(Byggtråd) Monstercross 2.0

mattel sa:
coolt bygge men varför dropperpost på en cross?

viktmässigt kan du ju spara runt 400g dessutom. :)

Cross? Det här är ju en Monstercross!;)

Det började egentligen med den här artikeln: http://www.bikeradar.com/gear/article/trail-tech-dropper-seatposts-for-cyclocross-45399/

Från början var det tänkt att hojjen skulle ha mer "landsvägsgeo" , rumpan högt, huvudet lågt, men när jag ville så kunde jag sänka stolpen och svänga av asfalt rakt ut i skogen och klara lite mer bröt. Tänk dig en cross som klarar lite mer, fläskigare däck, dämpare och lite flexiblare sittställning vid stök med droppern.

Nu blir det lite mer "xc" sittställning, kortare styrstam, bredare styre med mycket flare, men droppern kommer passa utmärkt.

Tanken är ju att hojjen skall ersätta en landsvägshoj, gravelhoj, cyclocross, xcmtb, trekking,pendlarhoj och caféracer.....

;)

Senast ändrad:
mattel sa:
Tror att med tanke på utväxling (38T för gata? Det är ju lillklinga för mig när jag stånkar mig runt banan i skämmigt låg hastighet :-) ) så är det ingen "stigochåkerhoj" utan snarare en "raktutimossanochkottarnahoj". Huruvida det funkar bra får vi veta så småningom :-)

emmer sa:
mattel sa:
Tror att med tanke på utväxling (38T för gata? Det är ju lillklinga för mig när jag stånkar mig runt banan i skämmigt låg hastighet :-) ) så är det ingen "stigochåkerhoj" utan snarare en "raktutimossanochkottarnahoj". Huruvida det funkar bra får vi veta så småningom :-)

Haha! Jag vet, 38t är kanske inte direkt toppfartstestande på landsväg, men 38t singel klinga är vad jag kör på mtb så det får duga i början. Känner jag att jag cyklingen drar mer åt att cykla fotbollsplan så kanske jag snor emmers cyclocrossutväxling;)

jajo.. one bike to rule them all är ju en bra tanke.

själv tycker jag inte att dropper är nödvändig till den cykling jag främst kör, blir kul att höra vad du tycker om gaffeln längre fram. :)

mattel sa:
jajo.. one bike to rule them all är ju en bra tanke.

själv tycker jag inte att dropper är nödvändig till den cykling jag främst kör, blir kul att höra vad du tycker om gaffeln längre fram. :)

Det kanske är en bättre tanke än att det är en bra idé å andra sidan!:)

Skit samma, när den är klar får vem som helst höra av sig om de vill testcykla!

Gaffeln tror jag är perfekt för den här hojjen, är ju xc varianten av lauf, funderade på griten, men varför snåla på fjädringsvägen?

Har haft två Hojjar tidigare med Lauf, någon RS Sid/Reba och någon Fox gaffel tidigare, annars är jag hängiven Lefty fantast. Men Lauf:en tycker JAG är en perfekt cykelvasa gaffel och så mycket stökigare än så kanske jag inte kommer cykla med den här här hojjen, därav valet.

Dock så måste ju den testas i Hellas!:)

Senast ändrad:
uppd10.jpg

Hej!

Lite tyst ett par dagar, men det beror på det här, det tråkigaste i ett cykelbygge enligt min mening, dra vajerhöljen. Speciellt när man drömmer om att ha en sån verkstad med precis de verktyg man behöver......
p5pb13382638.jpg

....men verkligheten är så här.
c2cd573881329604f8ab782c972ca47b.jpg

Skit samma, nu kör vi. På ramen sitter schyssta fästen för intern vajerdragning, vi kallar dem "genomföringar", för bromsarna är hålen i dessa så stora att bromsslangarna går igenom, men de genomföringar för växelhöljen är hålen endast för själva vajern. Jag vill ha heldragna höljen rakt igenom. Dags att bygga om köket till en verkstad.
IMG_1964.JPG

Fila, borra och sedan lackera
IMG_1967.JPG

Klart!Nu kan vi köra heldraget.
IMG_1987.JPG

I övrigt så är nu all vajerhölje dragen och GROVT kapad. Kommer när nya styrkombon ramlar in i brevlådan att kapa allt mer exakt för att få det så tajt och najs som möjligt, hatar när det ser ut som en bläckfisk i fronten. Kommer att dra höljet för frambromsen bakom styrhuvudet i stället för att få en renare front.
IMG_1986.JPG

Även vajerhöljet för droppern är dragen, och droppern tillsammans med växelreglaget funkar kanon! Var lite orolig över att böjen nere vid vevlagret skulle bli för tvär för vajern, men nördade ner mig och körde teflonbelagd vajer och shimanos slickshift hölje. Skall tillägga att ramen är inte uttalat förberedd för Intern dropper, men det här funkade i alla fall.
IMG_1985.JPG

MVH

Senast ändrad:
AlfaAlfa sa:
men de genomföringar för växelhöljen är hålen endast för själva vajern. Jag vill ha heldragna höljen rakt igenom.
Och att det är så beror ju på att i 101 fall av 100 är en ram styvare än ett hölje. Och (axiellt) styva höljen är ju A och O för at få STI att funka hjälpligt. Men nu finns det ju andra prioriteringar än "snappa" växlingar som gör att heldraget hölje kan vara bra. (Och två höljeändar är ju alltid styvare än fyra/sex stycken även om man kapar aldrig så rakt och jämnt :-) )

emmer sa:
AlfaAlfa sa:
men de genomföringar för växelhöljen är hålen endast för själva vajern. Jag vill ha heldragna höljen rakt igenom.
Och att det är så beror ju på att i 101 fall av 100 är en ram styvare än ett hölje. Och (axiellt) styva höljen är ju A och O för at få STI att funka hjälpligt. Men nu finns det ju andra prioriteringar än "snappa" växlingar som gör att heldraget hölje kan vara bra. (Och två höljeändar är ju alltid styvare än fyra/sex stycken även om man kapar aldrig så rakt och jämnt :-) )

Jag utläser ditt svar som att jag nästan gjort något bra va?:)

AlfaAlfa sa:
emmer sa:
AlfaAlfa sa:
Tja, ska du köra så en utväxling med 32-42, dropper, traktordäck och fjädrande gaffel ska vara annat än onödig dövikt så är de nog bra. Ska man rejsa stig och grusväg så är nog "snappy" växlingar braigare osså får man palla byta vajer årligen helt enkelt.
I min bok: MTB - helt vajerhölje, Väg/CX - dra nytta av den styva ramen. Men det är ju jag det :-) Dessutom spelar det ju ingen roll nu :-)

emmer sa:
AlfaAlfa sa:
emmer sa:
AlfaAlfa sa:
Tja, ska du köra så en utväxling med 32-42, dropper, traktordäck och fjädrande gaffel ska vara annat än onödig dövikt så är de nog bra. Ska man rejsa stig och grusväg så är nog "snappy" växlingar braigare osså får man palla byta vajer årligen helt enkelt.
I min bok: MTB - helt vajerhölje, Väg/CX - dra nytta av den styva ramen. Men det är ju jag det :-) Dessutom spelar det ju ingen roll nu :-)

Det blir kanon det här!;) Nästa bygge kommer göra dig galen!:)

Senast ändrad:
uppd11.jpg

Stor update och ett ganska stort omtag i den här tråden. Har ju fått en del funderingar på varför jag bygger hojen som jag gör, och inser att jag kanske är lite fel ute. Jag har valt en ram som tar onödigt fläskiga däck och gör att jag får en konstig geo med kort styrstam osv, Lauf gaffeln är onödig dövikt, jag har tant-utväxling och droppern är onödig. Målbilden är nu denna i stället, tajt ram med plats för 700x24 däck, autobahn utväxling med 50 klinga fram, rejäl jävla gaffel, ingen dropper, en bra och avslappnad geo med både brooks sadel och grepp.
19417598-RmZF2.jpg

Om ni tror jag skämtar? Nej dagens skämt var att min 1,5 års son inte kunnat sovit i natt och haft diarré, i dag hitta vi orsaken, sket ut två av mina nikotin tuggummin.

Senast ändrad:
AlfaAlfa sa:
Stor update och ett ganska stort omtag i den här tråden. Har ju fått en del funderingar på varför jag bygger hojen som jag gör, och inser att jag kanske är lite fel ute. Jag har valt en ram som tar onödigt fläskiga däck och gör att jag får en konstig geo med kort styrstam osv, Lauf gaffeln är onödig dövikt, jag har tant-utväxling och droppern är onödig. Målbilden är nu denna i stället, tajt ram med plats för 700x24 däck, autobahn utväxling med 50 klinga fram, rejäl jävla gaffel, ingen dropper, en bra och avslappnad geo med både brooks sadel och grepp.

Om ni tror jag skämtar? Nej dagens skämt var att min 1,5 års son inte kunnat sovit i natt och haft diarré, i dag hitta vi orsaken, sket ut två av mina nikotin tuggummin.

Autobahnutväxling och inga bromsar, vågat...=)

h.g.j sa:
AlfaAlfa sa:

Autobahnutväxling och inga bromsar, vågat...=)

Blir träskor rakt ner i asfalten bara!

Uppd12.jpg

Hej! 2017 är inne på sin andra dag, nu kör vi vidare.

Jag hade ju beställt en ny styrkombo, paketet kom, lite för litet att innehålla styre och i paketet låg bara en styrstam, styret var restat i 6 veckor, ridå. Ett nytt styre beställdes direkt, det helfreakiga Ritchey Venture Max WCS.
Ritchey_WCS-VentureMax-bar_flared-ergo-road-gravel-cross-adventure-drop-handlebar_shape.jpg

Skit samma, blir ju bra att köra ritchey+ritchey!Bra vikt på styrstammen med.
IMG_2030.JPG

Men sen är det det här med klarlackad kolfiber, nu är det ju UD kolfiber så det ser ju i alla fall bättre ut än "schackrutig" kolfiber, men högblankt är för disco helt enkelt, dags för våtslipning....
IMG_2031.JPG

Lärt mig en metod för att få till en slags sidenmatt finish på "kolfibret", våtslip med 1000 papper, sen kör man löddrande svinto med en liten plupp Autosol i. Har gjort denna metod på vevarmarna och styrlagerspacersen redan.
IMG_2033.JPG

Klar! Lyckades spara in 3,2 gram på det här med!WIN WIN!
IMG_2034.JPG

Men har inte bara stått och slipat, för att spinna vidare på grafikarbetet så kändes det som att jag skulle vilja testa grafiken lite mer tredimensionellt, i morse kl 06:30 sladdade jag in i Cad programmet och började bygga.
Skrmklipp2017-01-0212.19.49.png

Slängde in detta lite snabbt i Keyshot.
3dfunworksframe.532.jpg

Fortsättning följer.....

Mvh

Stewe sa:
Det här blir så jäkla coolt ?

Tackar! Ja det blir coolt faktiskt! Det började lite som en halvseriös idé till att jag nu faktiskt känner att det är en toppenidé! Tro mig, under 2017 kommer det att sitta droppers på fler hojjar än stigsmiskare, både privat och från fabrik, en av sakerna som gör mig övertygad om att konceptet är helrätt!

Uppd13.jpg

Nu är den sista grejen beställd och betalad. Den sista komponenten för att få cykeln rullande, just nu står den ihopmonterad till 90% procent, jag väntar bara på att delar ska dimpa ner i postlådan.

Igen då, kostnaden för cykeln? Jag valde att köpa nästan allt online, det blir verkligen billigare. Finns en stor svensk cykelnätbutik som säger sig vara billiga, NEJ, deras reapriser är standardpriser bara man vrider huvudet utanför Sveriges gränser, och när de utländska shopparna sen kör reor på sina grejer, ja då blir det billigt. Och lägger man sen ner tid på att prata med säljare via eBay om att skippa frakt, eller dela frakt med kompisar vid beställningar och att ha lite is i magen så kan man göra brutala fynd. Och glöm inte, utnyttja de erbjudande man får i mailen från nätshoppar om gratis frakt och procentuell rabatt vid nyregistrering. Jag skulle uppskatta att jag nog sparat in en 3-4000 genom att inte handla hos lbs på nya komponenter och nästan 7-8000 genom att köpa begagnat i bra skick. Dock så gäller det att ha koll på VAD man ska beställa, jag har själv gått på några nitar vid beställningar, någonting man kanske undviker om man har en bra lbs!

Här är den totala kostnaden för bygget. (Pedaler, spacers, tubeless vätska och sådant har jag sen tidigare byggen, även titanskruvarna då jag använder dem på ett annat projekt...)
listan.jpg

Det är lite cash som sagt, men och andra sidan, den här hojen skall "ersätta" de cyklar jag hade tidigare, Landsväg, Mtb och cyclocross. Kostnaden för dem tillsammans låg på 70000kr, så på något sätt är det här ändå en besparing för mig, ja jag kan ju intala mig det i alla fall=) Jag har ju trots att jag gjort "fynd" ändå fått precis det jag viljat ha på hojen, det är mycket lull lull!

Nu är det som sagt bara att vänta in de sista delarna och faktiskt ge sig ut och cykla på den. Då får vi se om den är värd sina pengar eller om jag hade kunnat lagt nästan 28000kr på en ny hoj från butik...

Senast ändrad:
AlfaAlfa sa:
...den här hojen skall "ersätta" de cyklar jag hade tidigare, Landsväg, Mtb och cyclocross.

Nu är det som sagt bara att vänta in de sista delarna och faktiskt ge sig ut och cykla på den. Då får vi se om den är värd sina pengar eller om jag hade kunnat lagt nästan 28000kr på en ny hoj från butik...
...eller får snabbt som attan köra en n+3 för att få till det här med Landsväg, MTB och CX ändå.

...[/quote]
...eller får snabbt som attan köra en n+3 för att få till det här med Landsväg, MTB och CX ändå.[/quote]

Haha, min plånbok svettas redan nu. Men ett komplement kanske blir en studshoj för grövre stigar, men det får bli ett projekt i vinter. Tjejen leder ju hojligan med tre landsvägshojjar, en mtb och en skjutsa-till-dagis hoj.

Tack för den ekonomiska redovisningen. Man glömmer lätt vad det kostar att bygga cykel!
Ska bil kul att se slutresultatet och höra omdömet.

desmo sa:
Tack för den ekonomiska redovisningen. Man glömmer lätt vad det kostar att bygga cykel!
Ska bil kul att se slutresultatet och höra omdömet.

Ja, det blir ju oftast dyrare än vad man tänkt sig och man ser oftast bara dem stora delarna och glömmer småskrammlet så som vajrar, skruv, spacers m.m

Budgeten från början var runt 25000 så 10% påslag får väl vara okej!:)

Ja, just nu är det lite frustrerande att vänta på grejjer när vädret är ok och man dessutom är ledig. Hade varit så kul att få testa den nu!

Uppd14.jpg

Hej!
Nu är faktiskt alla saker hemma, det är nu jag tänkte gå in i lugnet, Fleetwood mac på stereon, lite Nikka whiskey och sakta men säkert göra slutmonteringen, dessutom har "snökaoset" här i suv-heaven gjort att cyklastressen är som borta.

Styrstammen och nya styret monterades, vajer till droppern drogs. När vevpartiet skulle dras åt så kom det bara till mig, NEJ NEJ NEJ!

Jag har lagt ner lång planering på bygget, två tre månader innan november när tråden här presenterades. Jag har lagt en hel del tid och pengar på det här bygget, det här är mitt första bygge jag bygger helt från grunden, förutom att jag inte bygger ramen själv då. Jag har ju haft en tanke om det diskreta matta kolfibermonstret, svart som natten, clean och unik!

Vad hakade jag upp mig på? Loggor, det är fan för mycket loggor på den nu, styrstammen, vevarmarna, spacern till styrlagret, växelreglagen m.m. Nu ska reklamen bort, dags att gå John Doe på komponenterna!

Jag börjar med att gå på all kolfiber med 400 papper, sedan 1000 papper för att sedan lägga en matt 2k toplack på allt.
IMG_2075.JPG

Jag började nu i kväll att slipa allt så det får bli en senare uppdatering med slutresultatet när allt är lackat och klart.
IMG_2076.JPG

En extra present I det här inlägget får bli styrena jag velat mellan i det här bygget.

Första styret jag hade var ett Bontrager XXX carbon i 44cm bredd. Övergav det rätt snabbt, alldeles för mycket "landsväg"
IMG_2079.JPG

Efter det så föll valet på Easton Ea70, 46 cm bredd och 6 grader flare, nice men det är inte lika nice som.....
IMG_2080.JPG

...Som mitt Ritchey Venture Max WCS. 44 bredd, galet mycket flare!
IMG_2078.JPG

@alfaalfa vilket sjukt härligt nöje att läsa om ditt bygge!
Ps Instämmer, definitivt bättre med ×××× än alla dessa loggor?

Edit: fel ordval vid beskrivning av färgval

Senast redigerad av en moderator:
Ante1 sa:
@alfaalfa vilket sjukt härligt nöje att läsa om ditt bygge!
Ps Instämmer, definitivt bättre med ×××× än alla dessa loggor?

Tackar!Kul att det uppskattas, bloggen är lite som hjärnyoga för mig! Ja det blir cleant, nu är allt "mattsvart" på hojen, väldigt stealth!=)

Senast redigerad av en moderator:
Hej!

Två steg fram, ett steg bak, bygget är på paus, hoppas resten av delarna ramlar in under veckan och man kan ta en cykeltur till helgen!.

Leker med droppern var femte minut, helt galet beroendeframkallande.

Har gjort någon slags bikefit och rullat runt i lägenheten, jag på cykeln, min son på sin bobbycar. Jag sitter kanon, hur det blir i verkligheten får vi se! Har vägt cykeln nu i denna skepnad med pedaler, 8227 gram, bara kassett och kedja som skall på, så slutvikten (med de här blytunga specialized däcken) kanske landar in på 8,5-8,7kg?

Och nej, ska inte cykla med landsvägspedaler sen...

MVH

Bilagor

• IMG_2105.JPG
    IMG_2105.JPG
    250.7 KB · Besök: 55
  • IMG_2107.JPG
    IMG_2107.JPG
    242.5 KB · Besök: 58
Tillbaka
Topp