[Byggtråd] NS Snabb 130

[Byggtråd] NS Snabb 130
Mailade Kona och fick svar ganska omgående:
” Hi, your frame definitely had the 73mm BB with an English thread.

It looks like that bike got the decal meant for a Honzo DL. We've reported this to the factory; thanks for letting us know!

Happy Trails!”

- Så gängat. Gött! Kollade bara ramen för att se om det råkade vara samma styrlager uppe eller nere.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Nu är bara frågan om man ska dubbelbeställa styrlager så man sparar två veckors åkning eller om man ska skita i det och stå ut med längre leveranstid.

Edit: Frakk it, beställde styrlager från en annan sida också och passade på att beställa ny kedja och kedjebrytare när jag ändå var igång. Får försöka avbryta styrlagret som är restat.

Senast ändrad:
[Byggtråd] NS Snabb 130
Raggamuffin sa:
Snart dags att byta styrlager ändå så bra att ha på hyllan.
Det var lugnt. BC avbokade styrlagret, så det får räcka med lagren som kommer från Bikester.
Ramen ska enligt DHL komma på torsdag. Verktyg & kablage från BC och styrlager+kedja från Bikester lär inte hinna komma nästa vecka.
Vill bygga NU!

Ramen har möjlighet till dragning för både yttre och inre kablage, måste bestämma mig för om jag ska dra externt eller internt. Har beställt 2 nya vajrar med höljen (till dropper & växel) samt lång bromsslang. Internt är väl snyggare antar jag men externt lär gå snabbare.

Någon som vet om det räcker att fylla på bromsvätska via handtaget på Shimano-bromsar även när man byter slang? Blir väl ett jäkla pumpande.

[Byggtråd] NS Snabb 130
yonsson sa:
Raggamuffin sa:
Det var lugnt. BC avbokade styrlagret, så det får räcka med lagren som kommer från Bikester.
Ramen ska enligt DHL komma på torsdag. Verktyg & kablage från BC och styrlager+kedja från Bikester lär inte hinna komma nästa vecka.
Vill bygga NU!

Ramen har möjlighet till dragning för både yttre och inre kablage, måste bestämma mig för om jag ska dra externt eller internt. Har beställt 2 nya vajrar med höljen (till dropper & växel) samt lång bromsslang. Internt är väl snyggare antar jag men externt lär gå snabbare.

Någon som vet om det räcker att fylla på bromsvätska via handtaget på Shimano-bromsar även när man byter slang? Blir väl ett jäkla pumpande.

Broms externt resten internt,

[Byggtråd] NS Snabb 130
Martinmat sa:
yonsson sa:
Raggamuffin sa:
Vill bygga NU!

Broms externt resten internt,

Vid montering av helt ny slang måste du fylla via oket, att bara lufta efter en kapning går dock fint via endast handtaget

[Byggtråd] NS Snabb 130
yonsson sa:

Funkade kanon för mig när jag bytte till nya bromsar och ny slang till bakbromsen.
Kändes onödigt att betala massa extra för en spruta när det går utan.

[Byggtråd] NS Snabb 130
robwrnr sa:
yonsson sa:

Funkade kanon för mig när jag bytte till nya bromsar och ny slang till bakbromsen.
Kändes onödigt att betala massa extra för en spruta när det går utan.
Funkat bra för mig också både vid byte av slang och av ok. Det tar längre tid än med spruta bara.

[Byggtråd] NS Snabb 130
1CJEoSy.jpg

Tror denna äldre manual stämmer hyfsat förutom att växelvajern numera går ovanpå kedjestaget.

Håller alla med om att jag bör dra dropper och växel internt men bakbroms externt? Eller ska jag dra alla internt?

Jag kommer ändå byta bakbroms-slang eftersom den med största sannolikhet är för kort.

Innebär inre dragning rassel i ramen? I så fall, är det något man stör sig på?

Brukar det sitta tillfälliga rör i ramen från början för enkel guidning eller får man leta sig fram?

Senast ändrad:
[Byggtråd] NS Snabb 130
Har skrivit ett arbetsflöde, mest för min egen skull.

Leverens 1
Mekställ
> Montera mekställ

Leverens 2
Snabb 130 ram

Leverens 3 (Bike Components)
Bromsslang
BB-tool
2 x växelvajer
Bromsvätska
Blödarkopp
Masterlink
Monteringsfett

> Installera ny bromsvajer (externt/internt?)
> Installera ny växelvajer (internt)
> Installera ny dropper-vajer (internt)
> Flytta dropper post
> Flytta BB
> Flytta bakhjul
> Grovjustera växlar
> Kontrollera om gamla kedjan fungerar, om inte...
> Installera ny kedja (testa med bakre dämpare i botten.
> Finjustera växlar

Leverens 4 (Bikester)
Cane Creek IS42/IS52 Headset
XX1 11spd-kedja
Kedjebrytare

> Byta ut crown race
> Installera nytt headset
> Flytta över gaffel (+stam & styre)
> Flytta bakbroms
> Testa blöda bakbroms via handtag
> Koppla in dropper lever
> Justera bakre sag (Starta med: 220psi, -7 klick rebound motsols från fullt medsols).
> Justera sadelhöjd
> Kontrollera moment på bussningar.

Leverens 5
Bikester
Blödarspruta
> Blöd bakbroms om det inte blev bra.

KÖRA

[Byggtråd] NS Snabb 130
yonsson sa:
Tror denna äldre manual stämmer hyfsat förutom att växelvajern numera går ovanpå kedjestaget.

Håller alla med om att jag bör dra dropper och växel internt men bakbroms externt? Eller ska jag dra alla internt?

Jag kommer ändå byta bakbroms-slang eftersom den med största sannolikhet är för kort.

Brukar det sitta tillfälliga rör i ramen från början för enkel guidning eller får man leta sig fram?

Aluramar brukar oftast inte ha interna kabelguider utan du får fiska upp höljet med en hemgjord liten stålklyka el ngt. Finns foam du kan trä på höljena för att det inte ska skallra

[Byggtråd] NS Snabb 130
yonsson sa:

Jag hade utan tvekan dragit det som går externt. Fyfan vad jag svär varje gång jag behöver dra nya slangar eller höljen internt på min Commencal. Köpte en magnet som gjorde det lite lättare. Man slipper ju också lufta om bromsar pga kapning osv. (Lufta bör man ju göra återkommande men ändå).

[Byggtråd] NS Snabb 130
Martinmat sa:
Finns foam du kan trä på höljena för att det inte ska skallra
Misstänkte nästan det. Får dock köra utan nu, pallar inte beställa igen och behöva vänta.

manneblask sa:
Jag hade utan tvekan dragit det som går externt. Fyfan vad jag svär varje gång jag behöver dra nya slangar eller höljen internt på min Commencal. Köpte en magnet som gjorde det lite lättare. Man slipper ju också lufta om bromsar pga kapning osv. (Lufta bör man ju göra återkommande men ändå).
Hade du dragit allt externt eller bara bromsen?
Kommer som sagt byta bromsslang så kommer ändå behöva lufta.

Senast ändrad:
[Byggtråd] NS Snabb 130
yonsson sa:

Jag hade nog dragit växel och broms externt. Jag tycker enkelhet för service och annat kommer över att det ser snyggt och prydligt ut. Dropper är ju ett måste internt hursomhelst :)

Senast ändrad:
[Byggtråd] NS Snabb 130
manneblask sa:
yonsson sa:

Jag hade nog dragit växel och broms externt. Jag tycker enkelhet för service och annat kommer över att det ser snyggt och prydligt ut. Dropper är ju ett måste internt hursomhelst :)
Tror man kan dra droppern halvt externt. Att man kan dra externt var en av anledningarna till att jag gillade ramen men sedan kom jag på att jag säkert behöver byta bromsslang och att växelvajern är sliten och därmed behöver bytas den också.

Så då började jag fundera på om jag inte borde dra det internt ändå, när jag ändå är igång. Har några dagar på mig att bestämma mig, det verkar som att ramen kommer på torsdag och resten på måndag.

[Byggtråd] NS Snabb 130
internt är snyggt men jag svär varje gång jag ska byta höljen.... externt är så mkt smidigare. På min Santa cruz kan växelwire inte dras externt men bromsen är extern och dropper går dra externt eller internt fram till sadelröret

[Byggtråd] NS Snabb 130
Ja, men droppern halv externt är väl vad jag har? Ser ut som det är samma som på megan att du har klämmor uppför röret?
Då kan du inte höja sadeln utan att lossa hela skiten. Inget stort problem utom om en lång kompis vill testa men det var bättre att ha den internt som på förra cykeln.

[Byggtråd] NS Snabb 130
jonte987 sa:
Ja, men droppern halv externt är väl vad jag har? Ser ut som det är samma som på megan att du har klämmor uppför röret?
Då kan du inte höja sadeln utan att lossa hela skiten. Inget stort problem utom om en lång kompis vill testa men det var bättre att ha den internt som på förra cykeln.
external-1170x780.jpg

Tror de menar att en sån här dras på undersidan av övre röret...

37285631734_478747111f_b.jpg

medan en dropper med intern vajer kan dras invändigt hela vägen alternativt invändigt halva vägen och via undre röret andra halvan.

Senast ändrad:
[Byggtråd] NS Snabb 130
Precis, och på den nedre bilden ser det smidigt ut. På min sitter det med skruvade klämmor som det ser ut på bilden som visar möjliga dragningar några poster upp.
Jag hade hade dragit droppern internt - ut vid bb - in igen upp till styret. Så att det löper fritt.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Allt internt, så mycket snyggare med intern dragning och värt varje svordom när man står och beundrar sin pärla. Lättare att tvätta, hänga i mekställ etc
Fast kan sträcka mig till dropper och bakväxel internt, bakbroms externt. Det är ju rätt jobbigt att slabba med bromsslangen. Men nu skulle du ju ev köpa ny bromsslang.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Ubåt sa:
Vet du om det är någon förändring på geometrin mellan årgång 2019 och 2020?
Tror inte det. 2020 ramarna finns inte på deras hemsida än.
Det var däremot en stor förändring mellan 2018 och 2019 Så tror de låter den vara 2020. Reachen förlängdes med typ 3cm och CS förlängdes med nästan 2cm, samt HA ändrades till 66* istället för 67 eller 67.5 tror jag.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Valhalla_ sa:
Den ser rätt snabb ut tycker jag.
Hehe, eller hur! Riktigt nöjd med både färg och finish, tycker svetsarna ser kanon ut om man jämför med hur det ser ut hos hos vissa andra tillverkare.

Flyttade över BB ikväll, förhoppningsvis blir det
paketöppning av allt möjligt imorgon och i så fall fortsätter byggandet då.

[Byggtråd] NS Snabb 130
Jag hade en Snabb 130 -18 en kort period tills kedjestag och bakhjul havererade efter någon vecka. Det var synd för jag diggade looken och den var jäkligt nice så länge den höll, förhoppningsvis ett måndags-ex ?

[Byggtråd] NS Snabb 130
manneblask sa:
Jag hade en Snabb 130 -18 en kort period tills kedjestag och bakhjul havererade efter någon vecka. Det var synd för jag diggade looken och den var jäkligt nice så länge den höll, förhoppningsvis ett måndags-ex ?
Det kanska är en anledning till att man valt att förlänga kedjestaget mellan 18 & 19.

[Byggtråd] NS Snabb 130
yonsson sa:
manneblask sa:
Det kanska är en anledning till att man valt att förlänga kedjestaget mellan 18 & 19.

Kanske det, geometrin känns ju hursomhelst mer vettig på -19 modellen. Jag hade en kobolt blå med "oil-slick" komponenter a la AXS. Sjukt blingit ? Men din var lite mer clean

Tillbaka
Topp