Byggtråd: MTB till barn från Ukraina (GT Avalanche)

ErikD

Aktiv medlem
Några goda vänner till mig har hjälpt en kvinna och hennes barn att komma till rätta här i Sverige sedan dom flytt från kriget i Ukraina. Jag har fått tag i en ram som jag tänkte bygga ihop och ge till barnet som ett litet bidrag till en bättre tillvaro. Vi vet ju alla här vilken glädje och ynnest det är att få cykla MTB.

Ramen i fråga är en GT Avalanche (27.5", XS, tapered) som har en Suntour fjädergaffel monterad.

289554522_5303432689732938_2177294416474276409_n.jpg

Om någon av er har delar i "bra-att-ha-lådan" som ni kan avvara så tar jag tacksamt emot dom. Jag kommer uppdatera tråden allteftersom bygget fortskrider.

Tyvärr så saknas växelörat. Om någon har tips om var jag kan hitta detta så hade det varit toppen.

Hej, du behöver förmodligen veta vilken årsmodell cykeln är i. Olika växelöron till olika årsmodeller. GT avalanche derailleur hanger kan du googla efter sen.

Vad behöver du för sadelstolpe? Och vad har du tänkt dig för styrstam?

Det här är de GT-prylar jag har liggandes vad det verkar. Jag har en enkel 90-stam som funkar till om det är aktuellt.

Hojta till om något är av intresse. Var håller du hus?

Bilagor

• 20220710_090720.jpg
    20220710_090720.jpg
    1.2 MB · Besök: 82
Borde kunna hitta nåt styre om du inte redan har det, kan kolla efter mer prylar senare. Kanske en lista på vad du behöver?

Bor i Kungsladugård fö.

här finner du lista på växelöron där kan du lista ut vilket öra de är sen bara söka på gh-nummret på google om vem som har det i lager

Stort tack till alla som engagerat sig! Jag finns i Gbg (Hisingen) så om delarna kan frambringas lokalt så hade det varit grymt. ?

Det som saknas just nu:
  • Framhjul (27.5", QR 100 mm)
  • Bakhjul (27.5", QR 135 mm)
  • Bromsskivor
  • Däck
  • Bakväxel med tillhörande reglage (10x)
  • Kedja
  • Växelöra
Fixat:
  • Ram+gaffel
  • Bromsar
  • Handtag
  • Sadel+styre (IM)
  • Styrstam (Lazy_eye)

Jag har en överbliven 30,9 (400mm)stolpe, bor i övre halvan av Sverige men det går ju fint att skicka, om den är av intresse. ?
IMG_20220711_162735299.jpg

Stort tack till alla som engagerat sig! Jag finns i Gbg (Hisingen) så om delarna kan frambringas lokalt så hade det varit grymt. ?

Det som saknas just nu:
  • Framhjul (27.5", QR 100 mm)
  • Bakhjul (27.5", QR 135 mm)
  • Bromsskivor
  • Däck
  • Bakväxel med tillhörande reglage (10x)
  • Kedja
  • Växelöra
Fixat:
  • Ram+gaffel
  • Bromsar
  • Handtag
  • Sadel+styre (IM)
  • Styrstam (Lazy_eye)
Kedja och slangar har jag om det fortfarande behövs! Kan cykla förbi i veckan tror jag ??

Jag kan sponsra nåt om det behövs när örat är på plats men har du en 10x kassett eller varför är det 10x?

Kanske är lite sen på bollen. Jag har ett par enkla plattispedaler och ett par 160 mm skivor med 6-bult. Har säkert bromsadaptrar också. Även 35 mm 31,8 stam kan avvaras. Har också en rockshox framstänka. Hojta om något behövs. ?

Kanske är lite sen på bollen. Jag har ett par enkla plattispedaler och ett par 160 mm skivor med 6-bult. Har säkert bromsadaptrar också. Även 35 mm 31,8 stam kan avvaras. Har också en rockshox framstänka. Hojta om något behövs. ?
Grymt! Tar gärna emot det. Finns du i Gbg?

Känns som att det mesta ordnar sig, förutom hjul. Har dock en annan ram för 26" om någon har ett par sådana hjul att avvara/sälja?

Barnet i fråga kommer följa med sin värdfamilj på semester nästa vecka. Hade varit grymt att få ihop den till på fredag.

Tar gärna pedaler, stam och skivor. Tror du att du hinner skicka så att jag har grejerna till på fredag? Annars försöker jag få tag i grejerna här i Gbg. ?
Jag ska kika om jag inte kan slänga in det i en sån blå postpåse, de funkar väl att lägga i brevlådan?
Har postpåsarna bäst före datum?, Har nån (oanvänd förstås) som är typ 3 år gammal. Nu är ju priserna högre. Kanske kan chansa.

Edit:
Här är grejerna. Pm:a mig din adress
16576391111346971261486017357790.jpg

Senast ändrad:
Känns som att det mesta ordnar sig, förutom hjul. Har dock en annan ram för 26" om någon har ett par sådana hjul att avvara/sälja?

Barnet i fråga kommer följa med sin värdfamilj på semester nästa vecka. Hade varit grymt att få ihop den till på fredag.
Har ett 26 tum framhjul. Tror även jag har en 9 delad drivlina utan vevparti. Jag finns på Eriksberg.

Jag kan sponsra nåt om det behövs när örat är på plats men har du en 10x kassett eller varför är det 10x?
Exakt, jag har en 10x-kassett som jag tänkte använda. Just nu verkar bakhjulet vara den svåra nöten att knäcka. Eventuellt får pendlarcykeln agera donator, men då blir det med en annan ram. Det kommer en sammanfattande uppdatering inom kort (när barnen somnat).

Exakt, jag har en 10x-kassett som jag tänkte använda. Just nu verkar bakhjulet vara den svåra nöten att knäcka. Eventuellt får pendlarcykeln agera donator, men då blir det med en annan ram. Det kommer en sammanfattande uppdatering inom kort (när barnen somnat).
Hjulet jag länkar till kostar 449. Jag vet inte varför det står 28'' i preview. Det är 27.5 men smalt som fan. Vet inte vad du tänkt dig

Tillbaka
Topp