Byta däck

• Trådstartare Trådstartare SucRam
  • Start datum Start datum
S

SucRam

Guest
Byta däck
Hej.
Jag skall byta däck för första gången.
Antar att det bara är att dra ur luften, kränga av däcket. På med det nya och pumpa.
Något jag missat? Några smarta tips och trix?

Tackar för er kunskap!

Byta däck
Pumpa i lite luft i däcket innan Du lägger den i däck-fälg. Då minskar Du risken för att klämma slangen eller få den att snurra sig.

// Jocke

Byta däck
Och se till att du vänder däcket rätt, de flesta (moderna) cykeldäck är mönstrade för att rulla lättare åt just ett håll.

Dessutom brukar det hjälpa att svära.

Byta däck
smurfrox skrev:
-------------------------------------------------------
> Och se till att du vänder däcket rätt, de flesta
> (moderna) cykeldäck är mönstrade för att rulla
> lättare åt just ett håll.
>
> Dessutom brukar det hjälpa att svära.

Mönstret ska vara på utsidan alltså..

Byta däck
Se till att däcket ligger centrerat i fälgen när du kränger på sista delen av däcket. Då går det smidigare. Använd diskmedel för ökat glid. Helst "Yes" Vårblom.

Byta däck
bigmollo skrev:
> Passa på att byta några gånger som träning. Då går
> det mycket enklare när du väl får punka i skogen.
>
> /Johan

Oj vad du kan, är du proffs på att kränga på gummi ?? :-)

Byta däck
bigmollo skrev:
> Passa på att byta några gånger som träning. Då går
> det mycket enklare när du väl får punka i skogen.
>
> /Johan

Tackar för tipset. Nu var det bara själva däcket jag ska byta, tänkte sätta på ett par dubbdäck.
Vad är UST?

Byta däck
JLarsson skrev:
> Bigmollo: Du borde träna på att ta med slang ut i
> skogen på tävling :o

Det handlar inte om träning, det handlar om droger..
/J

Byta däck
Se till att loggan om däcktillverkaren på däcket hamnar i centrum av ventilhålet på fälgen.Använd racerventil på slangen,lättviktslang och dyrt och proffsigt däck köpt hos ledande cykelaffär,inget biltema,rusta eller hos någon annan.

Byta däck
Ideal: den där boken finns hos Claes Ohlsson för 159:- o då är det dessutom version 4 (den blå), Biltema har bara version3 där det bla inte står något om hydraliska skivbromsar utan bara mekansika. En del andra ändringar också, men en mkt matnyggit bok för en person som mig som har en lätt centralplacerad tumme :)

Byta däck
mummel mutter

Däckbytet på racern i går kväll till mer punkteringssäkra däck för att inte punktera på dödsgruset slutade tydligen med punkterad slang eftersom det var slut på luft nu på morgonen.

Kan vara nån form av rekord i hur kort tid en slang överlevt.

Hoppas det inte är ett tecken på hur resten av säsongen ska bli.

mummel mutter

Byta däck
jansson99 skrev:
> Pumpa i lite luft i däcket innan Du lägger den i
> däck-fälg. Då minskar Du risken för att
> klämma slangen eller få den att snurra sig.
>
> // Jocke

Pröva med lite (lite!) luft i nya slangen istället. Lättare att pumpa än däcket... :p

Byta däck
Fick på mina nya dubbdäck utan verktyg för första gången. Man lär sig.

Skärmavbild 2024-11-16 kl. 11.42.11.png

Byta däck
Passa på att ta bort den fula plastskivan när du ändå har av kassetten.
Glömde det. Den skaver och låter lite. Tar bort den i morrn. Hjulen kommer från min förra vintercykel som är skrotad efter sju säsonger på saltade cykelbanor. Nu bli sommarcykeln Spec. Sirrus Comp -16.vintercykel då jag skaffat ny sommarcykel till nästa säsong en Scott Metrix 20 som köpte för 11990 i våras. Går i pension i vår så då blir det väl racer för hela slanten och sommarcykeln kommer jag nog inte ha någon större användning av då. Kommer kännas konstigt att inte ha ett jobb att cykla till efter 50 års pendlande.
Skärmavbild 2024-11-16 kl. 18.03.46.png
Skärmavbild 2024-11-16 kl. 17.58.07.png

Senast ändrad:
Byta däck
Glömde det. Den skaver och låter lite. Tar bort den i morrn. Hjulen kommer från min förra vintercykel som är skrotad efter sju säsonger på saltade cykelbanor. Nu bli sommarcykeln Spec. Sirrus Comp -16.vintercykel då jag skaffat ny sommarcykel till nästa säsong en Scott Metrix 20 som köpte för 11990 i våras. Går i pension i vår så då blir det väl racer för hela slanten och sommarcykeln kommer jag nog inte ha någon större användning av då. Kommer kännas konstigt att inte ha ett jobb att cykla till efter 50 års pendlande.
Visa bilaga 738419Visa bilaga 738420
Då kan du äntligen börja elitpensla på riktigt! Behövs inga kontors kläder, på med lycran och börja kränk el-cyklister och raw-bikeare på vägen till ex-jobbet, och när du kommer fram dit vinkar du hånfullt och fortsätter bara cykla, Forrest Gump-style :)

Tillbaka
Topp