[Byggtråd] Solskens-enduro II - long & longerer - nu såld!

Krompa sa:
Bra tråd! Ser den inte ut som en Scott ändå? ?
Men det är ju som jag sagt flera gånger. Scotts gör egentligen riktigt snygga ramar men har pajat sitt varumärke med sin pubertala styling med 80 färger från någon palett från 90-talet. Alla jävla färgade kablar ska vi inte ens tala om.

BjornR sa:
Tycker du ändå ska fundera över ett byte från Guide RSC till Code RSC. Totalt vägde mina Code RSC 114g mer än Guide RSC. Code har mindre frispel i handtaget och får guide att kännas mosiga och svaga i jämförelse. Gjort rejäl skillnad för mig då jag numera kan hålla lite högre fart och inte behöva spänna överkroppen för att kunna få tillräckligt med tryck mot handtaget när jag ska bromsa. Mer avslappnad med mer kontroll och fart.

Fan var du tvungen att säga detta?? Suttit o hovrat med muspekaren på ett par Code R då man kan få de för endast €75/st lite överallt men tänkte att det är ett väldigt dumt sätt att spara på kosingen när man har ett par fina Guide RSC på hyllan. Också funderat på att bara införskaffa Code-ok och byta men vet någon var man få tag på dessa till ett billigare pris än kompletta Code R?

Krompa sa:
Vore intressant att höra om 27.5 nånsin fanns på kartan?

Svar nej. Till denna hoj ville jag gå all in på framtiden som jag tror är 29" och LLS (long, low, slack). Sen har man väldigt mycket att vinna på att ha två 29or hemma då jag bara kan switcha komponenter mellan dom på två röda om pajar ett hjul eller något annat, samt att jag kan ha olika gummi på hjulen, ett par med cushcore ett par utan, alufälg på ena, osv utan att behöva hålla på och mecka eller behöva ha extra hjulpar som samlar damm.

Sen, om jag hade lite mer obegränsat med pengar hade jag varit sjukt sugen på att förutom dessa två jag nu kommer ha också ha en 27,5"a, typ den nya Santa Cruz Nomaden för jag tror den är sjukt skoj att cykla på. Eller en mera sprätt-hoj typ en Evil the Calling.

durietz sa:
BjornR sa:
Tycker du ändå ska fundera över ett byte från Guide RSC till Code RSC. Totalt vägde mina Code RSC 114g mer än Guide RSC. Code har mindre frispel i handtaget och får guide att kännas mosiga och svaga i jämförelse. Gjort rejäl skillnad för mig då jag numera kan hålla lite högre fart och inte behöva spänna överkroppen för att kunna få tillräckligt med tryck mot handtaget när jag ska bromsa. Mer avslappnad med mer kontroll och fart.

Fan var du tvungen att säga detta?? Suttit o hovrat med muspekaren på ett par Code R då man kan få de för endast €75/st lite överallt men tänkte att det är ett väldigt dumt sätt att spara på kosingen när man har ett par fina Guide RSC på hyllan. Också funderat på att bara införskaffa Code-ok och byta men vet någon var man få tag på dessa till ett billigare pris än kompletta Code R?

Vart hittar du Code R's för så lite pengar?
Billigaste jag hittat är 110 EU-pengar/fram/bak...

Både Alltricks och Bikeshop hade det förra veckan. Skumt hittar det inte nu. KAN iofs vara så att jag blandar ihop det med Guide RE som finns för det priset och är Guide-handtag med Code-ok.

Varför SRAM bromsar? "Brakes only slows you down, so its better to choose one that doesen't work" hörde jag på nån pod nyligen. Lite småkul faktiskt.
Fast Code skall ju vara grymma. Vore kul att testa!

Lingon sa:
Varför SRAM bromsar? "Brakes only slows you down, so its better to choose one that doesen't work" hörde jag på nån pod nyligen. Lite småkul faktiskt.
Fast Code skall ju vara grymma. Vore kul att testa!

Kanske världens äldsta mtb-skämt, men annars kul...

Svaret är, som skrivits i ursprungsinlägget, att jag har dom redan. Men har XT på andra hojen så jag svingar åt båda hållen. Hade dock gärna testat något kraftfullare men detta bara för att jag tror det skulle hjälpa vid 5 min+ DH-segment där fingrarna inte orkar bromsa ordentligt. I Sverige hade jag tyckt det var 100% overkill.

durietz sa:
Hade dock gärna testat något kraftfullare men detta bara för att jag tror det skulle hjälpa vid 5 min+ DH-segment där fingrarna inte orkar bromsa ordentligt.
Det här är det jag upplever som hela vinsten med Shimanos fyrkolvsok. Spelar ingen roll om det är 3 min eller 20 min nedför, fingrarna orkar. Att inte kunna bromsa tillräckligt med fräscha fingrar var inte ett problem för mig med tvåkolvs.

durietz sa:
RAAW Madonna - Tycker den verkar klockren. Jag vill testa att gå hela vägen med den sk moderna LLS-geon, och iom att man med denna likt Capran kan välja reach pga att den är så låg så kommer jag köra på en XL.

Den är ju lite småkort om man jämför med dom extremaste av dagens hojar. Hur lång är cyklisten i fråga?

N_sandstrom sa:
durietz sa:
RAAW Madonna - Tycker den verkar klockren. Jag vill testa att gå hela vägen med den sk moderna LLS-geon, och iom att man med denna likt Capran kan välja reach pga att den är så låg så kommer jag köra på en XL.

Den är ju lite småkort om man jämför med dom extremaste av dagens hojar. Hur lång är cyklisten i fråga?

Det här med att läsa originalinlägget, det inget som folk sysslar med nuförtiden va? Jag är 184 och kommer köra XL 500mm reach, 35mm BB-drop, och 65° gaffelvinkel. Tror det är lagom modernt. Jag skulle iaf säga att det är hela vägen LLS. Kan alltid slänga i en +1° headset i framtiden om jag vill testa ännu flackare.

Tycker vi snackar dämpning nu istället.

En annan bra grej med Madonnan var att den kom med Fox-dämperi vilket jag länge velat testa och benchmarka mot annat jag kört. Sen var ju frågan DPX2, nya enklare trailvarianten av X2, eller DHX2, coil-dämparen. Har hört mycket gott om DPX2an och hade mycket gärna velat testa den, men efter som jag inte inte kört annat än coil varken på Jeffsyn eller Wreckan sedan typ 2 år och älskar det så kunde jag inte köra annat på denna heller. Hade jag kunnat switcha med min TTX från Wreckan hade jag absolut kört luften, men alla dessa helvetets nya standarder ställer ju till det. Men inte alls imponerad av min Monarch Plus RC3 som jag testat några gånger på Wreckan men nu ligger och skräpar (någon som vill köpa?).

Någon som har testat dessa två?

durietz sa:
Det här med att läsa originalinlägget, det inget som folk sysslar med nuförtiden va? Jag är 184 och kommer köra XL 500mm reach, 35mm BB-drop, och 65° gaffelvinkel. Tror det är lagom modernt. Jag skulle iaf säga att det är hela vägen LLS. Kan alltid slänga i en +1° headset i framtiden om jag vill testa ännu flackare.

Jag läste, men den parentesen försvann i textväggen :p

Men då förstår jag. Antar att du hade kört på L på den gamla goda tiden med högre standover och mindre lång-hets på ramarna?

Jag är själv så lång att jag inte kan ta "för stora" ramar för att komma upp i längd, så har bara dessa 50cm att jämföra mot 52/53 som Bird och Pole osv kör i dagsläget.

N_sandstrom sa:
durietz sa:

Jag läste, men den parentesen försvann i textväggen :p

Men då förstår jag. Antar att du hade kört på L på den gamla goda tiden med högre standover och mindre lång-hets på ramarna?

Jag är själv så lång att jag inte kan ta "för stora" ramar för att komma upp i längd, så har bara dessa 50cm att jämföra mot 52/53 som Bird och Pole osv kör i dagsläget.

Yes. XL på Madonnan motsvarar ganska exakt L på Aeris AM9 förutom Stacken som är 25mm högre pga 20mm längre headtube och 5mm lägre BB. Sen att vissa kallar det XL och andra L ?‍♂️ Även Polens L är ganska lik förutom 10mm längre reach.

Ok. Fortsätter med främre dämperiet här då. Är ju egentligen emot omatchade märken på fram o bakdämp (men inte lika mycket som däck), och har alltid varit sugen på att testa Fox 36, så det givna valet vore en Fox Performance Elite 36 (får sluta med guldet nu...). Men, råder väldigt delade meningar om Fox 36an är mera finkänslig i slaget än andra dämpare. Vissa säger att det är en dämpare för att bomba och inte så lätt på armarna, andra säger att det är den mest finkänsliga dämpare som finns (framförallt 2018-modellen). Jag behöver något som är lätt på armarna eftersom det är det som håller tillbaka en mest i terrängen här nere. Snyggt, matchat men oklart alternativ alltså.

Men coil är ju nice. De ända färdiga dämpare som finns med coil för 29" i dagsläget är ju Öhlins RXF36 Coil samt MRP Ribbon Coil. Öhlins har jag ju redan och är förbannad på att man inte kan konvertera till coil (utan bara åt andra hållet, vilket är underligt). Har också hört lite dåligt om den där Coil-varianten (sorry Lilja), även om jag tror det är mest snack, men finns inte heller några bra recensioner.

Så det föll på MRP Ribbon Coil. Har bara hört bra om denna och MRP som bolag. Inte världens snyggaste gaffel iom bakvända bryggan, och sen alltid fetare med 36mm stanchions än 35, men whatevs. Det här bygget blir helt enkelt inte lika mycket skönhetsbygge som Wreckoningen, utan mera funktion.

Här har ni lite unboxing:

2018-02-1710.52.58.jpg

2018-02-1710.53.06.jpg

2018-02-1710.53.34.jpg

2018-02-1710.53.47.jpg

2018-02-1710.54.06.jpg

Trevligt att man får med 3 olika fjädrar från start tycker jag.

Eftersom jag har Wreckoningen hemma så kunde jag ju inte hålla mig från att testa gaffeln lite också.

2018-02-1716.21.31.jpg

2018-02-2417.07.56.jpg

Och återigen: Coil. Det är något särskilt med känslan. Känns så stabilt och konsekvent på något sätt. Efter två rundor har jag insett att jag måste gå ner till Soft-fjädern dock för jag är 25% från fullt slag även vid 1m dropp till platt(ish) utan någon Ramp Control. Hoppas att det bara kommer göra det hela ännu trevligare men kan ju också göra att man tappar något då man kommer ligga längre ner i slaget tappa stödet på mitten som var en av grejerna som kändes så nice. Men det visar sig. Fjädern är redan bytt och gaffeln väntar på nästa runda.

Fast det är ju dämparkretsen som ska ge stöd i mitten av slaget inte fjäderkraften,så det är nog lugnt.

larsaw sa:
Ah! Blir det premiär tills i midsommar?

Redan idag faktiskt!

CC20CC10-6477-40B2-8F9B-AB03849100C1.jpeg

Skippar hela byggprocessen som var en nattlig företeelse igår och går rakt på provrunket:

Intressant var det. Kändes direkt trevligt när man satte sig. Det här med att jag gått upp från 450->500mm reach kändes föga, mest kanske dock pga sadelvinkeln som faktiskt uppmätt innebär 1cm kortare horisontellt topprör än Wreckoningen. Första annorlunda känslan var att det kändes som att jag satt, och stod, mycket mera framåtlutad hela jag. Detta var en känsla som följde med under hela första teståket som var två repor nedför en kort DH-slinga med tillhörande uppförstramp på risig stenig stig. Inget jag blev kompis med heller på den korta rundan. OTB-orosmoment hägrade. Är det något som andra som gått Pole-vägen upplevt? Trodde denna geo skulle medföra motsatsen. Men egentligen är det inte så konstigt när jag sedan mätte och funderade hemma. Stacken är 2cm lägre än på Wreckan, BBt 1cm högre, sen står jag mera utsträckt och har 2cm mera cykel bakom mig som liksom ger känslan av att jag inte kan lyfta fronten för att parera OTBna ifall att.

Tippar på att det tar några vändor innan man anpassar sig till nya geon, men ska börja med att höja stacken, sen kanske byta till hårdare fjäder för att hålla uppe vikten fram bättre nu när mera tyngd läggs där.

Jag är ändå försiktigt positiv! Är sjukt inkörd på Wreckoningen och tror det vore konstigt att direkt älska en cykel som är annorlunda på så många sätt, även om jag hoppades på det.

Måste sedan ge en eloge till RAAW som gjort ett sjukt bra jobb med produktionen av ramen. Riktigt bra finish på grejerna och riktigt bra och genomtänkt kabeldragning.

Mer bilder kommer när Happy fixar en vettig uppladdningsfunktion. Eller kanske imorgon. Det som kommer först.

Här kommer lite fler bilder då.

Bilagor

• 2018-06-19 20.06.51.jpg
    2018-06-19 20.06.51.jpg
    214 KB · Besök: 109
  • 2018-06-19 19.56.50.jpg
    2018-06-19 19.56.50.jpg
    388.1 KB · Besök: 83
  • 2018-06-19 20.41.01.jpg
    2018-06-19 20.41.01.jpg
    635.4 KB · Besök: 120
  • 2018-06-19 20.09.10.jpg
    2018-06-19 20.09.10.jpg
    192.3 KB · Besök: 152
Rejäl längdskillnad du har gjort på cykel :)
Från mitt eget byte från SC Hightower till Nicolai Geometron så tror jag att det kan vara timingen över saker och från hopp som gör att du får lite otb känsla. Och du har ju gjort en större ändring än jag gjorde. Man har ju kontakt med bakhjulet lite längre och det kan kännas som att bakhjulet sparkar tilbaka lite. Så höj styret en aning och tänk på timingen ut från hopp och stenar så ordnar det sig på ett par rundor :)

Och sjukt fet cykel!

Riktigt grymt resultat!
Jag har själv gått från en Jeffsy (465mm reach) till en Pole Evolink 140 (535mm reach). Jag känner betydligt mindre OTB-känsla på min nya Pole. Jag upplever det som att stack:en var en bidragande faktor. Pröva att öka den och testa.

Senast ändrad:
Ehm, vad har du fyllt ramen (läs däcken) med? 16.18kg är fan imponerande tungt i dessa tider...
Men min gisning är att du kör DH-casing samt punka-korv = bullitproof heavy weight :D

larsaw sa:
Ehm, vad har du fyllt ramen (läs däcken) med? 16.18kg är fan imponerande tungt i dessa tider...
Men min gisning är att du kör DH-casing samt punka-korv = bullitproof heavy weight :D

Dålig uppföljning här av mig. Jo det är ju som du säger. Eller faktiskt bara vanlig Maxxis Exo men med Cush-korv i. Sen är det ju LightBicycle-fälgar som man tycker borde väga upp. Men med tanke på att man hör talas om proffs som kör DH-riggar på 16kg på tävling är det ju faktiskt rätt sjukt. Men här är det nog det faktum att det är en stooor läskeburksram med stooora hjul som gör det mesta.

Gällande köregenskaperna så har jag bar hunnit komma ut på en runda till sedan förra ovan och höjde nu styret en aning vilket ev. hjälpte, men det som känslan utvecklades till nu var att tappa fästet med framhjulet i svängar, och det var inte bara en känsla utan jag trillade en och en halv gång av att jag svängde, hjulet tappa fästet och vek sig under cykeln. Vet inte vad det är i geon gentemot Wreckoningen som orsakar detta, men jag körde samma stigar som vanligt i samma hastighet som innan, så är lite förvirrad. Får se om rätt åkstil på cykeln kristalliserar sig och det blir något bättre av det eller vad som händer. Någon som känner igen detta?

Är det understyrning?

Jag upplevde det första turerna på min Smuggler. Tror det beror på längre hjulbas/front center. Det kräver att du hänger fram mer på styret för att få ner vikten i framhjulet.

Tillbaka
Topp