Kung Stalle
Aktiv medlem
Styrrörsexpander för kolfibergaffel som funkar
Tja!
Rekommendera en riktigt bra styrlagerexpander för kolfiberrör.
Stalle
Rekommendera en riktigt bra styrlagerexpander för kolfiberrör.
Stalle
Jag använder FSA expandrar på nästan alla mina cyklar. Har fungerat bra hittills (Typ evigheter). Bland annat den här:
![]()
FSA Kompressor för kolfibergaffel | bikester.se
FSA Kompressor för kolfibergaffel - till rätt pris! 30 dagars öppet köp och fri retur.FSA Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.www.bikester.se
Vad är problemet med dom du använt?
Får lov att säga att Extralites ser mest intressant.
Den extralite har jag på racern, skulle aldrig sätta den i något som skulle gå på annat än asfalt. Men det är jag.
Vilken tur! Funderar just på vilken expander jag ska köpa.
Specialized får inte så positiva review på bike24.
Har någon erfarenheter med Tune xpanda? Jag har hittat en negativa review, men alla andra är mycket positiva. Den är riktigt lätt också.
När lagerspänningen är ställd är det stammen som håller fast grejerna, inte expandern.
fsa är rätt kass, har flera
+1 på ovan. Speciellt att större delen av ytan som stammen klämmer på täcks av expander på insidan.Jag gillar Specializeds expander.
Specialized Carbon Steerer Tube Plug
Specialized Equipment ▶ To be used for either mountain or road carbon steerer tubes.www.bike24.com
Grejjerna hålls inte på plats så det blir glapp i styrlagret pga dålig styrlagerförspänning. Det är problemet.
Får lov att säga att Extralites ser mest intressant. Resten är egentligen bara varianter på expanders som jag redan har och som tyvärr funkar dåligt.
Men fortsätt med tipsen. Jag kanske köper sju olika och startar testverksamhet :-)
Stalle
Mest för att jag måste dra åt styrstammen runt styrröret för att ens få den att spänna åt tillräckligt för att sitta kvar och inte följa med upp när jag skruvar på topcapenFör att den är för klen helt enkelt?
Stalle
Låter som du har samma skräp som jag har på graveln.Mest för att jag måste dra åt styrstammen runt styrröret för att ens få den att spänna åt tillräckligt för att sitta kvar och inte följa med upp när jag skruvar på topcapen
Väldigt medvetet val på ett ww bygge, den extralite expandern väger 4gLåter som du har samma skräp som jag har på graveln.
Jag tycker det låter grymt med kolfiber stoppat med 70 mm aluminium så att man får lite vikt på framhjulet.. :P
Jo, jag förstår ju att det säkert var ett vettigt tips på TS bekymmer, men jag ironiserade lite över att det finns så jäkla dåliga cyklar/ramar/komponenter att det behövs sådana avarter för att det ens ska sitta ihop..50 g.
Men frågan var ju att hitta en som sitter bra. Eller?
Jo, jag förstår ju att det säkert var ett vettigt tips på TS bekymmer, men jag ironiserade lite över att det finns så jäkla dåliga cyklar/ramar/komponenter att det behövs sådana avarter för att det ens ska sitta ihop..
Vilken tur! Funderar just på vilken expander jag ska köpa.
Specialized får inte så positiva review på bike24.
Har någon erfarenheter med Tune xpanda? Jag har hittat en negativa review, men alla andra är mycket positiva. Den är riktigt lätt också.
Skulle säga Specializeds för fit and forget, aldrig haft några problem med den oavsett gaffel.
Extralites är grym, har en äldre version som gått från cykel till cykel :) Men lite känsligare än en vanligt expander som Specializeds eller andra av den typen
Har en sån modell på min allt-i-allo, sågade av läppen som liggwr ovanpå för att kunna slamma ordentligt"Problem" på Specialized som nämdes på Bike24 är att den bygger hög, men det gör väl alla som inte kan ramla ner? Och att den delen som håller den upp är bredare än gaffelröret.
Beställde en Cane Creek, inte helt billig, men får se hur den är.Cane Creek eeNut och Tune xpanda är också intressanta.
Beställde en Cane Creek, inte helt billig, men får se hur den är.
Samma lika för mig. Glappet försvann efter att jag bytte till alu spacers.Om det sitter lite spacers med, byt från kol till alu spacers. Jag hade problem med det på en hoj.
Jag tror att det blir för mycket "give" i kolfiber, så stammen kan "jucka" sig uppåt. Eller så hade jag bara jättelättviktiga superbilliga spacers. Men, byte till alu gav resultat.
Det var lite så jag fick göra, det folk tipsar om är inte alltid det som är det bästa. De kan ha lite andra krav, eller bara vara sponsrade eller jobba för ett visst märke och därför naturligtvis rekommendera just den modellen...Men fortsätt med tipsen. Jag kanske köper sju olika och startar testverksamhet :-)
Snygg, den klär styrstammen! Får man fråga vad du har för ram?En liten bild på Cane Creek eeNut monterad. Får nog eventuellt byta ut mina Tune kolfiber spacers som känns aningen för stora för top capen. Konstruktionen kändes i övrigt rätt stabil och genomtänkt.
Visa bilaga 473264
Snygg, den klär styrstammen! Får man fråga vad du har för ram?