[Byggtråd] Randonneurskan goes aero.

Mange. sa:
Det är enklare att få det snyggt om du börjar med klibbor, vid bygget så blir det mycket fingeravtryck och fettfläckar som kan göra resultatet lite tråkigt.

Du kan linda några varv med gladplast över klibborna för att skydda innan bygget.

Har man fått se klibborna innan, eller är det en överraskning? =)

Tack för tipset med gladpacken. Vill ju inte repa den innan den är inriden ens en gång. Klibborna får ni se sen. #cliffhanger :)

Jenny W sa:
ol__ sa:
Vad menar du med färdig med ramen?

Jag hade stora funderingar på lack och dekaler, men jag fegade ur. Blir nog fortfarande någon dekal, men har inte kommit fram till vad än.
Valborg är för sent. Vill nog få till en premiärtur i mars. Stora frågan som kvarstår är hjul, men nu lutar det åt att hitta något på K&S alternativt köra på de gamla, så får jag ha kvar den uppgraderingen.

Jag menar cykel-färdig med hela cykeln. Kommer ihåg att du oxå beställde en kolram från HongFu. Ingen egen byggtråd?
Jag kollar oxå efter bättre beggade med hög kant men jag har ett par DA med låg kant som funkar så länge.

Jajemen, det gjorde jag. Funderade på byggtråd, men jag vet inte. Har inte lika mycket tid över till happy längre... Men det är ju å andra sidan bra för att samla sina frågor :)

ol__ sa:
Förresten, har du monterat ditt styrlager? Jag har för mig jag läste någonstans att tätningen på kinalagren är sådär, så jag har varit fundersam på om jag ska köpa ett annat. Jag är ganska mycket för fit-and-forget och inte enbart solskenscyklist, så vill inte att det börjar skrapa efter några månader...

( http://happyride.se/forum/read.php/1/2877707/2877908#msg-2877908 )

Har inte monterat men tänkte använda det som är medskickat. Får väl byta sen om det skulle behövas.

Azog sa:
Jenny W sa:
Jeppe_E sa:
Jenny W sa:
Hoppas att den är färdig till Valborg.

19/3 går första 200k från Malmö :)

Ypperligt!
Bra tillfälle att köra en oprovad cykel. Vad kan gå fel?

Exakt! Om inte annat så är ju ultralöpning väldigt inne numera.. :)

Med SPD-SL-klossar??? :D

Äsch då, det värsta som kan hända är att vevarmen lossnar. Så är bara den ordentligt spänd, så går det nog vägen.

Riktigt sugen på att se denna tråden få fart med massa byggbilder.

Senast ändrad:
Jeppe_E sa:
Azog sa:
Jenny W sa:
Jeppe_E sa:
Jenny W sa:

Ypperligt!

Äsch då, det värsta som kan hända är att vevarmen lossnar. Så är bara den ordentligt spänd, så går det nog vägen.

:D

Det kommer. Bilder alltså...

Har de tänkt att det ska gå ut en kabel här?

image.jpg

Tycker det ser tight ut

image.jpg

Jämfört med andra hål i ramen

image.jpg

En naken vajer upp till framväxeln går ju bra i det där hålet, frågan är hur det ska se ut på andra sidan (om det nu finns någon "andra sida" för den här vajern, annars vet jag inte).

Inte för att det hjälper så mycket kanske, men på min Cervelo-ram kommer framväxelvajern (t.h) så här på undersidan av vevpartiet, vänder upp genom ett hål och ut på ovansidan intill växeln.

P2.png

Senast ändrad:
NLC sa:
Kanske behöver vara så för att det inte ska rinna ner (för mycket) vatten?

Hålet är inte mycket större än 3 mm i diam. Den oranga plastsnöret som sitter i är 2,8mm och får precis plats. Hur tjock är en kabel? Sen är det ingen kabelstyrningsmojäng påklistrad utanpå hålet. Har de glömt eller ska det vara så?

Kupa sa:
En naken vajer upp till framväxeln går ju bra i det där hålet, frågan är hur det ska se ut på andra sidan (om det nu finns någon "andra sida" för den här vajern, annars vet jag inte).

Inte för att det hjälper så mycket kanske, men på min Cervelo-ram kommer framväxelvajern (t.h) så här på undersidan av vevpartiet, vänder upp genom ett hål och ut på ovansidan intill växeln.

Men jag ska inte ha vajer. Ramen ska enligt spec vara byggd för elväxlar.

Alltså, inte för att jinxa det här bygget, men det ser ut som en infälld vajerstyrning där på undersidan. Hoppas verkligen jag har fel.

Det måste finnas fler hål uppe vid styrlagret, typ. Hur ser de ut? Och vid bakväxeln?

Kupa sa:
Alltså, inte för att jinxa det här bygget, men det ser ut som en infälld vajerstyrning där på undersidan. Hoppas verkligen jag har fel.

Det måste finnas fler hål uppe vid styrlagret, typ. Hur ser de ut? Och vid bakväxeln?

Bild på där bakväxeln.

image.jpg

Här är bild på där kabel ska drar vid styrlageret.

image.jpg

Bromsvajern dras nog inte internt, ser det ut som.

Talade du uttryckligen om för Hong Fu att du skulle använda en elektrisk grupp? Specen i trådens första inlägg säger Groupset: Di2 or traditional Shimano vilket ju även kan tolkas som att det är olika versioner av ramen beroende på grupp…

Är det här samma ram? http://www.goodchinabrand.com/27720500070en.html

Här har de byggt den med mekaniska växlar. Engelskan är usel men de pratar om Di2 som en option. Det syns en gummiplutt nedanför skruven för det bakre flaskstället. Kan det vara en utgång för kabeln?? Du har ju också en sån, ser jag nu. Kanske finns hopp, ändå.

Senast ändrad:
Kikon sa:
Kupa sa:
Är det hål på andra sidan också, vid styrlagret?

På bilderna på de färdiga cyklarna verkar det finnas 2 på vänster sida.

Japp. Jag tror numera rätt mycket på att ramen klarar både di2 och mekväxlar (inte samtidigt förstås) och att framväxelns kabel ska gå via hålet som täcks av en gummiplupp. Titta på Jennys bilder. Den syns där.

Kupa sa:
Kikon sa:
Kupa sa:
Är det hål på andra sidan också, vid styrlagret?

På bilderna på de färdiga cyklarna verkar det finnas 2 på vänster sida.

Japp. Jag tror numera rätt mycket på att ramen klarar både di2 och mekväxlar (inte samtidigt förstås) och att framväxelns kabel ska gå via hålet som täcks av en gummiplupp. Titta på Jennys bilder. Den syns där.

Ganska normalt med sådana gummipluppar i hålen till kablarna. Hade några stycken på min förra ram.

Jenny W sa:
Kupa sa:

Bild på där bakväxeln.

Sitter det externa fästen för bromsvajjern nånstans då? Ner under vevlagret där bromsen ska sittta. Vore väldigt konstigt om den inte dras internt.

marr sa:
Jenny W sa:
Kupa sa:

Bild på där bakväxeln.

Sitter det externa fästen för bromsvajjern nånstans då? Ner under vevlagret där bromsen ska sittta. Vore väldigt konstigt om den inte dras internt.

Går att se, halvdåligt, på Kina-sidan jag länkar till. Den går internt. Kommer ut på undersidan av diagonalröret. Det borde vara två ingångar på vänster sida för växel och bakbroms. [fixade fyllesnack om frambromsvajer]

Senast ändrad:
Kupa sa:
marr sa:
Jenny W sa:
Kupa sa:

Bild på där bakväxeln.

Går att se, halvdåligt, på Kina-sidan jag länkar till. Den går internt. Kommer ut på undersidan av diagonalröret. Det borde vara inte mindre än tre ingångar på vänster sida uppe vid styrröret för växel, frambroms och bakbroms.

Frambromsen ska väll inte in där? :p

Kupa sa:
Glöm mitt tramsande om frambroms. Vänster sida (till höger!)
Precis, 3 hål. Hur mycket mer behöver man? Saken är klar. :) Osannolikt att de är för små när man tänker efter. Det är ju en universalram, sett till vilka komponenter man kan ha på.

Förmodligen klämmer man ihop och knäpper loss vajerstoppen och får plats för kabel, stänger antingen med samma bit eller något annat. Följde det inte med några andra med ramen? Minsta pinal brukar vara med som ska vara det, även i värdelöst skräp. Annars behövs det inget annat.

Vajerstoppen är nog placerade ungefär där kontakterna hamnar.

Senast ändrad:
Jenny W sa:
Rattnalle sa:
Hur ser det ut undertill?

Här menar du?
Jag tror att det är så här.
Det övre spåret på plastbiten i bilden är för en vajersragen bakväxel. Den ska runt där och vidare in igen, och sen ut vid bakväxeln, Vajerstoppet är ju vid styrhuvudet.
Det nedre spåret är för en vajerdragen framväxel. Vajern går runt plastbiten och upp i ramen, och ut igenom det lilla hålet på sadelröret. Vajerstoppet på andra sidan ramen, uppe vid styrhuvudet.

I det här fallet ska kablarna dras innanför, om man inte måste gå runt den här styrningen. Kolla om inte den där plastbiten kan lossas först.
Var ska batteriet sitta?

Om du tänker ha bromsen nere på kedjestagen, ska bromsvajer med hölje in under växelvajern för framväxeln, och ut på diagonalröret, som eketjall sa. Det där är förmodligen ett vajerstopp också. Då får vajern löpa neråt, och runt, plastbiten nere på ramen på något sätt.

Ska du ha vanliga bromsar på sadelstagen, så måste det finnas hål för vajer och hölje på det övre ramröret?

Senast ändrad:
Den här bilden visar ju hur vajrar dras genom ramen
2015-12-02-19-58-123.jpg

Gult för bakväxel
Blått för framväxeln
Rött för bakbroms
Det borde följa med lite plastfnuttar som gör kabeldragning snyggt.
Montering av internt batteri kan bli intressant när sadelstolpen är lite oval i utformningen. Men lite gummi att shimsa med och vulktejp brukar lösa det mesta

Senast ändrad:
Mayhem sa:
Talade du uttryckligen om för Hong Fu att du skulle använda en elektrisk grupp? Specen i trådens första inlägg säger Groupset: Di2 or traditional Shimano vilket ju även kan tolkas som att det är olika versioner av ramen beroende på grupp…

Ja det finns nog i den oändligt långa mejlkonversationen någonstans. Jag kommer iaf ihåg att jag frågade dem om de hade delar till Di2 att sälja med cykeln.

Kupa sa:
Är det här samma ram? http://www.goodchinabrand.com/27720500070en.html

Här har de byggt den med mekaniska växlar. Engelskan är usel men de pratar om Di2 som en option. Det syns en gummiplutt nedanför skruven för det bakre flaskstället. Kan det vara en utgång för kabeln?? Du har ju också en sån, ser jag nu. Kanske finns hopp, ändå.

Edit: hjärnsläpp. Det ser ut att vara samma ram

Senast ändrad:
marr sa:
Jenny W sa:
Kupa sa:

Bild på där bakväxeln.

Ja alltså bromsvajern kommer dras internt från reglagen ner till nedre delen av diagonalröret. Där går den ut och det är förmodligen tänkt att vajern ska gå utanpå från fästet till själva bromsen, typ runda på undersidan av vevpartiet.

Happy är så jäkla bra!
Man har ett problem. Man skriver om det på Happy. Sen går man och lägger sig och happy löser problemet :D

Om kabeln bara ska ut genom det lilla hålet utan fäste, behöver det väl inte vara större än 3 mm?

Kikon sa:
Jenny W sa:
Rattnalle sa:
Hur ser det ut undertill?

Här menar du?
Jag tror att det är så här.
Det övre spåret på plastbiten i bilden är för en vajersragen bakväxel. Den ska runt där och vidare in igen, och sen ut vid bakväxeln, Vajerstoppet är ju vid styrhuvudet.
Det nedre spåret är för en vajerdragen framväxel. Vajern går runt plastbiten och upp i ramen, och ut igenom det lilla hålet på sadelröret. Vajerstoppet på andra sidan ramen, uppe vid styrhuvudet.

I det här fallet ska kablarna dras innanför, om man inte måste gå runt den här styrningen. Kolla om inte den där plastbiten kan lossas först.
Var ska batteriet sitta?

Om du tänker ha bromsen nere på kedjestagen, ska bromsvajer med hölje in under växelvajern för framväxeln, och ut på diagonalröret, som eketjall sa. Det där är förmodligen ett vajerstopp också. Då får vajern löpa neråt, och runt, plastbiten nere på ramen på något sätt.

Ska du ha vanliga bromsar på sadelstagen, så måste det finnas hål för vajer och hölje på det övre ramröret?

När jag kände på det igår kväll så tyckte jag att platsbiten under vevlagret satt lite löst. Går kanske att plocka bort.
Batteriet ska sitta i sadelröret.
Angående bromsarna är det fästen för dem längre ner än vad jag är van vid. Heter väl nått särskilt. Kommer inte på namnet nu.

Jeppe_E sa:
Azog sa:
Jenny W sa:
Jeppe_E sa:
Jenny W sa:

Ypperligt!

"Vanlig" ultralöpning är ju sjukt 2015, så det måste ju vara någon ny utmaning för att man ska vara tuffare än grannen 2016. ;-)

Jenny W sa:
Happy är så jäkla bra!
Man har ett problem. Man skriver om det på Happy. Sen går man och lägger sig och happy löser problemet :D

Om kabeln bara ska ut genom det lilla hålet utan fäste, behöver det väl inte vara större än 3 mm?

+1

En oändlig källa till visdom. :)

Tillbaka
Topp