Brams
Aktiv medlem
Byggtråd! Totalrenovering & modernisering av gammal FS!
Jaha. Då har jag dragit igång ett nytt litet projekt här hemma på vinden.
Som vanligt så var det tillfället som gjorde att det blev just nu, och just följande...
Jag hittade en relativt billig FS på annons som jag såg potential i. Att med mindre ekonomiska medel göra stor skillnad. Det skulle dock kräva en del tid, men det är bara bra för en rastlös själ som mig.

Hojen är en Välanvänd Commencal meta sl från 2013.
Här är orginalspecen.
https://www.vitalmtb.com/product/guide/Bikes,3/Commencal/Meta-SL1,10648
Jag tror det är en medium.
Den kändes ganska tight. Inga glapp eller liknande. Och den förra ägaren verkar ha skött om den bra rent mekaniskt.
Den kom med 1x10 xo drivlina, hopenav, Elixir-bromsar och en Reverb dropper.
Helt ok grejer att utgå ifrån.
Tanken är att strippa ner den totalt, gå igenom alla lager, smörja, byta och fixa det som behövs.
Ramen kommer jag slipa ner helt så att den blir RAW. Och jag kommer beställa nya dekaler åt den.
För er som följt mina andra byggen så vet ni att jag hat lite förkärlek för detta.
För er som inte har, så finns de i denna tråden:
Det blir en mullet med 26" i bak och 27,5 " fram. Tillsammans med ett angle headset så kommer den bli relativt slack och förmodligen en grym utförshoj.
Tanken är att sälja den till någon som kommer ha glädje av den när den är klar.
Jag kommer inte göra några stora pengar, men det är inte heller meningen med detta projektet. Men förhoppningsvis så får jag igen de pengarna jag lagt, och kanske tillräckligt över för att finansiera lite nya verktyg.
Som vanligt ligger jag lite efter i dokumentationen. Så det kommer komma lite tätt med inlägg nu i början tills jag är ikapp. Och jag ursäktar för att jag hoppar mellan presens och imperfekt.
Har ni tankar och idéer så tar jag gärna emot dem. ?
Som vanligt så var det tillfället som gjorde att det blev just nu, och just följande...
Jag hittade en relativt billig FS på annons som jag såg potential i. Att med mindre ekonomiska medel göra stor skillnad. Det skulle dock kräva en del tid, men det är bara bra för en rastlös själ som mig.

Hojen är en Välanvänd Commencal meta sl från 2013.
Här är orginalspecen.
https://www.vitalmtb.com/product/guide/Bikes,3/Commencal/Meta-SL1,10648
Jag tror det är en medium.
Den kändes ganska tight. Inga glapp eller liknande. Och den förra ägaren verkar ha skött om den bra rent mekaniskt.
Den kom med 1x10 xo drivlina, hopenav, Elixir-bromsar och en Reverb dropper.
Helt ok grejer att utgå ifrån.
Tanken är att strippa ner den totalt, gå igenom alla lager, smörja, byta och fixa det som behövs.
Ramen kommer jag slipa ner helt så att den blir RAW. Och jag kommer beställa nya dekaler åt den.
För er som följt mina andra byggen så vet ni att jag hat lite förkärlek för detta.
För er som inte har, så finns de i denna tråden:
Byggtråd! The Mongrel, T-Rüst, Gordon, subX, Fifty & nu fulldämpad steampunk!
Jag vet egentligen inte om detta är någon Byggtråd då cykeln är näst intill klar i skrivande stund. Men... Har tänkt starta denna tråden ett tag men inte fått tummen ur. Och nu sitter jag på ett tåg tvärs över landet med en hel del tid och bilder från mitt bygge, så varför inte dela med sig...
happyride.se
Det blir en mullet med 26" i bak och 27,5 " fram. Tillsammans med ett angle headset så kommer den bli relativt slack och förmodligen en grym utförshoj.
Tanken är att sälja den till någon som kommer ha glädje av den när den är klar.
Jag kommer inte göra några stora pengar, men det är inte heller meningen med detta projektet. Men förhoppningsvis så får jag igen de pengarna jag lagt, och kanske tillräckligt över för att finansiera lite nya verktyg.
Som vanligt ligger jag lite efter i dokumentationen. Så det kommer komma lite tätt med inlägg nu i början tills jag är ikapp. Och jag ursäktar för att jag hoppar mellan presens och imperfekt.
Har ni tankar och idéer så tar jag gärna emot dem. ?