[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius

Cyklist sa:
Kul med alla idéer och förslag!

- Kurbits är ju dock redan gjort av Crescent för några år sen samt den där landsvägscykeln som kostade multum, och även om tanken är god blir det nog inte riktigt rätt stuk den här gången haha. Falu/Moraknivs-röd annars? ;)

- Någon mörk blå eller grön hade varit både classy och stilrent, det som talar emot är bara att jag tycker att just cyklar kan kännas lite "tunga" i de färgerna om ni förstår vad jag menar. Snygg att se på men ser inte direkt ut som att den är på väg att åka iväg på bakhjulet av sig själv.

- Gulf har jag suktat över, Fatcreations har gjort några grymma såna lackeringsjobb men hade ju tänkt slippa det orangea den här gången haha.

Men för att släppa in Happy lite bakom kulisserna så kan jag ju nämna mina idéer jag har haft sen i höstas. Utan att gå in på alltför mycket detaljer snackar vi stuket att de partier som var orangea på ramen får färg igen, eventuellt utsida sadelstag samt något på toppröret. Är det mer än en färger tänker jag mig initialt att man lite 90-talsaktigt kör med fade istället för skarpa kanter mellan färgerna.

- Första tanke, kolfiber och krom som Scalen. Men går bort på grund av repris-varning.
- Ferrari-röd enligt H. vilket eventuellt blir med lite vitt då också.
- Neongult och vitt i stil med Nino, men lite ljusare gulton. Det här var tidigt min favoritkombo, men blev ju lite både och sen när Nino kom med den. Genius RC? Hade varit en kul grej att köra samma stuk på de andra cyklarna men andra neonfärger och få ett 90-tals-stall.
- DarthVidar prickade rätt, för har tänkt rätt mycket på att det hade varit schysst att köra fade mellan 2-3 turkos/petroleum/brons/champagne/guld-aktiga färger. Se bild nedan. Problemet här är att tar man någon av de tre sista kan det bli för mycket mot redan två olika Kashima-nyanser, samt, vad fan har man för kläder till?! ;)

Kanske största anledningen till att jag haft gul/vit som favorit är att cykeln skulle poppa jävligt bra i skogen. Tanken är att fota och filma rätt mycket i sommar och det är alltid schysst med en cykel som ger kontrast då.

När du blir äldre än mig så lovar jag att du får bestämma själv!
Nu gör du ramen Faluröd med moraknivar och kurbits på.
Annars får du en snigel på ögat;)

sam_1804_482frameaint.jpg

Gört!!!

Cyklist sa:
Kul med alla idéer och förslag!

- Kurbits är ju dock redan gjort av Crescent för några år sen samt den där landsvägscykeln som kostade multum, och även om tanken är god blir det nog inte riktigt rätt stuk den här gången haha. Falu/Moraknivs-röd annars? ;)

- Någon mörk blå eller grön hade varit både classy och stilrent, det som talar emot är bara att jag tycker att just cyklar kan kännas lite "tunga" i de färgerna om ni förstår vad jag menar. Snygg att se på men ser inte direkt ut som att den är på väg att åka iväg på bakhjulet av sig själv.

- Gulf har jag suktat över, Fatcreations har gjort några grymma såna lackeringsjobb men hade ju tänkt slippa det orangea den här gången haha.

Men för att släppa in Happy lite bakom kulisserna så kan jag ju nämna mina idéer jag har haft sen i höstas. Utan att gå in på alltför mycket detaljer snackar vi stuket att de partier som var orangea på ramen får färg igen, eventuellt utsida sadelstag samt något på toppröret. Är det mer än en färger tänker jag mig initialt att man lite 90-talsaktigt kör med fade istället för skarpa kanter mellan färgerna.

- Första tanke, kolfiber och krom som Scalen. Men går bort på grund av repris-varning.
- Ferrari-röd enligt H. vilket eventuellt blir med lite vitt då också.
- Neongult och vitt i stil med Nino, men lite ljusare gulton. Det här var tidigt min favoritkombo, men blev ju lite både och sen när Nino kom med den. Genius RC? Hade varit en kul grej att köra samma stuk på de andra cyklarna men andra neonfärger och få ett 90-tals-stall.
- DarthVidar prickade rätt, för har tänkt rätt mycket på att det hade varit schysst att köra fade mellan 2-3 turkos/petroleum/brons/champagne/guld-aktiga färger. Se bild nedan. Problemet här är att tar man någon av de tre sista kan det bli för mycket mot redan två olika Kashima-nyanser, samt, vad fan har man för kläder till?! ;)

Kanske största anledningen till att jag haft gul/vit som favorit är att cykeln skulle poppa jävligt bra i skogen. Tanken är att fota och filma rätt mycket i sommar och det är alltid schysst med en cykel som ger kontrast då.

En missmatch me kläder är ju oxå en match, men så ska man ju även gå in för det, inte nå halvmesyr. Antingen matchar man strikt eller så sticker man ut. Är du ändå inte mer åt det sista? ??

Paco sa:
Måste jag cykla i masdräkt också, trots att jag är halvnorsk? ;)

Det är sjukt mycket vill-ha på titanvevarna, grymmaste jag sett på länge! Men dags att köpa bil igen inom kort så tänker (trots risk för Happy-lynchning) lägga de där 1000 dollars på det istället... Och det blir faktiskt lite lurt att mixa in titan eftersom det har en helt annan nyans. Hade på gång att fixa Intend alu-vevar men tyvärr är de inte färdigutvecklade än och var oklart när man skulle kunna få sig ett par.

DarthVidar: Det där var fan en mäktig skiss om inte annat haha!

Cyklist sa:
Paco sa:

Med tanke på hur läckra dina andra Scottar blivit så tvekar jag inte en sekund på att du löser den här biten på ett ypperligt sätt.

Snigeln får vila i sin bur ett tag till;)

Cyklist sa:
Paco sa:

Det är sjukt mycket vill-ha på titanvevarna, grymmaste jag sett på länge! Men dags att köpa bil igen inom kort så tänker (trots risk för Happy-lynchning) lägga de där 1000 dollars på det istället... Och det blir faktiskt lite lurt att mixa in titan eftersom det har en helt annan nyans. Hade på gång att fixa Intend alu-vevar men tyvärr är de inte färdigutvecklade än och var oklart när man skulle kunna få sig ett par.

DarthVidar: Det där var fan en mäktig skiss om inte annat haha!

Ett par polerade rotor 3D+ då? :-)

Rotor hade varit kul men ett par Next SL var bland det första jag köpte till det här bygget så eftersom det sket sig med Intend får det bli att köra på med dem.

Har till slut vunnit kampen mot färgen iaf! Eventuell lack, finare sandpapper samt dekaler och vaxning kvar.

p5pb15812983.jpg

Det ser ju galet snyggt ut men du vet ju vad du måste göra!

images.jpg

1956-Ford-F100-hotrodsstreetrodspickup9.JPG

Men jag som ju tilltalas av färgsättningar som som får förbipasserande att tänka "wtf just happened!" gillar ju även detta :-)
Custom-motorcycle-GSXR600-750-01-02-03-GSXR600-750-purple-green-white-pink-ABS-fairing-sections.jpg_640x640.jpg

Å så ett passande soundtrack ;-)

Edit: Lyckades bädda in videon (första gången jag lyckas med detta på happy!!!)

Senast ändrad:
Det tar sig liksom!

Och om alla scheman går i lås så är det dags att träffa Otto Tillander från NOCT Design & Engineering ikväll för att prata remote/växelreglage, mannen bakom allt CNC-jobb på Johan Erikssons Charger RTR - känns som ett framgångsrecept!

Dodge-Charger-RTR-interior-nw.jpg

Dodge-Charger-RTR-taillights-nw.jpg

DarthVidar: Färgerna på de två första har helt klart passerat skallen några gånger faktiskt, men ja, inte bestämt mig än. Tack för väckningen också! ;)

Senast ändrad:
Cyklist sa:
Det tar sig liksom!

Och om alla scheman går i lås så är det dags att träffa Otto Tillander från NOCT Design & Engineering ikväll för att prata remote/växelreglage, mannen bakom allt CNC-jobb på Johan Erikssons Charger RTR - känns som ett framgångsrecept!

DarthVidar: Färgerna på de två första har helt klart passerat skallen några gånger faktiskt, men ja, inte bestämt mig än. Tack för väckningen också! ;)

Ja, alltså röd metallic och krom är ju alltid ett vinnande koncept! Har man inte vaknat innan så kan man alltid lita på Ministry!

Det går sakta men säkert, som det drygt nog alltid verkar göra åt mig.
Fått lite prylar iaf, ska styra upp bilder imorrn. Det som saknas nu komponentmässigt är Intend-grejorna (stam, skivor, styrlager) samt remoten. Träffade Otto på NOCT och allt verkade fullt genomförbart, så ska bli sjukt kul att se var det slutar.

Beställt färg, men naturligtvis var tydligen 2K-klarlacken restad men borde verkligen dyka upp i början på nästa vecka. Så då är det lackering kvar, modda till en kabelport på ramen så jag får ditt laddkabel för Di2, matta ner Schmolke-styret (vevarna är strippade) samt styra upp dekaler kvar för min del.
Och försöka få ihop skiten sen haha. Drar det ut på tiden med remoten och jag blir klar med lackeringen innan, så kommer jag montera upp så den blir körbar så får det bli "officiell" presentation när sista biten faller på plats. Hade ju varit kul om man kunde få upp även detta bygge på Pinkbike!

Kid1000 (Mattias Hellöre) har moddat styrröret på gaffeln för intern Di2-dragning också, så hämtar gaffeln på tisdag hos honom.

Du har galna projekt men kanske de tuffaste byggen som vårt avlånga land har skådat. :)

Kör hårt, ska bli roligt att se resultatet.

Cyklist sa:
Det går sakta men säkert, som det drygt nog alltid verkar göra åt mig.
Fått lite prylar iaf, ska styra upp bilder imorrn. Det som saknas nu komponentmässigt är Intend-grejorna (stam, skivor, styrlager) samt remoten. Träffade Otto på NOCT och allt verkade fullt genomförbart, så ska bli sjukt kul att se var det slutar.

Beställt färg, men naturligtvis var tydligen 2K-klarlacken restad men borde verkligen dyka upp i början på nästa vecka. Så då är det lackering kvar, modda till en kabelport på ramen så jag får ditt laddkabel för Di2, matta ner Schmolke-styret (vevarna är strippade) samt styra upp dekaler kvar för min del.
Och försöka få ihop skiten sen haha. Drar det ut på tiden med remoten och jag blir klar med lackeringen innan, så kommer jag montera upp så den blir körbar så får det bli "officiell" presentation när sista biten faller på plats. Hade ju varit kul om man kunde få upp även detta bygge på Pinkbike!

Kid1000 (Mattias Hellöre) har moddat styrröret på gaffeln för intern Di2-dragning också, så hämtar gaffeln på tisdag hos honom.

Nu är det imorgon! ;)

Galet kul att följa dina byggen, kör bara kör!

Känner mig som Askungen som kämpar mot tolvslaget, men att faktiskt fixa med bygget måste vara godkänd anledning till försening!

Senaste prylarna som trillat in, ska bli grymt kul att köra plattisar igen.
p5pb15912230.jpg

Och här är kvällens jobb som Happy får scoopet på!
Integrerad kopplingsbox med laddningsport till Di2-systemet. Next level på frihandskörningen med Dremeln, locket och boxen tamigfan klickar fast i varandra som nåt fabriksgjort haha. Behövs inte en droppe lim ens, och passar på millimetern in i hålet i ramen sen.
Kommer vara på håret med att kablarna inte ska ta i på andra sidan ramen sen men ska gå precis.

p5pb15912229.jpg

p5pb15912228.jpg

p5pb15912227.jpg

Du är fan grym!
Alla andras byggen som verkar extrema och udda bara bleknar när du kommer med kniven å dremlade saker?
Fast på ett bra sätt?

mikipedia_ sa:
Du är fan grym!
Alla andras byggen som verkar extrema och udda bara bleknar när du kommer med kniven å dremlade saker?
Fast på ett bra sätt?

+1 och hade inte kunnat sagt det bättre själv.

Tack för de orden, är ju kul när man får lite udda/nya idéer och väl lyckas göra verklighet av dem. Ska inte ropa hej än iof sig men det börjar verkligen ta sig med det här bygget haha.

Precis, Oneup plastplattisar och Crankbrothers Mallet E.

Tack för svar! hunnit testa dem något? de ser bra ut i alla fall :D

EDIT: kanske ska förtydliga att det är oneup:arna jag pratar om

Senast ändrad:
Palle Kuling sa:
Tack för svar! hunnit testa dem något? de ser bra ut i alla fall :D

EDIT: kanske ska förtydliga att det är oneup:arna jag pratar om

Jag har dem på två av mina cyklar. Kan bara jämföra med mina tidigare Saint-pedaler, men jag gillar de här bättre. Stor yta och bra grepp som lirar bra med mina stora fötter och mina freerider contact.

Inte testat dessa, men körde mycket plastpedaler förr när jag höll på med bmx och föredrog de över metall tills det blev blött. Så hoppas dessa är lite det bästa av två världar.

hm: Haha satt en skarp lampa där bara!

Härligt att äntligen få se lite bilder igen! Blir spännande att se ramen lackad, samt alla speciallösningar såklart!

Kommer vara en dryg jävel och dra ut lite på att visa resultatet, men en sån jävla lättnad att lackeringen är färdig och att det gick klart godkänt!
Gjorde ett par nybörjarmisstag, vit primer var ju rätt tänkt men ändå så fel samt för vek vinyl för två stenciler jag gjorde som inte skar färgen perfekt när man drog bort dem . Men den biten går att fixa bara lacken härdat.
Ska även tilläggas att jag varken slipade kolfibern helt plan eller använde någon fyllnadsprimer för att få det helt slätt, så en del skarvar och skavanker lyser igenom lite men det räknade jag med från början så.

Hade redan stor respekt för proffsen som gör sånt här, men efter att ha testat på själv att göra lite mer avancerad maskering etc så fattar man hur extremet tidsödande det egentligen är, och svårt förstås.

Grejorna från Intend skickades idag, sen är det bara remoten kvar men vet tyvärr inte hur långt bort det är med den. Med extrem tur är den temporärt körbar redan i helgen, men får se.

p5pb15947892.jpg

p5pb15947893.jpg

p5pb15947894.jpg

Senast ändrad:
Går det inte övertala Scott att skicka ut en olackad ram så man slipper ta fram potatisskalaren det första man gör när man får hem den? ??

JesperA sa:
Går det inte övertala Scott att skicka ut en olackad ram så man slipper ta fram potatisskalaren det första man gör när man får hem den? ??

Hur spännande skulle dessa trådar bli då??

En vacker dag kanske jag har möjligheten att göra det, men kniven tills dess! Svårt att som vanlig dödlig få specialgrejor från stora företag, lite som att någon skulle få köpa en ny halvt monterad Volvo för att man ändå ska lacka/bygga om bilen. Behöver inte betyda att företag inte vill fixa grejor, kan ha med logistik/garantier att göra.
Men blir man tillräckligt pro på det här så. ;)

Det var minst sagt slitsamt men nu ser Fox-stolpen nästan ut att kunna komma från kran-fabrikerna i byn!

p5pb15955382.jpg

p5pb15955379.jpg

Tillbaka
Topp