(Byggtråd) Monstercross 2.0
HEJ!
Ännu en byggtråd, det verkar ju vara uppskattat här!
Kort om mig själv, Industridesigner som om dagarna designar skogs och trädgårdsutrustning, cykelintresset kommer ur ett brinnande motorcykelintresse, ett område där jag också jobbat som designer inom. Men åter till cyklarna, jag bygger och byter hojar oftare än jag sköter min intimhygien, typ, på 4 år har jag avverkat 22 hojjar, olika märken, olika slags cyklar. Efter att ha insett att jag mest kör xc och cykelvasan, lite landsväg och börjat överväga den psykologiska spärren, pendla till jobbet, så föddes idén till det här projektet. Utan vidare snack så presenterar jag *trumvirvel*
MONSTERCROSS 2.0, en modern tolkning av att slänga ett bockstyre på en mtb.
Man kan ju gå och köpa en cyclocross/gravel/adventure hoj rakt av, men hur kul är det? Jag ville ha en hoj som jag kan byta hjul på och helt okej kunna hänga med tjejen på landsvägscykling, cykelsemestra långa sträckor, äventyr, slänga på fetare däck och köra cyclocross och xc samt sätta en bra AMATÖRtid på cykelvasan. Kriterierna blev, ram och gaffel som kan ta hyfsat fläskiga däck om jag vill, lätt (max 8,5 kg med dropper), enkel fjädring (Lauf) och utseende likt ett skogsväsen täckt av oljeutsläpp, "en våt utter" är ledorden i designen.
Inspirationen till bygget är någonting likt detta:
Och för att förklara tanken om "en våt utter" så är det titan som "missfärgat" vid svetsning, rå matt UD kolfiber, svart eloxerad aluminium och svart läder. Tanken är att de material som används ska va i sin ballaste form, så här:
En snabb Photoshop gav målbilden:
Spec:
Ram: Funworks Carbon matt ud storlek M
Gaffel: Lauf trailracer
Styrlager: Fsa carbon
Bakväxel: Sram GX11
Växelreglage: Sram Rival
Bromsar: Sram Rival Hydraulic
Kassett: Sram 11 delad
Hjulset: Kolfiberfälgar, Novatec nav 1560gram
Däck: Schwalbe Thunderbart el liknande. slanglöst
Vevparti: Sram XO Carbon
Klinga: Garbaruk Oval eller liknande
Vevlager: Aerozine ceramic gap
Sadelstolpe: KS integra carbon dropper förhoppningsvis
Sadelklämma: Tune
Styrstam: Easton ec70 Carbon
Styre: Easton cyclocross 46cm
Styrlinda: ej bestämt
Sadel: ej bestämt
Pedaler: Ej bestämt
Övrigt: Alla skruvar byts till Multi color Titan skruvar samt svarteloxerade aluminium skruvar
Ram och gaffel kom hem, ramen ny, gaffel begagnad.
En liten del av de titan skruvar som beställts:
Vevparti, som efter bilden tagits mattades ner och lackades med matt klarlack
Växeln, en helt original Sram GX på 263,5 gram
Växeln, nu moddad med titan och alu skruv samt BikeYoke trissa. 236 gram! (tog bort "g"et i loggan, den är ju lättad.....=)
Sram rival 2x11 reglage där framväxel reglaget modifieras för att kunna styra en dropper sadelstolpe!
Stilstudie på kolfiberorgien
Och nu står jag här med ett embryo till bygget:
Kommer mer uppdateringar framöver!
Men det här är min vision om den ultimata allt-i-allo hojen för mig!
Edit: Inte skrika i rubriken / JJ
Senast ändrad: