[Byggtråd] V5 Refinement.

Hmm inte en aning?? orkar ni guida en .dxf? Sen klarar jag inte för smått tyvärr. Då måste man ha laser.

Såhär ska det nog se ut!
Tusen tack fredrik168 för hjälpen!

Chainringlog.jpg

Tog äntligen tag i infästningen till svingen på jiggen.
Känns stadig och som jag tänkt kommer den funka klockrent men man vet ju aldrig...

IMG_0615.JPG

IMG_0616.JPG

Ska montera den ikväll och funkar det så är jiggen klar! ?

Bakaxel mojängen passade men ändå inte.
Måste bygga på med en aluflex bit så den kommer ut mera mot centrum.

Har hur som helst justerat in alla vinklar. Inte helt enkelt! Det är väl det som skiljer dom mer avancerade jiggarna och min åt!
Jag var medveten om det innan jag byggde den men eftersom jag inte bygger ramar på heltid så kan jag leva med det ?
IMG_0663.JPG

Geometrin blir som följer:
HA: 64,5
SA: 78
Reach: 550mm
BB: -35mm
CS: 450mm
Stack: 645mm
HT: 150mm

Av det jag cyklat på V3 så tror jag detta kommer bli toppen! Skulle vilja få till mer stack men det blir inte mer än så med 26" hjul och denna Pike gaffeln.

Senast ändrad:
Stämmer gör det till den grad att jiggen är justerad till det.
Jag är lite halvstor med strax under 190cm
Och till på köpet långa ben.
Jag har på det flesta cyklar jag bestigit haft en tråkig känsla av att ramla över styret.
Därav det låga bbt och så hög stack som möjligt!

Eftersom sadelröret är 78 grader så blir effektivt topprör 700mm vilket är 19mm längre än moondraker foxy xr.

Jag har inte tittat på pole geon så jag vet inte hur det ser ut i jämförelse.

Kommer sen kasta på en 10-20mm stam som både höjer stacken och kortar reachen kan man säga i jämförelse med typ 50mm stamm som jag har på v3.

Jag föll för slack, 64 grader is the new black.

Börjat fylla på med rör, tar en jäkla tid!
Hade ingen hålsåg som passade till ht så det blev till att vinkelslipa och handfila.
Blev bra det med.

IMG_0673.JPG

IMG_0675.JPG

IMG_0674.JPG

Kommer att putsa upp alla rör och delar innan svetsning så bli inte oroliga!

Delade upp spicyn för att komma åt skatten:
IMG_0679.JPG

Delade upp den ytterligare och fick en halv chock, hur många delar kan det finnas i en sving?!:
IMG_0680.JPG

Letade upp lite nya lager som ska bytas sen:
IMG_0681.JPG

Fortsatte fylla på med rör:
IMG_0682.JPG

IMG_0683.JPG

Punktade dessa med tigen, plocka ur den ur jiggen och testade med gaffeln. Jag gillar det!!
IMG_0686.JPG

Nu ska den helsvetsas och sen upp i jiggen och dit med svingen.
Är nervös för svetsningen men det går förhoppningsvis bra! ?

Fick lite delar över från spicyn och jag hade en gammal biltema ht över sen tidigare. Nja jag vet inte...
IMG_0690.JPG

En fråga till proffsen:
Som noob, hur många timmars erfarenhet krävs det innan en kan klara av att svetsa alt löda ihop en hållbar ram med 1mm's rör?

Vet inte jag började svetsa lite för 3 år sen. Tig för typ 1,5 år sen. Å bara lite då å då. Nu har jag licens men ärligt så borde jag svetsa lite mera fast det jag ger mig på har funkat hittills både privat å på jobbet?
Så svetsa lite då å då!

Jo jag kan väl svetsa men det är bra mycket knepigare att få det snyggt när det är så tunnt och kännsligt.

vet inte hur mycket erfarenhet som krävs, jag är långt ifrån proffs på något sätt. jag tycker att löda är svårare men har å andra sidan svetsat mer.
MIG är inga konstigheter, jag känner mig så mycket mer trygg med MIGen att jag överväger att svetsa den här ramen men MIG också.

men som svar på frågan så: Det hänger nog på vad man känner sig trygg med. jag gör det här lite på chansning och vet att det kan spricka.

Mer om svingen!

Slipade och grundade:
IMG_0691.JPG

Lackade. Cykeln kommer alltså gå i vitt och blått samt lite inslag av rödanodiserade skruvar och hållare:
IMG_0696.JPG

Monterad med nya lager, här syns det att den vita är mer varmvit vilket den är irl också:
IMG_0697.JPG

Det här skyddet för bakväxeln trodde jag var nått fake kolfiberklistermärke men det visade sig vara real deal så den slipades och lackades och fick vara kvar:
IMG_0698.JPG

Senast ändrad:
Jag migade hela skiten, sorry!
Men det blev riktigt bra.

IMG_0765.JPG

IMG_0766.JPG

IMG_0769.JPG

IMG_0768.JPG

Jag hade fixat det med tigen, det var bra passform på rören men jag vågar inte lita på om det blir tillräckligt bra så det håller.
Med migen blir det en bredare fog som jag tror är bra för hållfastheten ?

Senast ändrad:
fredrikforsberg sa:
Jag migade hela skiten, sorry!
Men det blev riktigt bra.

Jag hade fixat det med tigen, det var bra passform på rören men jag vågar inte lita på om det blir tillräckligt bra så det håller.
Med migen blir det en bredare fog som jag tror är bra för hållfastheten ?

Snyggt med lite industrikänsla oxå!

Det har säkert framkommit tidigare men hur lång är du?

Känns som att jag, med mina 170cm, skulle ha väldiga problem med den reachen?

Precis, strax under 190cm.

Men som jag också skrev tidigare så är det ganska brant sadelvinkel med 78 grader. det gör att effektivt topprör är ca 700mm.
sen istället för 50mm stamm som de flesta har. så vill jag ha en 10-20mm vilket kortar ner ytterligare, som sagt, jag tror det blir bra. det är bara en tidsfråga innan den är kort enligt happymått ;)

Och skulle den mot förmodan vara okörbar så svetsar jag en ny.

Måste ha nått att fästa svingen i också!
Lapierre har såklart krånglat till det för oss som sysslar med återvinning.
Höger fäste för svingen är förskjuten mot mitten, såhär:
IMG_0790.JPG

Det får jag lösa såhär:
IMG_0787.JPG

Och lappa ihop:
IMG_0791.JPG

Svarvade ett fäste 12mm inv till pivoten:
IMG_0792.JPG

Sen fick jag göra samma sak mot hjulet för frigången för svingen. Här har jag också svetsat pivoten och fästet för bashguard som EST skar ut:
IMG_0794.JPG

Paco sa:
Jag gillar det här så jävla mycket!!

+1
Det bli ju inte sämre av att det gjorts en cyklad förlaga och att det känns bekymmerslöst att göra en tredje. Det här senaste ingreppet hade nog de flesta reagerat med " Vafan! Jag skiter i det här och köper en färdig istället."
Hatten av varje gång tråden utökas av Herr Forsberg.

Hasse#7 sa:
Paco sa:
Jag gillar det här så jävla mycket!!

+1
Det bli ju inte sämre av att det gjorts en cyklad förlaga och att det känns bekymmerslöst att göra en tredje. Det här senaste ingreppet hade nog de flesta reagerat med " Vafan! Jag skiter i det här och köper en färdig istället."
Hatten av varje gång tråden utökas av Herr Forsberg.

Men guu vad gulliga ni är! ?

Den största driften är att jag tycker det är jäkligt kul att bygga saker från huvudet! När man gör det så får man räkna med gupp på vägen..
Cyklingen är mest plus och ett kvitto på väl utfört arbete, om det håller såklart ?

Men det har bara gjorts en mtb tidigare och det är V3! V4 är en halvfärdig longtail cargobike.

Efter den här ramen så blir det en ht med lite special.

Men V3 är väl en fungerande mock-up som är så nära V5 i mått att du vet att V5 är väldigt nära det optimala du vill ha fram?

V4 är också ett kul bygge man vill se i färdigt utförande.

Tillbaka
Topp