Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Schreddan sa:Fet hoj durietz!
Pole skriver att tekniken på deras hojar är att man rör sig upp och ner snarare än fram och bak.
”Bikes that have generous reach and long wheelbase it’s easy to keep your weigh between the axles and there’s no need to load your weight in front or rear. The most effective riding is done by moving up or down on the bike.”
Nu är ju detta från Pole för deras geo men det talar ju lite emot erfarenheterna gällande längre hojar ovan och att trycket på framhjulet behöver ökas. Jag säger dock inte emot er utan bara noterar. :)
Mina är inte korta. Men de är inte så våldsamt många heller. Lagom.jofahjalm sa:App app! Jag har redan gått ner i storlek... Själv så har jag svårt att se hypen kring korta kedjestag. Tycker det är mycket lättare att stå mellan hjulen med lite längre kedjestag. Det är enorm skillnad när man klättrar där längre är bättre. Jag vill verkligen inte gå under 430 mm,
Ja, det är nog vettigare att lägga pengarna på något annat. Det som gör det trögt att lyfta nosen på cyklar med "modern" geo är inte så mycket långa kedjestag, utan lång reach och brant sadelrör.durietz sa:Jag har 500mm reach och 450 i kedjestag. Alltså upp 50mm resp 20mm jämfört med min Wreckoning. Funtar lite på om man skulle se om man kunde beställa en baktriangel från Medium-storleksramen så man kommer ner på 440mm istället bara för o testa. Men nog vettigare att lägga pengarna på annat.
Luthman Photography sa:Risken med kortare kedjestag är väl kanske att hojen blir lite baktung eller vad man ska säga, dvs att balansen blir fel och att den blir dryg att klättra med för att man sitter "fel" i hojen och framhjulet spretar. Men det ska kanske till en rätt stor förändring innan det händer.
larsaw sa:Fast om TS nu insett att hojen är för mycket ”högfarts lok” än vad han mäktar med (inte konstigt då den ju är gjord för att trivas bäst i alperna).
Så lär ju kortare kedjestag inte göra cykeln sämre, allt beror på priset...
Kan du inte kontakta tillverkaren och förklara ditt dilemma?
Personligen hade jag försökt höja styret.
jofahjalm sa:Jag trodde du bara hade hittat en för stor cykel?
Rattnalle sa:Min aluhoj är så tyst att jag hör däcken studsa mot underlaget. Det är nog helt enkelt så att de inte lyckades så bra när de designade ramen om den klonkar.
Känslomässigt klonk alltså. Det ska väl inte förringas i och för sig, känsla är väl det de flesta går på för att avgöra vad som funkar eller inte :-)theBrand sa:Rattnalle sa:Min aluhoj är så tyst att jag hör däcken studsa mot underlaget. Det är nog helt enkelt så att de inte lyckades så bra när de designade ramen om den klonkar.
Min med, men jag vill ändå ha en kolfiberram nästa gång. Det är något visst med kolfibern och jag tycker på något vis att "klonkande" kan vara en ganska bra beskrivning på vad jag inte gillar. Det handlar om hur impulser färdas vidare i ramen tror jag kanske.
(Om det har med materialets egenskaper att göra eller hur man bygger kolfiber resp. alu-ramar låter jag vara osagt)
Rattnalle sa:Känslomässigt klonk alltså. Det ska väl inte förringas i och för sig, känsla är väl det de flesta går på för att avgöra vad som funkar eller inte :-)theBrand sa:Rattnalle sa:Min aluhoj är så tyst att jag hör däcken studsa mot underlaget. Det är nog helt enkelt så att de inte lyckades så bra när de designade ramen om den klonkar.
Min med, men jag vill ändå ha en kolfiberram nästa gång. Det är något visst med kolfibern och jag tycker på något vis att "klonkande" kan vara en ganska bra beskrivning på vad jag inte gillar. Det handlar om hur impulser färdas vidare i ramen tror jag kanske.
(Om det har med materialets egenskaper att göra eller hur man bygger kolfiber resp. alu-ramar låter jag vara osagt)
theBrand sa:Rattnalle sa:Känslomässigt klonk alltså. Det ska väl inte förringas i och för sig, känsla är väl det de flesta går på för att avgöra vad som funkar eller inte :-)theBrand sa:Rattnalle sa:Min aluhoj är så tyst att jag hör däcken studsa mot underlaget. Det är nog helt enkelt så att de inte lyckades så bra när de designade ramen om den klonkar.
Hehe, jo det handlar ju helt klart om känsla iaf :)
Man kanske kan jämföra det med basebollträ i alu vs trä, materialet svarar olika helt enkelt och jag föredrar känslan hos det ena :)
Om jag ska killgissa så påverkar nog både urval av cyklar och att du, likt de flesta av oss andra, är en sucker som går på marknadsföring och därför inbillar dig lite extra skillnader utöver vad som faktiskt finns där. Sen kan det förstås vara skillnad på känsla också men jag tippar på att den förstärks..Luthman Photography sa:theBrand sa:Rattnalle sa:Känslomässigt klonk alltså. Det ska väl inte förringas i och för sig, känsla är väl det de flesta går på för att avgöra vad som funkar eller inte :-)theBrand sa:Rattnalle sa:Min aluhoj är så tyst att jag hör däcken studsa mot underlaget. Det är nog helt enkelt så att de inte lyckades så bra när de designade ramen om den klonkar.
Man kanske kan jämföra det med basebollträ i alu vs trä, materialet svarar olika helt enkelt och jag föredrar känslan hos det ena :)
Jag tycker att plasthojar brukar kännas som om de har lite mer finess på nåt sätt, svårt att sätta fingret på det (jag är ju enkom en kulturarbetare) men de jag testat känns liksom mer finlemmade och snärtiga på något sätt. Det kan ju ifs bero på vilka hojar jag testat i kolfiber också (mest stig/enduro-cyklar i 140-160mmklassen).
Rattnalle sa:Om jag ska killgissa så påverkar nog både urval av cyklar och att du, likt de flesta av oss andra, är en sucker som går på marknadsföring och därför inbillar dig lite extra skillnader utöver vad som faktiskt finns där. Sen kan det förstås vara skillnad på känsla också men jag tippar på att den förstärks..Luthman Photography sa:theBrand sa:Rattnalle sa:Känslomässigt klonk alltså. Det ska väl inte förringas i och för sig, känsla är väl det de flesta går på för att avgöra vad som funkar eller inte :-)theBrand sa:Rattnalle sa:Min aluhoj är så tyst att jag hör däcken studsa mot underlaget. Det är nog helt enkelt så att de inte lyckades så bra när de designade ramen om den klonkar.
Jag tycker att plasthojar brukar kännas som om de har lite mer finess på nåt sätt, svårt att sätta fingret på det (jag är ju enkom en kulturarbetare) men de jag testat känns liksom mer finlemmade och snärtiga på något sätt. Det kan ju ifs bero på vilka hojar jag testat i kolfiber också (mest stig/enduro-cyklar i 140-160mmklassen).
durietz sa:Och återigen: Coil. Det är något särskilt med känslan. Känns så stabilt och konsekvent på något sätt. Efter två rundor har jag insett att jag måste gå ner till Soft-fjädern dock för jag är 25% från fullt slag även vid 1m dropp till platt(ish) utan någon Ramp Control. Hoppas att det bara kommer göra det hela ännu trevligare men kan ju också göra att man tappar något då man kommer ligga längre ner i slaget tappa stödet på mitten som var en av grejerna som kändes så nice. Men det visar sig. Fjädern är redan bytt och gaffeln väntar på nästa runda.
durietz sa:Jo det var därför jag plocka av den och lämnade in den för att byta till hårdare fjäder. Har aldrig pratat om att bottna på en meter (?) men jag tycker ändå att man borde vara närmre än 2cm från fullt utnyttjande när man kör typ dom köttigaste stigarna som finns inkl drop. Annars kan man ju lila gärna ha en 140mm-gaffel.
konken sa:hmm, ja asså jag kommer inte ihåg vad du hade skrivit, men det var något om ett dropp och att du inte bottnade :)
min coil gaffel är lite "bonnig" så det funkar bäst med lite mer fjäder för att behålla slackheten och kunna köra på när det är brant.
larsaw sa:Hehe, vänta tills ni gränslat en tyst SP-heldämpad stålhoj... ;)