[Byggtråd] Randonneurskan goes aero.

Jenny, Di2-kabeln till framväxeln dras inte nedtill och genom det lilla hålet. Det är till för mekanisk wire (bottom pull). Det sitter (förhoppningsvis) en gummiplupp nedanför flaskstället på sadelstolpen

AvengerR8025.jpg

Sedan har du wiregenomföring till bromsarna (direct mount heter den som du ska ha bak). Den skall gå på undersidan. Di2-kabeln till bakväxeln går internt hela vägen från förgreningsdosan i ramen genom kedjestaget. Så från styrhuvudet skall det dras en Di2-kabel samt en bromswire :)

Jeppe_E sa:
Jenny, Di2-kabeln till framväxeln dras inte nedtill och genom det lilla hålet. Det är till för mekanisk wire (bottom pull). Det sitter (förhoppningsvis) en gummiplupp nedanför flaskstället på sadelstolpen

Sedan har du wiregenomföring till bromsarna (direct mount heter den som du ska ha bak). Den skall gå på undersidan. Di2-kabeln till bakväxeln går internt hela vägen från förgreningsdosan i ramen genom kedjestaget. Så från styrhuvudet skall det dras en Di2-kabel samt en bromswire :)

Pjew! Då så :D Tack!
Då kan jag lugnt klistra dit klibborna ikväll då.

Happy levererar.

Azog sa:
Jeppe_E sa:
Azog sa:
Jenny W sa:
Jeppe_E sa:
Jenny W sa:
Hoppas att den är färdig till Valborg.

19/3 går första 200k från Malmö :)

Ypperligt!
Bra tillfälle att köra en oprovad cykel. Vad kan gå fel?

Exakt! Om inte annat så är ju ultralöpning väldigt inne numera.. :)

Med SPD-SL-klossar??? :D

Äsch då, det värsta som kan hända är att vevarmen lossnar. Så är bara den ordentligt spänd, så går det nog vägen.

Riktigt sugen på att se denna tråden få fart med massa byggbilder.

"Vanlig" ultralöpning är ju sjukt 2015, så det måste ju vara någon ny utmaning för att man ska vara tuffare än grannen 2016. ;-)

Springa 60 mil med cykel på axeln och SPD-SL skor? :p

Kikon sa:
Kupa sa:
Glöm mitt tramsande om frambroms. Vänster sida (till höger!)
Precis, 3 hål. Hur mycket mer behöver man? Saken är klar. :) Osannolikt att de är för små när man tänker efter. Det är ju en universalram, sett till vilka komponenter man kan ha på.

Förmodligen klämmer man ihop och knäpper loss vajerstoppen och får plats för kabel, stänger antingen med samma bit eller något annat. Följde det inte med några andra med ramen? Minsta pinal brukar vara med som ska vara det, även i värdelöst skräp. Annars behövs det inget annat.

Vajerstoppen är nog placerade ungefär där kontakterna hamnar.

Dessa delar följde med

image.jpg

Extra växelöra i plastpåsen
Styrlager i lilla lådan.
Undrar vart den kromade metalplattan ska sitta?

Är det inte klister på baksidan, så att den kan fästas på kedjestaget bakom vevpartiet, som skydd i fall kedjan lirkar sig in där?

De två delarna högst upp i mitten borde vara för att hålla batteriet på plats inne i sadelstolpen. De två delarna ovanför växelörat ersätter vajerstoppen på diagonalröret framme vid styrhuvudet, den ena släpper igenom en Di2-kabel och den andra blockerar hålet helt. (För hålet längst ner på sadelröret där du drar ut kabel till framväxeln använder du antagligen Shimanos egna SM-GM01.) Längst ner i högerkolumnen bör vara den undre delen av sadelstolpens klämma, medan de två ovanför är den övre delen för rund respektive oval sadelräls. De två återstående delarna har jag inte lyckats identifiera…

Jenny W sa:
Azog sa:
Jeppe_E sa:
Azog sa:
Jenny W sa:
Jeppe_E sa:
Jenny W sa:
Hoppas att den är färdig till Valborg.

19/3 går första 200k från Malmö :)

Ypperligt!
Bra tillfälle att köra en oprovad cykel. Vad kan gå fel?

Exakt! Om inte annat så är ju ultralöpning väldigt inne numera.. :)

Med SPD-SL-klossar??? :D

Äsch då, det värsta som kan hända är att vevarmen lossnar. Så är bara den ordentligt spänd, så går det nog vägen.

Riktigt sugen på att se denna tråden få fart med massa byggbilder.

"Vanlig" ultralöpning är ju sjukt 2015, så det måste ju vara någon ny utmaning för att man ska vara tuffare än grannen 2016. ;-)

Springa 60 mil med cykel på axeln och SPD-SL skor? :p

Exempelvis :P

Där ser ut att ligga ett nytt lock till botten av vevhuset med. Utan spår för växelvajrar. Är det inte så? Förmodligen för att bromsvajern inte ska fastna i något, om det är en sådan.

Jag tänkte väl att du skulle ha bromsen nere. Såg inget skrivet om det bara, och det finns ju bägge delar.

Den blir klar till helgen nu då? *gnuggar händer*

Kikon sa:
Där ser ut att ligga ett nytt lock till botten av vevhuset med. Utan spår för växelvajrar. Är det inte så? Förmodligen för att bromsvajern inte ska fastna i något, om det är en sådan.

Jag tänkte väl att du skulle ha bromsen nere. Såg inget skrivet om det bara, och det finns ju bägge delar.

Den blir klar till helgen nu då? *gnuggar händer*

Det stora platslocket (eller gummi?) som är i mitten av bilden med prytlarna skulle ev kunna passa där i botten av vevhuset. Har inte kollat så noga på just det.

Har köplistan färdig men har inte fått tummen ur att beställa, tråkigt nog, så det lär väl dröja till nästa helg i bästa fall. Mitt uppe i en flytt både på jobbet och privat så det är en del ANNAT att stå i.

Har som mål att det ska bli Valborg som jungfruturen blir av.

E: Fö är väl Valborg ett bra namn på en cykel?

Senast ändrad:
Nu sitter styrlagret på plats. Väldigt enkelt att trycka dit.
Insåg att jag inte har någon extra styrstam men jag får låna en tillfälligt. Vill inte köpa en dyr för att ändå behöva byta sen på bikefiten. De skickade inte med några spacers heller...
Nu ska jag beställa lite grejer.

Så, äntligen fick jag tummen loss och beställde lite delar.
Dessvärre så råkade Ultegra Di2 kittet restat innan jag hann klicka på köpknappen :( Snopet. Jag beställde allt annat och får väl börja där. Har lagt en bevakning på artikeln men får jag inget besked från BD inom en vecka ser jag mig om efter växelpaketet någon annanstans.

Capture.JPG

E: tog bort dubblett

Senast ändrad:
Jenny W sa:
...
Ser ut som om det är samma i dellistan. Varför står det "Upgrade kit"?

I ett fullt kit så ingår väl vevparti, bromsar, etc.

Annars, när det gäller Shimano-prylar, så har http://www.bike24.de alltid varit en bra leverantör.
Jag har inte koll på hur det ligger till prismässigt just nu men tidigare så har de alltid varit billiga.

//j

jesperC sa:
Jenny W sa:
...
Ser ut som om det är samma i dellistan. Varför står det "Upgrade kit"?

I ett fullt kit så ingår väl vevparti, bromsar, etc.

Annars, när det gäller Shimano-prylar, så har http://www.bike24.de alltid varit en bra leverantör.
Jag har inte koll på hur det ligger till prismässigt just nu men tidigare så har de alltid varit billiga.

//j

Tack. De ha bara hela kittet med vevar och bromsar tydligen. Det har jag redan. Behöver bara själva växelgruppen med reglage, kablar och batteri

ol__ sa:
Var dekalerna från Dekaltrim? Via vilken av deras tjänster? Verkar de hålla kvalitet?

Ja dekalerna är köpta från dekaltrim. De verkar proffsiga och flexibla. Mejlade dem och berättade vad jag ville ha. Några turer fram och tillbaka innan vi förstod varandra men högst kundorienterade och trevliga att ha att göra med. Slitstyrkan på klibborna får jag återkomma med. Materialet ska enlig dem vara stryktåligt. Klibborna är rätt tjocka.
Betalde 855kr för dekalerna + en bit stenskottsfilm inkl frakt.

Jenny W sa:
Igino Cazzola sa:
Jenny W sa:
Igino Cazzola sa:
Varför ett FSA-vevlager?
För att det är ett FSA vevpart som jag har som ska på.
Jag hoppas att det inte är ett Gossamer.

Vad är en gossamer?
Detta vevparti har wattmätaren och sitter på min Canyon just nu.

Jag tror han reagerade på att du köpt ett vevlager som heter Gossamer, och därför drog slutsatsen att även vevpartiet skulle vara densamma. Det är FSAs instegsvevparti. Eller ja, FSAs instegs produktfamilj om man säger så. Passar liksom inte riktigt ihop med resten av cykeln :)

HåkanC sa:
Arsozath sa:
Det är FSAs instegsvevparti. Eller ja, FSAs instegs produktfamilj om man säger så. Passar liksom inte riktigt ihop med resten av cykeln :)
Alla håller inte med dig, eller Igino, tex Fabian C

"Cancellara prefers the security of FSA's mid-level Gossamer aluminum crankset. "
Från: http://autobus.cyclingnews.com/road...ech/2007/probikes/tour_cancellara_csc_cervelo

/Håkan

För nio år sedan ja. Jennys cykelbygge är väl ett projekt som pågår just nu (dvs 2016) så varför hänvisa till så gamla artiklar?

Tillbaka
Topp