[Byggtråd] Två brorsor och en smutsgam.

BigF

Aktiv medlem
Smyger igång en byggtråd för min Brother Cycles Mehteh. Sedan jag fick ramen för ett par veckor sedan så har kortet gått varmt i och med inköp av komponenter. Jag hade hoppats att börja bygga förra veckan men PostNord lyckades med konststycket att leverera vitala delar till fel postombud här på Gotland för att sedan skicka tillbaka det till fastlandet och sedan tillbaka till mitt lokala ombud. Det jag lyckats montera hittills är hjulen och där föll valet på ett par DT Swiss GR 1600 650b skodda med Teravail Rutland 27,5 x 2,1

Tanken från början var att bygga med GRX-komponenter men det var ju stört omöjligt att få tag på. Valet föll därför på SRAM Rival 1. Om planen går i lås och barnen somnar som de skall så följer fler bilder ikväll.
20220214_083130.jpg

Precis som jag misstänkte så hanns det inte med särskillt mycket skruvande ikväll. Men ett litet steg framåt är också framsteg.
20220228_225228~2.jpg

Styrlagerkoppar ipressade.
20220228_225239~2.jpg

Vevlager monterat.
20220228_225318~3.jpg

Dropouts monterade.
20220228_225420~2.jpg

En grävelbike är ju inte en grävelbike utan några väskor påhängda. Fick ett gäng från Wizard Works med PostNord idag. Otroligt välgjorda väskor som jag tror kommer sitta som en smäck på cykeln.

Nice! Lagren och sånt småkrafs är gött att ta i ett nafs så är det tristaste ur vägen (förutom intern kabeldragning på vissa ramar haha)

Ser riktigt nice ut. Kör också terravail 2,1" på min gravel när jag inte kör 700c, bra volym i dem :)

Fin ram och spännande bygge! Väskorna från Wizard Works ser också schyssta ut. Jag har planer att köpa någon modell ifrån dem. Beställde du direkt från dem i UK eller via någon av deras återförsäljare och på så sätt kom undan tull och moms?

Fin ram och spännande bygge! Väskorna från Wizard Works ser också schyssta ut. Jag har planer att köpa någon modell ifrån dem. Beställde du direkt från dem i UK eller via någon av deras återförsäljare och på så sätt kom undan tull och moms?
Tack! Jag beställde direkt ifrån Wizard Works. De drar av momsen på internationella ordrar men tull och hanteringskostnad tillkommer ju ändå.

Väldigt fina färger på den där ramen. Priset verkar inte helt blodigt? "Man" köper ju hellre en sådan här än en carbonda så att säga. Får man fråga vad notan hamnade på med tll/moms?
Rival är ju sjukt funkis grupp om sanningen ska fram. Relativt bra priser också...

Jag har sett bilder från Gotland och gravel verkar passa bra där (Y)

Väldigt fina färger på den där ramen. Priset verkar inte helt blodigt? "Man" köper ju hellre en sådan här än en carbonda så att säga. Får man fråga vad notan hamnade på med tll/moms?
Rival är ju sjukt funkis grupp om sanningen ska fram. Relativt bra priser också...

Jag har sett bilder från Gotland och gravel verkar passa bra där (Y)
Jag köpte ramsetet från en tysk återförsäljare och betalade 1008 euro inkl. frakt. Jag har kört på Apex tidigare vilket jag har varit nöjd med och har Force E-tap AXS på min andra gravel så jag tänkte att någonstans emellan blir nog kanon till denna.

Jo Gotland har mycket fint grus. Sedan vi flyttade hit 2019 så har det nästan bara blivit gruscykling. :)

Jag köpte ramsetet från en tysk återförsäljare och betalade 1008 euro inkl. frakt. Jag har kört på Apex tidigare vilket jag har varit nöjd med och har Force E-tap AXS på min andra gravel så jag tänkte att någonstans emellan blir nog kanon till denna.

Jo Gotland har mycket fint grus. Sedan vi flyttade hit 2019 så har det nästan bara blivit gruscykling. :)
Vilken ÅF köpte du ramen från? Är det där en -21? För nu är väl gaffeln färgmatchad eller?

Jag var lite sugen själv men från Brother landar den på ca 14' tullad och klar (2.5-3 st Carbonda får man för de pengarna ? )

Senast ändrad:
Vilken ÅF köpte du ramen från? Är det där en -21? För nu är väl gaffeln färgmatchad eller?

Jag var lite sugen själv men från Brother landar den på över 14' tullad och klar (2.5-3 st Carbonda får man för de pengarna ? )
suicycle-store.com. Det stämmer att det är en -21. De har -22:an upplagd på hemsidan men den kostar 1119 euro... Jag tycker nästan den är snyggare med svart gaffel. Den nya gaffeln ska väl dock vara justerbar på något vis (likt Rondo) men det kan jag vara utan.

Jag slås över hur rent och fint din arbetsyta är. Bra ljus verkar du också ha. Blir så mycket trevligare att följa när det inte är stökigt i varje bild, jag ska ta inspiration :)

De där WW-väskorna var tjusiga som sagt, men hur många trianglar finns det på en Mehteh?
...och hur funkar dom?

Tycker också svart gaffel är roligare än färgmatchad. tummen upp! Lite haltande att jämföra med en Carbonda, man köper stål av helt andra anledningar.

Jag var lite sugen själv men från Brother landar den på ca 14' tullad och klar (2.5-3 st Carbonda får man för de pengarna ? )
Köper du hem en carbonda för det priset är jag på! Under 5000kr styck med moms, frakt var billigt.
Ursäkta ot

Köper du hem en carbonda för det priset är jag på! Under 5000kr styck med moms, frakt var billigt.
Ursäkta ot
Nej det var väl till att ta i men ca 6000 tror jag min slutade på. Så kanske två plus pocket change får man in på en Mehteh från UK. 2,3 kanske.. ?

Antingen har de fått hem fler i år eller så är suget från UK inte så stort längre. Jag kollade på den förra året och då tog den ju slut mer eller mindre första veckan de släppte på beställningarna. Nu har de legat ute ett tag och det ser ut som alla storlekar fortfarande är tillgängliga

Jag hade faktiskt redan kollat på suicycle såg jag men de hade inga -21 i min storlek. Men även nya modellen blir ett par tusen billigare där än att ta den från Brother direkt.

Arbetet fortgår lite i det tysta. Skyddstejp har applicerats på utsatta ställen på ramen. Speciellt där väskorna kommer att sitta. Av tidigare erfarenhet så kan det skava rätt rejält där.

Fråga till forumet. Jag har lärt mig att styrrör i kolfiber skall vara lite längre än styrstammen och en spacer ska användas på ovansidan. Av hållfasthetsskäl förmodar jag. Likt denna bild.
20220303_094553~2.jpg

Av estetiska skäl skulle jag vilja skippa spacer och montera topcap direkt på stammen. Till min Mehteh ingick det en expander som vilar på styrröret. Jag tänker att denna borde göra änden av styrröret starkare och eliminera risken att det kollapsar under trycket från styrstammen?
20220303_094505~2.jpg

Fråga till forumet. Jag har lärt mig att styrrör i kolfiber skall vara lite längre än styrstammen och en spacer ska användas på ovansidan. Av hållfasthetsskäl förmodar jag. Likt denna bild.
Visa bilaga 542191
Av estetiska skäl skulle jag vilja skippa spacer och montera topcap direkt på stammen. Till min Mehteh ingick det en expander som vilar på styrröret. Jag tänker att denna borde göra änden av styrröret starkare och eliminera risken att det kollapsar under trycket från styrstammen?
Visa bilaga 542192
Tycker också det är snyggare om det är slätt och fint, när man väl vet vilken höjd man vill ha.

Har faktiskt ingen aning om det behöver vara längre än stam-höjden men har sett multum av byggen där det är både slammat och slätt :)

Jag själv kommer köra på en sån här modell som man liksom sänker ner.
1646325884684.png

De finns även längre varianter om man vill
1646325943515.png

Tycker också det är snyggare om det är slätt och fint, när man väl vet vilken höjd man vill ha.

Har faktiskt ingen aning om det behöver vara längre än stam-höjden men har sett multum av byggen där det är både slammat och slätt :)

Jag själv kommer köra på en sån här modell som man liksom sänker ner.
Visa bilaga 542198

De finns även längre varianter om man vill
Visa bilaga 542199
Insåg att den medföljande expandern inte kommer fungera som tänkt. Jag kommer behöva kapa styrröret onödigt mycket för att kunna köra utan spacer. Efter lite läsning så föll valet på Pro-varianten du länkade till.

Nu tycker jag är dags att få den här cykeln klar! Ikväll kapades gaffel och reglage monterades. Hoppas kunna få till vajerdragningen lite senare ikväll och sedan är det väl i princip bara att lufta bromsar och linda styrlinda kvar.
20220313_183909~2.jpg

20220313_191520~2.jpg

20220313_191542~2.jpg

Härligt! Men ge det hellre än dag till än att stressmeka, det är alltid då man gör de värsta mektabbarna ? Blir riktigt fin!

Bävar alltid lite inför att dra växelvajer och bromsslang när jag bygger cykel. Det känns som det mest kritiska momentet med kapning av slang och höljen och allt vad det innebär. Nu är det dock gjort och jag blev faktiskt riktigt nöjd. Imorgon får det bli justering av växel och luftning av bromsar sedan kanske det kan provcyklas till helgen.
20220316_222343~2.jpg
20220316_222403~2.jpg

Nu är det nära. Bromsar luftade, växelvajer dragen och styre lindat. Nu väntar jag bara på att kedjan ska få bada klart i sitt lilla bad med avfettning. Just lägga kedjan i avfettning kunde ju ha gjorts långt tidigare men man kan ju inte komma ihåg allt!
20220318_145614~2.jpg

Jag upptäckte igår att jag sprungit på patrull. När jag monterar bakhjulet så går kassetten väldigt trögt.

Hjulet är ett DT Swiss med XDR frihjulsbody. Kassetten är en SRAM XG-1150 monterad med 1,85 mm. spacer enl. rekommendation.

Så länge hjulet inte är monterat i ramen snurrar kassetten lätt och fint men så fort jag sätter det i ramen så kärvar det rejält.

Är det någon som sprungit på något liknande och har tips på lösning?

I vintras köpte jag en Kona Big Honzo DL som visade sig vara för stor för mig. Först var tanken att sälja av den men i bakhuvudet hade jag det kära minnet av min Nordest Britango TR som jag byggde för ett par år sedan och sedan sålde i ett svagt ögonblick. Efter en fredag med några för många öl innanför västen så trycktes det därför på köpknappen och en Britango 2 var på väg hem. Jag tänkte att när ryssen kommer så är våra pengar värdelösa ändå så då kan man lika gärna spendera.

Tanken var att flytta över delarna från Honzon men ju längre tiden gick så insåg jag att det inte skulle duga. 29 tummare beställdes hem för 27,5+ känns förlegat. Gaffeln på Honzon var rätt medioker och jag visste att det fanns en Rockshox Yari ny i kartong hemma hos en kompis som efter lite övertalning sålde den till mig BILLIGT. Deore 12 spd kunde jag leva med tänkte jag en kort stund men sedan mindes jag den trevliga finishen på XT-gruppen jag haft på den tidigare Britangon så en sådan fick komma hem också. Det enda som nu följer med från Honzon är bromsarna (Magura MT Trail sport), dropper och kassett.

Jag har börjat så smått med att pressa i lagerkoppar och monterat vevlager.
20220401_105915~2.jpg
20220401_110134~2.jpg
20220401_110006~2.jpg
20220401_110030~2.jpg

Tillbaka
Topp