[Byggtråd] The resurrection of Jofa ;-)

EST

Aktiv medlem
Ja som endel kanske vet så fick jag Jofas gamla spruckna spitty :-) VÄLDIGT SNÄLLT! Å det är min plan att laga, den har ju bara 2 sprickor av att få för mycket kraft mot främre dämparfäste.
Från för mycket hukande antagligen...å jag skulle ju tycka att det vore grymt kul å testa en modern hoj. För min fultysk höll ju bara 70 mil å min Haro fick jag dra åt läckaget efter varje åk i Gesunda. Sen så är ingen av dem så modern geo på precis.
Så idag har jag skurit ut några förstärknings plåtar & lämnat till en mäster svetsare som jag känner. Han ska förvärma å fixa med allt. Sen tar det sen månad för ramen att själv härda & då kan jag leta delar. Det mesta kommer plockas fån Haron men endel måste införskaffas. Så om nån har delar passande en spitty typ bakdämpare droppouts lager mm liggandes så säg till. Kanske inget som behövs på en gång men när man väl kommit igång.

Bilagor

Vernersson

Aktiv medlem
Underbart ambitiöst! :-D
Hoppas att lagningarna & förstärkningarna verkligen blir lyckade.
Keep us posted.

theBrand

Aktiv medlem
Return of the Jofa!

Det här blir nog bra :)

Se till att tänka några gånger på var du vill ha förstärkningar bara, ofta kan det sluta med att man leder kraften vidare till en svagare punkt.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag stödjer detta projekt på alla möjligt sätt! Sjukt vackert!

Men det där med för mycket huckande är jag skeptisk till. Låter som en självmotsägelse? Den har bara gått på rådjursstig i solsken...

EST

Aktiv medlem
> Den har bara gått på rådjursstig i solsken...

Hehehe eller hur ;) Nåväl jag är rätt van att tänka på konstruktion har ju jobbat som verktygsmakare över 10 år & han som ska svetsa & designat förstärkningen efter att vi " analyserat" nyktra då han bor på landet har byggt hotrods & annat i ca 30 år så jag tänker att går det av nu så är det nog inte mycket att göra än att köpa Jofas hela ram eller nåt som faktiskt kan ha en framtid ;)
Men om nån har nån bra input om lagningarna så lyssnar jag gärna :) & japp detta ska bli sjukt kul att få ihop hoppas bara att han har tid å svetsa snart.

theBrand

Aktiv medlem
Jamen dåså, vad väntar ni på?
Sätt igång och jobba nu!

P.S.
Jag tycker dina förstärkningar ser vettiga ut, särskilt utifrån hur ramen spruckit, möjligtvis att det blir hög belastning på sadelröret, men jag kan inte komma på något bättre själv (annat än att skippa den nedre förstärkningen då).

Hasse#7

Aktiv medlem
Sveriges andra Banshee Spitfire som inte längre är nån Banshee Spitfire. Fågel Fenix och Fågel First.

Makten

Aktiv medlem
Heja heja! Du om nån förtjänar ju att cykla på en fräsig hoj, så det här blir nog grymt bra:-)
Har du nån bild på var ramen spruckit?

Jag har kullager till svingen, om det är samma som för Phantom. De övre (små) är dock otätade och klart olämpliga, men finns det gamla lager så kan du ta tätningarna från dem och flytta över. Bara att pilla loss med en kniv.

Makten

Aktiv medlem
Ah, då ser de tänkta förstärkningarna vettiga ut:-)
Lagrena är väldigt standard och bör gå lätt att köpa och till lågt pris. Kolla Ebay och sök efter kända märken såsom SKF, så blir det bra kvalla.

Möjligen vore det bra att göra ett extra stag från dämparinfästningen till toppröret, även om det vore fult. Tror det skulle hjälpa mer än de du tänkt dig, eftersom bakfjädringen vill knäcka underröret nedåt samtidigt som gaffeln hjälper till åt samma håll. Ganska knäpp konstruktion faktiskt.

EST

Aktiv medlem
Ja men gaffeln hjälper till på undersidan dessa är bara på ovansidan ritade i fånen kunde inte zooma...för styrhuvuden brukar ju ge sig underifrån iallafall de jag kört av... Jag tänker att dessa ska fördela ut kraften på ett större område å då borde det bli starkt.

Makten

Aktiv medlem
Hmmm, fast det gäller ju bakdämparen också i så fall. Förmodligen är det väldigt svårt att intuitivt lista ut hur spänningarna i ramen ser ut.
Man kan gissa att den undre sprickan börjat nära svetsen i det lilla staget. Tyvärr inför man ju spänningar i materialet när man svetsar, om man inte värmebehandlar efteråt. Så i värsta fall kan en förstärkning bli en försvagning istället.

Nåja, det blir säkert bra:-) Vad är det för godstjocklek i förstärkningsbitarna?

EST

Aktiv medlem
3mm tjocka det var det jag hade liggandes. Å han förvärmer ju å allt så ja ja vi får se...borde hålla...;)

Makten

Aktiv medlem
EST skrev:
-------------------------------------------------------
> 3mm tjocka det var det jag hade liggandes. Å han
> förvärmer ju å allt så ja ja vi får
> se...borde hålla...;)

Då håller det nog. Såg ut att vara betydligt tunnare plattor på bild:-) Tror att godstjockleken i rören är ungefär 3 mm där de är som grövst, så det är ju en stadig ram det där.

Jag är inte helt haj på aluminium-metallurgi, men har för mig att det är extra svårt att få bort spänningar vid svetsning i just alu, för att det oxiderar lätt och har låg smältpunkt. Svårt att värmebehandla alltså.

theBrand

Aktiv medlem
Ramen är sprucken strax ovanför (original) förstärkningen mot sadelröret och på undersidan av överröret precis innan det går ihop med underröret.

Gissningsvis har underröret gått av som en följd av den dragkraft som uppstår när dämparen komprimeras (undre länken drar bakåt, dämparen trycker framåt). Sprickan vid överröret är nog en följd av den första sprickan.

larsaw

Aktiv medlem
Kommer följa denna Fågel Fenix-tråd med samma iver som Bovalls DYI-tråd :)

Att tillägga ang gissandet av orsak till sprickorna, så uppstod ju dessa innan Jofa insåg glädjen i att leta döddropp... Dvs han utforskade fortfarande vart gränserna gick i hur fort han kunde kracha i stenar innan han flög över styret :)
Och såna smällar skapar ju onekligen lite andra påfrestningar än ett "simpelt" drop...

Nu är han en mogen man som t.o.m. lärt sig att huck till platt är för "suckers", nu lär det vara gap's som är hela grejen ?

Senast ändrad:

Evileas

Medlem
Det här var roligt att se! Med din superkreativitet EST och alla andras glada tillrop så huckar du snart runt på starkaste Spittyn ever!
Stort Lycka Till med delar +ANNAT..

fredrik168

Aktiv medlem
EST skrev:
> Skönt med vanliga lager 250:-spänn för skf helt
> okej ;-)

Styck eller alla? Om alla vart handlar du då?

EST

Aktiv medlem
> Styck eller alla? Om alla vart handlar du då?

Alla såklart måste ju löna sig att ha pysslat med mekaniska saker länge ;) På Momentum i Örebro alla som handlar cykeldelar får bra priser där för chefen cyklar själv men kanske inte så bra priser. Jag brukar få lite kedjespraj & annat bra att ha när det behövs med ;) Men skulle tro att dei är i princip inköpspriset det där vad brukar sånt gå på annars är ju van med bra rabatter & det går ju fint sålänge det är standardgrejer.

feeblesmith

Aktiv medlem
Ett tips är att snitsa till ett stänkskydd mellan baktriangelns vertikalstag. Det är smidigt att göra när ramen är i delar då innergeometrin är bökig att rita av annars.

Jag gjorde så på min Rune och tänker att länkagelager kommer leva lite längre. Fixade även till ett främre stänkskydd för undre länken vid vevpartiet då lager där även är i skottlinjen från framhjulet.

EST

Aktiv medlem
Kanon jag har med cyklar idag så jävla gött :-) gärna dxf annars då kan jag skära på jobbet. Men en pdf är lätt att göra om :-)

fredrik168

Aktiv medlem
EST skrev:
> > Styck eller alla? Om alla vart handlar du då?
>
> Alla såklart måste ju löna sig att ha pysslat
> med mekaniska saker länge ;) På Momentum i
> Örebro alla som handlar cykeldelar får bra
> priser där för chefen cyklar själv men kanske
> inte så bra priser. Jag brukar få lite
> kedjespraj & annat bra att ha när det behövs med
> ;) Men skulle tro att dei är i princip
> inköpspriset det där vad brukar sånt gå på
> annars är ju van med bra rabatter & det går ju
> fint sålänge det är standardgrejer.

Var in på momentum i gävle och där skulle jag få betala ungefär tusenlappen för 8 lager och då hade han varit snäll och gett mig rabatt.

EST

Aktiv medlem
Nada kör bara på det som har bra rabatt :-) när jag jobbade på Sandvik hade vi under inköpspris på vissa saker så var de på Tools lite sura ;-)

fredrik168

Aktiv medlem
Det fick bli kullagergrossisten för mig då iallafall, 195kr inkl frakt men hade hellre lagt på 50spänn och kört skf.

EST

Aktiv medlem
Japp vanlig Bandit kruka med bubbelskärm. Grymt bra mot regn å pollen. Då har man kommit hem å lägger ungar så lite mera bilder på ramen :-)
Tog frugans hoj för hämtning är ju så fint väder :-)
IMAG1013.jpg

Så lite närbilder.

IMAG1017.jpg

IMAG1016.jpg

Närbild på sprickorna.

IMAG1018.jpg

IMAG1019.jpg

Å en i helfigur ;-)

IMAG1014.jpg

EST

Aktiv medlem
happymtb.fr skrev:
> Blir den klar till gesunda?
> Hets hets! ;)

Tack alla Tony är grym på att svetsa så vi hoppas att detta ska hålla men den kan ju alltid börja spricka i slutet av svetsarna så vi får se...
Ja jo Gesunda hade varit kul men mina stålar är sopslut kom ju på den briljanta iden att köpa Hopebromsar liksom. Tyckte att det var mera värt att ha kul å cykla än att cykla en helg. Så tyvärr ingen Gesunda för min del :( Men jag har ju hunnit köra en dag där & några åk men byggherren där som var en riktigt trevlig filur :)
Sen så måste ramen vila en månad för att härda, så ingen broska.
Undrar vilken storlek det är på ramen det har jag inte kollat upp..& vad jag får för slag med en 200*50 dämpare vet ju inte hur mycket den har som orginal , säkert mera än min Haro så det ska väl funka :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer