[Byggtråd] •Marino Elzie•

larsaw sa:
Magnus.Bovall sa:
Fett nice tror detta skulle kunna bli det snyggaste marino hojen. hittills.!

+1 bara jag får se det där oilslick-styrlagret monterat snart...

Självklart blir det den snyggaste ;D
Nu innan styrlagret åker på ska denna förberedas.
IMG_5831.JPG

Jag tror det blir snyggaste cykeln någonsin! Dessutom en äkta mountainbike med stålfjäder fram och bak ;)
Men tänk om det faljerar på något så dumt som snikcasing? haha

konken sa:
Jag tror det blir snyggaste cykeln någonsin! Dessutom en äkta mountainbike med stålfjäder fram och bak ;)
Men tänk om det faljerar på något så dumt som snikcasing? haha

Äkta! Någonsin!
Där avfyrade du ett par fina ord ;)
50% rätt, stålfjäder fram och titan i bak. Race versionen som är lite glesare mellan varven och snäppet lättare. Har dock inte kollat vad vikten är.

zyklom sa:
Äkta! Någonsin!
Där avfyrade du ett par fina ord ;)
50% rätt, stålfjäder fram och titan i bak. Race versionen som är lite glesare mellan varven och snäppet lättare. Har dock inte kollat vad vikten är.

Haha, jag kom på det precis efter jag posta inlägget, men det går liksom inte att skriva fjäder bara, stålfjäder låter lite tuffare också. Ganska vågat att köra "dyr" fjäder direkt också :)

Snabb premiär blev igår?? Idag tänkte jag ta ut den och köra på allvar!
Lite kvar att fixa men kastar upp dessa bilder iaf. Marsh guarden ska bytas till en helsvart.

Bilagor

• IMG_5860.JPG
    IMG_5860.JPG
    527.6 KB · Besök: 34
  • IMG_5861.JPG
    IMG_5861.JPG
    576.6 KB · Besök: 37
  • IMG_5862.JPG
    IMG_5862.JPG
    595.2 KB · Besök: 43
  • IMG_5859.JPG
    IMG_5859.JPG
    595.1 KB · Besök: 43
  • IMG_5857.JPG
    IMG_5857.JPG
    677.6 KB · Besök: 39
Tack för alla positiva kommentarer!!!

Nu har jag varit ute och gasat med Elzie. Inkl skickat lite hucks o drops. Vilken sjuk hoj! Så extremt rolig och snabb. Önskar man kunde dra kl mer än 1 timme bakåt nu, en ny sommarsäsong i skogen med hojen hade vart mer nice.
IMG_5239.JPG

Här är lite siffror på geon

Coil fungerar, men säkert luft också;) Hittar man bara sina rätta inställningar så tycker jag det fungerar hur bra som helst. Vid snabb hård utförskörning så älskar jag känslan. Det är väldigt bra grepp i bakhjulet över rötter och sten och följsam, bromsar och styras bra med när det går fort. Den klättrar helt galet bra. Lång hjulbas är fett!
I vanliga fall till min vikt (72kg) använder jag en 500x2.25 fjäder men nu klev jag upp ett snäpp till 550x2.25 på den nya ist, för att inte gå igenom slaget alltför lätt. Det gjorde stor skillnad så det blev verkligen perfekt med en lite för "hård" fjäder!

IMG_5873.JPG

Och det är huck norris dh i däcken.

Det är såååå häftigt att det faktiskt med "lite" efterforskning och "know how" faktiskt kunna designa sin egen hoj OCH att det sen visar sig funka så bra!!!
Av den mikroskopiska testrundan jag våga trotsa min mancold med idag, var med liknande upplevelser som din Zyklom.
Dvs grym känsla och denna utformning av SP-dämperi är så trampeffektivt, kvick och rolig (med rätt vald och inställd dämpare). Visst finns det VPP's som är ännu bättre men dom kostar ju en "förmögenhet" och går inte att få designade efter eget huvud. Nä' en välvyggd (och rak) Marino-ram är så sjukt inspirerande för ens cykelintresse, oavsett straffvikt iom stål... :) ENDA nackdelarna jag ser med dessa hojar är:
1. Lång geo = aggressiv åkställning = bra för enduro-liknande framförande, något uttröttande för längre stigturer...
2. SP-"länkaget" fodrar en bra bromsteknik, dvs att ligga o släpa bakbroms ner för ett berg ger klart uttröttande upplevelser (vilken tur att jag inte åker i sån geografi, för jag har fortfarande/ännu inte lärt mig bromsa ordentligt...)

EST sa:
Okej men min fråga kvarstår?

Beror ju på hur mycket slag du vill ha, men med den vanliga "layout'n" för en 29'a med 130mm slag, så skulle jag gissa på 435mm.
Sen måste man börja flytta pivotpunkten uppåt/framåt för att inte backhjulet ska slå i sadelstolpen...

Med en hjuldiameter på 750 blir det ganska svårt att ha ett rakt sadelrör och 435 mm kedjestag med 130 mm slag. Dvs med en ganska optimal placering av pivotpunkten som ger antisquat runt 100% och inte för mycket pedal kickback. Det kräver en rätt saftig sadelrörsoffset (från bb) och brant vinkel. Tex. så kommer min nya ram ha en effektiv sadelrörsvinkel på ung. 80°. Om Marino kunde böja sadelröret så blir det ju en annan sak.

Senast ändrad:
EST sa:
Det är väl bara att kapa å svetsa ihop eller?
Annars bocka kan han inte det?
Jag har inte frågat

Det går att bocka men kräver tyngre rör...jag vet att Marino har gjort det men det är en rätt rejäl viktökning om jag minns rätt.

Kapa och svetsa går säkert...men är kanske inte så "vackert". Ingen aning varför det inte görs oftare.

Aha det är nog så även för att slippa svetsa i tunnare väggar med. Fast om de är smalare en bit in så är väl frågan hur långt det är"rätt" dia för sadelstolpen för de flesta reducerade rören blir väl smala ganska snabbt men jag har dålig koll på det faktiskt

Tillbaka
Topp