[Byggtråd, typ] Crescent Världmästare

Min Monark (samma ram och cykel som 307) med nytt styre och handtag dagen till ära (Tack! @miyatafarfar), en riktig bra cykel för långfärder. 10 kg på pakethållaren märks inte, upp till 20 kg kan man cykla som vanligt och stå upp om man inte är alldeles för yvig, upp 30 kg är inga problem men man sitter helst ned och då är det max vad bakdäcket är godkänt för. Klarar dessutom 47 mm däck vilket jag nog köper nästa gång, Schwalbe Marathon 40 mm är på nu :)

sSzXzOr.jpg
Fint det blev!

Kunde köra med min cykel 3-5 ggr innan en cykelpendlare kom för fort in i en kurva, kom över i min fil och *Pang!*.

Nu är framhjulet skevt och jag har inte lyckats fixa det till 100 %.

Men men.. vad är väl en bal på slottet.
Passar istället på att ändra lite.

Det blir bockstyre denna gången..
Monterade av delar från en gammal Monark och fann den här sadeln:
IMG_20220501_173258.jpg

IMG_20220501_173315.jpg

Tror ni det är något att förbarma sig över?
Med lite rätt typ av fett kan lädret säkert återfå sin lyst..

Funderade också på styret, monarken hade ett smalt sådant,
IMG_20220501_184827.jpg

Kanske borde jag ha en bredare, om man ändå vill betrakta den som hyfsat komfortabel?

Hjulen blir ursprungliga 622:orna. Så mottar gärna tips på bromsar med låång reach och adekvata däck för stads- & gruskörning.

Kan nämna att jag har ett par shimano 600 vevar som ska på och ett bättre vajerhöljestopp som jag fått av @Mange Campa - person som jag är skyldig både en uppdatering och ett tack!

Angånde långa bromsar så nämnde någon att sidodragna 70-tals Shimano Tourney finns i drivor att köpa. Jag har sådana själv på min cykel med 622-hjul och det fungerar utmärkt.
Jag har även "stadsdäck" 35-622 Michelin. Jag kör inte mycket i grus, men de har inte krånglat då jag gjort det. Men du ska nog egentligen ha grövre mönster för grus.

Bilagor

• Tourney bak.jpg
    Tourney bak.jpg
    283.8 KB · Besök: 66
Angånde långa bromsar så nämnde någon att sidodragna 70-tals Shimano Tourney finns i drivor att köpa. Jag har sådana själv på min cykel med 622-hjul och det fungerar utmärkt.
Jag har även "stadsdäck" 35-622 Michelin. Jag kör inte mycket i grus, men de har inte krånglat då jag gjort det. Men du ska nog egentligen ha grövre mönster för grus.
Ja, tror det finns sådana någonstans här också.. kanske ska köra på det.
En kollega sa att äldre italienska är av bättre metall vilket ger mindre flex, men då sticker säkert prislappen iväg också.

Om någon är intresserad av broms med kortare reach så kan jag byta, har ett par Dia-comp som är i helt ok skick.

Ang däck så är jag sugen på att testa något bredare, i motsats till krogen, kanske till och med 40+.

Hur mycket kraft vill du ha i bromsarna? Tourney med en pivot är rätt kassa, jag har haft många hojar med den typen av broms och vid varje tillfälle har jag förvånats över den dåliga prestandan. Det finns förstås undantag, men jag skulle inte vilja använda sidodragna Tourney annat än som frambroms i kombination med rullbroms bak. Det är helt enkelt för osäkert att cykla i en storstad annars.

Jag skulle verkligen rekommendera att köpa ett par Dia-Compe BRS202, de har dual pivot och är modest prissatta. Min fru har dem på sin Felix och de är riktigt bra. Du kan spara in på mycket, men bromsar är inte en av de sakerna - jag har varit med om tillräckligt många incidenter i göteborgstrafik för att inskärpa detta.

Hur mycket kraft vill du ha i bromsarna? Tourney med en pivot är rätt kassa, jag har haft många hojar med den typen av broms och vid varje tillfälle har jag förvånats över den dåliga prestandan. Det finns förstås undantag, men jag skulle inte vilja använda sidodragna Tourney annat än som frambroms i kombination med rullbroms bak. Det är helt enkelt för osäkert att cykla i en storstad annars.

Jag skulle verkligen rekommendera att köpa ett par Dia-Compe BRS202, de har dual pivot och är modest prissatta. Min fru har dem på sin Felix och de är riktigt bra. Du kan spara in på mycket, men bromsar är inte en av de sakerna - jag har varit med om tillräckligt många incidenter i göteborgstrafik för att inskärpa detta.

Dom ser intressanta ut! Ska mäta mitt avstånd och återkomma ?

Apropå sadeln,nästa gång du behöver något, tveka inte på att fråga. Jag skulle gärna få smörj av dig.

Med lite skofett tog sig sadeln.
Upptäckte också ett svagt tryck med "Unicantor Brevettata Made in Italy" på båda sidor så gissar på denna modell:

Gällande styre.. är tumregeln
smalt --> mer racer,
bredare --> mer komfort?

Just nu står det mellan 40 kontra 42,5 cm bredd
IMG_20220503_140022.jpg

(Måtten är inte cc utan kant till kant)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp