Byta dämpare?

sundsten

Ny medlem
Byta dämpare?
Hej jag har en Trek 4300 Disc som jag funderar att byta framdämpare på.

Så jag undrar nu vad ska man tänka på?
Passar alla dämpare på min cykel?
Är det klurigt att byta?

Byta dämpare?
Alla enkelkronade dämpade med samma diameter på styrröret passar, men du lär ju ha 1 1/8" styrrör på TREK'en. Sedan är det ju upp till dig att välja vilken slaglängd du vill ha på gaffeln. Du får ju en förändrad geometri på cykeln om du ändrar slaglängden mot det du har idag. Se även på gaffelns "totallängd" för att få en fullständig bild av geometriförändringen om du väljer någonting med annorlunda slag än du har idag.

Byta dämpare?
120mm blir nog i längsta laget. Om du kör XC förstås, 105mm är nog mer lagom eller kanske 85. Med 120mm kommer geometrin förämdras ganska kraftigt, kan tänka mig att det sitter nåntin mellan 63-80mm på nu.

///Björn

Byta dämpare?
Vad har du för slaglängd på din nuvarande gaffel? Är det runt 80mm så kan nog en 100mm passa bättre än 120mm, det blir lite andra styrvinklar med längre gafflar. Är inte ramen anpassad för det kan det bli rätt konstigt, cykeln uppför sig helt annorlunda osv.

MX comp är fina gafflar, bra pris och håller bra. ETA kan vara kul att ha, om man kör väldigt ofta uppför jämna och fina branta backar. Ojämna och lite mindre branta backar fungerar det bäst utan ETA aktiverat.

/Leo

Byta dämpare?
hm, dämparen jag har nu har 70mm slaglängd. Så ni menar att 120mm är på tok för mycket? Därför jag vill gärna ha en gaffel med ordentlig slaglängd.
Och vad betyder XC?

Post Ändrad (04-04-09 21:32)

Byta dämpare?
XC=Cross Country, dvs vanlig skogscykling. En ny 80mm eller 100mm MX Comp känns nog mycket bättre än den befintliga 70mm som jag gissar är en rätt enkel sak utan oljedämpning?

/Leo

Tillbaka
Topp