[Byggtråd] Solskens-enduro II - long & longerer - nu såld!

Jag känner också igen det. Birden är lång nog för att samma grej ska uppenbara sig om jag blir för trött och inte ligger på längre. Eller om jag är ouopvärmd och feg.

Jag plockade precis bort 10mm under stammen på min, ska se om ja får bättre tryck i svängen då. Hade det lite understyrt igår.

Inte min raaw då, för de har ja ingen. Men har gått från en hoj med kortare reach.

Senast ändrad:
Skumt ändå tycker jag iaf då längre reachen väl borde göra det omvända iom att man står mera framåtlutad över fronten? Särskilt på min Raaw där även kedjestagen förlängts till 450cm för att kompensera. Får se om man vänjer sig då.

Sant, men samtidigt så behöver man få fram vikten mer än man tror. Och så måste man luta cykeln mer än man är van vid, och vrida mindre på styret :) Så lite justeringar är det. Det där är nog lite tydligare på min Geometron som har mycket flackare styrvinkel, men grundkonceptet är det samma.
En kompis som gick från en Ibis till en Pole satte på en 50mm styrstam i starten för att få tillräckligt med tryck på framhjulet. Så det kan vara en övergångslösning.

Känner också igen känslan på min långa Marino, vet inte om det går att förklara, men igår "vred jag upp" styret (så att backsweep blev mera "upsweep", vilket också gjorde att reglage hamnade mer i linje mot styrhuvudets vinkel. Kontentan av detta blev en mera framtvingad agressiv hållning på cykeln, vilket gav ett markant bättre framhjulsgrepp :)
Dock blev mina klena handleder lite lidande, men jag kör ju ändå bara max 1000 meter aggressiv cykling åt gången (sen blir det slöcykling till nästa specialsträcka...)

Fet hoj durietz!

Pole skriver att tekniken på deras hojar är att man rör sig upp och ner snarare än fram och bak.

”Bikes that have generous reach and long wheelbase it’s easy to keep your weigh between the axles and there’s no need to load your weight in front or rear. The most effective riding is done by moving up or down on the bike.”

Nu är ju detta från Pole för deras geo men det talar ju lite emot erfarenheterna gällande längre hojar ovan och att trycket på framhjulet behöver ökas. Jag säger dock inte emot er utan bara noterar. :)

Senast ändrad:
Bra snack. Jag resonerade så att den nya cykeln hade längst reach så därför satte jag kortaste stammen på den för att inte få sån extrem skillnad mellan dom. Så jag har alltså 50mm stam på Wreckan nu och 35mm på Madonnan. Värt att testa ett byte. Jag höjde ju även stacken inför senaste rundan för att jag fick otb-känsla och det förvärrar ju också saken. Jag tror dock som nämnts att längre hjulbasen gör att det krävs mer jobb med kroppen generellt och mindre med styret för att få cykeln i riktningen man vill. Trodde inte dock det skulle vara så markant så jag wipar up fullständigt på andra rundan.

Schreddan sa:
Fet hoj durietz!

Pole skriver att tekniken på deras hojar är att man rör sig upp och ner snarare än fram och bak.

”Bikes that have generous reach and long wheelbase it’s easy to keep your weigh between the axles and there’s no need to load your weight in front or rear. The most effective riding is done by moving up or down on the bike.”

Nu är ju detta från Pole för deras geo men det talar ju lite emot erfarenheterna gällande längre hojar ovan och att trycket på framhjulet behöver ökas. Jag säger dock inte emot er utan bara noterar. :)

Fast en stor grej med Poles hojar är väl de långa kedjestagen vilket ska innebära att det ska bli bra viktbalans mellan hjulaxlarna, fast det borde väl va lite liknande med Madonnan ifs.

Dags för en uppdaterad rapport. Först nu, en 7 turer och 12 mil senare, börjar jag uppleva fördelarna med den här cykeln. Den kräver en annan åkstil, som jag nu sakta lär mig att acceptera istället för att motarbeta. Det man tappar i smidighet kan man vinna i bättre köttande- och hålla linjen-egenskaper. Dock vet jag inte ännu hur stor fördelen är gentemot nackdelen. Tar nog ytterligare lite tid att våga hitta hur stor fördelen är, dvs lära sig lita på cykeln vid linjehållning. Men den är helt klart osmidigare att flytta runt på stigen som jag skulle tro mest beror på dom 20mm längre kedjestagen. Det är just att lyfta nosen som känns trögt. Skulle vara kul att testa en cykel med lång reach men korta kedjestag, som är den vanligaste stupen nu på alla nysläppta cykla, för att se vad man får för känsla då. Men i teorin låter det ju rimligt att man också borde förlänga baken om man förlänger fronten så långt för att få en balanserad cykel ?

Jag är inte säker på att jag gillar den här jämkningen måste jag ändå erkänna. Känns ju potentiellt roligare att vara snabb pga att man kan slänga runt hojen än att man köra snabbare rakt fram. Det intressante blir att efter några gånger till nu när jag känner mig helt hemma på Madonnan byta tillbaka till Wreckoningen. Kommer den kännas helt nervös? Kommer jag kunna trucka lika bra med den ändå? Fortsättning följer.

Hur är era upplevelser med längre hojar?

Beroende på vad du menar med lång.. Min Bird är knappast extremt lång, snarare medelmåttig med 470 reach på large, men det är bara positivt. Märker ingen enorm skillnad i smidighet mot gamla korta canyonen som hade en reach på 430 eller nåt och två tre grader brantare gaffel, allt utom just kedjestagen var rejält kortare. Truckar på avsevärt bättre dock.

Tror för övrigt du är den första som hoppat på det långa och öppet erkänner att du kanske hittat gränsen för lagom långt :-)

App app! Jag har redan gått ner i storlek... Själv så har jag svårt att se hypen kring korta kedjestag. Tycker det är mycket lättare att stå mellan hjulen med lite längre kedjestag. Det är enorm skillnad när man klättrar där längre är bättre. Jag vill verkligen inte gå under 430 mm,

jofahjalm sa:
App app! Jag har redan gått ner i storlek... Själv så har jag svårt att se hypen kring korta kedjestag. Tycker det är mycket lättare att stå mellan hjulen med lite längre kedjestag. Det är enorm skillnad när man klättrar där längre är bättre. Jag vill verkligen inte gå under 430 mm,
Mina är inte korta. Men de är inte så våldsamt många heller. Lagom.

Jag har 500mm reach och 450 i kedjestag. Alltså upp 50mm resp 20mm jämfört med min Wreckoning. Funtar lite på om man skulle se om man kunde beställa en baktriangel från Medium-storleksramen så man kommer ner på 440mm istället bara för o testa. Men nog vettigare att lägga pengarna på annat.

durietz sa:
Jag har 500mm reach och 450 i kedjestag. Alltså upp 50mm resp 20mm jämfört med min Wreckoning. Funtar lite på om man skulle se om man kunde beställa en baktriangel från Medium-storleksramen så man kommer ner på 440mm istället bara för o testa. Men nog vettigare att lägga pengarna på annat.
Ja, det är nog vettigare att lägga pengarna på något annat. Det som gör det trögt att lyfta nosen på cyklar med "modern" geo är inte så mycket långa kedjestag, utan lång reach och brant sadelrör.
Det är priset man får betala för köttaregenskaperna man får med lång reach.

Den stora fördelen med en lång cykel, tycker jag, är just stabiliteten ffa när man börjar bli trött och tar dåliga beslut. Hojen liksom bara truckar på och själv kan man bara hålla i sig bäst det går. Har man halvdassig teknik, eller vill rejsa är det ju bra egenskaper.

Fast om TS nu insett att hojen är för mycket ”högfarts lok” än vad han mäktar med (inte konstigt då den ju är gjord för att trivas bäst i alperna).
Så lär ju kortare kedjestag inte göra cykeln sämre, allt beror på priset...
Kan du inte kontakta tillverkaren och förklara ditt dilemma?
Personligen hade jag försökt höja styret.

Risken med kortare kedjestag är väl kanske att hojen blir lite baktung eller vad man ska säga, dvs att balansen blir fel och att den blir dryg att klättra med för att man sitter "fel" i hojen och framhjulet spretar. Men det ska kanske till en rätt stor förändring innan det händer.

Luthman Photography sa:
Risken med kortare kedjestag är väl kanske att hojen blir lite baktung eller vad man ska säga, dvs att balansen blir fel och att den blir dryg att klättra med för att man sitter "fel" i hojen och framhjulet spretar. Men det ska kanske till en rätt stor förändring innan det händer.

Iom att alla utom Pole och Raaw förlänger sina cyklar ganska rejält med framgång utan att ändra kedjestagslängden så bör detta inte vara något problem. Sen för klättring har Madonnan 78° sadelvinkel så där kommer den fortfarande klättra bättre än det mesta.

larsaw sa:
Fast om TS nu insett att hojen är för mycket ”högfarts lok” än vad han mäktar med (inte konstigt då den ju är gjord för att trivas bäst i alperna).
Så lär ju kortare kedjestag inte göra cykeln sämre, allt beror på priset...
Kan du inte kontakta tillverkaren och förklara ditt dilemma?
Personligen hade jag försökt höja styret.

Nu är ju Mallorca väldigt likt terrängen i Alperna vilket var en anledning till att jag trodde/tror på den här cykeln här. Har mailar Ruben på Raaw och ska höra vad han tror. Höja styret gjorde jag men sen sänkte jag det igen. Men har bytt gaffel samtidigt då jag tyckte min Ribbon Coil gick för lågt i slaget så kan inte riktigt utvärdera om det var en bra sak. Var iaf bättre med RXF 36 med rätt tryck. Märks f ö ganska mycket att man behöver högre tryck i gaffeln med längre reach och längre kedjestag då mera vikt hamnar här.

jag tror du kör för vek fjäder i din ribbon, har för mig att du debatterade kring bottning men förstår inte varför du vill bottna gaffeln på den typen av drop (var det en meter?). jag tror också att ribbon är överdämpad precis som helm, enligt utsagor på forum :)

luftgafflar är ett enkelt sätt att "sälja" slaglängd, däremot på en fjädergaffel med vettig springrate så får man både känslighet och bra fallhöjd för bottning.

Jo det var därför jag plocka av den och lämnade in den för att byta till hårdare fjäder. Har aldrig pratat om att bottna på en meter (?) men jag tycker ändå att man borde vara närmre än 2cm från fullt utnyttjande när man kör typ dom köttigaste stigarna som finns inkl drop. Annars kan man ju lila gärna ha en 140mm-gaffel.

hmm, ja asså jag kommer inte ihåg vad du hade skrivit, men det var något om ett dropp och att du inte bottnade :)

min coil gaffel är lite "bonnig" så det funkar bäst med lite mer fjäder för att behålla slackheten och kunna köra på när det är brant.

Finns väl olika smak där. Jag använder min 160 gaffel som en 145 med långt AC och med en extra reserv för akuta situationer. På köpet har jag också mycket av slaglängden kvar "statiskt" även nedför istället för att den är förbrukad av lutningen på brant men slät stig. Det passar mig.

Sågat har jag väl aldrig gjort. Sunt skeptisk skulle jag säga. Jag slumpar ju inte bort den utan säljer om någon skulle vara intresserad men kör vidare på den så länge. Det som i slutändan fick mig att lägga ut den är att det finns sååå mycket andra najsa hojar ute nu jag skulle vilja testa och jag har kommit fram till att alu inte är min grej. Kan inte komma över känslan av allt klonkande när man är ute och kör och det är omöjligt att tysta helt. Sen har jag just nu 3 grymma hojar (förutom denna Wreckan och RM Instinkten jag köpte i somras) och jag känner att jag måste downzisea så säljer den mest högst värde.

"Storleken som är XL körde jag som är 184cm vilket inte alls är konstigt utan gör att cykeln hamnar i Pole-territorium gällande geo, fast snygg istället för mindre snygg."

Så jäkla bra ?

jofahjalm sa:
Jag trodde du bara hade hittat en för stor cykel?

Frågar du Leo skulle han säga att den är aningen för liten. Frågar du mig så skulle jag säga korta 10mm fram och bak och så skulle den vara perfekt. Men som sagt är mest att den inte är av miljöförstörande dödsplast som jag inte gillar.

Min aluhoj är så tyst att jag hör däcken studsa mot underlaget. Det är nog helt enkelt så att de inte lyckades så bra när de designade ramen om den klonkar.

Rattnalle sa:
Min aluhoj är så tyst att jag hör däcken studsa mot underlaget. Det är nog helt enkelt så att de inte lyckades så bra när de designade ramen om den klonkar.

Min med, men jag vill ändå ha en kolfiberram nästa gång. Det är något visst med kolfibern och jag tycker på något vis att "klonkande" kan vara en ganska bra beskrivning på vad jag inte gillar. Det handlar om hur impulser färdas vidare i ramen tror jag kanske.

(Om det har med materialets egenskaper att göra eller hur man bygger kolfiber resp. alu-ramar låter jag vara osagt)

Snygg hoj, synd att den inte funkade 100%. Som du själv skriver så tror jag att cykeln bara är lite för stor. Geon ser bra ut för mig (förutom de långa kedjestagen) på XL cykeln och jag är 192, men jag kör ju inte några våldsamma DH sträckor. Ser iaf fram emot nästa bygge :).

theBrand sa:
Rattnalle sa:

Min med, men jag vill ändå ha en kolfiberram nästa gång. Det är något visst med kolfibern och jag tycker på något vis att "klonkande" kan vara en ganska bra beskrivning på vad jag inte gillar. Det handlar om hur impulser färdas vidare i ramen tror jag kanske.

(Om det har med materialets egenskaper att göra eller hur man bygger kolfiber resp. alu-ramar låter jag vara osagt)
Känslomässigt klonk alltså. Det ska väl inte förringas i och för sig, känsla är väl det de flesta går på för att avgöra vad som funkar eller inte :-)

Rattnalle sa:
theBrand sa:
Rattnalle sa:

Känslomässigt klonk alltså. Det ska väl inte förringas i och för sig, känsla är väl det de flesta går på för att avgöra vad som funkar eller inte :-)

Hehe, jo det handlar ju helt klart om känsla iaf :)

Man kanske kan jämföra det med basebollträ i alu vs trä, materialet svarar olika helt enkelt och jag föredrar känslan hos det ena :)

theBrand sa:
Rattnalle sa:
theBrand sa:
Rattnalle sa:

Man kanske kan jämföra det med basebollträ i alu vs trä, materialet svarar olika helt enkelt och jag föredrar känslan hos det ena :)

Jag tycker att plasthojar brukar kännas som om de har lite mer finess på nåt sätt, svårt att sätta fingret på det (jag är ju enkom en kulturarbetare) men de jag testat känns liksom mer finlemmade och snärtiga på något sätt. Det kan ju ifs bero på vilka hojar jag testat i kolfiber också (mest stig/enduro-cyklar i 140-160mmklassen).

Luthman Photography sa:
theBrand sa:
Rattnalle sa:
theBrand sa:
Rattnalle sa:

Jag tycker att plasthojar brukar kännas som om de har lite mer finess på nåt sätt, svårt att sätta fingret på det (jag är ju enkom en kulturarbetare) men de jag testat känns liksom mer finlemmade och snärtiga på något sätt. Det kan ju ifs bero på vilka hojar jag testat i kolfiber också (mest stig/enduro-cyklar i 140-160mmklassen).
Om jag ska killgissa så påverkar nog både urval av cyklar och att du, likt de flesta av oss andra, är en sucker som går på marknadsföring och därför inbillar dig lite extra skillnader utöver vad som faktiskt finns där. Sen kan det förstås vara skillnad på känsla också men jag tippar på att den förstärks..

Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
theBrand sa:
Rattnalle sa:
theBrand sa:
Rattnalle sa:

Om jag ska killgissa så påverkar nog både urval av cyklar och att du, likt de flesta av oss andra, är en sucker som går på marknadsföring och därför inbillar dig lite extra skillnader utöver vad som faktiskt finns där. Sen kan det förstås vara skillnad på känsla också men jag tippar på att den förstärks..

Mjo, skillnaderna kan så klart även bero på olika hjul och sånt som påverkar en del. Jag kan inte säga att jag A-B-testat samma hoj med olika rammaterial, allt annat lika, men jag tycker ändå att plasthojarna har "något" som aluhojar inte har. Sen vet jag inte om jag tycker att det är bättre eller inte, men skillnad är det.

Skriver under på det där med känslomässig klonk. För det låter ju liksom inte (för det mesta) men det känns definitivt i kroppen. Den stumma känslan i ett polerat kolfiberspjut är svår att slå.

Den ser ju trevlig ut i alla fall...

Läste precis igenom tråden och kan kanske reda ut en sak som det diskuterades kring:

durietz sa:
Och återigen: Coil. Det är något särskilt med känslan. Känns så stabilt och konsekvent på något sätt. Efter två rundor har jag insett att jag måste gå ner till Soft-fjädern dock för jag är 25% från fullt slag även vid 1m dropp till platt(ish) utan någon Ramp Control. Hoppas att det bara kommer göra det hela ännu trevligare men kan ju också göra att man tappar något då man kommer ligga längre ner i slaget tappa stödet på mitten som var en av grejerna som kändes så nice. Men det visar sig. Fjädern är redan bytt och gaffeln väntar på nästa runda.

durietz sa:
Jo det var därför jag plocka av den och lämnade in den för att byta till hårdare fjäder. Har aldrig pratat om att bottna på en meter (?) men jag tycker ändå att man borde vara närmre än 2cm från fullt utnyttjande när man kör typ dom köttigaste stigarna som finns inkl drop. Annars kan man ju lila gärna ha en 140mm-gaffel.

konken sa:
hmm, ja asså jag kommer inte ihåg vad du hade skrivit, men det var något om ett dropp och att du inte bottnade :)
min coil gaffel är lite "bonnig" så det funkar bäst med lite mer fjäder för att behålla slackheten och kunna köra på när det är brant.

Tillbaka
Topp