[Byggtråd] V5 Refinement.

V3an är klar och testad och känns mycket bra!
Länk till det bygget: https://happyride.se/forum/read.php/1/3049090/page=1

Den var mest tänkt som ett snabbbygge för att testa lite vinklar och sånt tjafs.
Det jag redan nu kommit fram till är att jag vill ha ytterligare längre reach men även högre stack.

Jag kommer fortsätta att testa V3 i sommar och det här bygget ska egentligen ta hela vintern men eftersom jag vill ha nått att bygga på så startar jag det redan nu. men förvänta er inget supertempo!

Som sagt mer reach och mer stack till en början. Hade väl varit enklast att lösa stack med större hjul men jag har lyckats samla på mig lite 26" prylar och även en pike gaffel så jag håller mig kvar där.
tänker kompensera med 150mm HT och så är jag sugen på att testa en 10 eller 20mm stam och dom bygger ju en del på höjden.

Bilder:
Svarvning på G
IMG_0143.JPG

Med lagerskålar
IMG_0146.JPG

Gaffel och HT
IMG_0145.JPG

Senast ändrad:
Fick en bra deal på hjul också!

IMG_0147.JPG

IMG_0148.JPG

Är på jakt efter alla komponenter till resten av en cykel också så har ni nått liggandes så skicka ett PM

Svarvade en "vevlagerhylsa" (eftersom vi ska använda svenska ordboken nu?)

IMG_0205.JPG

Ska testa presspassningshylsa den här gången (PF30)
Tycker det är tråkigt att slakta en hel ram för att bara ta en gängad hylsa. Så funkar PF30 blir det så i fortsättningen med!

73*46*49mm

Jag hoppas det! Vet dock inte vad jag gör när det gäller PF30.

Ska man limma? Smörja? Montera torrt?

Det ger sig kanske. Vore bra om det funka så slipper jag slakta ramar för BBt.

mikipedia_

Aktiv medlem
Jag har läst att man ska ha lite gäng/lagerlåsning på hylsan när man pressar. Har gjort så själv med bra resultat (inge knak)

Fredrik168: du tänker på BB30 (om jag fattat alla vevlagerstandarder rätt) då sitter lagrena löst direkt i vevlagerhylsan.
i PF30 så pressar man i en aluminiumkopp som lagret sen ligger i.

tror jag börjar köra torrt, skulle det börja knacka så gör jag om det med lite låsning. tror det kommer gå fint!

EST

Aktiv medlem
Om det är bra passning kan men ju bara ha lite antiärgaklet på så att det går lätt å ta isär sen :) Är väl inga konstigheter med ett sånt lager.

Jakten på styrstam fortsätter.
Beslutade att jag testar fräsa fram en egen istället för att försöka köpa en.
Vill ha en 10-20mm liknande denna:
IMG_0236.JPG

Jag började med en 70*70 bit som nu ser ut såhär:
IMG_0239.JPG

Ska karva vidare imorgon...

Fick ta över en donatorcykel också till fantastiskt bra pris, tänkte ta sving och lite sånt från den:
IMG_0238.JPG

Har också fixar ett 42*1mm rör som ska bli downtube och hela eller en bit av sadelröret för att förhoppningsvis få ramen lite mer stabil:
IMG_0240.JPG

Allt för denna gång ?

Ett felskär och pang, ett par timmar åt skogen!

Bara börja om!
IMG_0242.JPG

IMG_0243.JPG

IMG_0244.JPG

IMG_0245.JPG

IMG_0249.JPG

IMG_0251.JPG

IMG_0252.JPG

En del kvar men ni ser nog vart det är påväg!

BB hylsan jag gjort passar inte längre då donatorcykeln hade shimano hollowtech, alltså PF92
Bara svarva ny!

Mer kommer.

storfiskarn

Aktiv medlem
Blir ju bara bättre o bättre.
Hemkörd stam har ja aldrig sett förut, sjukt bra.
Minst sagt imponerad av dina skills.

Senast ändrad:

jij

Medlem
fredrikforsberg sa:
BB hylsan jag gjort passar inte längre då donatorcykeln hade shimano hollowtech, alltså PF92
Bara svarva ny!
Funderade just på varför du valde PF30. PF92 måste väl ändå vara mest flexibelt (bortsett från att man kan ha adaptrar)? Då passar ju GXP också om du vill byta nån gång.

storfiskarn

Aktiv medlem
Nice. Köttklubbestam.
Har en bekant som trodde han va smart när han svarvade en riktigt lätt sadelstolpe.
Första kvarten så gick den av o stansade ett hål i ena skinkan. Haha.

Ja mycket mer än man tror!
Har nog lagt 3 timmar på den nya biten.
Vill inte göra fel igen...

Trodde det skulle vara PF30 på donatorcykeln så det var därför. men ett nytt BB går fort att svarva!

Jag hoppas inte jag får ett hål stansat i bröstkorgen, men visst lite chansning är det!

Smyger vidare lite smått.

Svarva ett nytt BB, PF91 (91*41) och nytt lager till det, frågan är om ett lager för 160pix är bra? Det är dock ett shimano xt!
IMG_0394.JPG

Notchade ett downtube och sadelröret och det verkar bli bra! körde så mycket offset det gick så rören ska omfamna BBt mer på undersidan.
IMG_0396.JPG

Plastklämmorna är för att hålla reda på vinkeln på rören när nästa kapning ska göras.
IMG_0397.JPG

Nu måste jag bygga klar jiggen innan jag kan börja svetsa..

Trodde jag lagt ut bild på jiggstarten men det hade jag tydligen inte.

En så enkel som möjligt var målet men den ska såklart göra sitt jobb och vara justerbar!
IMG_0267.JPG

Mer info kommer!

Fortsätter med jiggen, vill helst börja svetsa men till det krävs jigg så det är bara att bita i det sura!

Halvsvårt att förklara hur jag tänkt men jag slänger upp lite bilder, finns det frågetecken så shoot!

IMG_0410.JPG

IMG_0412.JPG

IMG_0413.JPG

IMG_0414.JPG

IMG_0415.JPG

Ska svara fem st konor (2 till HT, 2 till BB, 1 till sadelrör)
Men svarven är upptagen så det blir senare.

gabbeon

Ny medlem
Nice! Jag har också en trave flexlinkprofiler i källaren i väntan på att bli jigg. Skönt med lite inspiration.

Flexlinkprofiler, så det är så dom heter! hehe.

Jag gjorde en snabb paintskiss på en ram i jiggen så kan ni se typ hur jag tänkt.
spåren jag fräste nyss är för att kunna ha olika vinklar på ST och HT.

IMG_0267.JPG

Fästen för konorna är klart!

IMG_0416.JPG

IMG_0418.JPG

IMG_0423.JPG

IMG_0425.JPG

Hitta ändlock i hyllorna också, nu börjar det bli snudd på proffsigt!
IMG_0426.JPG

Kvar är konor, bottendistans för BB och en bakaxel.
Sen får vi se om det blev som tänkt!

gabbeon

Ny medlem
fredrikforsberg sa:
Flexlinkprofiler, så det är så dom heter! hehe.

Jag gjorde en snabb paintskiss på en ram i jiggen så kan ni se typ hur jag tänkt.
spåren jag fräste nyss är för att kunna ha olika vinklar på ST och HT.
Det finns många leverantörer av sådana profilsystem, men jag började med flexlink och därför fastnat i det. Antagligen är mina profiler inte ens från flexlink.

FRÅGA!

Om jag vill ha en bashguard/kedjestyrare, vad för fästen är bäst att svetsa dit då? är det ISCG 05 som gäller?
Är det någon som vet CC mellan hålen på det fästet så jag kan skära till en plåt och svetsa dit.

Ännu bättre är om någon har en sån Bash/styrare att sälja så får jag måtten på köpet, måste ändå införskaffa en sån!

Senast ändrad:

EST

Aktiv medlem
Det finns mått på nätet bara googla jag har så du kan låna å kolla annars :) 05 är bäst

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer