[Byggtråd] V5 Refinement.

Så passar. Nu cykla!

Bilagor

• 20170511_191113.jpg
    20170511_191113.jpg
    209.2 KB · Besök: 141
Toppen!

Bygger vidare på jiggen!
Svarven var ledig så nu kunde jag äntligen svarva konor.

IMG_0431.JPG

IMG_0427.JPG

IMG_0432.JPG

IMG_0428.JPG

BB distans för att centrera en BB91 hylsa och kona på det.

IMG_0433.JPG

IMG_0434.JPG

IMG_0430.JPG

Nästa kaka blir att svarva till en centrerad bakaxel att fästa svingen i.

Stay tuned.

Allt du gör har sån grym kvalitet och finish. Men jag måste undra en sak ändå. Blir det inte svårt att svetsa ramen när jiggen lägger ena sidan nästan oåtkomlig. Du har säkert tänkt ut något smart, men för mig känns det som att man kan göra ett antal skitsnygga svetsar och sedan behöva svetsa andra sidan utan jigg. Det känns knepigt.

Tack!!
Jo det är lite knepigt att komma åt, men det verkar det vara mer eller mindre på alla jiggar.
Tanken är att punkta ramen i jiggen för att sen ta ur och svetsa på bänk.
Kommer ändå behöva typ 3-4 avbrott per fog när jag svetsar.

Titta på phitybikes på youtube, han har en superfin jigg men punktar ändå i jiggen för att sen svetsa löst.

Jag har haft 100 olika idéer på jiggar genom tiden men har ingen lust att lägga all tid på det nu, denna typ är den enklaste jag kommit på men ändå flexibel.

Jag förstår dilemmat. De som ser mest åtkomliga ut ser ju nästan ut som en störtbur. Tar ju en helsikes plats när de inte används. Det blir säkert grymt bra så som du gjort, jag var bara nyfiken.

Hasse#7 sa:
Jag förstår dilemmat. De som ser mest åtkomliga ut ser ju nästan ut som en störtbur. Tar ju en helsikes plats när de inte används. Det blir säkert grymt bra så som du gjort, jag var bara nyfiken.
Det vet jag inte, det kanske bara blir skräp av allt.. jag brukar vara dålig på att planera mina byggen, kör mest ur huvudet och så kan allt skita sig på sista momentet ?
Men änn så länge känns det hoppfullt!

Paco sa:
Blir ramen bra så får du gärna bygga en till mig oxå?
Tanken har slagit mig men just nu faller det på att jag måste ta sving från en befintlig cykel och det kan vara lite knepigt att få tag på.. men man vet aldrig!

Fortsätter med stolpen, tänkte göra klart den och se om den funkar innan jag svetsar fast seattube med resterande.

Skaffade en 31,8mm klämma som passade perfekt runt mitt 32mm rör.
Sen svarvade jag ur ca halva så en packbox får plats den är 27*38*7 och passar perfekt runt 27,2mm stolpen.
IMG_0525.JPG

IMG_0526.JPG

Med stolpen i ser det ut såhär:
IMG_0523.JPG

Stolpe ut:
IMG_0522.JPG

Stolpe in:
IMG_0524.JPG

Himla slug och enkel lösning. Jag gillar alltid när man använder vanliga "hämta på momentum-grejer" på cyklar.
Och himla fint byggande i allmänhet.

Senast ändrad:
Fråga:
Hur mycket expanderar luft?

När stolpen är i botten så har jag en luftvolym på ca 70mm lång*30mm diameter.
När stolpen ska upp måste luften fylla 200mm till på längden.

Jag fattar att det går med högre tryck, frågan är typ hur mycket tryck? Pratar vi 1, 10, 100bar?

fredrikforsberg sa:
Fråga:
Hur mycket expanderar luft?

När stolpen är i botten så har jag en luftvolym på ca 70mm lång*30mm diameter.
När stolpen ska upp måste luften fylla 200mm till på längden.

Jag fattar att det går med högre tryck, frågan är typ hur mycket tryck? Pratar vi 1, 10, 100bar?

Om du menar att den blir 200mm lång totalt så behövs det strax under 3 bar i komprimerat läge. Men då kommer den gå märkbart långsamt mot slutet eftersom att 3 bar gör att den har atmosfärstryck när den är i toppen. Blir den 270mm lång är det ca 4 bar.

Happ, stolpen blev för krånglig för mycket lösa delar och lösningar som jag inte gillade till 100%
så jag gjorde en ny!

-Svarvad i ett stycke
-Stödhylsor i stål
-Lätt, 380gram som den är på bilden
-215mm slag, måste vara bättre än köpestolpar
-Bättre tätning, Nitril manschett
-Luftkammare i stolpen

Pressade i fäste för sadeln i ett nyköpt rör 30mm utv 22mm inv och märkte ut var hålen ska fräsas, 215mm slag:
IMG_0545.JPG

Fräste spår 8mm och hål 12mm:
IMG_0546.JPG

Svarvade och pressade i hylsor för att ta kraften lite bättre 12*8mm:
IMG_0548.JPG

Svarvade delen i stolpen som kommer vara i sadelröret hela tiden 28mm för lite extra styrka. och som stöd längst ut 30mm och ett spår för tätningen:
IMG_0549.JPG

Svarvade andra halvan 27mm:
IMG_0550.JPG

Blev såhär, packboxen fick pressas på, inte helt optimalt men det funkar:
IMG_0551.JPG

Hela skapelsen, 380gram! inte illa pinkat. hoppas den inte går av. det är 2,5mm gods i övre delen. samma som BBB stolpen jag hade innan.
IMG_0552.JPG

Senast ändrad:
Tack! ?

Tyckte mitt headtube var lite tråkigt så jag svarvade ett nytt:
IMG_0556.JPG

Ska ha nått emblem sen tänkte jag men har dålig fantasi! Så om någon har ett tips på emblem så bidra gärna!
Det får gärna innehålla bokstaven V

fredrikforsberg sa:
Tack! ?

Tyckte mitt headtube var lite tråkigt så jag svarvade ett nytt:

Ska ha nått emblem sen tänkte jag men har dålig fantasi! Så om någon har ett tips på emblem så bidra gärna!
Det får gärna innehålla bokstaven V

Snyggt!

Jag hade ingen tanke om V när jag gjorde den första mer än typ version 1,2 osv..

Sen har det fortsatt. Skulle valt typ FF från början!

Men nu är det V så det får nog fortsätta ?
Men om nån kommer på nått annat bra så är jag öppen för förslag! Men som sagt, helst nått med V ?

Metallicas A som du vänder till ett V och behåller "blixten" som skjuter upp

Sen kör du ut V:et i cnc fräsen, och medans den sitter där kör du ett konturskär med spetsig pinnfräs lr snedställd så du får ett loteg dike runt om. Nu målar du hela ovansidan med någon bra färg som verkligen kryper nef i diket, när den härdat så planar du av märket och tada helt ålötsligt ha du en proffsig headbadge?

Tillbaka
Topp