[Byggtråd] V5 Refinement.

Progress!
Fick ju lite press när jag spontant anmälde mig till happyriden i Avesta.
Tror inte jag får klart cykeln men det vore kul.

Övre svingfäste är svetsat, dåligt med bilder men vad gillar ni uppspänningen i fräsen?:
IMG_0803.JPG

Fick hjälp av grannen med nitmuttrar till kabeldragningen:
IMG_0799.JPG

Svetsat och tillsnyggat fäste m10*1
IMG_0807.JPG

Den blir lång! 1380mm hjulbas!
IMG_0805.JPG

Med hjul och temporär sadelstolpe:
IMG_0814.JPG

IMG_0811.JPG

Allt för idag!

Om det är någon som har nått av följande delar så är jag intresserad!

Nedre styrlager ink crown (1,5" tapered)
Dämpare
Komplett växel 10s
Kassett 10s
Bromsskiva
Styre 35-40mm Rise
Kedja

Har två stycken moddade 10speed kasetter. En med 11-40 och en till 11-42. Evtentuellt en goatlink slx bakväxel med zee reglage också.

Pma om det verkar intressant.

Ska kolla bra att ha lådan efter styrlager med. Vad för ytterdiameter behöver du på koppen?

dnleriksson sa:
Bygger du utefter vilken dämpare du får tag i eller är det några specifika mått som önskas?

Jag har lite dålig koll på dämpare faktiskt men på lapierre så satt det en fox float rp2 216mm/63mm om jag inte minns fel!

Om det är någon som har en sjysst rockshox att sälja så vore det toppen!

Den rockshoxen var ju väldigt billig! Är den bra? Har typ en sån fox dämpare jag skrev tidigare på v3 men skulle vilja ha nått bättre om jag ändå ska köpa!

Haha, Ja det gör den nog! En pension var bara att glömma.
Den passar perfekt för bygget förutom den förskjutna pivoten så är den mycket enkel att montera.
Tack! ?

Nytt på styrstamsfronten!
Jag lyckades inte hitta nån 10-20mm att köpa och den hemmafrästa är fortfarande halvfärdig.

VAD GÖR MAN?!

Bygger en ny. I ett material som är hanterbart, metall!

Bilder.

Började att svarva fram två rörstumpar som notchades och svetsades:
IMG_0857.JPG

Två förstärkningsringar svarvades och trycktes på:
IMG_0859.JPG

Mer metall:
IMG_0860.JPG

Sen både både hårdlödde och tigade jag ihop allt:
IMG_0861.JPG

IMG_0864.JPG

Imorgon ska det borras, gängas och slitsas.
Sen klar!
17mm blev det!

ceel sa:
Pillo-kun sa:
Cool, but shiiat vad lång den ser ut att vara, hur lång är hjulbasen på den dära rackaren?

1380mm. (står ett par poster upp)
Ah cool, tack.
så med andra ord lika lång som en mc. damn, e detta ungefär standar mått på axel avstånd på dh/freeride cyklar?
edit: ah såg att XL va bara 40mm kortare i hjulbas än detta projekt. Men shit, nu börjar alltså hojarna vara helt enkelt motorlösa motorcyklar, shiat. Tänker tebax när jag själv satte på en framgaffel från en 80cc cross på en mtb när jag var liten å tänkte att jag hade skapat värsta DH hojen, alternativ värsta offroad chopper cykeln. Men nu så är alltså hojarna där, shiat. :)

Senast ändrad:
Ja, shiat!
Vet inte om det var en fråga eller ett påstående men ja! Cykeln är lång ?
Sen är det mer än bara längden som skiljer mot en "mtb med cross gaffel" ?

Stammen är hur som helst slitsad, borrad och gängad:
IMG_0866.JPG

Nu ska det putsas lite och sedan lackas i lämplig färg.
147 gram väger den för de som undrar.

Jag klurar på nån lösningen för lagerjustering men det lutar åt typ gängstång eller tving.

Inte den sista men tanken är att det ska ligga mer energi bakom denna som en slutgiltig produkt.
Men jag tycker om att bygga och klura så fler cyklar blir det garanterat! ?

Försökte ringa å förklara men inget svar...
Så svetsa dit ett rör i mitten med hål under å dra en försänkt m6 ner till en starnut borde ju funka å byt de andra till försänkta med så blir dina knän gladare ?

ceel sa:
mikipedia_ sa:
Slå i en ny starnut fast åt andra hållet, sen tar du bara en brädbit lr något med hål i som passar under gaffelkronan.

Blir inte det fel (eller förstår jag fel?), för då drar man ju bara i gaffeln själv?

Nä du fårstår rätt, jag som får stå med dumstruten?

Men utan starnut borde det gå? Kräver bara ett hål lr gäng i stammen.

Senast ändrad:
Kan tänka mig att man bygger en "spacer" som man kan dra åt med en bult. Förmonterar den med några spacers för förspänningen till styrlagret, dra åt "spacern", ta bort allt annat ovanpå och montera styrstam.

Alternativt bygga två skruvar som fungerar som en spacer mellan styrstam och övre styrlager, där man skruvar fast styrstammen först och sedan skruvar man isär skruvarna. Detta borde ge ett ganska bra resultat om det inte blir för jobbigt att bygga.

Går det inte att borra så nära mitten som möjligt uppifrån; dra en lite längre skruv med diskret skalle och sätta starnuten en aning snett. Det handlar ju bara om förspänning av lagret.

fredrikforsberg sa:
Jag klurar på nån lösningen för lagerjustering men det lutar åt typ gängstång eller tving.

Inte den sista men tanken är att det ska ligga mer energi bakom denna som en slutgiltig produkt.

Jag förstår! När börjar försäljningen då? ;)

Hasse#7 sa:
Går det inte att borra så nära mitten som möjligt uppifrån; dra en lite längre skruv med diskret skalle och sätta starnuten en aning snett. Det handlar ju bara om förspänning av lagret.

Ja något sådant är nog lättaste/bästa lösningen! ?

Enduro Fredrik sa:
fredrikforsberg sa:

Jag förstår! När börjar försäljningen då? ;)

Haha, det blir nog aldrig.
Även om jag svetsat med migen nu så tar allt för lång tid.
Skulle kunna svetsa nån beställd ram för att sälja men mest på skoj.
Jag värdesätter nog min fritid för högt för att nån ska vilja betala för det ?

Nu vill jag att detta monster ska bli färdigt snart! Är sjukt nyfiken på det slutliga resultatet!

Nu börjar det hända grejer! 1,5 cykel:
20170802_205737.jpg

13,5kg som den är utan kassett, växel och pedaler. Inte illa alls, det är 2,5dm mer cykel än min:
20170802_204510.jpg

Ser riktigt bra ut!

Satan vad coolt! Kedjorna du fick med lär inte räcka kanske iofs :p du får slå ihop dem till en. Glömde nog o kasta med kedjelås :|

Haha! Yepp, den är lång men av det lilla jag testat att sitta så känns den perfekt!

Den är given på lördag.
Ska hämta de sista delarna på posten imorgon
Hoppas också få till en testrunda någon stans ?

Har tyvärr inte en enda byggbild då allt gått i full fart!

Tillbaka
Topp