[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden

HåkanC

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
vill heller inte bygga ner mig helt i bojsänketräsket. Nåt kilo hit eller dit kan nog få det att tippa mellan ultrasegt lokomotiv och anständigt hanterbar grusracer.
Enl min erfarenhet spelar hjul+däck en stor roll för att få en cykel som känns tillräckligt kvick.
Och då spelar rotationsvikten större roll än totalvikten, dvs satsa på lätta fälgar och däck. Om du vill att cykeln skall kännas kvick även med riktigt feta däck kan det vara idé att välja 584-hjul, den mindre diametern ger lägra rotationströghet.
Ytterligare en sak som kan spela stor roll är hjulens laterala(sidledes)-styvhet, enl tester är det många som tycker att lateralt flexiga hjul bidrar till att göra så att cyklingen känns trög och trist på ett annat sätt än vikten.
I praktiken betyder det att du bör undvika allt för få ekrar, välj gärna 32 och gärna även fetare ekrar höger bak/vänster fram. Breda fälgar är ofta lateralt styvare vilket hjälper till. Att få till detta brukar inte vara ngt problem för den som bygger egna hjul, eller för den som åtminstone specar sina egna och låter ngn annan bygga dem.
 

LjudetInnan

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
Min lokala cykel-mekk och gammal racer cyklist, som alltid löste det jag inte kunde för fika pengar innan han gick i pension, sa alltid:

Så länge du ligger under 10KG är allt annat bara käbbel.

Kan vara värt att ha i åtanke 🤔
 

Vippen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden

uandt

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
Jag har en Brother och hade inga problem med att få dit vev/styr lagren + annat men sen är jag inte så petig heller.

Sista inlägget i gaffeldebatten, det skulle svida lite i själen på mig att blanda 12 mma TA bak och qr fram, sen blanda flat och postmount fästen på det...

bytt just från kol till stålgaffel på en gravel cykel och den exfra vikten märks inte. Att kunna skriva dit praktiska grejjer däremot, det märks.

Skulle jag bygga en lättviktsraket baserat på gaffeln skulle jag nog ta en gammal 26 tums framdämpad mtb och sätta dit bontragergaffeln för riktigt omodern (och rolig) geo, alt bygga på en crimpad stålram och köra 650b på den
 

jolov

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
Jag har en Brother och hade inga problem med att få dit vev/styr lagren + annat men sen är jag inte så petig heller.

Sista inlägget i gaffeldebatten, det skulle svida lite i själen på mig att blanda 12 mma TA bak och qr fram, sen blanda flat och postmount fästen på det...

bytt just från kol till stålgaffel på en gravel cykel och den exfra vikten märks inte. Att kunna skriva dit praktiska grejjer däremot, det märks.

Skulle jag bygga en lättviktsraket baserat på gaffeln skulle jag nog ta en gammal 26 tums framdämpad mtb och sätta dit bontragergaffeln för riktigt omodern (och rolig) geo, alt bygga på en crimpad stålram och köra 650b på den

Brukar inte vara så petig och lämna in på brochtning, men den här gången var det så mkt färg att det inte gick att få in en skruv 😂

Exempel efter att rensat ett av dom gängade fästena för skivbroms-oket

569D7651-802D-4A54-89B0-14C18DF09688.jpeg
 

Kneecap

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
Tjena!

Om det inte är väldigt enkla Roval så går det att byta endcaps. Jag har en drös liggandes om du behöver.
 

Vippen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
Tjena!

Om det inte är väldigt enkla Roval så går det att byta endcaps. Jag har en drös liggandes om du behöver.
Tackar för erbjudandet! Det är hyfsat fina Roval, och jag tror att jag har identifierat rätt pluppar i en låda, så förhoppningsvis kan jag byta sömlöst mellan QR och TA. Även om jag håller med ovanstående talare om att det blir en bastard om jag kör med blandade axlar och bromsadapters.

Men igen, först och främst skall den börja rulla, då kommer tillgängliga komponenter och pragmatism först, samtidigt som den ju inte får se ut som kriget...
 

Vippen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
Nu har jag mock-up-muppat hela eftermiddagen, bygget börjar utkristallisera sig... Slängde dit ett par racerhjul bara för att få en helhetsbild, det kommer att sitta silvriga Avid BB7 SL på till att börja med, och jag har beställt ett svart Rotorvevparti och svarta Specialité TA-klingor 50/36. Fipplade först dit silverkomponenter (saknar sadelklämma, och pallade inte knacka i lagret innan det är brotschat så det är en riktig fulning där):

Silver.jpg


Och sedan svart:

Svart.jpg


När jag byter till en modern grupp kommer bromsar och växlar att vara någon mer eller mindre otydlig mörkgrå, och redan nu kommer det silvriga inte att slå igenom riktigt med tanke på allt som ändå kommer att vara svart, tex finns det ju inget alternativ till svart styrlinda, och nav och fälgar kommer att vara svarta. Framväxelklämman är dessutom svårt sliten, så det kommer jag att behöva skaffa en ny hur som helst. Ergo: det blir svart tema! Jag gillar dessutom att det får den att se mer ut som ett bruksfordon än ett glidardito.
 

Tob

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
När jag ser din så blir jag bara mer och mer övertygad om att bygga en Neo Retro på en rosa Crescent från 80-talet. 😁
 

Bellyboy

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden

Tycker det fungerar med endast några silverfärgade komponenter också. Typ som den ovan.
 

Vippen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden

Tycker det fungerar med endast några silverfärgade komponenter också. Typ som den ovan.
Det råder det ingen tvekan om! Problemet är att trolla fram silverfärgade komponenter.
 

Kneecap

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden

Tycker det fungerar med endast några silverfärgade komponenter också. Typ som den ovan.

Tjena!

Men för helvete, den där karln borde få en high five, med en stol i ansiktet. Man lindar inte ett styre sådär.

Förövrigt så röstar jag alltid för silvriga detaljer på en tunn stålram. Själv kör jag en jävla mix och det ser ut som skit.
 

uandt

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
Brukar inte vara så petig och lämna in på brochtning, men den här gången var det så mkt färg att det inte gick att få in en skruv 😂

Exempel efter att rensat ett av dom gängade fästena för skivbroms-oket

Visa bilaga 591932
Hmm,var ute och titta på min Brother och den har post mount så jag antar att det var därför jag slapp det där eländet. Alla skruvfästen för pakethållare och annat är ordentligt igenlackade däremot!
 

Bellyboy

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
Tjena!

Men för helvete, den där karln borde få en high five, med en stol i ansiktet. Man lindar inte ett styre sådär.

Förövrigt så röstar jag alltid för silvriga detaljer på en tunn stålram. Själv kör jag en jävla mix och det ser ut som skit.
Iaf på smalbenet, resten av cykeln är 10/10 i min mening.
 

Singular

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
Har jag sagt min käpphäst ”allt silver, allt svart eller allt rått” nyligen? Det har jag, ja. Då får ni den igen, då.
 

Vippen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
Hmm,var ute och titta på min Brother och den har post mount så jag antar att det var därför jag slapp det där eländet. Alla skruvfästen för pakethållare och annat är ordentligt igenlackade däremot!
På min sitter det skruvar i alla hål, så de kanske har tuggat i sig av kritiken?
 

jolov

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
På min sitter det skruvar i alla hål, så de kanske har tuggat i sig av kritiken?

Jag hade skruvar i trippelbults-fästena på min gaffel, men verkade vara något spännande där med. När jag skulle byta ut dom mot rostfria så passade inte en m5. Fick maila och dubbelkolla att det var m5 gäng, rensa upp med gängtapp och sen passade dom rostfria skruvarna jag köpt
 

Vippen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
Jag hade skruvar i trippelbults-fästena på min gaffel, men verkade vara något spännande där med. När jag skulle byta ut dom mot rostfria så passade inte en m5. Fick maila och dubbelkolla att det var m5 gäng, rensa upp med gängtapp och sen passade dom rostfria skruvarna jag köpt
Hmm, jag kanske inte skall ropa "hej" alltså... Får skruva loss dem och kolla läget. Åker ändå på att byta dem nu när det är svart tema bestämt.
 

aben

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
Tjena!

Men för helvete, den där karln borde få en high five, med en stol i ansiktet. Man lindar inte ett styre sådär.

Förövrigt så röstar jag alltid för silvriga detaljer på en tunn stålram. Själv kör jag en jävla mix och det ser ut som skit.
Det ser kul ut men jag tror det är för att han håller där, jag lindar inte som han men har faktiskt händerna ibland nästan ända inne vid stammen :)
 
Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
Det ser kul ut men jag tror det är för att han håller där, jag lindar inte som han men har faktiskt händerna ibland nästan ända inne vid stammen :)
Fast det mest bedrövliga är att han lindat inifrån och ut istället för tvärtom. Då kommer lindan öppna sig i överlappningen.
 

Kneecap

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden

Vippen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
Centralregionen dök upp i dag.

Rotor.jpg

Syrius.jpg


Har ingen erfarenhet av såna här moderna plockepinnsystem för vevarna, hoppas jag har plockat ihop rätt prylar. Men Rotorgrejerna ser bra ut tycker jag, även om namnet är lite pretto (VEleta+GAlibier+STelvio...). Nu kommer de mer att få jobba ERSÖBO (ERstavik+SÖdertörn+BOrnsjön)... Klingorna ser också fina ut, har kört deras Zephyr många år men slog till på de snäppet porrigare Syrius den här gången. Rotade fram några klingbultar och slängde på klingorna på medbringaren för att kolla att det lirar. Oklart om det sitter rätt dock, jag får väl läsa på innan det blir montering på riktigt.

Nu återstår att hinna få till brotschningen så det går att smacka ihop åket. Tror det enda som saknas för att få den på rull är en M5-skruv med liten skalle för FM-till-PM-adaptern. Får väl Dremla i värsta fall.
 

NickPick

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
Om den blir lätt är det ju bara att kalla den för ”kvick” och om den blir tung ”pansarvagn”. En tung cykel med lätta hjul kan kännas helt ok 👍.
Snygg är den iaf
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
Jag tycker, som några skribenter tidigare, att det var fint med silver. Finare än helsvart.

Dumt att vara kategorisk och alltid bygga ”antingen eller”. Vissa hojar tarvar en sammanhållen estetik (både färgmässigt och gällande design) medan andra mår fint av blandning.

Har svart och silver på Mia och jag tycker att det fungerar bra:
E57910E8-6057-4A62-98F9-5CD0115C531E.jpeg


Den gröne, däremot, behövde så mycket silver som möjligt:
3659C48D-75F3-41F5-8F44-61D34AEE2660.jpeg
 
Senast ändrad:

Vippen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
Blir kul att se keplern när den är klar. Själv är jag sugen på white industries cranks eller ingrid till min. Svarta grx är inte särkilt snyggt. Här är min
Snygg och lyxig Kepler! Blanne kan uppenbarligen också bli bra, tex som på din med en horisontell brytpunkt. @Kashmirsocialists exempel ovan är också fina.

Nåt liknande som @nisselasses skulle kunna bli aktuellt även här, men de silvriga styren jag har på hyllan har jag valt bort pga bredd, reach, bockform etc. Existerande silverstolpe (adlig?) har visat sig för kort, så det blir svart till att börja med, och stam blir det som passar för att få till rätt sittposition. Styrlager är det bara att välja.

Ramen är för tillfället hos min lokala cykelhandlare för brotschning, så jag hoppas hinna smyga igång den i helgen (även om de sociala schemat ser lite väl tjockt ut, när skall en gammal man få vara ifred i garaget?).
 

uandt

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
Jag polerade upp ett FSA styre en gång. De svarta bitarna syns ju ändå inte. Blev helt okej resultat
 

uandt

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
Ah, jag gillar verkligen det här byggkonceptet med bra, billig lite tung ram. Sen gå bananas med detaljerna. Det finns tydligen uv-härdande kil för att göra snygga naglar som ger en fin silveraktiv nästan mirror-finish. Va kan gå fel liksom?

 

Vippen

Aktiv medlem
[Byggtråd] Klassisk grusstålis in i framtiden
Ramen brotschad, eller snarare planad och gängad. Lokale handlarens verktyg (Campagnolo, säkert från tiden innan Ahead-set) planade styrröret, men brotschade inte innerdiametern. Däremot gängade han om vevlagergängorna vilket han tyckte behövdes, så det kanske går på ett ut.

Styrrör.jpg


Dagens halvpanik nr 1: hittade inte "crown race", vad det nu heter på svenska, till det ena Chris King-lagret, agghhaa! Hiitade det på en gammal Rockshoxgaffelkrona som sedan länge tjänar som pappershållare...

Pappers.jpg


Satt som satan, men efter att angripit avlägsnandet med stort tålamod kunde jag med en enkel manöver smyga dit det på stålgaffeln.

Crownrace.jpg


Lagret knallade i lätt och fint hur som helst, så det gjorde inget att det inte blev brotschat invändigt. Däremot verkar jag ha skelat när jag riktade in det, får knacka ur det och göra rätt...

King.jpg


Nästa steg var Rotor-plockepinnet. Började bra med de färska gängorna i vevhuset, och bruk av min nya fina Wera momentnyckel: lagren på plats snabbt och snyggt.

Vevlager.jpg


Klingorna verkade sitta korrekt på medbringaren, och drivsideveven knallade dit utan konstigheter. Kanske var det den läskande pilsnern som gjorde det?

Vev.jpg


Sedan körde det fast, vad farao, "Spacers not included"?!?!

Manual.jpg

Vad är det för jäkla dumheter? Ingenstans på Rotors hemsida eller webbutikerna har jag fått minsta indikation på att man måste köpa distanser separat. Riktigt irriterande! Jag får köra ett race i alla skrotlådor och se om det går att hitta några lämpliga brickor/distanser, eller försöka röka fram några på nätet. Irriterad!
 
Topp