[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
Säkert, men ett fyrkantslager väger ju som en halv cykel.Så förutom att de snyggaste vevarna generellt har denna standard så finns det ändå poäng med dessa gamla beprövade 4-kantsvevarna!
Säkert, men ett fyrkantslager väger ju som en halv cykel.Så förutom att de snyggaste vevarna generellt har denna standard så finns det ändå poäng med dessa gamla beprövade 4-kantsvevarna!
Sen vad gäller fyrkantsaxel så är vinsten i styvhet försumbar gentemot exempelvis en genomgående 24 mm axel. Däremot är ht2 och liknande mer hållbara när man börjat hoppa och studsa med cykeln (typ downhill, eduro, dirt eller slopestyle). Men gör man inte det så kan man lika gärna ha 4-kants axel. Vevlager för 4-kantsvevar sägs dessutom hålla betydligt längre än externa lager.
Exakt, och gränssnittet mot veven inte min favorit att meka med. Så fyrkant går bort. Men begat Shimano HT2 är inte borta från listan.Säkert, men ett fyrkantslager väger ju som en halv cykel.
Känner igen det där, ett värmepumpsbyte och uppbilning av garagegolv för avloppsbyte kom i vägen för en finram här...Jag har det på kortlistan över alternativ när jag ska byta vevparti men det kom ett panelbyte och tilläggsisolering ivägen för plånboken… 😬
Säkert, men ett fyrkantslager väger ju som en halv cykel.
Det skiljer väl typ 200 g och sen väger ju ett ht2 vevparti en hel del. Personligen tycker jag att det "känns" styvare med ht2 och väljer ju hellre det. Men beroende på vad man är ute efter så är ju 4-kants lager på intet sätt att fnysa åt. Vill man ha lager som håller länge så är vad jag förstått 4-kants-lager hel klart bättre.Säkert, men ett fyrkantslager väger ju som en halv cykel.
lönlöst att dividera om detta
Men de är ju så snygga, lätta o starka att de är oundvikliga. Sitter nu på min BMC URS. Nackdelen är väl att de bara finns för enkelvevar. Om nu inte Hope eller Absolute black t.ex tagit fram någon abrovinch som passar.Eller så får jag slå sönder hela spargrisen och ge mig på drömvevarna:
Visa bilaga 589898
Men det finns faktiskt en gräns! Och så finns det en gräns till...
Leonardi har jag missat, snajdiga! Men de verkar ha MTB-fokus, går det verkligen att krångla ihop sådana så det lirar med 110 BCD dubbla klingor på en grusram? Hittar en axel för "gravel", men det verkar tex inte finnas någon lämplig spindel?
Har ingen erfarenhet heller men dom verkar köra SRAMs 8-bolt interfaceLeonardi har jag missat, snajdiga! Men de verkar ha MTB-fokus, går det verkligen att krångla ihop sådana så det lirar med 110 BCD dubbla klingor på en grusram? Hittar en axel för "gravel", men det verkar tex inte finnas någon lämplig spindel?
Nä, om det blir spåret med modernt krångel får det bli en hyfsat stabil leverantör som Easton, Rotor, Hope etc.
Lyckost! Det finns ju en spindel för femarmat 110 BCD, så dessa skulle sitta som en smäck!Men de är ju så snygga, lätta o starka att de är oundvikliga. Sitter nu på min BMC URS. Nackdelen är väl att de bara finns för enkelvevar. Om nu inte Hope eller Absolute black t.ex tagit fram någon abrovinch som passar.
Säkert, men ett fyrkantslager väger ju som en halv cykel.
Störning? Jag förstår inte?Jag ser att det finns fler med samma störningar som jag i val och tycke. Visst är Bontragergaffeln en Wound-Up?
Angående komponentval kommer min gamla käpphäst här igen: "Allt svart, allt silver eller allt naket". Busenkelt!
Jag tycker du ska titta lite på https://instagram.com/luescher_teknik?igshid=YmMyMTA2M2Y=Störning? Jag förstår inte?
Jag tror inte att Bontragergaffeln är en Wound-Up, när den där var ny för typ 15 år sedan, och jag körde den på en tålracer och upplevde det ovan nämnda flexet i längsled, gick snacket att Wound-Up var en möjlig uppgradering. Jag har aldrig synat det fullt ut, men WU var ordentligt dyra på den tiden vad jag minns.
Det är ingen dålig käpphäst, har en liknande själv, vi får se hur långt jag drar det den här gången.
Nu är ju jag en farbror utan Intagram, men jag tyckte mig hinna se att de ville föra fram att kolfiber är livsfarligt? Säkert sant, men det ja litar minst på i sammanhanget är nog styrrör i aluminium med tanke på hur risigt alu är på utmattningshållfasthet. Har dessutom varit med om att ett sånt smällt rakt av, blev ganska överraskad...Jag tycker du ska titta lite på https://instagram.com/luescher_teknik?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Och omfamna den matchande stålgaffeln. Det gjorde jag 😁
Nu är ju jag en farbror utan Intagram, men jag tyckte mig hinna se att de ville föra fram att kolfiber är livsfarligt? Säkert sant, men det ja litar minst på i sammanhanget är nog styrrör i aluminium med tanke på hur risigt alu är på utmattningshållfasthet. Har dessutom varit med om att ett sånt smällt rakt av, blev ganska överraskad...
Den matchande stålgaffeln skulle vara klart snyggast, men det är ju minst ett gratis halvkilo att bli av med. Men vi får se...
Originalgaffeln är helt överlägset snyggast tycker jag men det är ju trevligt med alternativ!Måste säga att jag är positivt överraskad av färgen! Den är djupare och mindre skrikig än jag hade befarat, lite mer åt gammelrosa än princessklänning.
Hann med en snabb mock-up angående gaffelval i går kväll. Ni får ursäkta stökig bakgrund, det är inte direkt plats för en fotostudio i garaget... Hel-Brother:
Visa bilaga 591724
Med Bontragergaffel:
Visa bilaga 591723
Eller med Konagaffel:
Visa bilaga 591725
Precis som man kunde ana går Konagaffeln bort av estetiska skäl, så beroende på vilka hjul det slutar med blir der originalaren eller Bontragergaffeln.
Samtidigt drar nog komponentvalet mot svart. Det kommer onekligen att passa till den rosa ramen, samtidigt som det kommer att bli ett helsicke (alternativt dyrt) att hitta silvriga vevar. Å tredje sidan skulle ju ett silvrigt styrlager och stam sitta som en smäck mot Bontragergaffeln. Decisions, decisions...
Originalgaffeln är helt överlägset snyggast tycker jag men det är ju trevligt med alternativ!
Jag med. Men ca 450 gram viktskillnad väger tungt...Helt enig.
Jag med. Men ca 450 gram viktskillnad väger tungt...
Bonty!Måste säga att jag är positivt överraskad av färgen! Den är djupare och mindre skrikig än jag hade befarat, lite mer åt gammelrosa än princessklänning.
Hann med en snabb mock-up angående gaffelval i går kväll. Ni får ursäkta stökig bakgrund, det är inte direkt plats för en fotostudio i garaget... Hel-Brother:
Visa bilaga 591724
Med Bontragergaffel:
Visa bilaga 591723
Eller med Konagaffel:
Visa bilaga 591725
Precis som man kunde ana går Konagaffeln bort av estetiska skäl, så beroende på vilka hjul det slutar med blir der originalaren eller Bontragergaffeln.
Samtidigt drar nog komponentvalet mot svart. Det kommer onekligen att passa till den rosa ramen, samtidigt som det kommer att bli ett helsicke (alternativt dyrt) att hitta silvriga vevar. Å tredje sidan skulle ju ett silvrigt styrlager och stam sitta som en smäck mot Bontragergaffeln. Decisions, decisions...
Har du inte förlorat i gramjakten redan när du valde en stålram?Men ca 450 gram viktskillnad väger tungt...
Har du inte förlorat i gramjakten redan när du valde en stålram?
+1Originalgaffeln är helt överlägset snyggast tycker jag men det är ju trevligt med alternativ!
Varför?
Det är ingen extrem gramjakt, men man behöver inte binda ris till börda!Har du inte förlorat i gramjakten redan när du valde en stålram?
Intressant! Men då är det 130 BCD va? I så fall blir det väl svårt med 50/36, eller hur är det nu igen? Du får gärna kolla hur som helst!Jag har ett vevparti Shimano 105 10s i väldigt fint skick som kanske skulle vara snyggt till ditt bygge. Ska se om jag hittar det. 53/39 tror jag. 175 mm tror jag. Här kommer en skärmdump så länge från nätet.
Japp, det borde nog vara 130 bcd. Men. Kanske kunde man tänka sig ett silvrigt vevparti och svarta klingor typ Stronglight. Som kunde gifta sig fint till den svart-silvriga Bontragergaffeln. Bara en tanke. Och Stronglight har ibland typ 38 som minsta. Och sedan en 50 till det. Kanske kan gå.Det är ingen extrem gramjakt, men man behöver inte binda ris till börda!
Intressant! Men då är det 130 BCD va? I så fall blir det väl svårt med 50/36, eller hur är det nu igen? Du får gärna kolla hur som helst!
Vad gäller gaffeln vinglar jag ändå mellan originalaren och Bontragern. Det beror ju lite på hur jag gör med hjulen också, om de Roval jag har funkar att konvertera till genomgående axel kan jag ju göra så i bak, och köra framhjulet med QR (som på Bontragern), blir det nya hjul kommer jag helt säkert att köra på genomgående.
Det skulle säkert ha blivit fint, men det faller på innerklingan. Ramen är specad att ta 34 som störst, har frågat Brother och de tror en 36:a går på, 38 lär närma sig kedjestaget lite väl... Och 38 blir i tyngsta laget, har kört det på grusracern i nån omgång, men då blir det till att bryta ordenligt i grusbackarna och på stigar.Japp, det borde nog vara 130 bcd. Men. Kanske kunde man tänka sig ett silvrigt vevparti och svarta klingor typ Stronglight. Som kunde gifta sig fint till den svart-silvriga Bontragergaffeln. Bara en tanke. Och Stronglight har ibland typ 38 som minsta. Och sedan en 50 till det. Kanske kan gå.
Är det inte brotschat från fabrik?!Det skulle säkert ha blivit fint, men det faller på innerklingan. Ramen är specad att ta 34 som störst, har frågat Brother och de tror en 36:a går på, 38 lär närma sig kedjestaget lite väl... Och 38 blir i tyngsta laget, har kört det på grusracern i nån omgång, men då blir det till att bryta ordenligt i grusbackarna och på stigar.
Väldigt sugen på att börja skruva dit grejer, men tänkte jag skulle brotscha vev- och styrlagersätena först, och det lär dröja nån vecka innan jag kommer åt att ta mig till någon med sådana verktyg. Jag får mockuppa lite så länge för att närma mig beslut i frågan silver/svart. Som DanielS säger ovan lär båda bli bra, men det blir ju lite olika uttryck: svart=pragmatisk grovjobbare som vill få jobbet gjort; silver=greve på en runda för att inspektera ägorna.
Har ett vagn minne av någon annan forummedlem som fick bråka ganska mycket med en ram från Brother..Är det inte brotschat från fabrik?!
Vilka ramar är brotschade från fabrik?Är det inte brotschat från fabrik?!
Det var nog jag. Fastän jag har två brother cyklar så är det ett företag på min shitlist som jag helst inte har med att göra igen 😂Har ett vagn minne av någon annan forummedlem som fick bråka ganska mycket med en ram från Brother..
Hur det än är med brotschning från fabrik så är min erfarenhet att det brukar löna sig att göra om det.Vilka ramar är brotschade från fabrik?
Hmm, illavarslande! Har missat vad du fått trassla med, har de inte betett sig väl? Jag hoppas förvisso på att bara montera och köra och sköta mig själv...Det var nog jag. Fastän jag har två brother cyklar så är det ett företag på min shitlist som jag helst inte har med att göra igen 😂
Jag är helt (nåja, geometrin återstår att utvärdera) på det klara med vad jag köpt, men vill heller inte bygga ner mig helt i bojsänketräsket. Nåt kilo hit eller dit kan nog få det att tippa mellan ultrasegt lokomotiv och anständigt hanterbar grusracer. Men vi får se, det skall bli spännande att se hur den beter sig, förhoppningsvis närmare min nuvarande Bombtrack än den tidigare Fakkenbakken.Vikten är skit samma. Som någon annan redan sagt har vikt-tåget redan gått, och jag räknar med att du är införstådd med att cykeln inte är en sprudlande rapp landsvägshoj. Ett kilo hit eller dit kan kvitta!
Hur det än är med brotschning från fabrik så är min erfarenhet att det brukar löna sig att göra om det.
Hmm, illavarslande! Har missat vad du fått trassla med, har de inte betett sig väl? Jag hoppas förvisso på att bara montera och köra och sköta mig själv...
Hmm, trist med sådan respons! Men jag har som sagt tänkt brotscha i vilket fall. De stålramar jag pysslat med tidigare (Lemond, Planet-X och Bombtrack) har samtliga mått bra av en runda brotschning.Det var nog mest att dom helt verkade skippa att maska innan lackeringen. Var tvungen att köra gängtapp och rensa samtliga gängor för att ens kunna få in en skruv.
För att kunna montera Crown race var jag tvungen att köra rakblad+färgborttagning.
Deras respons på det hela var att det inte är något konstigt och att det är förväntat att kunden ska lämna in cykeln för brotchning av vevlager,styrlager, crown race och bromsfästena. Något som lägger till en 2000kr till slutkostnaden på ramen ungefär. Om man ens har en lbs med möjlighet att göra det