Atakua
Aktiv medlem
[Byggtråd] Santa Cruz Hightower
Det var dags att skapa mig en ny cykel.
EDIT: översättning till engelska:
Syftet var att skaffa en ny MTB med följande egenskaper.
Innan projektet satt sig igång hade jag en lista över krav på den ram som jag skulle skaffa.
Det visade sig att jag bröt mot alla krav utom den första. Rammaterialet blev aluminium, dubbellänkage ersatte drömmarna om singlepivot, det var liten chans att få något billigt, och jag kämpade med intern vajerdragning.
EDIT: översättning till engelska:
Byggets syfte
Syftet var att skaffa en ny MTB med följande egenskaper.
- Ramgeometri som ungefärligt motsvarar den som min befintliga hardtail har. Alltså inte för lång, inte galet flack heller.
- Gaffelns slaglängd mellan 130 mm och 150 mm. Bakdämparens slaglängd mellan 120 och 150 mm.
- Helst inte färdigbyggd cykel utan en naken ram (med eventuell dämpare). Jag ville sätta på specifika komponenter och ville inte slösa tid/pengar genom att plocka isär en färdigbyggd cykel.
Komponentval
Ramen
Innan projektet satt sig igång hade jag en lista över krav på den ram som jag skulle skaffa.
- Heldämpad. Jag har redan en hardtail och tänker behålla den framöver. Att ha en hardtail till vore redundant.
- Stål. Alla mina befintliga cyklar är i stål, och jag ville ha det kvar.
- Singlepivot. Jag vill serva mina cyklar själv. Därför att ha minsta antal lager att byta är viktigt för mig. Jag ville offra lite bakdelens prestanda hos en enklare ramdesign som har färre komponenter.
- Billig. Självklart! men mest uppenbart ouppnåeligt…
- Extern vajerdragning. Som hemmacykelfixare föredrar jag att ha enkel tillgång till alla kablar och slangar.
Det visade sig att jag bröt mot alla krav utom den första. Rammaterialet blev aluminium, dubbellänkage ersatte drömmarna om singlepivot, det var liten chans att få något billigt, och jag kämpade med intern vajerdragning.
Senast ändrad: