(Byggtråd) Monstercross 2.0

AlfaAlfa

Aktiv medlem
intro.jpg

HEJ!

Ännu en byggtråd, det verkar ju vara uppskattat här!

Kort om mig själv, Industridesigner som om dagarna designar skogs och trädgårdsutrustning, cykelintresset kommer ur ett brinnande motorcykelintresse, ett område där jag också jobbat som designer inom. Men åter till cyklarna, jag bygger och byter hojar oftare än jag sköter min intimhygien, typ, på 4 år har jag avverkat 22 hojjar, olika märken, olika slags cyklar. Efter att ha insett att jag mest kör xc och cykelvasan, lite landsväg och börjat överväga den psykologiska spärren, pendla till jobbet, så föddes idén till det här projektet. Utan vidare snack så presenterar jag *trumvirvel*

MONSTERCROSS 2.0, en modern tolkning av att slänga ett bockstyre på en mtb.

Man kan ju gå och köpa en cyclocross/gravel/adventure hoj rakt av, men hur kul är det? Jag ville ha en hoj som jag kan byta hjul på och helt okej kunna hänga med tjejen på landsvägscykling, cykelsemestra långa sträckor, äventyr, slänga på fetare däck och köra cyclocross och xc samt sätta en bra AMATÖRtid på cykelvasan. Kriterierna blev, ram och gaffel som kan ta hyfsat fläskiga däck om jag vill, lätt (max 8,5 kg med dropper), enkel fjädring (Lauf) och utseende likt ett skogsväsen täckt av oljeutsläpp, "en våt utter" är ledorden i designen.

Inspirationen till bygget är någonting likt detta:
mood.jpg

Och för att förklara tanken om "en våt utter" så är det titan som "missfärgat" vid svetsning, rå matt UD kolfiber, svart eloxerad aluminium och svart läder. Tanken är att de material som används ska va i sin ballaste form, så här:
colour.jpg

En snabb Photoshop gav målbilden:
MONSTERCROSS.jpg

Spec:
Ram: Funworks Carbon matt ud storlek M
Gaffel: Lauf trailracer
Styrlager: Fsa carbon
Bakväxel: Sram GX11
Växelreglage: Sram Rival
Bromsar: Sram Rival Hydraulic
Kassett: Sram 11 delad
Hjulset: Kolfiberfälgar, Novatec nav 1560gram
Däck: Schwalbe Thunderbart el liknande. slanglöst
Vevparti: Sram XO Carbon
Klinga: Garbaruk Oval eller liknande
Vevlager: Aerozine ceramic gap
Sadelstolpe: KS integra carbon dropper förhoppningsvis
Sadelklämma: Tune
Styrstam: Easton ec70 Carbon
Styre: Easton cyclocross 46cm
Styrlinda: ej bestämt
Sadel: ej bestämt
Pedaler: Ej bestämt
Övrigt: Alla skruvar byts till Multi color Titan skruvar samt svarteloxerade aluminium skruvar

Ram och gaffel kom hem, ramen ny, gaffel begagnad.

IMG_0676.JPG

En liten del av de titan skruvar som beställts:

IMG_0842.JPG

Vevparti, som efter bilden tagits mattades ner och lackades med matt klarlack

IMG_0909.JPG

Växeln, en helt original Sram GX på 263,5 gram

IMG_1367.JPG

Växeln, nu moddad med titan och alu skruv samt BikeYoke trissa. 236 gram! (tog bort "g"et i loggan, den är ju lättad.....=)

IMG_1481.JPG

Sram rival 2x11 reglage där framväxel reglaget modifieras för att kunna styra en dropper sadelstolpe!

IMG_0785.JPG

Stilstudie på kolfiberorgien

IMG_0774.JPG

Och nu står jag här med ett embryo till bygget:
IMG_1466.JPG

Kommer mer uppdateringar framöver!

Men det här är min vision om den ultimata allt-i-allo hojen för mig!

Edit: Inte skrika i rubriken / JJ

Senast ändrad:
emmer sa:
sivan sa:
Spännande bygge!
fungerar Rival lvg reglage tillsammans med gx växeln?
Beror på,
Är det 10-delad (exact actuation) GX så funkar det.
Är det 11 eller 7-delad (X-actuation) GX så funkar det inte så bra...

Du har rätt där, har för mig att exact actuation drar 3.1mm och x actuation drar 3.48 mm så det ska inte fungera smooth vid uppväxling men efter test på annan cykel jag haft så har det funkat kanon, dårför jag tänkte testa igen. Blir det pannkaka så får det bli en rival eller en force bakväxel. Fingers crossed!

Ballt bygge! Kul att köra framväxel reglage till droppern!

Kommer du köra raw på ramen eller blir det någon form av lack/dekor?

Willie sa:

Hej! Alltså det snurrar massa ideér i huvudet när det gäller dekor och sådant nu, tanken är att köra raw matt look men köra vinyl/film i stället för att lacka. Festka, Baum och English brukar ha snygg dekor! Men det kommer en uppdatering med lite tankar om det med!:)

AlfaAlfa sa:
Willie sa:

Hej! Alltså det snurrar massa ideér i huvudet när det gäller dekor och sådant nu, tanken är att köra raw matt look men köra vinyl/film i stället för att lacka. Festka, Baum och English brukar ha snygg dekor! Men det kommer en uppdatering med lite tankar om det med!:)

Låter bra lite svart vinyl i blankt och matt hade kunnat ge riktigt balla effekter men ändå Stealth! ;)

Lackade en ram själv i sommars med Field och fetka som inspiration
https://happyride.se/forum/file.php/1/file=306071/filename=Done1.jpg

Willie sa:
AlfaAlfa sa:
Willie sa:

Låter bra lite svart vinyl i blankt och matt hade kunnat ge riktigt balla effekter men ändå Stealth! ;)

Lackade en ram själv i sommars med Field och fetka som inspiration
https://happyride.se/forum/file.php/1/file=306071/filename=Done1.jpg

Det bygget såg jag, vart riktigt najs med lacken, speciellt det neongula! Bra jobbat!

Hur blir det med reachen? Är det en mtb ram som du bygger på? Mtb ramar brukar ju ha lite för långt topprör för bock. Väldigt intressant bygge där jag verkligen hoppas jag har fel med reachen ;-)

Jilster sa:
Hur blir det med reachen? Är det en mtb ram som du bygger på? Mtb ramar brukar ju ha lite för långt topprör för bock. Väldigt intressant bygge där jag verkligen hoppas jag har fel med reachen ;-)

Ja, det där är intressant hur det blir!:) jag har ganska ovetenskapligt jämfört den mtb och den cyclocross jag haft. Mtb hade 3cm längre topprör, så det jag gjorde var att ta en 3 cm kortare styrstam jämfört med cyclocrossen. Jag har en 80mm styrstam på den här med lite vinkel. Har gjort lite mockup med hjul och sadel med grejjer jag har liggandes och när jag har provsuttit så blir det en ganska avslappnad sittställning, ganska hög framtill, komfortabel. Men man får väl ta en bike fit när bygget är mer rullbart!

AlfaAlfa sa:
Jilster sa:

Ja, det där är intressant hur det blir, det är en mtb ram ja! jag har ganska ovetenskapligt jämfört den mtb och den cyclocross jag haft. Mtb hade 3cm längre topprör, så det jag gjorde var att ta en 3 cm kortare styrstam jämfört med cyclocrossen. Jag har en 80mm styrstam på den här med lite vinkel. Har gjort lite mockup med hjul och sadel med grejjer jag har liggandes och när jag har provsuttit så blir det en ganska avslappnad sittställning, ganska hög framtill, komfortabel. Men man får väl ta en bike fit när bygget är mer rullbart!

Peth sa:

Skitnice! Men jag vill i min sjuka fantasi ha en dropper på cykeln och jag är bara 1.74 så därför jag också valde en "låg" mtb ram så jag får lite sadelstolpslängd att leka med. De som har kört dropper på cyclocross brukar få gå ner en storlek i ram just för att få ett långt instick på sadelröret.

j3n5 sa:
Mycket intressant bygge, trodde jag var rätt ensam med min hoj jag byggde ihop i våras. Hojtypen är förvånansvärt rolig till det mesta. Snabb pendlare, underbar grusvägsäventyrare, skoj på måttlig stig. Har kört XC-tävling med gott resultat tom..

Fransk sida som skrev om hojen: http://www.veloacier.com/en/manufacturers/swedentrails-the-custom-sobre-versatile-of-jens-ost/

Cool, snyggt bygge! Hur känns det att cykla med "mustaschstyre"? Är lite sugen. Är det ett OnOne styre?

Spännande bygge. Jag valde att köra andra vägen. Dvs en CX där man får plats med breda däck. Har sedan gått ner till 650b och får förhoppningsvis in 1,95 i 27,5 utan att subba kedjestagen.

Ska bli spännande att se hur det blir. Var lite knepigt att hitta smala mtb däck i 27,5. Men det kommer nog med ett växande gravel intresse.
Kanske får gå ner till 26 för att få plats med dubbdäck....

Nåväl! Bild kommer när den är klar.

Senast ändrad:
Japp. Det blir det :-)

Har 2 set med hjul så det ska nog gå att bygga exakt en sån som på bilden. Blir dock lite väl låg med 26hjul. Måste dock testa....

AlfaAlfa sa:
j3n5 sa:
Mycket intressant bygge, trodde jag var rätt ensam med min hoj jag byggde ihop i våras. Hojtypen är förvånansvärt rolig till det mesta. Snabb pendlare, underbar grusvägsäventyrare, skoj på måttlig stig. Har kört XC-tävling med gott resultat tom..

Fransk sida som skrev om hojen: http://www.veloacier.com/en/manufacturers/swedentrails-the-custom-sobre-versatile-of-jens-ost/

Cool, snyggt bygge! Hur känns det att cykla med "mustaschstyre"? Är lite sugen. Är det ett OnOne styre?

Styret gör jättemycket, särskilt i skogen. Styret är ett Dajia Far Bar på 48cm, dvs så brett det går att få. Mer kraft uppför och mer balans när det är stökigt. Jag själv började med en gravel-ram, stoppade på en touringgaffel, 29" fälgar med 29X1.95 på. Full Sram Force 11 med lite större skiva fram för bättre broms.. sedan en fet Brooks-sadel för all-day-comfort.. mycket trevlig allt-i-allo! Dock en del stål o tung gaffel. Misstänker att din blir en hel del lättare..;)

j3n5 sa:
AlfaAlfa sa:
j3n5 sa:

Styret gör jättemycket, särskilt i skogen. Styret är ett Dajia Far Bar på 48cm, dvs så brett det går att få. Mer kraft uppför och mer balans när det är stökigt. Jag själv började med en gravel-ram, stoppade på en touringgaffel, 29" fälgar med 29X1.95 på. Full Sram Force 11 med lite större skiva fram för bättre broms.. sedan en fet Brooks-sadel för all-day-comfort.. mycket trevlig allt-i-allo! Dock en del stål o tung gaffel. Misstänker att din blir en hel del lättare..;)

Aha!ska nog beställa ett sånt styre för att testa, känns väldigt "engelsk äventyrshoj", finns de i kolfiber?:) Gillar utseendet, lite lagom wierd sådär!

Ja, den blir lätt, under 8 kg med dropper, 8,3-8,5kg med dropper. Men KS kommer med en kolfiber dropper så om inte plånboken är allt för tom får det bli en sån!:)

Jilster sa:
Japp. Det blir det :-)

Har 2 set med hjul så det ska nog gå att bygga exakt en sån som på bilden. Blir dock lite väl låg med 26hjul. Måste dock testa....

Titanium är najs, tummen upp! Hur stor ram?om du har en xl ram kan det nog bli lite knepiga proportioner!

uppd1.jpg

Ett tag sen update här, varit mycket jobb och med småbarn som lärt sig gå är det svårt att skruva!

MEN! Grejjer har beställts och lär ramla in under komma de vecka, detta är beställt:

Sram force 11 delad bakväxel då gx växeln jag köpte inte funkar utan en shiftmate och då får det vara, till salu om nån är intresserad.
image.jpeg

Kcnc skivor, 180/160mm
image.jpeg

Tune sadelklämma
image.jpeg

Samt massa mer titan och aluskruv
image.jpeg

Nästa köp är droppersadelstolpe, tänkte hålla utkik på reor, kraven är intern vajerdragning, 31.6 mm, tillförlitlig och låg vikt.

Mvh/Daniel

Senast ändrad:
emmer sa:
AlfaAlfa sa:
Sram force 11 delad bakväxel då gx växeln jag köpte inte funkar utan en shiftmate och då får det vara
Mvh/Daniel
Hade du köpt en GX för 10-delat hade det funkat...

Jag läste ditt svar och tittade upp det, stämmer ju alldeles utmärkt, dock så fick jag Force bakväxeln för en billig peng, så tar det som läropengar!=)

AlfaAlfa sa:
emmer sa:
AlfaAlfa sa:
Sram force 11 delad bakväxel då gx växeln jag köpte inte funkar utan en shiftmate och då får det vara
Mvh/Daniel

Jag läste ditt svar och tittade upp det, stämmer ju alldeles utmärkt, dock så fick jag Force bakväxeln för en billig peng, så tar det som läropengar!=)

Kör själv GX-växel för 10-delat till min 11-delade växelgrupp, dock så fick jag köpa mig sådan Woolftooth roadlink för att B-skruven böjde sig när jag skulle justera växeln att den skulle klara 42t.

Något rätt gjorde du allt :)

BjornR sa:
AlfaAlfa sa:
emmer sa:
AlfaAlfa sa:
Mvh/Daniel

Kör själv GX-växel för 10-delat till min 11-delade växelgrupp, dock så fick jag köpa mig sådan Woolftooth roadlink för att B-skruven böjde sig när jag skulle justera växeln att den skulle klara 42t.

Något rätt gjorde du allt :)

Men hörru, du skulle skrikit till, jag har ju b-skruvar i titan liggandes, vad viker sig först?:)

uppd2.jpg

Hej!
Ett tag sen nu, men bygget fortskrider! Precis som på alla jobb så är det full gas nu inför jul så har inte hunnit så mycket som jag viljat, men saker är beställda och det droppar in lite då och då. Har också börjat titta på grafik, allt från en logga som bara skall vara i blank vinyl på den matta ramen, laserskuren och bockad aluminium logga osv osv, update kommer.

Går som en värpsjuk höna och väntar på lite saker som skall dimpa ner i brevlådan, Garbaruk 38t melon drev, trissor, mer skruv osv. Har också börjat titta på en dropper, men velar och velar, men har en liten topp tre lista baserade på att droppern skall vara vajerstyrd, lättservad/oförstörbar och 31,6mm:

1.Bikeyoke´s nya dropper http://bikeyoke.mysimplestore.com/p...st-regular-pre-order-delivery-in-january-2017
2. Ks Lev integra carbon http://kssuspension.com/product/lev-ci/
3. Brand x http://www.chainreactioncycles.com/se/en/brand-x-ascend-dropper-seatpost/rp-prod149024

Det senaste som är gjort är detta, hjulen är färdigbyggda, då hojen nu stått och halkat runt på kollfiberfälgarna så kände jag att det var dags att slänga på lite svålar, jag har väldigt gott om plats i både fälg och gaffel, testade ett par 29x2.4 däck och det var inga problem, har funderat på Schwalbe Nobby Nic Plus 29+x2.6 framöver när man vill fläska runt riktigt, det här blir monstercross alltså! Men tanken är ju att den först och främst skall vara allt i allo så vilket är det snabbaste allt-i-allo däcket? Jag fick tipset om Specialized Sawtooth 700x40 och i tester har dem ju fått bra bra betyg, inte så lätta men låååååågt rullmotstånd.! Så hjulen byggdes ihop, tubelessade och klara.

IMG_1751.jpg

Skivorna från kcnc med titanium skruvar.
IMG_1752.jpg

Specialized Sawtooth 700x40
IMG_1753.jpg

MEL F.AT ville se hur oken satt på ramen, här är de monterade med svarta titanskruv och brickor.
IMG_1754.jpg

Så här sitter oken på Lauf:en.
IMG_1755.jpg

Efter allt spektakel om växel så damp till slut Sram Force växel ner i brevlådan, självklart byttes alla skruvar ut mot titanskruv, lättare trissor är på väg hem också.
IMG_1756.jpg

Senast ändrad:
Reivennob sa:
Kul tråd :) Vem vill inte ha ett monster som allt i allo liksom?
Gillar klassen i att du tar grundämnena på latin ;)

Precis!Sen så vet jag att det är en kompromiss, men en ganska bra sådan!:)

Haha när det gäller latinska ord vette fan om jag har en tanke, pratar mycket men ofta så slarvar hjärnan när den plockar ord ur det digra ordförrådet!:) men om jag nån gång uppfattas som någon med klass så tar jag det som en komplimang!:)

NickPick sa:
Vackert.
Funworksramarna kostar ju typ som en direkt från kina nu = prisvärt. :)

Ja, grymt prisvärda och dem känns riktigt najs kvalitetsmässigt, bra finish, inget löst gjutkrafs någonstans, snygga och smarta aluminiumfästen vid hålen för intern vajerdragning, lucka för vajrar vid vevlagret osv. Fullt jämförbar med den trek superfly ram jag tänkte bygga på från början. Och om någon tänkt att beställa så tänk på att det finns två olika varianter på det utbytbara växelörat, ett för shimano direct mount och ett för övriga, så skriv det i beställningen.

Rekommenderar köp helt klart!

Min vägde 1097 gram i storlek medium.

Tillbaka
Topp