Byta bromsvajer

Butas

Medlem
Byta bromsvajer
Försöker byta bromsvajer på min cykel(skivbroms), men har problem med att få i vajern i höljet. Vad använder man egentligen för verktyg för att på effektivaste sätt kapa vajern? Att använda avbitartång fungerar ju inget vidare då vajern tenderar att bli spretig.

Finns det annars nåt vajerset att köpa där vajern redan är inkörd i höljet?

Byta bromsvajer
Försöker byta bromsvajer på min cykel(skivbroms), men har problem med att få i vajern i höljet. Vad använder man egentligen för verktyg för att på effektivaste sätt kapa vajern? Att använda avbitartång fungerar ju inget vidare då vajern tenderar att bli spretig.

Kör genom vajern och kapa efteråt?

Byta bromsvajer

Det går med en vass avbitare. Sedan får man tvinna ihop kardelerna igen. Tvinna åt rätt håll bara…
Och korta vajern efter att den har körts genom höljet och fästs i bromsens klämma.
Men bättre är som sagts ovan, en vajertång.
Glöm inte att montera vajernippeln i ändan så att vajern inte trasslar upp sig igen. Eller använd lödtenn, superlim eller nåt annat du har för handen.

Edit, ett tips om du bara har en vanlig avbitare tillhands; tejpa över stället du tänker klippa först och klipp sedan mitt på tejpen som då håller ihop kardelerna.
Dra sedan av tejpen rakt nedåt. Med lite tur håller kardelerna ihop då. Därpå vajernippel e.d.

Senast ändrad:
Byta bromsvajer
Biltema har t ex en billig som fungerar utmärkt.
+1
Sedan över 22 år sedan är jag en nöjd användare av Biltemas vajerklippare, den är fortfarande tillräckligt vass för att använda utan problem.
Trots att den säljs för endast 129 SEK kommer den med 10 års (begränsad) garanti
biltema_vajerklippare-webp.822093

(Den säljs även under annnat namn, men då till högre pris och med sämre garanti)

Tillbaka
Topp