[Byggtråd] Solskens-enduro II - long & longerer - nu såld!

durietz

Ny medlem
Ok. Så nu har jag kört en kontrollrunda på Wreckoningen. Jag har kommit fram till vad grejen är: jag har blivit sämre på att cykla. Jag är kass på båda hojarna så kan fan inte skylla på geon. Ännu mer bensin på grejen att jag egentligen bara inte gillar känslan mer än något annat.

Körde mina standardslingor några varv och det konstiga är också att jag var snabbare på den terrängen som jag borde vara långsammare på och viceversa. Jag tog in tid på dom långa raka och köttiga med Wreckoningen och var mycket långsammare på dom släta med mycket svängar och berms. Tror vi kan sammanfatta det hela med att jag inte kan hoja.

Rattnalle

Aktiv medlem
durietz sa:
Ok. Så nu har jag kört en kontrollrunda på Wreckoningen. Jag har kommit fram till vad grejen är: jag har blivit sämre på att cykla. Jag är kass på båda hojarna så kan fan inte skylla på geon. Ännu mer bensin på grejen att jag egentligen bara inte gillar känslan mer än något annat.

Körde mina standardslingor några varv och det konstiga är också att jag var snabbare på den terrängen som jag borde vara långsammare på och viceversa. Jag tog in tid på dom långa raka och köttiga med Wreckoningen och var mycket långsammare på dom släta med mycket svängar och berms. Tror vi kan sammanfatta det hela med att jag inte kan hoja.
En sån slutsats håller ju inte!

durietz

Ny medlem
Nej nu har jag officiellt bestämt mig att sälja ramen. Gick igenom den igår i detalj för att se skicket efter 11 rundor och den är fortfarande 99,9% nyskick så någon annan kan forfarande njuta av "nycykelkänslan" ifall de vill ta över till ett rabatterat pris. Spiken i kistan var när jag nu kört två rundor på Evilen och ev. konstaterar att modern geo kanske inte är min grej?? Trivs riktigt bra på Wreckoningen. Gör troligen ett nytt försök i framtiden men just nu känns det bra att avyttra.

Tror du på Leo och framtiden (men är stilmedveten)? Köp! https://happyride.se/annonser/ad.php?id=66905

durietz

Ny medlem
Borde ju egentligen. Men vi vet ju alla hur det här slutar: med ett dyrare raminköp och en massa pengar i sjön. Men alla måste dra sitt strå till stacken för att stödja mtb-industrin ?‍♂

durietz

Ny medlem
Nu såld! Nån galen britt som hänger på PB kommer nu hoja runt på den.

En eftertänksam fundering kring Madonnan nu såhär efter att den är på väg till mera uppskattande händer:

Jag tror att det som gjorde att jag aldrig riktigt trivdes på hojen var tvåfaldig. Först alun som jag radan tjatat om, men kanske egentligen bara var det som fick bägaren att rinna över. Den stora grejen var nog att min åkstil och åkkänsla baserar sig på snabba manövrar för att undvika dödsfall. Dvs bara känslan att jag inte kan rycka styret lika enkelt i panik för att inte köra in i något pajar min åkstil. Att hojen är 10cm längre hjälper liksom inte om man kör ner hjulet i en grop vid 33% lutning, man måst hucka. Och det går inte att komma ifrån att den var svårare att rycka upp i luften. Kanske 10mm kortare stag hade räckt för att återfå känslan, det vet jag inte, och Ruben på Raaw kunde inte lösa kortare kedjestag förrän efter nyår då de hade fullt upp med nuvarande produktionen.

Det värsta är att jag på sista rundan nu körde Wreckoningen på en lång stenig 1,1km-utförssträcka och laddade för att jag skulle plocka PR och kände mig ruggigt snabb, men var 12s (4:01 vs 3:49) långsammare än på Madonnan när jag tyckte jag körde hyfsat lugnt! Så helt klart finns det fördelar med den geon. Det är väl som vissa säger kanske att det är tråkigare men snabbare. Jag hade kunnat köpa detta om jag vart snabbare raktigenom, men för mig var det blandad kompott och då får känslan väga över.

KANSKE dyker upp en ny semi-byggtråd på startsidan snart. Man vet aldrig ?

larsaw

Aktiv medlem
Låt mig gissa vad nästa projekt blir...
Tror bestämt att den nya hojens namn börjar på Yeti o slutar på SB150. Har jag några andra bud? ;D

durietz

Ny medlem
Såg. Riktigt sugen blir man ju. Matchar egentligen allt jag vill åt som andra hoj. Särskilt att man kan testa kedjestagslängd mellan 440-450. Men nu när man är fattig tycker jag faktiskt det är för dyrt att ta €3000 för en alu-ram med X2-dämpare. Komplementet till Yetin, om jag skulle skaffa en, skulle vara något billigare, typ en Rimpo AF eller liknande.

glitch

Aktiv medlem
durietz sa:
Såg. Riktigt sugen blir man ju. Matchar egentligen allt jag vill åt som andra hoj. Särskilt att man kan testa kedjestagslängd mellan 440-450. Men nu när man är fattig tycker jag faktiskt det är för dyrt att ta €3000 för en alu-ram med X2-dämpare. Komplementet till Yetin, om jag skulle skaffa en, skulle vara något billigare, typ en Rimpo AF eller liknande.
Fast vad ska du med en Ripmo AF till som komplement till SB150? Finns ju verkligen ingen poäng. Eller vad tänker du?
Känns som Yetin tickar alla boxar? Madonnan tyckte du väl var så där kul i allt annat än snabbtågsfart? V2an lär ju intendrats där.

durietz

Ny medlem
Tänker inte komplement egentligen utan mera backuphoj. Vill ju ha något typ som Yetin för att det är det som funkar bäst för cykling här nere men tänker mig något som är en aningens annorlunda geo och mera stridsvagn. I det här fallet är det bara de längre kedjestagen egentligen som jag tror kan vara något bra. Problemet med Madonna V1an för mig tror jag var att det var 490 reach kombinerat med 450 kedjestag i XL som jag hade. Tror som man kan få nu en 480/440 kombo kan vara sweetspot, då Yetin kan tyckas kräva liiite för mycket framåtlut för att få balans mellan hjulen.

glitch

Aktiv medlem
durietz sa:
Tänker inte komplement egentligen utan mera backuphoj. Vill ju ha något typ som Yetin för att det är det som funkar bäst för cykling här nere men tänker mig något som är en aningens annorlunda geo och mera stridsvagn. I det här fallet är det bara de längre kedjestagen egentligen som jag tror kan vara något bra. Problemet med Madonna V1an för mig tror jag var att det var 490 reach kombinerat med 450 kedjestag i XL som jag hade. Tror som man kan få nu en 480/440 kombo kan vara sweetspot, då Yetin kan tyckas kräva liiite för mycket framåtlut för att få balans mellan hjulen.
Har du kollat Privateer? Kanske kan vara ett "billigare" alternativ längre fram.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer