Byggtråd! The Mongrel, T-Rüst, Gordon, subX, Fifty & nu fulldämpad steampunk!

Även om det vore gött, så vill jag inte riktigt säga att den är klar än. Det är en del justeringar som måste göras innan den kan invigas på skogsstig.
Men jag provrullade den på asfalt igår iaf. =)
Jag måste tighta upp droppervajern lite, och justera in dämpare och gaffel.
MicrosoftTeams-image (6).jpgMicrosoftTeams-image (5).jpg

Sen var det ju det där med växlarna.... Jag får det fan inte att fungera. Jag är ingen mästare på att justera in växlar, men jag brukar ändå få till det efter lite meckande. Men efter ett antal timmars försökande så växlar den fortfarande som skit.
Jag har Sram GX, Trigger, Växelförare, kedja som kommer från en och samma hoj sen innan. Gått några mil, så näst intill nya. Sen sitter det ju en NX-kassett som är från annan hoj, också beg, men inte många mil.
Det är helt nya höljen, med tillhörande vajer och ändpluppar. Allt från samma kit.
Jag har kollat så att jag trätt vajer rätt, justerat storppskruvar, B-skruv efter sån plastmät-mall. Riktat växelöra.
Samtligt, flera gånger om.
Kedjan vill antingen inte upp på största kugget, eller ner på nedersta beroende på hur jag spänner vajern. Där mellan så växlar den inte direkt smooth.
Vetefan vad som kan spöka. Nån som har en idé? Vad har jag missat?

Det sista som skulle fixas var bland annat bromsarna, jag bestämde mig för att köra på de slangarna som jag hade, även om de är lite tighta så funkar de. Vill inte lägga nån tusenlapp på stålomspunna slangar till dessa bromsarna. Gillar jag cykeln och det blir en keeper så kanske jag investerar i några andra bromsar istället. Tänker helsilvriga Hope. Det hade ju onekligen varit nice.

Jag köpte guldfärgade titanskruv till bromsoken, men de funkade ju inte fram då det behövdes en adapter upp till 200-skiva. Verkar inte finnas färgade skruvar som är längre och passar med adapter?
MicrosoftTeams-image (7).jpg
Löste det med ett par mässingsmuttrar som jag hade, tror de kommer från en Sodasteram =).
Svarvade till dem och skruven så det blev en tight fit och pressade ihop dem i skruvstädet.
Kommer lite mer bilder på dem monterade i veckan.
MicrosoftTeams-image (4).jpg

Märkligt med växlarna.. Det enda jag kan säga är att jag känner mig extremt bekväm i att justera växlar och skulle vilja påstå att jag är riktigt bra på det, men att det ändå finns vissa gånger där jag med andras cyklar stött på problem som gjort att jag inte fullt ut löst saken. Dessa gånger har det alltid funnits fusklösningar i form av att vajrarna är återanvända och inte i bra skick, kassetten är sliten eller att man inte haft möjlighet att justera växelörat el dyl. Du verkar ju absolut ha förmågan att meka och listar det viktigaste för att få systemet att fungera.

Jag tror jag hade gjort följande:

Naken cykel, inga växeldelar monterade.

Kollat växelörat. Inte bara "bytt till bytt så nu fungerar det" utan riktat det på riktigt. Med riktverktyg. På riktigt. Riktat på riktigt. Ja, du förstår. Gör det.

Kontrollerat bakväxeln så allt rör sig korrekt och utan glapp. Senaste GX-växeln jag stötte på betedde sig som en stelopererad gubbe som fastnat i härdad betong. Och glappade. Samtidigt.

Kontrollerat glapp i bodyn/att kassetten sitter korrekt. Kollat glapp i hjullager. Kollat kedjelinjen (se sista stycket gällande sned kedja och växelprestanda).

Säkerställt att kassetten och kedjan är fräscha på riktigt.

Justerat in ändlägen på bakväxeln. Utan kejda, utan vajer.

Monterat NYA fräscha vajrar och höljen. Höljenas ändar ska vara spikraka (inte bara fulklippta utan SPIKRAKA!).

Med växelreglaget på tyngsta växeln monterat fast vajern i bakväxeln. Spänn med handkraft upp vajern genom låsskruven, skruva åt.

Justerat in växlarna med indexskruv. Ingen kedja på cykeln, utan okulärt.

Monterat en lagom lång kedja.

Cyklat in i solnedgången. Strular det nu hade jag ritualbränt alla delar ur drivlinan alternativt skänkt cykeln till någon jag ogillade.

Som sista notering ska sägas att 12-delat är en ganska dålig lösning för att få bra växlingar, speciellt på cyklar med korta kedjestag. Man begär mer av en sned kedja än vad den klarar av. Jag har som sagt grymt självförtroende i mitt växeljusteringsgame, men 12-delat är helt enkelt ett rackligt system. För att inte tala om hur fort grejerna slits.. Folk glömmer av hur det var förr, men efter att man cyklat på moderna grejer länge så är det en fröjd att börja greja med gamla 3x8-drivlinor som lirar på en helt annan nivå. Jag hade ändå inte valt något annat än 1x-system i skogen, men man ska vara medveten om dess begränsningar..

ag har Sram GX, Trigger, Växelförare, kedja som kommer från en och samma hoj sen innan. Gått några mil, så näst intill nya. Sen sitter det ju en NX-kassett som är från annan hoj, också beg, men inte många mil.
Det är helt nya höljen, med tillhörande vajer och ändpluppar. Allt från samma kit.
Jag har kollat så att jag trätt vajer rätt, justerat storppskruvar, B-skruv efter sån plastmät-mall. Riktat växelöra.
Samtligt, flera gånger om.
Kedjan vill antingen inte upp på största kugget, eller ner på nedersta beroende på hur jag spänner vajern. Där mellan så växlar den inte direkt smooth.
Vetefan vad som kan spöka. Nån som har en idé? Vad har jag missat?

det här var lösningen när jag blev tokig på att sram-växlar inte funkade, efter att ha gjort "allt" rätt:

Märkligt med växlarna.. Det enda jag kan säga är att jag känner mig extremt bekväm i att justera växlar och skulle vilja påstå att jag är riktigt bra på det, men att det ändå finns vissa gånger där jag med andras cyklar stött på problem som gjort att jag inte fullt ut löst saken. Dessa gånger har det alltid funnits fusklösningar i form av att vajrarna är återanvända och inte i bra skick, kassetten är sliten eller att man inte haft möjlighet att justera växelörat el dyl. Du verkar ju absolut ha förmågan att meka och listar det viktigaste för att få systemet att fungera.

Kollat växelörat. Inte bara "bytt till bytt så nu fungerar det" utan riktat det på riktigt. Med riktverktyg. På riktigt. Riktat på riktigt. Ja, du förstår. Gör det.

Kontrollerat bakväxeln så allt rör sig korrekt och utan glapp. Senaste GX-växeln jag stötte på betedde sig som en stelopererad gubbe som fastnat i härdad betong. Och glappade. Samtidigt.

Kontrollerat glapp i bodyn/att kassetten sitter korrekt. Kollat glapp i hjullager. Kollat kedjelinjen (se sista stycket gällande sned kedja och växelprestanda).

Monterat NYA fräscha vajrar och höljen. Höljenas ändar ska vara spikraka (inte bara fulklippta utan SPIKRAKA!).

Med växelreglaget på tyngsta växeln monterat fast vajern i bakväxeln. Spänn med handkraft upp vajern genom låsskruven, skruva åt.

Cyklat in i solnedgången. Strular det nu hade jag ritualbränt alla delar ur drivlinan alternativt skänkt cykeln till någon jag ogillade.

Som sista notering ska sägas att 12-delat är en ganska dålig lösning för att få bra växlingar, speciellt på cyklar med korta kedjestag. Man begär mer av en sned kedja än vad den klarar av. Jag har som sagt grymt självförtroende i mitt växeljusteringsgame, men 12-delat är helt enkelt ett rackligt system. För att inte tala om hur fort grejerna slits.. Folk glömmer av hur det var förr, men efter att man cyklat på moderna grejer länge så är det en fröjd att börja greja med gamla 3x8-drivlinor som lirar på en helt annan nivå. Jag hade ändå inte valt något annat än 1x-system i skogen, men man ska vara medveten om dess begränsningar..
Tack för grymma tips.
Känns som jag gjort mycket av det där du nämner. Mitt tillvägagångssätt är typ detsamma. Brukar inte justera in växlarna utan kedja, men annars följer jag dian punkter.

Växelörat är riktat, med riktare, Höljen helt nya, kapade med kapsiva på Dremel, så raka man kan se med blotta ögat.
Växlarna är som sagt beg, men de kommer från min polares hoj. Han hade dem en kort tid innan han bytte till AXS, så de borde vara ok. Men ska dubbelkolla växelföraren som du skriver.

Ja, jag tycker nog att kedjan är lagom lång, tog bort en länk då jag tyckte den var för lång i början.
Jag har ju haft 12-delat förut, och alltid justerat själv. Blir kanske inte alltid perfekt, men har aldrig haft dessa problem innan.
Och Ja, 12-delat är ju inte optimalt direkt.
Såg f.ö. att Box kommer med ett nytt 9-delat system nu med typ samma range som 12-delat. Har sneglat på dem innan, hade ju varit kul att testa.

Iaf, jag får ju göra som du säger. ta bort allt. dubbelkolla igen.
annars.... behöver du en hoj? =)

Sedan köper du Campagnologrejer och upptäcker att det inte funkar ändå. ??

Jag hade också ett märkligt problem med en Shimano-växel, det visade sig att jag dragit wiren åt "fel" håll i växeln. Efter att det åtgärdats funkade allt prima.

Jag hade också ett märkligt problem med en Shimano-växel, det visade sig att jag dragit wiren åt "fel" håll i växeln. Efter att det åtgärdats funkade allt prima.
Det är väl lite så det är, för mig med, att det nästan alltid är en liten mektabbe på vägen som ställer till det..?

Det är väl lite så det är, för mig med, att det nästan alltid är en liten mektabbe på vägen som ställer till det..?
Ja, de klart att det är jag som klantat till det. Men jag hittar faen inte vart.
Får se om jag kan reda ut det. Beroende på hur pinsamt det är så får vi se om jag delar med mig eller inte... =D

Jag höll på å slita håret av skallen när jag försökte justera växlarna å hjulaxeln inte va helt åtdragen. Nu kollar jag alltid det först ?

Jag höll på å slita håret av skallen när jag försökte justera växlarna å hjulaxeln inte va helt åtdragen. Nu kollar jag alltid det först ?
Klassikern är väl qr-axel där man drar åt hjulet snett med cykeln hängandes i mekstället. Typ omöjligt att få hjulet rakt utan att ha cykeln på marken!

Jag hittade problemet.
Ni minns kanske att jag svor över hur bökigt det var att få ihop växelreglaget efter att jag hade isär det?
Kan hända att fjädern hamnade lite på sniskan...
Jag felsökte och tog tillslut av locket på reglaget. Svårt att visa på bild men det yttersta varvet på spiralfjädern tar imot vajer och plastspondeln i det mest spända läget.
Jag fepplade lite med en pincett på den och tror (?) att det löste sig. Det verkar iaf fungera i mekstället nu.
Skönt att jag slapp ta isär den igen. Men samtidigt är det aldrig helt tillfredsställande med saker som tycks lösa sig av sig självt.
Alltid goare att hitta felet, åtgärda det och veta att det är fixat.
20230424_203917.jpg20230424_203928.jpg

Lovade ju en bild på framoket med mässingsbultarna också.
20230424_204933.jpg

Jorå...
Det blev allt en liten tur i skogen idag.
Behöver skruva lite på dämpare å gaffel innan den är ?
Kan hända att jag måste komplettera dropperreglaget med en fjäder eller liknande. Några ggr så tog det en halv sekund extra för den att gå tillbaka i låst läge. Kan också lösas genom att tänka om vajerdragningen lite. Vajern går lite snett in i höljet precis vid reglaget, kanske det som ger friktion?
Men småpotatis. Över lag grym. Kommer bli bra det här.
20230426_194416.jpg
20230426_190759.jpg
20230426_190812.jpg

Wow!

När blir det rostbehandling av gaffeln?
Hmm, jag borde, men vågade inte riktigt.
Känns jobbigt att gå lös på en sprillans ny gaffel.
Men, jag hade en tanke att wrappa den med alu-folie. Men släppte det också då jag inte tror att det kommer gå att få så bra resultat. Många småutrymmen som man inte kan klä...
Men, det hade kanske varit ett alternativ att bara klä den biten av ytterbenen som är cylindriska.

det skulle också gå att sätta transparent vinyl och sen måla på den med rostfärgen....

Får se, det kanske blir en uppdatering framöver.

En lasthoj med din stämpel hade varit tufft! Men känns trångt i din verkstad ;)

Lastcykel känns som det nya!

Men, jag hade en tanke att wrappa den med alu-folie. Men släppte det också då jag inte tror att det kommer gå att få så bra resultat. Många småutrymmen som man inte kan klä...
Men, det hade kanske varit ett alternativ att bara klä den biten av ytterbenen som är cylindriska.

det skulle också gå att sätta transparent vinyl och sen måla på den med rostfärgen....

Fattar! Vinyl på cylinrarna som målas kanske är värt att testa.

Tycker guldiga/mässingsfärgade klibbor skulle sitta fint på den!

Stötte på en cyklandes Brams idag, på den rostigaste cykel jag sett tror jag! ? Kul att ses, och fantastiskt unik och fin cykel (dålig koll på vad du kallar den). Göteborgs mest unika cykel? Det första jag såg var baklampan! Grymt!

Stötte på en cyklandes Brams idag, på den rostigaste cykel jag sett tror jag! ? Kul att ses, och fantastiskt unik och fin cykel (dålig koll på vad du kallar den). Göteborgs mest unika cykel? Det första jag såg var baklampan! Grymt!
Kul att du hejade!
Alltid kul att få ett ansikte på folk!

Om nån mer här ser mig vinglandes på stan så uppmanar jag er att säga hej.

20230622_164241.jpg

Det här är jag som försöker se saker positivt.

Jag hade inbrott i mitt vindsförråd dagen innan midsommar.
De snodde min sambos Canyon spectral och min Zerode...
Det är helt förjävla sorgligt. Jag gillade verkligen den cykeln, och det är svårt för mig att få till ekonomi att köpa en ny sån.

Men, antar att de var 2 personer, och att de bara fick med sig varsin cykel.
Antar att Foxyn såg för sleten ut med all rost mm. Så de prioriterade att lämna den.

Det får man ändå säga "mission accomplished" på eller?

Usch va segt ? hoppas försäkringen kan täcka lite av kostnaderna för det som försvann!

Jag upptäckte åkte till min förskräckelse att kedjan slår mot kedjestaget och skaver bort rost!
20230713_172407.jpg

Så kan vi ju fan inte ha det!

Jag blötte upp en bit ålder, formade den runt ramen och lät den torka över natten.
Väl torr karvade jag fram en form.som jag tyckte funka.
20230713_172438.jpg

Fettade in den med ett generöst lager minkfett och lät den stuga åt sig några timmar.

Sen var det bara att limma fast den med lite smältlim.
20230713_173210.jpg20230713_173218.jpg

Blev måttligt bra, men den får duga så länge iaf.
Kan tänka mig att den kommer bli något skitigare efter några rundor i skogen.

Tjo!.
Minns ni mig?

Efter att en vän sett min dropper lever på Foxyn så fick jag en förfrågan om jag inte kunde lösa en till åt honom.
Kände själv att det skulle vara kul att göra en till så... det var bara att beställa hem kullager och material och börja fila.

jag hade en till "Spak" sen innan, men jag fick offra en av de runda Campagnolo-muttrarna från min lever till denna. Gör en liknande i mässing som jag gjorde till denna till min också.
Jag hade lite aluminium och köpte hem lite mässing, övriga delar (typ själva klämman och vajerspännaren) är från ett billigt shimanoreglage som jag slipat ner och gjort om lite.
Som vanligt så blev det en lagom bruks-finish, jag har för dåligt tålamod för att jobba med spegelblanka slutresultat. Dessutom gillar jag att det syns att det är handfilat.

Inte så mycket mer att säga, jag låter bilderna tala för sig själva.

Bilagor

• Media.webp
    Media.webp
    274.5 KB · Besök: 68
  • Media (1).webp
    Media (1).webp
    74.9 KB · Besök: 69
  • Media (2).webp
    Media (2).webp
    87.5 KB · Besök: 62
  • Media (3).webp
    Media (3).webp
    70.9 KB · Besök: 62
  • Media (4).webp
    Media (4).webp
    97 KB · Besök: 65
  • Media (5).webp
    Media (5).webp
    252.1 KB · Besök: 73
Sällsynt fiffig och vacker!
En sån där skulle nog många betala en liten peng för.
Mmm, det är nog tyvärr inte så att det betalar sig att göra business på.
Matrealkostnaden är väl bara nån hundring, beroende på vad du får betala för Campagnolodelarna.
Men det tar ändå en hel del timmar att fila till en sån där...
Sen skulle man nog kunna effektivisera en hel del om man skulle göra 10 åt gången.
Men då förvinner nog mycket av både glädjen i att göra den, och den unika looken.

Men sure, kanalen är öppen för orders! Vad är en rimlig peng?

Det blev hastigt och lustigt dags att byta däck på ena pendlarhojen.
Passade på att ge den lite kärlek när den ändå satt i stället.
Drog på ett lager linolja på ramen och stannade upp ett ögonblick för att skåda den fantastiska patina som åren byggt upp.
Snart 6 år sedan jag blev klar med detta bygge. Jag har använt den extremt mycket. 8 av 10 dagar till jobbet och hem.

Bästa cykeln jag haft!

Bilagor

• IMG_20250224_211923_056.webp
    IMG_20250224_211923_056.webp
    154.9 KB · Besök: 65
  • IMG_20250224_211922_108.webp
    IMG_20250224_211922_108.webp
    129 KB · Besök: 70
  • IMG_20250224_211922_290.webp
    IMG_20250224_211922_290.webp
    131.2 KB · Besök: 61
  • IMG_20250224_211922_423.webp