[Byggtråd] Santa Cruz Hightower, a.k.a. "Sandy"

Shk sa:
A vet ju att det är en sinnessjuk Enduro bike. Men funkar den bra på hemma plan eller är det jävligt overkil???

Lite OT nu.. Men den fungerade mycket bättre som trailhoj än jag hade förväntat mig (hade en 2016). Betydligt bättre på rådjursstig än min nuvarande Trek Slash 29" eller Santa Cruz Nomaden jag hade innan Yetin.
Yetin är ju ingen 120mm 29a alá Camber när det kommer till att sätta KOM på plattstig, men som jag upplevde det, en betydligt bättre stigcykel än t.e.x. Capra & Giant Reign. Men det är ju nedför den glänser, helt klart. Kolla med TK här på forumet om du bor nära GBG, han har ju en SB6a du kanske kan få testa?

Använde Geo kalkylatorn på https://bikegeo.muha.cc för o kolla geon med 150mm lyric gaffel (562mm Axle to Crown) på en L Hightower. (vet inte hur exakta måtten blir med den kalkylatorn).

Här är resultaten:

HTvsHT150.jpg

HT150vsHTLT.jpg

Senast ändrad:
Ok, vet inte riktigt vad du vill få sagt med pvanstående, annat att geo blir en vanlig HighTower med 150-gaffel får likvärdig geo med en LT. Men en LT har ju ytterligare 20mm slag i baken...
Vad du inte heller ser är att den faktiska sadelstolpsvinkeln borde bli ganska flack (om det nu skulle vara ett problem beror ju på ens grenmått...)

Hur som helst verkar det vara en mycket kompetent hoj, personligen bryr jag mig mest att den har liknande geo med mitt eget custombygge :) = våga väga lång reach (iaf ett tag till...)

EDIT: BTW nu har http://enduro-mtb.com/en/10-fastest-enduro-bikes-in-test/ lagt ut cykeltestet så en inte behöver ladda ner "magasinet". Trevlig läsning :)

Senast ändrad:
larsaw sa:
Ok, vet inte riktigt vad du vill få sagt med pvanstående, annat att geo blir en vanlig HighTower med 150-gaffel får likvärdig geo med en LT. Men en LT har ju ytterligare 20mm slag i baken...
Vad du inte heller ser är att den faktiska sadelstolpsvinkeln borde bli ganska flack (om det nu skulle vara ett problem beror ju på ens grenmått...)

Hur som helst verkar det vara en mycket kompetent hoj, personligen bryr jag mig mest att den har liknande geo med mitt eget custombygge :) = våga väga lång reach (iaf ett tag till...)

EDIT: BTW nu har http://enduro-mtb.com/en/10-fastest-enduro-bikes-in-test/ lagt ut cykeltestet så en inte behöver ladda ner "magasinet". Trevlig läsning :)

Vad jag vill ha sagt? Jag var intresserad av hur geometrin ändrades eftersom jag själv valt en 150mm gaffel. Var kul också att se jämförelsen mot LTn eftersom den testas rätt flitigt av olika magasin.

Eftersom jag gjort uträkningen tänkte jag det kunde vara kul för andra att ta del av den, inget mer än så och ingen dold poäng!

Vad menar du med att jag inte ser med sadelstopsvinkeln? Det står ju där klart och tydligt

Senast ändrad:
wenna sa:
Vad jag vill ha sagt? Jag var intresserad av hur geometrin ändrades eftersom jag själv valt en 150mm gaffel. Var kul också att se jämförelsen mot LTn eftersom den testas rätt flitigt av olika magasin.

Eftersom jag gjort uträkningen tänkte jag det kunde vara kul för andra att ta del av den, inget mer än så och ingen dold poäng!

Ok, kändes som du försökte sälja in HighTower + 150-gaffel som samma/bättre än LT (som aggro-hoj). För att köra som allround/AM kan den säker också vad det, men ska det köras fort i bröt gör iaf jag helst det med så mycket slag som möjligt (syftar på 150 i baken).
Det jag hoppades belysa med tidigare inlägg om testet i Enduro-MTB, är/var att en snabb hoj inte nödvändigtvis behöver ha jättelång reach. Dock medför längre reach en tryggare känsla och precis som dom beskriver gällande Pole, att deras lååååånga reach kan vara en hit för en (novis) amatör som vill kunna cykla snabbt nerförs utan att skita på sig...
Sen är jag lite fundersam hur SC tänkt när dom valt geo’n för just LT-versionen, den är ju uppenbarligen framtagen för att köras snabbt i bröt (till annan stigcykling finns ju orginal HighTower’n...).
Borde den inte då göras så stabil (med förlängd reach) som möjligt?
Nu är den o andra sidan mera lättmanövrerad i ”knixet”...

Sadelvinkeln som anges är den ”teoretiska” mellan BB och sadelfästet, det jag syftade på är den faktiska vinkeln stolpen får. Det påverkar hur långt bak ”över” bakhjulet sadeln hamnar (vid full expansion på höj/sänkstolpen). Ovesäntligt för dom flesta om en inte har långa ben, då kan sadeln hamna onödigt långt bak...

Hur som helst, vill på inget sätt vara anal. Stort grattis till alla ni lyckliga ägare av denna/dessa fina hojar! Själv vägrar jag plastcykel och får surt invänta en ev. framtida alu.version. FRID!

Tillbaka
Topp