[Byggtråd] Solskens-enduro II - long & longerer - nu såld!

durietz

Ny medlem
Nytt år, så dags att spä på konsumtionshetsen och bygga ny hoj.

Varit skitnöjd med min Evil Wreckoning här nere på ön. Den är flack, låg, och solid som satan. Något som verkligen kommer till sin rätt på terrängen här nere som är brant, stenig och allmänt jävlig. Andra-hojen jag kört tidigare har varit en Jeffsy CF 1 29”. Om än en riktigt nice cykel, så finns det ingenting för den att hämta mot Evilen i terrängen jag cyklar. Känns allmänt trevlig att cykla omkring på varje gång jag är ute med den (mycket pga DB Coil IL-dämparen jag satt på den), men nästa runda slås den ända alltid av den oändliga känslan att bara kunna bomba på hur bäst man vill på Wreckan och (oftast) komma ut på andra sidan. Så funderingarna började på en ersättare till Jeffsyn som andra-cykel.

Då pengar trots allt inte är en oändlig resurs så bestämde jag mig för att bygga en ny cykel med diverse delar jag redan har på Jeffsyn och är nöjd med. Sålt av ramen, bakdämparen och gaffeln, men behåller LB-kolplast-hjulen (grymma!), Guide RSC-bromsarna, Reverb-droppern med BikeYoke DeHy, X1-drivlinan, samt RaceFace Turbine vevar + cockpit. Men ny ram, bakdämpare och gaffel ska inhandlas. Alltså det gottigaste.

Man har ju alltid varit sugen på att testa den nya moderna LLS-geon. Wreckan är låg och flack, men inte särskilt lång med sina 452mm i reach (storlek L), och jag kan fan känna att det känns trångt i cockpiten ibland (är 184cm lång för referens). Tänker att om det är något som kan bli ännu bättre på Wreckoningen så är det tryggheten vid hög fart när man liksom flyter ovanpå stenstigarna och är livrädd för att något ska slå cykeln lite ur kurs så framhjulet tappar fäste, cykel viker sig och man flyger och landar på någon klippa 7m längre fram. Min hastighet på lederna är direkt relaterad till förmågan att undertrycka denna känsla. Jag blir snabbare och snabbare och till slut så trillar jag och måste jobba några veckor på att bygga upp självförtroendet igen (efter x antal veckors läkande), och så håller jag på.

Jag har länge sneglat på Pole, men har aldrig riktigt blivit kompis med utseendet på deras ramar. Roskai har ju dock visat att man faktiskt _kan_ bygga en snygg Pole, så det som det till slut har fallit på är att de inte haft någon 29a med 160mm slag. Man _behöver_ 160mm här nere för att ha riktigt kul på de flesta lederna. Var riktigt hoppfull när jag hörde om ”The Machine”, men så släpper dom bilder på den och det visar sig att dom har lyckats göra en ännu fulare cykel. Kom igen! Bara för att man kan göra vilka former man vill med deras nya produktionsprocess så bör man inte göra det. Skjortan + 50 kosta den också.

Även sneglat på Whyte men även där är jag inte bästis med formen. Sen har jag inte sett att den gått att köpa som lös ram. Och till slut ingen 160mm 29a där heller.

Nicolai Geometron har aldrig känts som något alternativ då de inte heller haft någon 160mm 29a vad jag vet, men också pga att man som en del av damp-generationen vill ha en enkel köp-knapp med någonstans att mata in kortuppgifterna och inte en massa custom-tjafs och behöva prata med folk. Fy!

Så vad har vi kvar? Har ni koll på era cyklar borde ni kunna lista ut det vid det här laget. Låt höra!

Senast ändrad:

BjornR

Aktiv medlem
Tycker du ändå ska fundera över ett byte från Guide RSC till Code RSC. Totalt vägde mina Code RSC 114g mer än Guide RSC. Code har mindre frispel i handtaget och får guide att kännas mosiga och svaga i jämförelse. Gjort rejäl skillnad för mig då jag numera kan hålla lite högre fart och inte behöva spänna överkroppen för att kunna få tillräckligt med tryck mot handtaget när jag ska bromsa. Mer avslappnad med mer kontroll och fart.

Senast ändrad:

larsaw

Aktiv medlem
Madonnan röstar jag för! Som Trek Slash's elaka storebro... syrra....
Om TS inte vill vara riktigt tuff o köra stålhoj från från Sick eller Marino... ;)

Senast ändrad:

larsaw

Aktiv medlem
larsaw sa:
Madonnan röstar jag för! Som Trek Slash's elaka storebro... syrra....
Om TS inte vill vara riktigt tuff o köra stålhoj från från Sick eller Marino... ;)
EDIT: Men det förnuftiga valet våre nog att gå på en AM9'a från Bird (och lägga mer slantan på en fin gaffel istället):

Sixten Fors

Ny medlem
marr sa:
Måtte Sixten komma snart och rekommendera en sup.
Vet inte vilken sup du anser passa beskrivningen ovan, men hittar du någon så kan du väl rekommendera den själv, eller?

Jag skulle kanske välja en färdig Capra 29 CF Pro Race som är prisvärd för 5200 EUR. Och sälja av de delar som blir överflödiga, troligtvis det mesta som sparats från Jeffsyn.

marr

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
marr sa:
Måtte Sixten komma snart och rekommendera en sup.
Vet inte vilken sup du anser passa beskrivningen ovan, men hittar du någon så kan du väl rekommendera den själv, eller?

Jag skulle kanske välja en färdig Capra 29 CF Pro Race som är prisvärd för 5200 EUR. Och sälja av de delar som blir överflödiga, troligtvis det mesta som sparats från Jeffsyn.
I min enfald trodde jag att de hade en hoj för varje tråd.

Sixten Fors

Ny medlem
marr sa:
Sixten Fors sa:
marr sa:
Ja det var enfaldigt, du får nog ta och läsa på lite bättre https://superiorbikes.eu/se
Njä, ja håller mig till brittiskt tror jag, tack ändå.
Varför är det så roligt att håna alla de med begränsad budget anser att Superior är ett bra val för deras ändamål, och är nöjda med sina fina och prisvärda kolfibercyklar som XF 969 http://www.cykelkraft.se/superior-xf-969-mattgra-vit-rod eller X-Road Team http://www.cykelkraft.se/superior-x-road-team-issue-mattsvart-svart-rod ?

marr

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
marr sa:
Ja det var enfaldigt, du får nog ta och läsa på lite bättre https://superiorbikes.eu/se
Njä, ja håller mig till brittiskt tror jag, tack ändå.
Varför är det så roligt att håna alla de med begränsad budget anser att Superior är ett bra val för deras ändamål, och är nöjda med sina fina och prisvärda kolfibercyklar som XF 969 http://www.cykelkraft.se/superior-xf-969-mattgra-vit-rod eller X-Road Team http://www.cykelkraft.se/superior-x-road-team-issue-mattsvart-svart-rod ?
Jag hånar absolut ingen... Jag har själv kört de senaste åren på en on-one. Mer budget än så blir det inte.

larsaw

Aktiv medlem
Nu är det ju framför allt en ram alt. ram+gaffel TS är ute efter, så då går ju alla dessa färdig-cyklar bort.
(För jag tror inte TS är sugen på att meka öppna gårdsförsäljning av nyslaktad hoj...)

BTW, SC Hightower LT borde väl också upp på listan. Dock osäker om den är så värst lång....

durietz

Ny medlem
Bra gissningar pöjkar, men:

Stage 6 - bara 150 bak, mellanmjölksgeo. Inte såld på hela "built in Britain"-ryggdunkningen.
Bird AM9 - Intressant faktiskt! Lite missat av någon anledning. Men återigen, bara 150mm.
Scott Genius - Scott? Meh... (
Poles nya Evo 158 för 29"-hjul? - Fulhack som blir för hög (eller har jag missat något nytt?)
Nukeproof Mega 290 - 155 bak? mjaa... Geon liiiite lite extrem. Men Nukeproof. Vettifan. Tror Chain Reaction Cycles fula åkarkit har pajjat det varumärket för mig.
Kona Process 153 29" - 153mm? njaa... För lite slag, sen är det något med Kona som jag inte går igång på.
Sick bikes - Kan man ens köpa cyklar från dom? Fattar inget av deras sajt och ser ingen 29a med 160mm slag? Var ser man geon??
Transition Sentinel - Tror på geon, men den har till syvende och sist bara 140mm bak
Orbea Rallon - Lite dyr eller? Och liiite trist geo på den också. Sen kan jag ibland tycka det är snyggaste hojen och ibland fråga mig om den är snygg öht
Capra 29 CF Pro - Hade helt klart varit en kandidat om den funnits när jag bestämde mig, särskilt nu när man kan "välja" reach och man kan få 170mm bak. Samtidigt så tycker jag den har lite hög BB och jag har blivit beroende av mitt 35mm drop på Wreckoningen. Men det största problemet är att det blir som med Jeffsyn, kul i typ 1 mån sen tappar cykeln all sin charm när hela världen har samma cykel.

Så...

RAAW Madonna - Tycker den verkar klockren. Jag vill testa att gå hela vägen med den sk moderna LLS-geon, och iom att man med denna likt Capran kan välja reach pga att den är så låg så kommer jag köra på en XL. Då hamnar den väldigt nära Pole i geon fast lägre BB, vilket jag gillar. Här har ni geon:

Skrmavbild2018-02-16kl.17.38.13.png

Alltså, en pråm. Lång reach, flack gaffelvinkel (nåja), långa kedjestag, och brant sadelstolpe ? Jag tänker, att om jag nu ska testa lång reach så kan man ju inte gå upp 25mm. Håll upp fingrarna och mät, vet ni hur lite det är? Ska man testa så måste man testa, annars kommer man bara undra hur det skulle vara med ännu längre. Sen det där med kedjestagen är lite intressant. Vissa kör lång reach och så korta kedjestag som möjligt (Transition, Whyte), medan andra kör långa (Pole, GeoMetron, Raaw). Skulle vara intressant att känna på skillnaden på båda. Men det känns ju mest logiskt att man måste förlänga åt båda hållen om man ska få balans, eller? Sen eftersom Wreckan har korta kedjestag så är det också något som jag ville göra annorlunda.

Länkaget är också helt rätt för mig. Wreckoningens dämpning är en sprättig single-pivot och Madonnan har en 4-bar/Horst. För den hojen jag vill göra detta till, en hoj som bara plöjer, borde det vara klockrent. Minnet av min Enduro 29 (2015) med Öhlins TTX var att den var sjukligt "plush” och bara åt allt. Dock ev. lite väl linjär, och här påstår dom att dom ramlat upp progressiviteten mot slutet vilket torde vara perfekt. Detta på kostnad av trampeffektiviteten dock, men här nere är det mañana mañana på vägen upp och bara nedfarterna som gäller, så whatevs.

Sen så är jag en sucker för genomtänkta lösningar för transport av grejer på cykeln. De har två fack i ramen för slangar och grejer, ett t o m med en fin liten väska, och sen plats för en stooor flaska om man vill. Det fan riktigt viktigt här nere då man dels alltid cyklar längre turer och inte vill vara utan lagningsgrejer, och sen för att det inte _går_ att ha ryggsäck på sig 4 mån av året då man dör av värmeslag.

Till sist, så är det den enda cykeln med extrem geo som jag faktiskt tyckt är snygg vid första anblick. Jag menar titta:

ac6fb3_55e8a98fa31645d198f99aa2f52721a1mv2_d_5697_3798_s_4_2.jpg

Negativt då. Jo namnet är ju inte det bästa. Vadå "RAAW Madonna”? Men vafan. De har ju iaf gjort ett bra jobb med typografin på logon, och applicerat det snyggt på ramen. Sjukt viktigt. Intense kommer på tanken som motsatsen. Bra namn fast sjukt ful 90-tals-logo som pajar rammålningen på alla deras cyklar.

Vikten. 3.6kg i M utan bak-dämpare. Är ingen lättviktare precis. Men känns som jag släppt detta i dagsläget då jag kör Wreckan (som i sig väger 3.1kg utan dämp trots kolfiber) med tung alufälg bak och nu även CushCore fram och bak (600g extra roterande massa) för att jag inte har råd att ha sönder fler kolfiberfälgar.

Aluminium. Kommer vara min fösta aluhoj sedan min Stumpy 29” år 2013. Den kommer jag inte ihåg mycket av men sist jag cyklade på en hyrd Remedy i alu här på Mallis så var det skrammelkalas deluxe och kändes inte alls bra. Hoppas dock verkligen att det berodde på dåligt uppstyrd cykel och att det går att motverka, men det återstår att se.

Priset. De skulle ha €2690 för en aluram. Svårt att motivera på en okänd tillverkare även om allt ser bra ut på pappret. Men, av en slump surfade jag in på deras sajt och såg att de körde en €500-rabatt på kittet i januari och så högg jag.

Vad tror ni?

EST

Aktiv medlem
Ska bli kul att se vad du tycker här är det närmaste på Sick:

Nää tror bara de har 140 i 29 http://sickbicycleco.bigcartel.com/product/the-forty-deathwish-4130

Denna är 180 29+ kompatibel

Info: So what the hell is Death from Above then?

Joe and my mate Josh in Vegas have thrown some cash down on a project.

Titanium full suspension with a flipped VPP shortlink - similar to a nomad. 180mm travel front and rear and 29+ capable. A massive monster truck.

Geometry is almost identical to the Gnarcissist Luxe XXL -

Gone in quite deep on this one with some heavily machined CNC sections and triple butted custom extruded aerospace Titanium alloyed with vanadium - oversized and hydroformed- ptfe bushings and enduromax bearings. - we have 2 in the batch but making it 4 or 6 would probably save us a lot more hassle so we can hit a better price on the linkage assembly. Of course this is a lot of fucking bike and not for many people. That said if you are on the trails with it there is gonna be hard dicks all round. Oh and we are taking zero profit on this one so if you have 2k to blow on an exotic frame - hit me up

http://sickbicycleco.bigcartel.com/product/death-from-above

edvin_m

Medlem
Avundsjuk! Tänkte beställa en XL själv, sen missade jag när rabatten gick ut och fick lite kalla fötter pga priset :/

Paco

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Alltså nu har du ju redan bestämt dig, men att avfärda hojar för att de har 5mm för lite slag känns lite väl analt :)
Har man redan bestämt sig för en hoj innan man frågar om andras åsikter så är det lätt att vara petig, men jag håller med dig.

Tycker att det avfärdas märken/modeller alldeles för lätt i väldigt många ”Vad ska jag ha för cykel?” trådar den senaste tiden.

Lingon

Aktiv medlem
Ser spännande ut på pappret, skall bli intressant att höra vad du tycker. Det branta sadelröret gör att vtt och därmed avstånd mellan sadel och styre, blir kort, speciellt i förhållande till reach och hjulbas.

durietz

Ny medlem
Paco sa:
Luthman Photography sa:
Alltså nu har du ju redan bestämt dig, men att avfärda hojar för att de har 5mm för lite slag känns lite väl analt :)
Har man redan bestämt sig för en hoj innan man frågar om andras åsikter så är det lätt att vara petig, men jag håller med dig.

Tycker att det avfärdas märken/modeller alldeles för lätt i väldigt många ”Vad ska jag ha för cykel?” trådar den senaste tiden.
Jag var nog lite (medvetet?) otydlig i mitt första inlägg då meningen alltså var att ni skulle gissa vilken jag beställt, inte ge åsikter eller förslag. Mina svar sedan är alltså förklaringar till hur jag tänkte när jag tunnade ner min lista på potentiella ramar. Men visst, håller med om dåliga anledningar att välja bort vissa men vad ska man ta sig till för att välja _en_ av alla dessa ramar? Andras anledningar är lika bra som dina, särskilt eftersom det ska bli deras cykel.

Rattnalle

Aktiv medlem
Snygg cykel den där Madonnan. Snyggt rena linjer. Hade varit ännu snyggare om de inte gjort triangeln flaskhållaranpassat stor men de har gjort det snyggare än många andra.

glitch

Aktiv medlem
Grymt att du provar nåt nytt!
Tror den kommer vara grym utför på Mallis.
Där vi körde var det ju inte så tight men köttigt och det är väl precis där den verkar briljera.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer