[Byggtråd] Wille bygger cyklar

fin!

Minuspoäng för låtsas-oskärpan som trollar bort delar av styret i första bilden ?
IMG_8197.jpeg

Här får du en iphoneredigerad bild med hela styret ?

Äntligen fått tummen ur och rivit denna. Nu ska man bara slipa en massa och fundera på vilken färg som hade varit kul.

Vill ha något lite mer low key men ändu unikt för en bullitt. Hojta om ni har något kul i bakhuvudet Visa bilaga 674662

Ska bli kul att följa, men jag får huvudvärk bara av att se alla skrymslen som kommer bli svåra att slipa. Unna dig en försenad julklapp: Lämna in på blästring.

Ogillar själv den här grå beige svart trenden i färgsättning som är så poppis idag. Men british racing green eller senapsgul kan väl ändå vara lite lowkey

Ska bli kul att följa, men jag får huvudvärk bara av att se alla skrymslen som kommer bli svåra att slipa. Unna dig en försenad julklapp: Lämna in på blästring.
Äsch, det blir mysigt kvällspyssel ;)
Ogillar själv den här grå beige svart trenden i färgsättning som är så poppis idag. Men british racing green eller senapsgul kan väl ändå vara lite lowkey

Själv är jag ett fan av den. BRG hade varit fint men lite tråkigt när det finns som standrard färg. Kankse att man skulle gå en annan typ av mörkare grön, typ denna:
1704721695147.png

Jag kan tänka mig en ljusare grön för att lätta upp den lite...för en arbetshäst vore Landrover Grasmere Green inte fel:

land_rover_d90_grasmere_green-unikatoo-7.jpg

...ett par svarta däck till detta, rå aluminiumlåda/koffert med lite stickers, silvrig Thomson stolpe, silvrigt eller raw-slipat styre med svarta Oury-handtag, nån hammarlackad detalj...vi snackar en Stanley-termos på hjul:

Stanley.jpeg
Sen en Carradice Barley i Harris Tweed version som saddlebag:
CarradiceBarleyHarrisTweed.jpeg

Dina byggen är alltid coola, med en sån cykel kan du hitta många uttryck för en unik cykel för dig...blir kul att följa fortsättningen!

Jag kan tänka mig en ljusare grön för att lätta upp den lite...för en arbetshäst vore Landrover Grasmere Green inte fel:

Visa bilaga 674669

...ett par svarta däck till detta, rå aluminiumlåda/koffert med lite stickers, silvrig Thomson stolpe, silvrigt eller raw-slipat styre med svarta Oury-handtag, nån hammarlackad detalj...vi snackar en Stanley-termos på hjul:

Visa bilaga 674671 Sen en Carradice Barley i Harris Tweed version som saddlebag:
Visa bilaga 674672
Dina byggen är alltid coola, med en sån cykel kan du hitta många uttryck för en unik cykel för dig...blir kul att följa fortsättningen!
En blandning mellan en Defender och en singer porsche är en fin målbild!

Äsch, det blir mysigt kvällspyssel ;)

Själv är jag ett fan av den. BRG hade varit fint men lite tråkigt när det finns som standrard färg. Kankse att man skulle gå en annan typ av mörkare grön, typ denna:
Visa bilaga 674664

Jag har två förslag för lowkey; Gun metal gray med gula detaljer eller varför inte Pantone 448 C, även kallad världens fulaste färg? (Jag tycker den är rätt fin jag. ?)

Visa bilaga 674669

Visa bilaga 674671 Sen en Carradice Barley i Harris Tweed version som saddlebag:
Visa bilaga 674672
Ja! Med matchande gröna skärmar!

Eller National Forest Service grön?

1704735464525.jpeg

Senast ändrad:
Jag har två förslag för lowkey; Gun metal gray med gula detaljer eller varför inte Pantone 448 C, även kallad världens fulaste färg? (Jag tycker den är rätt fin jag. ?)
Pantone 448C är ju en snygg färg ?

Vad är det för skärmar?
Skärmarna kommer från Pelago, supertrevliga för vettig peng.

Ja! Med matchande gröna skärmar!

Eller National Forest Service grön?

Visa bilaga 674698
Matchande skärmar är på tapeten, den färgen är trevlig men lite för iögonfallande tror jag.

Men kanske en matt senapsgul kunde vara något. Vet bara inte om det här är rätt cykel för den färgen. Inte så diskret heller dock..

Hade missat Pantone 448 C. Fy fan, jag fattar varför dom valde den till cigg-paketen i Australien. I färgkatalogen skulle jag kalla den "Bajskorv"...

Fantastiskt spännande och inspirerande tråd, helt i min smak! Ser fram emot fler uppdateringar.

Kul att man kan inspirera!

Har varit dåligt med uppdateringar här, mycket jobb, familj och träning men igår såldes denna vinter beater så delar en bild för att ge något till tråden.

En gammal moongoose maurice som byggdes om till tracklocross i vinter sladdades runt med. Strapsen gick sönder och den blev stående så igår såldes den vidare

IMG_8590.jpeg

I övrigt hoppas jag kunna uppdatera med en bild på en målad bullitt ram snart!

Senast ändrad:
Sådär, efter många om och men tog jag äntligen tag i att stänka färg på bullitten.
Blev en olivgrön nyans med en svart logga.

Skönt att ha det gjort, nu ska jag bara skissa lite på en ny låda med :)

Efter mycket slipa var den klar och ett vingligt stativ byggdes
IMG_8608.jpeg

Lite svart och loggor
IMG_8609.jpeg

Avmaskering
IMG_8610.jpeg

Och klarlack
IMG_8611.jpeg

Helt rätt färgval tycker jag. Mörka/djupa färger gör sig bättre när det skall vara low key än pastellfärger som jag tycker mer brukar se solblekta ut

Småpulat lite, stört mig på att styrklämman fram är så bulkig så satte sågen i den.. ska kapa ner styrröret lite så kommer det bli i alla fall lite snyggare:

IMG_8626.jpeg

IMG_8627.jpeg

IMG_8628.jpeg

Stänkte lite färg på den med och monterade ihop styrningen. Inte helt enkelt men tror det sitter rätt ?

Ställde ner den på hjulen så är den lite mer lätthanterligt.. beställt nya däck och en ny lång sadelstolpe som jag hoppas dyker upp innan helgen men ser mörkt ut.
Men lite känsla för hur det kommer bli i alla fall:

IMG_8631.jpeg

Varit iväg nån vecka med jobbet men hunnit få dit lite mer grejer och köpt nya däck.

Dock fanns dom bara med reflexband vilket jag ogillar även om det är praktiskt. Men det finns lösningar på det!

Man letar upp var dom är ihoplamminerade sen pillar man försiktigt upp kanten och drar loss den utan att den går sönder.
Blir lite grått där den suttit men en permanent marker löser det sen har man svarta däcksidor :)

IMG_8745.jpeg

IMG_8748.jpeg

IMG_8747.jpeg

IMG_8749.jpeg

Bakbromsen skall slangen kapas, och så ska gaffel kapas ned lite snart så:

IMG_8750.jpeg

IMG_8751.jpeg

Småpulat lite, stört mig på att styrklämman fram är så bulkig så satte sågen i den.. ska kapa ner styrröret lite så kommer det bli i alla fall lite snyggare:

Visa bilaga 684412

Visa bilaga 684413

Visa bilaga 684414

Stänkte lite färg på den med och monterade ihop styrningen. Inte helt enkelt men tror det sitter rätt ?

Ställde ner den på hjulen så är den lite mer lätthanterligt.. beställt nya däck och en ny lång sadelstolpe som jag hoppas dyker upp innan helgen men ser mörkt ut.
Men lite känsla för hur det kommer bli i alla fall:

Visa bilaga 684415
Undrar om det fanns två bultar i klämman av en anledningen? Vad händer om klämman eller bulten går av? Kanske inget man bör oroa sig för men reagerade när jag såg din slöjd.

Varit iväg nån vecka med jobbet men hunnit få dit lite mer grejer och köpt nya däck.

Dock fanns dom bara med reflexband vilket jag ogillar även om det är praktiskt. Men det finns lösningar på det!

Man letar upp var dom är ihoplamminerade sen pillar man försiktigt upp kanten och drar loss den utan att den går sönder.
Blir lite grått där den suttit men en permanent marker löser det sen har man svarta däcksidor :)

Visa bilaga 686813

Visa bilaga 686814

Visa bilaga 686815

Visa bilaga 686818

Visa bilaga 686816

Visa bilaga 686817
Du får gärna hojta om du är nöjd med rull och punkteringsskydd, jag letar nya däck till lådcykeln.

Den blev riktigt fin!

Du får gärna hojta om du är nöjd med rull och punkteringsskydd, jag letar nya däck till lådcykeln.

Den blev riktigt fin!
Ingen lådcykel, men jag är nöjd med mina Contact Urban på pendlarn. Bra rull! Dock inte kört dem länge nog för att bedöma punkteringsskyddet.

Kör relativt tungt ibland iaf, med barn bak och matvaror fram.

Visa bilaga 686813

Visa bilaga 686814

Visa bilaga 686815

Visa bilaga 686818

Visa bilaga 686816

Visa bilaga 686817
Satan, smart!
Blir riktigt fint!

Undrar om det fanns två bultar i klämman av en anledningen? Vad händer om klämman eller bulten går av? Kanske inget man bör oroa sig för men reagerade när jag såg din slöjd.
Största risken jag ser är nog att man kommer tappa förspänningen på styrlagret snabbare.

Är säkert så att man vill ha säkerhetsmarginal som du säger men också som @jolov säger så sålänge topcapen sitter kvar kan ju inget ramla av utan man tappar på sin höjd förspänningen. Sen ligger ju lasten underifrån så att så länge jag inte ska köra bakhjul eller droppa feta dropp känner jag mig trygg med att det funkar för min använding =) Men rimlig fråga då det ska transporteras barn där fram <3

1710766532581.png

Tänkt lite mer och tror inte det kommer vara något problem. Jag drog parallellen med en styrstam i mitt huvud där man absolut vill ha redundans. Men på Bullitt är det ju länkaget som "styr" gaffeln. Delen du har moddat har ingen sådan funktion. På nyare rammodellen som jag har har man ju frångått den delen helt och hållet.

Kör i vind!

Visa bilaga 686813

Visa bilaga 686814

Visa bilaga 686815

Visa bilaga 686818

Visa bilaga 686816

Visa bilaga 686817

Det blir ju väldigt snyggt utan reflexer, men överväg ändå några små ekerreflexer i framhjulet. Min erfarenhet med Omnium är att bilister inte är beredda på långa låga cyklar som fortsätter långt framför cyklisten. Med reflexer längst fram finns det förhoppningsvis en chans att de reagerar.

Det blir ju väldigt snyggt utan reflexer, men överväg ändå några små ekerreflexer i framhjulet. Min erfarenhet med Omnium är att bilister inte är beredda på långa låga cyklar som fortsätter långt framför cyklisten. Med reflexer längst fram finns det förhoppningsvis en chans att de reagerar.

Rimligt, har lite ekerpinnar man kan trycka dit. Skulle vilja få på en trevlig lampa fram med.

Det ska på med skärmar med är tanken, hängde dit kedjan och tog en kort sväng för att se att allt lirar och se färgen i solen. ☀️

IMG_8754.jpeg

Nu är det dags att skissa på låda/barnsäte med istället för murarlådan

Lite paus från Bullitt bygget för att ge Genesisen lite kärlek, eller uppdatering kanske man ska kalla det.

Har haft ett Rotor vevparti liggandes i en låda utan att ha någon riktig plan för. Köpte det i stadiet att någon hade tagit bort eloxeringen för att polera men gett upp.

Vevpartiet som satt på var ett lite slitet praxis som dessutom börjat få lite skav igen så stänkte på lite färg på Rotor veven och skruvade i ett annat vevlager och monterade detta istället

Ingen skillnad för cykeln egentligen men alltid trevligt med roligare grejer.

IMG_8757.jpeg
IMG_8758.jpeg

Upptäckte även att växelvajern inte var helt hundra, kan förklara att den inte växlat helt hundra men lätt löst :)
IMG_8759.jpeg
IMG_8763.jpeg

IMG_8764.jpeg

Äntligen fått tummen ur och rivit denna. Nu ska man bara slipa en massa och fundera på vilken färg som hade varit kul.

Vill ha något lite mer low key men ändu unikt för en bullitt. Hojta om ni har något kul i bakhuvudet Visa bilaga 674662
Nu är jag väldigt sen på bollen, men kom att tänka på de här färg- och grafikalternativen. Med risk för att det kan anses kränkande för vissa då det är: bil, petroleumindustrin och alkohol. Men det är lite av tjusningen, tänker jag då att komma fräsande med på en lastcykel. Det blir lite på andra sidan av spektrumet. Vem vet kanske kan man ingjuta respekt hos griniga bilister till och med? :-D

what-has-kept-the-gulf-racing.jpg

1710876665948.jpeg

Senast ändrad:
Nu är jag väldigt sen på bollen, men kom att tänka på de här färg- och grafikalternativen. Med risk för att det kan anses kränkande för vissa då det är: bil, petroleumindustrin och alkohol. Men det är lite av tjusningen, tänker jag då att komma fräsande med på en lastcykel. Det blir lite på andra sidan av spektrumet. Vem vet kanske kan man ingjuta respekt av griniga bilister till och med? :-D

Visa bilaga 687175
Visa bilaga 687167

Inga dåliga tips, nu är den ju redan lackad men det snurrade absolut tankar kring detta. Jag var dock mer inne på Porsches apple liverty

1710878274104.jpeg

Svårt med proportioner på en cykel dock

Tillbaka
Topp