett sig väl? Jag hoppas förvisso på att bara montera och köra och sköta mig själv...

Det var nog mest att dom helt verkade skippa att maska innan lackeringen. Var tvungen att köra gängtapp och rensa samtliga gängor för att ens kunna få in en skruv.
För att kunna montera Crown race var jag tvungen att köra rakblad+färgborttagning.

Deras respons på det hela var att det inte är något konstigt och att det är förväntat att kunden ska lämna in cykeln för brotchning av vevlager,styrlager, crown race och bromsfästena. Något som lägger till en 2000kr till slutkostnaden på ramen ungefär. Om man ens har en lbs med möjlighet att göra det

jolov

Aktiv medlem
+ se till att fixa extra växelöron. Det var helt omöjligt att få tag i 135mm dropoutsen till min fyra år gamla big bro

Vippen

Aktiv medlem
Det var nog mest att dom helt verkade skippa att maska innan lackeringen. Var tvungen att köra gängtapp och rensa samtliga gängor för att ens kunna få in en skruv.
För att kunna montera Crown race var jag tvungen att köra rakblad+färgborttagning.

Deras respons på det hela var att det inte är något konstigt och att det är förväntat att kunden ska lämna in cykeln för brotchning av vevlager,styrlager, crown race och bromsfästena. Något som lägger till en 2000kr till slutkostnaden på ramen ungefär. Om man ens har en lbs med möjlighet att göra det
Hmm, trist med sådan respons! Men jag har som sagt tänkt brotscha i vilket fall. De stålramar jag pysslat med tidigare (Lemond, Planet-X och Bombtrack) har samtliga mått bra av en runda brotschning.

Topp