Styrrörsexpander för kolfibergaffel som funkar

Mange.

Aktiv medlem
16143385917294535110393635181541.jpg

Den här långa från Shimano är bra.
Vad är problemet med dom du använt?

Ridley

Aktiv medlem
Jag använder FSA expandrar på nästan alla mina cyklar. Har fungerat bra hittills (Typ evigheter). Bland annat den här:

Har en längre variant också som jag inte hittar någon bild på.

joeldevahl

Aktiv medlem
Jag använder FSA expandrar på nästan alla mina cyklar. Har fungerat bra hittills (Typ evigheter). Bland annat den här:

Den här har jag använt också och den funkar riktigt bra, jämfört med den från rockshox (eller som följde med en rockshox-gaffel iallafall).

Kung Stalle

Aktiv medlem
Vad är problemet med dom du använt?

Grejjerna hålls inte på plats så det blir glapp i styrlagret pga dålig styrlagerförspänning. Det är problemet.

Får lov att säga att Extralites ser mest intressant. Resten är egentligen bara varianter på expanders som jag redan har och som tyvärr funkar dåligt.

Men fortsätt med tipsen. Jag kanske köper sju olika och startar testverksamhet :-)

Stalle

Berk

Aktiv medlem
Vilken tur! Funderar just på vilken expander jag ska köpa.

Specialized får inte så positiva review på bike24.

Har någon erfarenheter med Tune xpanda? Jag har hittat en negativa review, men alla andra är mycket positiva. Den är riktigt lätt också.

Kung Stalle

Aktiv medlem
När lagerspänningen är ställd är det stammen som håller fast grejerna, inte expandern.

Till stor del ja men du kan ju göra experimentet med att montera allt och spänna upp och sen när du är klar plocka bort topcapen. Det funkar inte länge utan att det börjar glappa kan jag meddela. (en kompis provade, inga namn nämnda :-D )

Stalle

Berk

Aktiv medlem
Grejjerna hålls inte på plats så det blir glapp i styrlagret pga dålig styrlagerförspänning. Det är problemet.

Får lov att säga att Extralites ser mest intressant. Resten är egentligen bara varianter på expanders som jag redan har och som tyvärr funkar dåligt.

Men fortsätt med tipsen. Jag kanske köper sju olika och startar testverksamhet :-)

Stalle

Cane Creek eeNut och Tune xpanda är också intressanta.

Pfaff

Aktiv medlem
DEDA hss är nästan 70 mm lång. KCNC har en snarlik Shimanos här ovan. Kan fås med silverfärgat topp 😊

n3wton

Aktiv medlem
Jag tycker det låter grymt med kolfiber stoppat med 70 mm aluminium så att man får lite vikt på framhjulet.. :P

n3wton

Aktiv medlem
50 g.
Men frågan var ju att hitta en som sitter bra. Eller?
Jo, jag förstår ju att det säkert var ett vettigt tips på TS bekymmer, men jag ironiserade lite över att det finns så jäkla dåliga cyklar/ramar/komponenter att det behövs sådana avarter för att det ens ska sitta ihop..

Pfaff

Aktiv medlem
Jo, jag förstår ju att det säkert var ett vettigt tips på TS bekymmer, men jag ironiserade lite över att det finns så jäkla dåliga cyklar/ramar/komponenter att det behövs sådana avarter för att det ens ska sitta ihop..

Jo. Men apropå, viktigast är nog att ha en expander som passar styrrörets innerdiameter. För den skiljer sig ju.

simson

Aktiv medlem
Förr (typ 20år sen) när jag hade landsvägscykel med kolfiberstyrrör så släppte expandern ibland å till slut så limmade jag fast den å den satt kvar hela cykelns livslängd .
Mange

cerro

Aktiv medlem
Vilken tur! Funderar just på vilken expander jag ska köpa.

Specialized får inte så positiva review på bike24.

Har någon erfarenheter med Tune xpanda? Jag har hittat en negativa review, men alla andra är mycket positiva. Den är riktigt lätt också.

Skulle säga Specializeds för fit and forget, aldrig haft några problem med den oavsett gaffel.

Extralites är grym, har en äldre version som gått från cykel till cykel :) Men lite känsligare än en vanligt expander som Specializeds eller andra av den typen

Berk

Aktiv medlem
Skulle säga Specializeds för fit and forget, aldrig haft några problem med den oavsett gaffel.

Extralites är grym, har en äldre version som gått från cykel till cykel :) Men lite känsligare än en vanligt expander som Specializeds eller andra av den typen

"Problem" på Specialized som nämdes på Bike24 är att den bygger hög, men det gör väl alla som inte kan ramla ner? Och att den delen som håller den upp är bredare än gaffelröret.

Mange.

Aktiv medlem
"Problem" på Specialized som nämdes på Bike24 är att den bygger hög, men det gör väl alla som inte kan ramla ner? Och att den delen som håller den upp är bredare än gaffelröret.
Har en sån modell på min allt-i-allo, sågade av läppen som liggwr ovanpå för att kunna slamma ordentligt

Stervelo

Aktiv medlem
Om det sitter lite spacers med, byt från kol till alu spacers. Jag hade problem med det på en hoj.
Jag tror att det blir för mycket "give" i kolfiber, så stammen kan "jucka" sig uppåt. Eller så hade jag bara jättelättviktiga superbilliga spacers. Men, byte till alu gav resultat.

Paco

Aktiv medlem
Om det sitter lite spacers med, byt från kol till alu spacers. Jag hade problem med det på en hoj.
Jag tror att det blir för mycket "give" i kolfiber, så stammen kan "jucka" sig uppåt. Eller så hade jag bara jättelättviktiga superbilliga spacers. Men, byte till alu gav resultat.
Samma lika för mig. Glappet försvann efter att jag bytte till alu spacers.

Bellyboy

Medlem
Jag har Extralite ultrastar 4 på min gruscykel. Har inte upplevt några problem mer än att den är ”pillig” att installera och det kan vara bra att kolla spänningen lite oftare än vanligt.

fredrikw

Aktiv medlem
Det var lite så jag fick göra, det folk tipsar om är inte alltid det som är det bästa. De kan ha lite andra krav, eller bara vara sponsrade eller jobba för ett visst märke och därför naturligtvis rekommendera just den modellen...

Har då testat en massa olika, den senaste favoriten är Ritcheys expander, enkel att montera och justera spänningen, och sitter där den ska. FSA:s som tipsas om ovan har jag inte så bra erfarenheter av, och lite irriterande att själva topcapen är integrerad i konstruktionen (kanske inte alltid avgörande, men det sticker ut jämfört med många andra). Har haft extralite-varianten, och den funkade överraskande bra måste jag säga.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Svårt att sammanfatta det här. Känns som det är rätt jämt mellan dissarna och hissarna. De enda som sticker ut är Extralite men de flesta verkar slänga in en brasklapp. Samt Spec men som verkar ha lite egenheter den åxå.

Det jag nog söker är nåt som inte är som de vanliga Pro/Shimano/Spec/med flera. Utan lite mer innovativt typ just Extralite. Problemet med Extralite är ju dock att de är gjorda för WW-italienare och inte herr Nilsson på 95 pannor som skall våldföra sig på sitt ekipage ute i Hellas.

Skall beställa nåt under dan... får se vad...

Stalle

jjjj

Medlem
En liten bild på Cane Creek eeNut monterad. Får nog eventuellt byta ut mina Tune kolfiber spacers som känns aningen för stora för top capen. Konstruktionen kändes i övrigt rätt stabil och genomtänkt.

126AD84C-0DED-4019-8C39-468153FFCCB9_1_105_c.jpeg

Bellyboy

Medlem
Det är något med ” inbuktningen ” som gör det! Ah vad nice, är själv nyfiken på att gå den vägen med just Walty.
Jag blir alltid nyfiken på ramen när Extralite stammen syns som på din bild, brukar oftast vara något schysst.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer