[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
Enl min erfarenhet spelar hjul+däck en stor roll för att få en cykel som känns tillräckligt kvick.vill heller inte bygga ner mig helt i bojsänketräsket. Nåt kilo hit eller dit kan nog få det att tippa mellan ultrasegt lokomotiv och anständigt hanterbar grusracer.
Och då spelar rotationsvikten större roll än totalvikten, dvs satsa på lätta fälgar och däck. Om du vill att cykeln skall kännas kvick även med riktigt feta däck kan det vara idé att välja 584-hjul, den mindre diametern ger lägra rotationströghet.
Ytterligare en sak som kan spela stor roll är hjulens laterala(sidledes)-styvhet, enl tester är det många som tycker att lateralt flexiga hjul bidrar till att göra så att cyklingen känns trög och trist på ett annat sätt än vikten.
I praktiken betyder det att du bör undvika allt för få ekrar, välj gärna 32 och gärna även fetare ekrar höger bak/vänster fram. Breda fälgar är ofta lateralt styvare vilket hjälper till. Att få till detta brukar inte vara ngt problem för den som bygger egna hjul, eller för den som åtminstone specar sina egna och låter ngn annan bygga dem.