[Byggtråd postcykel] Nu behöver jag tips, råd och ideer för bygge!

Kngl19

Aktiv medlem
Blev ett spontanköp av cykel idag. Tanken är barnstol på och att det ska bli något att glida rundor på med barnen och när man sticker och badar. Men vilket tungt as! Och naturligtvis så fraktades den på taket hem ?

Men nu är jag utanför mtb och har noll koll på vad som passar och inte passar!

Vad är det tex för vevlager? Kan man slänga på mtb vev?
Skulle det funka att få tag på ett par smalare mtb hjul med qr? Eller måste man ha gängat?

Tänker ju singel speed, är 3 växlar i dagsläget.
Nästa problem är enbart fotbroms!

Ska man ha bockstyre på? ??

Och vilken färg bör den lackeras i? Klassisk postgul? ?

Kom med alla tips, tricks och idéer ni har! ?

20210608_180939.jpg

Härma Ylva bygge och kör RAL 6011!

Kör med 35-50 mm däck och ett fotbromsat 3-växelnav med fotbroms - framhjulet har väk broms? Eller är den kass?

Härma Ylva bygge och kör RAL 6011!

Kör med 35-50 mm däck och ett fotbromsat 3-växelnav med fotbroms - framhjulet har väk broms? Eller är den kass?
Ska kolla in den tråden!

Sitter ingen broms fram. Tror inte det får plats iom korgen där.

3 växlar känns onödigt? ? Speciellt onödigt tungt.

postnord blå tycker jag, då har du ju en ursäkt att vara sen!

qr hjul borde förresten funka bra

inte nåt jag har koll på, men tycker det ser ut som att det en gång varit trumbroms(navbroms?) fram

postnord blå tycker jag, då har du ju en ursäkt att vara sen!

qr hjul borde förresten funka bra

inte nåt jag har koll på, men tycker det ser ut som att det en gång varit trumbroms(navbroms?) fram
Så kan det vara! Stort nav fram iaf och någon arm. Så kan mycket väl vara broms.

Känns som att qr hjul borde vara lättare att få tag på men kollar kanske bara på fel ställe?

Hade varit fint att bara köra bakbroms, inga växlar och slippa alla vajrar. Hålla den så clean som möjligt!

Schysst(a) åk! Ser ut som en cykel helt i min smak. Finns inget härligare än att glida runt på en hoj med högt styre och ?‍♂️?️ förbi de som ligger i bocken. Glöm dock inte deon på ryggen om du inte har kraften att göra det snyggt. Annars blir det klibbigt.

Helt ärligt skulle jag börjat med att tvätta den där och sedan kört lite svinto, i värsta flal har rosten bitit sig fast. ?

Schysst(a) åk! Ser ut som en cykel helt i min smak. Finns inget härligare än att glida runt på en hoj med högt styre och ?‍♂️?️ förbi de som ligger i bocken. Glöm dock inte deon på ryggen om du inte har kraften att göra det snyggt. Annars blir det klibbigt.

Helt ärligt skulle jag börjat med att tvätta den där och sedan kört lite svinto, i värsta flal har rosten bitit sig fast. ?
Blir antagligen att montera ner så mycket som möjligt imorgon på den. Precis hämtat hem den och tankarna drog igång direkt på vad som ska göras samtidigt så insåg jag att här har jag lite dålig koll på vad som kan göras ?

Fastar mest för sadelstolpen och styrröret att de ska sitta som fan. Men men. Ska nog gå att lösa ändå. ?

Blir antagligen att montera ner så mycket som möjligt imorgon på den. Precis hämtat hem den och tankarna drog igång direkt på vad som ska göras samtidigt så insåg jag att här har jag lite dålig koll på vad som kan göras ?

Fastar mest för sadelstolpen och styrröret att de ska sitta som fan. Men men. Ska nog gå att lösa ändå. ?
Skjut inte upp de smärtor du kan eliminera ifrån morgondagen. Demontera allt! Jag sitter här och funderar och då främst kring styre och sadelstolpe, de där kan sätta sig ska du veta. ?

Du verkar vara en som fattar, en fast stolpe idag kan fortfarande vara en bättre stolpe än en ännu mer fast stolpe imorgon.

Kul att meckla lite med billiga prylar ibland också!

Skjut inte upp de smärtor du kan eliminera ifrån morgondagen. Demontera allt! Jag sitter här och funderar och då främst kring styre och sadelstolpe, de där kan sätta sig ska du veta. ?

Du verkar vara en som fattar, en fast stolpe idag kan fortfarande vara en bättre stolpe än en ännu mer fast stolpe imorgon.
Ikväll är jag bortlovad på annat! Men ska iaf ner och dra rostlösare på alla ställe så det får stå över natten! ?

Om du ska ha barnstol på låter det som en väldigt god idé att ha två fungerande bromsar.

Hade en liknande hoj för många år sedan, praktisk för korta sträckor men ett rent straff att cykla längre på. Putsa upp det befintliga och ta det därifrån är mitt tips. Och fixa frambromsen som sagt.

Om du ska ha barnstol på låter det som en väldigt god idé att ha två fungerande bromsar.

Hade en liknande hoj för många år sedan, praktisk för korta sträckor men ett rent straff att cykla längre på. Putsa upp det befintliga och ta det därifrån är mitt tips. Och fixa frambromsen som sagt.
De sträckor det kommer bli med barnstol är så pass korta och långsamma så känner att även om kedja i värsta fall skulle hoppa så kan man bromsa med fötterna.
Men ska kolla på det gällande möjlighet med broms fram. Att ha i navet som nu känns bara onödigt tungt.

Hjulen är det jag just nu vill byta på den. Helst bli av med växlarna. Reglaget är knäckt och känns som riktigt tunga nav.

Men inte lätt att hitta matchande 26" bakhjul med 24" framhjul verkar det som.. ?

Ultimata barntransportcykeln vore ju om du kunde få dit sitsen fram, lågt över det lilla framhjulet -- tänk att glida fram där istället för att sitta och dunka hjälmen i pappas svettiga röv...

Mina erfarenheter dock: bra bromsar är skönt att ha då det skjuter på med mer vikt, och man dessutom inte bara ansvarar för sig själv. Lite fjädring från däcken skadar också inte, så gärna lite volym på dom...

Ultimata barntransportcykeln vore ju om du kunde få dit sitsen fram, lågt över det lilla framhjulet -- tänk att glida fram där istället för att sitta och dunka hjälmen i pappas svettiga röv...

Mina erfarenheter dock: bra bromsar är skönt att ha då det skjuter på med mer vikt, och man dessutom inte bara ansvarar för sig själv. Lite fjädring från däcken skadar också inte, så gärna lite volym på dom...
Därför jag tänkte mtb hjul men verkade halvt omöjligt att hitta som skulle passa.

Har en stol så lillan sitter mellan mig och styret som jag körde ett tag på mtb. Skulle kanske kört med den? ?

Därför jag tänkte mtb hjul men verkade halvt omöjligt att hitta som skulle passa.

Har en stol så lillan sitter mellan mig och styret som jag körde ett tag på mtb. Skulle kanske kört med den? ?
Med lite tryck går det att ha 2,1"däck på 15-17mm IB. Optimalt, nej, men fungerr utmärkt.

Så ser min setup ut, funkar bueno:

Har du kollat på BMX däck, där finns ju både 24 och 26 tums? Maxxis Hookworm kör jag med, vet inte om de finns i 24 tum men Maxxis HolyRoller finns i 24 och 26 t.ex...15-17 lite smalt men med en sån hoj lär du väl knappast ta några skarpa kurvor och kränga av dem i 40 knyck...jag har kört up till 2.35 tum på 19mm utan problem.

Så ser min setup ut, funkar bueno:

Har du kollat på BMX däck, där finns ju både 24 och 26 tums? Maxxis Hookworm kör jag med, vet inte om de finns i 24 tum men Maxxis HolyRoller finns i 24 och 26 t.ex...15-17 lite smalt men med en sån hoj lär du väl knappast ta några skarpa kurvor och kränga av dem i 40 knyck...jag har kört up till 2.35 tum på 19mm utan problem.
Ska kolla upp! Då kanske det finns bmx hjul att få tag på också som kan funka? Måste kollas! ?

Bättre nu?! Blev en snabbtvätt och lite demontering! Gick hyfsat lätt. Känns som att med däck, slang, handtag och sadel så kan den användas!

Men lika bra att göra vid den lite! ?

Känns värd den 500ing den kostade ?

20210608_225344.jpg

Hann konstatera att framskärmen ser för jävlig ut.
Original gul finns under färgen och blir mer och mer sugen på att köra just gult! Men korg och pakethållare svart.

Kanske köra den helt utan skärmar? ?

Hann konstatera att framskärmen ser för jävlig ut.
Original gul finns under färgen och blir mer och mer sugen på att köra just gult! Men korg och pakethållare svart.

Kanske köra den helt utan skärmar? ?
Med fetare däck skulle gapet till skärmen fyllas ut lite bättre...men ja, ser lite speciellt ut nu. Svart ram och pakethållare, sen polera så mycket annat som möjligt, feta däck med skinwall? Bara lite idéer, kör din grej du, blir säkert bra...har nu själv suttit och letat nåt kul nästa projekt i månader, dyker inte upp nåt kul och jag avundas dig som har nåt att ta itu med...

Bättre nu?! Blev en snabbtvätt och lite demontering! Gick hyfsat lätt. Känns som att med däck, slang, handtag och sadel så kan den användas!

Men lika bra att göra vid den lite! ?

Känns värd den 500ing den kostade ?

Visa bilaga 494372
Shieeeeet tänk om jag fick gjort så där mycket på den tiden, då skulle jag ha varit klar med hela min cykel på en eftermiddag. Du är ju proffs.

Med fetare däck skulle gapet till skärmen fyllas ut lite bättre...men ja, ser lite speciellt ut nu. Svart ram och pakethållare, sen polera så mycket annat som möjligt, feta däck med skinwall? Bara lite idéer, kör din grej du, blir säkert bra...har nu själv suttit och letat nåt kul nästa projekt i månader, dyker inte upp nåt kul och jag avundas dig som har nåt att ta itu med...
Det där lär iof inte fel! ?

Jag skulle egentligen inte ha fler projekt. Precis byggt ihop en cykel och har en hardtail som ska sättas ihop igen med alla uppgraderingar, iof min vintercykel. Men denna kunde jag inte låta bli ?

Blir sambon för trött på mig så skickar jag cykeln till dig ?

Innan sambon tröttnar på mig så såg jag ju dessutom till att vakna tidigt idag. Låg och tänkte cykel såklart. Starta kaffe och sen dags att ta lite mått!

Styrstammen, om det nu är rätt begrepp, har en omkrets på 20mm. Mätte på sambons damcykel och där var röret 22mm. Var kan man hitta något som passar?
Lyckas bara hitta 22,2.

Även sadelstolpen var en annorlunda omkrets på 24mm. Men där har jag iaf hittat ersättare så verkar lättare.

Passade även på att skruva av övre lagerskål eller vad man ska kalla det. Och där låg jävla ett komplett kullager. Inget saknades. Lite rengöring och sen fett så kan nog det lagret funka. Hoppas nedre ser lika bra ut. ?

Och naturligtvis när jag nu satt och kollade delar så snöade jag in på Brooks sadlar och handtag.. ??

Livsfarligt att stiga upp tidigt. Nu är där en massa delar beställt ?

Fastnade för @Bonicon förslag med att köra svart!
Blev ett par Billy Bonkers däck med ljus sida som ska på!

Men pedaler!? Vad ska man ha till som passar bra? ?

Någon som har tips på var man kan få tag på dekaler? Har för mig att jag läst någon här på forumet som gör? ?

Jag digger MKS pedaler, är dock starkt påverkad av Japan som bas under många år...en Brooks B17 eller tom med fjädring (B67?) kommer ju också att sitta som en smack. Sen får du leva med lögnen om "men älskning, den kostade ju bara en femhundring" men å andra sidan har ju du då en cool hoj att titta på...

Jag digger MKS pedaler, är dock starkt påverkad av Japan som bas under många år...en Brooks B17 eller tom med fjädring (B67?) kommer ju också att sitta som en smack. Sen får du leva med lögnen om "men älskning, den kostade ju bara en femhundring" men å andra sidan har ju du då en cool hoj att titta på...
B66 och Slender i honung är redan beställda... Samt 2 läderremmar till rack fram som jag hoppas passar någorlunda i nyansen.. ?

Min sambo är lite rolig där för hon kan gnälla över priset på småsaker, men en sadel som är i hennes smak är helt ok att den kostar alldeles för mycket ?

Är ju rena rama Weight-Weenie-projektet nu...tyckte mig känna ett litet skalv i jordskorpan tidigare ikväll, var väl när den där klumpen föll ner. Imponerande små ryck du har, själv brukar jag behöva ett par dagars mental förberedelse innan jag försöker mig på ett gammalt vevlager, medan du rippar igenom det så här. Sen blir man ju lite nyfiken på vad du har för en rosa hoj med rotor på höger sida...

Är ju rena rama Weight-Weenie-projektet nu...tyckte mig känna ett litet skalv i jordskorpan tidigare ikväll, var väl när den där klumpen föll ner. Imponerande små ryck du har, själv brukar jag behöva ett par dagars mental förberedelse innan jag försöker mig på ett gammalt vevlager, medan du rippar igenom det så här. Sen blir man ju lite nyfiken på vad du har för en rosa hoj med rotor på höger sida...
Man ska ju ha lite tur ibland med att saker inte är helst fastrostade. Och verkar haft tur med det mesta här. ?

Rotorn sitter på rätt sida! Man blir lurad av bilden eftersom cykel står längs med Muc off mattan mem hjulen svängt åt vänster. Så det är framhjulet bakifrån du ser ?

Såg denna på Blocket och insåg att modellen är rätt snygg utan pakethållaren bak! Iof så hade idéen med barnstol blivit lidande då. Men det hade lättat cykeln en del! ?

Screenshot_20210610-082502_Blocket.jpg

Med ett sådant stålmonster så hade jag aktat mig för att lätta cykeln genom att sätta lättare hjul på förutsatt att de inte var ordentligt kralliga! Med det sagt vore det ju coolt att svetsa dit fäste för skivbromsar (om du nu kan hitta någon som kan, alternativt kan själv)...

Om det fortfarande är aktuellt att köra den gul så såg jag ett tips om att ta bort sprayfärg med bilvax. Kleta på vaxet, låt verka en stund och gno av bara fan, helst med någon form av polermaskin. Det lät nästan för enkelt för att vara sant (även om det som sagt krävdes ett j-a gnuggande) men det kan ju vara värt ett försök.

Roligt projekt för övrigt!

De flesta barnstolar av idag fästs väl på sadelröret, och är inte beroende av en pakethållare?

Med ett sådant stålmonster så hade jag aktat mig för att lätta cykeln genom att sätta lättare hjul på förutsatt att de inte var ordentligt kralliga! Med det sagt vore det ju coolt att svetsa dit fäste för skivbromsar (om du nu kan hitta någon som kan, alternativt kan själv)...
Det får kanske bli version 2.0. Skivor och dämpad gaffel? ??

Om det fortfarande är aktuellt att köra den gul så såg jag ett tips om att ta bort sprayfärg med bilvax. Kleta på vaxet, låt verka en stund och gno av bara fan, helst med någon form av polermaskin. Det lät nästan för enkelt för att vara sant (även om det som sagt krävdes ett j-a gnuggande) men det kan ju vara värt ett försök.

Roligt projekt för övrigt!

Det blev tillslut att den ska bli svart! Men färgen behövs ju arbetas ändå så det där ska jag kolla upp! ?

De flesta barnstolar av idag fästs väl på sadelröret, och är inte beroende av en pakethållare?

Tycker alla jag hittar som ser vettiga ut sitter på pakethållaren. Vet knappt om man vågat fästa i sadelröret och om det hade gått. Det är bara 24mm omkrets på röret så det hade säkert ställt till det. ?

Edit: Fy fan vad jag tänkte fel där. Är ju inte själva stolpen stolen fäst i! ? Ska kolla närmre på sådana stolar! ?

Senast ändrad:
Bättre bild på det hela om jag beskrev dåligt imorse ?
20210610_085703.jpg

Försöka få bort färg från gammal cykel kan vara något av det tråkigaste jag gjort på länge ?

Får bli en runda till med borttagningsmedel. Känns som att det inte tog sig genom alla lager med en omgång.

Tror alla nya delar är på plats utom adapter till vevlager som jag naturligtvis råkade beställa fel.

Sen styre nr 3 kändes rätt i modell men var inte kromat insåg jag när det kom hem. Återstår att se om jag kan leva med det eller ej. ?

Någon som har bra tips på att få bort resten av färgen smidigt?

Inser dessutom när jag nu ser bilden att jag glömt ta med gaffeln bland delarna som gått i färgborttagning... ?

20210617_233459.jpg

Såg denna på Blocket och insåg att modellen är rätt snygg utan pakethållaren bak! Iof så hade idéen med barnstol blivit lidande då. Men det hade lättat cykeln en del! ?
Nån som minns tråden om Dernybygget?

Nån som minns tråden om Dernybygget?
Vilket jävla läckert bygge! ?

Detta projektet lyckas allt jävlas på alla oväntade vis istället för det klassiska med rost.

Dels tog det tid att få bort alla gamla lager med färg sen går lackering lite sådär..

Öppnade lådan med lack som var beställd, då visade det sig att de bara skickat 1 primer istället för 2 och där låg en lapp i om det..
Chansar på att det räcker och valde bort att lackera pakethållaren som ändå inte är tänkt att monteras.

Sen på med lacken som skulle vara halvblank svart och den torkar och blir mattgrå....
Fick snabbt iväg till biltema idag och chansa på att deras färg funkar bättre.
Nu är det lackerat och ska få torka några dygn innan klarlack som egentligen var planerat att göras ikväll för att montera cykel nästa vecka.
Just nu ser iaf cykeln svart ut. Återstår att se hur resultatet blir när det torkat...

Sen är det 2k klarlack som gäller, och där kommer nästa osäkerhet, funkar det på biltemas lack? Återstår att se.. Kan vara att det kommer ut ett projekt i köp och sälj i veckan annars ?

20210711_114248.jpg

Lacken blev hemsk och jag gav upp. Flammig och jävlig. Men så pratade jag med en granne som sa att det där kan nog ändå bli bra med klarlack på.

Så till slut så testade jag! Och mycket riktigt så blev det betydligt bättre än vad allt såg ut utan klarlack.

Så nu kunde man inte låta bli att börja montera också. Får ta och fina till klarlacken efter montering ?
Men nu börjar det likna en cykel igen!

20210908_122850.jpg

Tillbaka
Topp