Byta landsvägs vevparti till MTB vevparti

rois

Aktiv medlem
Jag har en cyclocrossliknande cykel med Shimano Hollowtech II vevlager. Jag vill byta vevpartiet (ett Tiagra vevparti) till ett MTB vevparti för att få lägre utväxling.
Är det något jag måste tänka på, eller är det bara att byta vevparti, flytta ned framväxeln, och sedan bara cykla på?

Berk

Aktiv medlem
Jag har en cyclocrossliknande cykel med Shimano Hollowtech II vevlager. Jag vill byta vevpartiet (ett Tiagra vevparti) till ett MTB vevparti för att få lägre utväxling.
Är det något jag måste tänka på, eller är det bara att byta vevparti, flytta ned framväxeln, och sedan bara cykla på?

Hat just beställt en mtb hollowtech vevparti till min sons lvgcykel. Att tänka på är att mtb hollowtech axlar är 5 mm bredare än lvg axlar. Så man behöver två 2.5 mm spacer med 24 mm innerdiameter, dom hittar man i tillbehör till vevlager. Också att tänka på är att kedjelinjen flyttar utåt, så man har dålig kettenlinjan på större drev bak. Verkar att du vill använda lättare växlar, så kanske är det problematiskt. Tror att det finns nu 46/30 lvg (gravel) vevpartier, kanske än bättre lösning?

EDIT: också q-faktor (som inte är en faktor) är längre på en mtb vevparti.

moros

Aktiv medlem
Har du två eller tre klingor idag? Byta till samma? Sen är det inte alltid så enkelt, framväxel är kanske inte alltid kompatibel. Kan du inte bara byta klingor på det du har nu?

D

Deleted member 43681

Guest
Tror att det finns nu 46/30 lvg (gravel) vevpartier, kanske än bättre lösning?

+1

HåkanC

Aktiv medlem

rois

Aktiv medlem
Det är en äldre cykel, från den tiden då det fortfarande var vanligt med 3-delade vevpartier.

Den har ett 3-delat Tiagra vevparti, 50-39-30, om jag räknar rätt. Det verkar vara detta,
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-tiagra-fc-4703-3x10-speed-crank-50-39-30-887179, med en kedjelinje på 45 mm.
Kassetten är 10 delad, 11-25. Bakväxeln är en Shimano 105 växel av äldre årgång.
Enligt spec så skall den klara 28 tänder. Vevhusets bredd är 68 mm.

Jag vill få en lägre lägsta växel, nu är den 30/25 = 1.2.
Jag vill ner mot omkring 0.8, så att utväxlingen blir som på en utpräglad långfärdscykel.

Att byta till ett 2-delat vevparti med 46/30 hjälper mig inte.
Mitt vevparti har löstagbara klingor. men jag misstänker att 30 är den minsta klingan jag kan få på,
så inte heller det löser mitt problem.
Bakväxeln skall klara 28 tänder, kanske lite till, men jag kommer inte ned till den utväxling jag vill ha.

Det går säkert att byta bakväxel till en moderna som klarar större kassetter, men blir det mer att byta.

Så att byta till ett MTB vevparti verkar vara en framkomlig väg. Dessutom kan jag behålla kassetten,
och få en tätstegad låg utväxling, vilket jag vill ha. Jag har f.ö gjort samma sak på en av mina cyklar,
men då var det fyrkantsvevparti. Där fick jag f.ö byta vevlager för att få rätt kedjelinjen.

När jag ser på MTB vevpartier så verkar de ha 50 mm i kedjelinje. Så första problemet är om det är för stor skillnad?
Också om en landvägskedja fungerar med ett MTB vevparti?

cerro

Aktiv medlem
rois: växeln går inte att justera längre ut än för ditt vevparti nu, det är problemet när kedjelinjen åker längre ut med ett mtbvevparti. Som sagt tidigare, mtbvevpartiet har längre axel, bredare kedjelinje och större q-faktor.

Jag hade köpt GRX eller något sådant 46/30 och sen bytt till en större kassett om du vill ha lättare.

Berk

Aktiv medlem
Det är enklare, billigare och bättre att köpa en ny bakväxel och kassett med större drev. Du behöver inte byta något annat, förutom kedjan om den blir för kort, men kedjan är ändå bra att byta när man byta kassett.

Pfaff

Aktiv medlem
Hat just beställt en mtb hollowtech vevparti till min sons lvgcykel. Att tänka på är att mtb hollowtech axlar är 5 mm bredare än lvg axlar. Så man behöver två 2.5 mm spacer med 24 mm innerdiameter, dom hittar man i tillbehör till vevlager. Också att tänka på är att kedjelinjen flyttar utåt, så man har dålig kettenlinjan på större drev bak. Verkar att du vill använda lättare växlar, så kanske är det problematiskt. Tror att det finns nu 46/30 lvg (gravel) vevpartier, kanske än bättre lösning?

EDIT: också q-faktor (som inte är en faktor) är längre på en mtb vevparti.

46-30 kan man lösa förhållandevis billigt med ett FSA Omega (tror jg modellen heter) vevparti.
Sedan vill jag dra mig till minnes att jag monterade två mellanringar på vänster sida på en cykel för att få kedjelinjen rätt. Den imploderade inte och inte gjorde det ont heller. Men det finns kanske andra nackdelar jag aldrig upptäckte?

NLC

Aktiv medlem
Det är enklare, billigare och bättre att köpa en ny bakväxel och kassett med större drev. Du behöver inte byta något annat, förutom kedjan om den blir för kort, men kedjan är ändå bra att byta när man byta kassett.

Japp, kanske en CS-HG500-10 11-32T räcker tillräckligt låångt

Annors

Aktiv medlem
Beroende på generation på växlarna så kan du byta bakväxel och på så sätt kunna få större kasett. Jag har 4600 tiagra på min cross med en 9 delad xt 772 bakväxel. jag har compact fram och 11-36 bak. SLX kasett och ultegra 6700 kedja. Kan nog lägga på 11-42 om jag vill men har inte testat.
Ulegra o 105 10 delat funkar oxå fint med 9 delade shimano bakväxlar.
Har man nya 4700 tiagra så klarar long cage en större range än äldre lvg grupper och grx 10 delad bakväxel upp till 36 tandad kasett.
Bara att experimentera lite.

rois

Aktiv medlem
Beroende på generation på växlarna så kan du byta bakväxel och på så sätt kunna få större kasett. Jag har 4600 tiagra på min cross med en 9 delad xt 772 bakväxel. jag har compact fram och 11-36 bak. SLX kasett och ultegra 6700 kedja. Kan nog lägga på 11-42 om jag vill men har inte testat.
Ulegra o 105 10 delat funkar oxå fint med 9 delade shimano bakväxlar.
Har man nya 4700 tiagra så klarar long cage en större range än äldre lvg grupper och grx 10 delad bakväxel upp till 36 tandad kasett.
Bara att experimentera lite.

Jag vill helst inte byta för mycket, då blir det ett dyrt experimenterande, och det är då mer rationellt att sälja cykeln och köpa en ny som har de egenskaper jag vill ha. Det har ju hänt en hel del sen min cykel tillverkades (2012). Exempelvis landsvägsväxlar som sväljer större kassetter, övergång från mekaniska skivbromsar till hydrauliska.
Det jag främst vill åstadkomma är att få en låg lägsta utväxling, för att kunna cykla med mycket vikt i långa uppförsbackar. Lite långfärdscykel stuk.

Jag har förstått att det kan bli svårt att uppnå genom att byta till MTB vevparti, eftersom kedjelinjen spökar. Det lär bli svårt att justera ner den. Jag klarade det på min simpla vardagscykeln, då jag bytte till ett kortare fyrkantsvevlager, och den möjligheten finns knappast på HT II system.

Jag har sett på bakväxeln, en 105 växel. Det står 5700 på den. Men jag kan inte lista ut om det är en long cage eller short cage. Kan man mäta upp det?

Om jag har tur så kan bakväxeln svälja en kassett med upp till 32 tänder, och då kommer jag nära det jag vill ha. Då räcker det med kassett/kedjebyte. Tyvärr förlorar jag den täta stegningen som nuvarande kassett ger.

F.ö tack för alla svar.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Täta stegningen är enda argumentet för vevpartibyte. Tror det blir oproblematiskt på minsta och mitten drev fram. Största drev fram med större drev bak är problematiskt. Du kan räkna om du behöver den utväxlingen eller du kan köra mitten drev fram och smp drev bak istället.

EDIT: har inte tittat om framväxel kan växla drev som har flyttat längre ut. Dom Pfaff skrev kan man flytta ut vänster arm mer än högre.

Senast ändrad:

rois

Aktiv medlem
Täta stegningen är enda argumentet för vevpartibyte. Tror det blir oproblematiskt på minsta och mitten drev fram. Största drev fram med större drev bak är problematiskt. Du kan räkna om du behöver den utväxlingen eller du kan köra mitten drev fram och smp drev bak istället.

EDIT: har inte tittat om framväxel kan växla drev som har flyttat längre ut. Dom Pfaff skrev kan man flytta ut vänster arm mer än högre.

Högsta utväxlingen är ju 50/11 = 4,55. Så mycket har jag bara användning för i utförsbackar, på plan mark använder jag det inte. Jag kan offra hög topphastighet, mot backtagningsförmåga.

Det som Pfaff skrev om förstår jag inte. Att justera på vänster sida (vänster arm) påverkar väl inte kedjelinjen på höger sida? Även om justeringen sker på höger sida med mellanringar, så bör det bli ännu sämre kedjelinje.

Jag är mer inne på att byta till maximalt stor kassett, men jag blir inte klok på om min 105/5700 växel är long cage eller short cage. Long cage klarar mer, så då kan jag vara i hamn. Någon som vet hur man mäter för att se om det är long eller short cage? Tyvärr har tillverkaren tagit bort mycket av specen för äldre årgångar av cykeln.

aki

Aktiv medlem
Posta en bild hör så kan nog nån komma med en gissning. En sån där Wolftooth Roadlink kan vara en lösning för att klara större kasset.

rois

Aktiv medlem
Posta en bild hör så kan nog nån komma med en gissning. En sån där Wolftooth Roadlink kan vara en lösning för att klara större kasset.

Jag tar en bild när jag hinner, tyvärr har jag bara en dålig mobilkamera. Jag gissas att jag har en 105 med vad Shimano kallar medium cage. Har tittat en del på Tiagra, och dessa växlar verkar klara större kassetter av någon anledning. Jag trodde att dyrare var bättre på alla punkter.

Har även funderat på kombinationen MTB vevparti + MTB framväxel. Det borde lösa problemet med kedjelinje.
Men hur fungerar landsvägsreglage (Tiagra) med MTB framväxel för 10-delat? Har läst någonstans på Happy att upp till 8-delat eller 9-delat så kan man mixa fritt mellan landsvägs och MTB komponenter, men efter detta är det ett problem då reglagen drar olika mycket vajer, och utväxlingen i växlarna är annorlunda.

Utpräglade långfärdscyklar verkar lösa problemet genom att använda drivlinor från MTB världen, och "bar end shifters" för växling, exempelvis Kona Sutra, https://konaworld.com/sutra.cfm.

HåkanC

Aktiv medlem
Jag har sett på bakväxeln, en 105 växel. Det står 5700 på den. Men jag kan inte lista ut om det är en long cage eller short cage. Kan man mäta upp det?
Här finns en sprängskiss, men tyvärr utan mått https://si.shimano.com/#/en/EV/RD-5700

Men efter lite googlande hittade jag den här bilden
Wwt25yM.jpg

Kommer härifrån: https://accidentalrandonneur.wordpr...-derailleur-cage-length-short-medium-or-long/
Där det finns fler bilder att jämföra med

Men efter ytterligare googlande hittade jag det här
Cage	        Shimano	        Campagnolo	Sram	Length
Short Cage	SS	        Short	        Short	50 mm (centre-centre)
Medium Cage	GS	        Medium	        Medium	74 mm (centre-centre)
Long Cage	SGS	        Triple	        WiFli	86 mm (centre-centre)

If you don’t know which one you have, determine this using the length. 
This is the distance between the axle of the upper and the axle of the lower derailleur jockey wheel.

Från: https://www.mantel.com/blog/en/derailleur-capacity-maximum-techcenter

Berk

Aktiv medlem
Det som Pfaff skrev om förstår jag inte. Att justera på vänster sida (vänster arm) påverkar väl inte kedjelinjen på höger sida? Även om justeringen sker på höger sida med mellanringar, så bör det bli ännu sämre kedjelinje.

En hollowtech axel till mtb är 5 mm längre än en lvg axel. Man måste alltså lägga till 5 mm spacer totalt. Vanligtvis skulle man lägga 2.5 mm på både höger och vänstersidan. Men man kan lägga mer på vänster och mindre på höger, så flyter drev mindre ut.
Har nu tittat och tror att kedjelinjen flyter ut bara 2.5 mm. Det är mindre än drev bak. Så tror att byte från lvg till mtb vevparti inte skulle medföra stora problem.

rois

Aktiv medlem
En hollowtech axel till mtb är 5 mm längre än en lvg axel. Man måste alltså lägga till 5 mm spacer totalt. Vanligtvis skulle man lägga 2.5 mm på både höger och vänstersidan. Men man kan lägga mer på vänster och mindre på höger, så flyter drev mindre ut.
Har nu tittat och tror att kedjelinjen flyter ut bara 2.5 mm. Det är mindre än drev bak. Så tror att byte från lvg till mtb vevparti inte skulle medföra stora problem.

Tack för svaret, då finns den möjligheten kvar. En mätning av vevpartiet ger att avståndet mellan 2 klingor är ca 6.5 mm, så det är kanske möjligt att justera 2.5 mm.
En följdfråga. Fungerar en kedja för 10-delat landsvägssystem till ett vevparti för 9-delat MTB system. Då har jag möjlighet att byta till billiga vevpartier med klingor helt i stål. Dom håller mycket länge, så man behöver inte vara så petig med kedjebyte. Tiagra vevpartiet som sitter på nu har aluminium klingor.

Annors

Aktiv medlem
Det går fint med en 10 delad kedja på et 9 delat vevparti.
Om du kollar på en deore 591 eller 592 bakväxel så kostar de 300 till 350 på webbutiker. Då kan du lägga på en större kasett. Även nya sora funkar och den klarar hyfsat stora kasetter. 250kr. Så det är inte speciellt dyrt. 8 o 9 delade lvg o mtb och 10 delad lvg var alla utbytbara på shimano innan tiagra 4700 kom. Men har man en äldre 10delad shimano så kan man mixa ihop och få en riktigt trevlig cross eller tourer.

rois

Aktiv medlem
Här finns en sprängskiss, men tyvärr utan mått https://si.shimano.com/#/en/EV/RD-5700

Men efter lite googlande hittade jag den här bilden
Wwt25yM.jpg

Kommer härifrån: https://accidentalrandonneur.wordpr...-derailleur-cage-length-short-medium-or-long/
Där det finns fler bilder att jämföra med

Men efter ytterligare googlande hittade jag det här
Cage            Shimano            Campagnolo    Sram    Length
Short Cage    SS            Short            Short    50 mm (centre-centre)
Medium Cage    GS            Medium            Medium    74 mm (centre-centre)
Long Cage    SGS            Triple            WiFli    86 mm (centre-centre)

If you don’t know which one you have, determine this using the length.
This is the distance between the axle of the upper and the axle of the lower derailleur jockey wheel.

Från: https://www.mantel.com/blog/en/derailleur-capacity-maximum-techcenter

Tack för svaret. Jag har mätt bakväxeln, och måttet för cagen ligger mellan 83 och 84 mm. Så den bör vara en long cage (86 mm enlig ovan). Den ser lång ut också, inte alls som de bilder jag sett på 105 växeln. Det borde vara denna, https://www.bike-components.de/en/S...2530/?o=200081-black-long&delivery_country=SE.
Enligt specen kan jag ha max 30 på största drevet (jag har 3-delat). Men maximala kapaciteten är 40, så jag kan kanske tänja gränserna och testa en 11-32 kassett ((50 + 32) - (30 + 11) = 41). Kombinationen största fram + största bak ör ju ganska onaturlig, så att den faller bort gör inget.

Pfaff

Aktiv medlem
Tack för svaret. Jag har mätt bakväxeln, och måttet för cagen ligger mellan 83 och 84 mm. Så den bör vara en long cage (86 mm enlig ovan). Den ser lång ut också, inte alls som de bilder jag sett på 105 växeln. Det borde vara denna, https://www.bike-components.de/en/S...2530/?o=200081-black-long&delivery_country=SE.
Enligt specen kan jag ha max 30 på största drevet (jag har 3-delat). Men maximala kapaciteten är 40, så jag kan kanske tänja gränserna och testa en 11-32 kassett ((50 + 32) - (30 + 11) = 41). Kombinationen största fram + största bak ör ju ganska onaturlig, så att den faller bort gör inget.

Shimano är väldigt försiktiga med att ange max kapacitet för största krans. 4 kuggar större är i regel inget problem. Dvs en 34-krans går bra. Jag har kört 46-30 fram och 11-36 kassett utan problem. Dock med Force long cage, men det lär inte ha betydelse.

rois

Aktiv medlem
Det går fint med en 10 delad kedja på et 9 delat vevparti.
Om du kollar på en deore 591 eller 592 bakväxel så kostar de 300 till 350 på webbutiker. Då kan du lägga på en större kasett. Även nya sora funkar och den klarar hyfsat stora kasetter. 250kr. Så det är inte speciellt dyrt. 8 o 9 delade lvg o mtb och 10 delad lvg var alla utbytbara på shimano innan tiagra 4700 kom. Men har man en äldre 10delad shimano så kan man mixa ihop och få en riktigt trevlig cross eller tourer.

Tack för svaret. Jag har två frågor.

Deore bakväxlarna ovan är avsedda för 9 växlar. Men fungerar dom även för reglage med 10 växlar, dvs kan man använda alla 10 växlar?

Min cykel är av årsmodell 2012, och jag vet inte när Tiagra 4700 kom. Vet du/någon när 4700 serien kom?
Jag har sett både på reglagen, framväxel och vevpartiet. Den enda märkningen förutom Tiagra på alla dessa delar, är att på vänster vevarm står det FC-4600, så det indikerar att vevpartiet är från 4600 serien. Dock vet jag inte vilken serie reglagen är från, och det är den kritiska komponenten.

Berk

Aktiv medlem
Deore bakväxlarna ovan är avsedda för 9 växlar. Men fungerar dom även för reglage med 10 växlar, dvs kan man använda alla 10 växlar?

Som nagon redan skrev, Shimano är konservativ med sin Specs. 32 funkar säkert med din baxväxel och 34 troligtvis också. Köp ingen ny bakväxel, men prov först med ny kassett.
Jag minns inte alla detaljer, men Shimano har långt haft samma cable-pull på alla grupper, så man kan mixa alla gamlare bakväxel.

rois

Aktiv medlem
Som nagon redan skrev, Shimano är konservativ med sin Specs. 32 funkar säkert med din baxväxel och 34 troligtvis också. Köp ingen ny bakväxel, men prov först med ny kassett.
Jag minns inte alla detaljer, men Shimano har långt haft samma cable-pull på alla grupper, så man kan mixa alla gamlare bakväxel.

Jag lyckade googla fram info om Tiagra 4600, https://en.wikipedia.org/wiki/Shimano. Som Daniel skriver så kom Tiagra 4700 år 2015. Så jag har Tiagra 4600, eftersom cykeln år från 4600.

Så om jag sammanfattar allt här så har jag flera möjligheter:
Byta kassett till upp till 34 tänder. Det ger en lägsta utväxling på 0.88, vilket är ganska bra. Dock förlorar jag den täta stegningen vilket jag helst vill ha kvar. En billig och enklaste lösningen, kostar 350-400 kronor.

Byta bakväxel till Deore, och förmodligen få möjlighet till ännu större kassett. Kostar lite mer, och ger kanske inte så mycket till jämfört med att ett byte av drev från 25 till 34 tänder.

Byte av vevparti till MTB variant, och lägga spacers på vänster sida för att kompensera för bredare axel. Här får jag se närmare på vad som finns. Om jag väljer denna variant så behåller jag den täta stegningen som min kassett har, men får samma lägsta utväxling som byte av enbart kassett ger. Den här lösningen ger möjlighet till mer optimering om jag kombinerar med kassettbyte.

aki

Aktiv medlem
Jah brottades med liknande problem på min frus landsvägscykel. Hon hade tyngre växlar än hom behövde, men inte tillräckligt lätta. Det slutade med att jag bytte till ett mindre vevparti, eftersom det var där problemet låg. Funderade också på mtb-vevparti, men det verkade som att klämman för framväxeln skulle krocka med nedre skruven för flaskstället.

HåkanC

Aktiv medlem
Ett ytterligare alternativ kan vara att byta din lilla klinga + kassett
från 30 => 26 (jag tror det ska funka) och kombinera det med en 12-30 kassett för att få fortsatt täta steg
Jag har ett svagt minne av att jag för flera år sedan cyklade med en man som hade bytt från 30 => 26 (28?) på sitt Shimano trippel lvg-parti.
https://www.bike24.com/p26280.html
https://www.bike24.com/p263735.html

Berk

Aktiv medlem
Med 11-32 eller 11-36 kassett kan man, beroende av konditionen, stor del av tiden kora 50 fram och växla mellan 18-20-22 eller 17-19-21 bak. Det ger inte mycket större steg och har fördelar att man kör växlar med mindre friktion och mycket mindre slitage än med mindre drev fram och bak.

BengtG

Aktiv medlem
Jag lyckade googla fram info om Tiagra 4600, https://en.wikipedia.org/wiki/Shimano. Som Daniel skriver så kom Tiagra 4700 år 2015. Så jag har Tiagra 4600, eftersom cykeln år från 4600.

Så om jag sammanfattar allt här så har jag flera möjligheter:
Byta kassett till upp till 34 tänder. Det ger en lägsta utväxling på 0.88, vilket är ganska bra. Dock förlorar jag den täta stegningen vilket jag helst vill ha kvar. En billig och enklaste lösningen, kostar 350-400 kronor.

Byta bakväxel till Deore, och förmodligen få möjlighet till ännu större kassett. Kostar lite mer, och ger kanske inte så mycket till jämfört med att ett byte av drev från 25 till 34 tänder.

Byte av vevparti till MTB variant, och lägga spacers på vänster sida för att kompensera för bredare axel. Här får jag se närmare på vad som finns. Om jag väljer denna variant så behåller jag den täta stegningen som min kassett har, men får samma lägsta utväxling som byte av enbart kassett ger. Den här lösningen ger möjlighet till mer optimering om jag kombinerar med kassettbyte.
Det jag främst vill åstadkomma är att få en låg lägsta utväxling, för att kunna cykla med mycket vikt i långa uppförsbackar. Lite långfärdscykel stuk.
Ett trippel Shimano vevparti har en yttre BCD på 110 mm och en inre, tredje, på 74 mm. Leta efter ett tredje kedjehjul med 24 t, det finns, jag har (fem bult). Vinsten är att Du får en lägsta växel mindre än ett. Du slipper att släpa 40 t uppför stigningarna och har kvar täta utväxlingar bak. Voila!

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Ett trippel Shimano vevparti har en yttre BCD på 110 mm och en inre, tredje, på 74 mm. Leta efter ett tredje kedjehjul med 24 t, det finns, jag har (fem bult). Vinsten är att Du får en lägsta växel mindre än ett. Du slipper att släpa 40 t uppför stigningarna och har kvar täta utväxlingar bak. Voila!

Nej, Shimano lvg triple som FC-6403 har 130 mm BDC på yttre och 92mm på inre, så 30 t är minst.

Stumpy

Aktiv medlem
Tror jag har en 10-delad 11-34 kassett att sälja billigt om du vill prova det alternativet.
Edit: 11-36 var det visst jag hade i en låda.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Nej, Shimano lvg triple som FC-6403 har 130 mm BDC på yttre och 92mm på inre, så 30 t är minst.
Är du säker på att det ens har funnits ett FC-6403?
Så vitt jag vet har BCD hos Shimanos lvg-tripplar varierat genom åren, men det vara bara en del av de senaste 5-arms som hade BCD 92 på inre,
men flera andra har haft BCD 74, för att förvirra ytterligare har de senaste dessutom fyra armar medan de äldre är 5-arm

BCD 92: FC-7803, FC-6703, FC-4603
BCD 74 5-arm: FC-6603, FC-5603, FC-5703
BCD 74 4-arm: FC-4703
Det finns säkert fler som jag har missat.

BengtG

Aktiv medlem
Var skrev jag att vevpartiet ifråga var ett lvg? Hur Shimano betecknar sina utrustningsdetaljer är väl inget som vi konsumenter måste rätta oss efter! Om jag vill använda en MTB vev på landsväg så gör jag det. Dessutom, jag har flera sådana vevar. Jag skrev det! Läs om!

Berk

Aktiv medlem
Är du säker på att det ens har funnits ett FC-6403?
Så vitt jag vet har BCD hos Shimanos lvg-tripplar varierat genom åren, men det vara bara en del av de senaste 5-arms som hade BCD 92 på inre,
men flera andra har haft BCD 74, för att förvirra ytterligare har de senaste dessutom fyra armar medan de äldre är 5-arm

BCD 92: FC-7803, FC-6703, FC-4603
BCD 74 5-arm: FC-6603, FC-5603, FC-5703
BCD 74 4-arm: FC-4703
Det finns säkert fler som jag har missat.

Här:
[/URL]

Berk

Aktiv medlem
Var skrev jag att vevpartiet ifråga var ett lvg? Hur Shimano betecknar sina utrustningsdetaljer är väl inget som vi konsumenter måste rätta oss efter! Om jag vill använda en MTB vev på landsväg så gör jag det. Dessutom, jag har flera sådana vevar. Jag skrev det! Läs om!

Ursäkta, men du skrev "Ett trippel Shimano vevparti har en yttre BCD på 110 mm och en inre, tredje, på 74 mm." Det verkar som du menade att alla Shimano trippel har den BCD. Jag skrev bara om (gamla) lvg vevparti. Vet att mtb vevparti (kan) har annorlunda BCD.

HåkanC

Aktiv medlem
Var skrev jag att vevpartiet ifråga var ett lvg? Hur Shimano betecknar sina utrustningsdetaljer är väl inget som vi konsumenter måste rätta oss efter! Om jag vill använda en MTB vev på landsväg så gör jag det. Dessutom, jag har flera sådana vevar.
Vilka/vilket shimanovevpartier är det då som har sådan BCDer som du beskrev i #31
Ett trippel Shimano vevparti har en yttre BCD på 110 mm och en inre, tredje, på 74 mm.
För är det inte så att, det Shimano väljer att kalla, MTB-vevpartier aldrig har haft en BCD på 110? Åtminstone inte de senaste 25-30 åren? Dessutom är det väl även så att 110 BCD har väl bara de senaste av Shimanos vevpartier haft, dvs de med 4 armar. Åtminstone de från det här årtusendet.

Den länken funkar inte för mig
Men om jag söker i Shimanos Tech Docs får jag ingen träff på FC-6403: Nothing matched your search criteria.

Men vad som borde vara mer aktuellt för just den här tråden är vad TS skriver i #7
Den har ett 3-delat Tiagra vevparti, 50-39-30, om jag räknar rätt. Det verkar vara detta,
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-tiagra-fc-4703-3x10-speed-crank-50-39-30-887179,
Stämmer det, och vad Berk skrev i #32, funkar det inte att byta inre från 30 till mindre
Tyvärr

Berk

Aktiv medlem
Trodde TS hade FC-4603.
FC-4703 har 110/74 mm BCD. Så om TS har den finns det hopp. Vet inte om det finns 4-arm drev med 26 eller 28 t.

Berk

Aktiv medlem
Ser nu att problemet var att jag skrev FC-6403, men menade FC-4603 som TS har. So tyvärr ingen hopp där.

HåkanC

Aktiv medlem

rois

Aktiv medlem
Hej igen

Jag hittade spec på mitt vevparti, https://si.shimano.com/pdfs/si/SI-1MG0A-001-ENG.pdf.
FC-4603/R563, 50D-39D-30T, med BCD 130 / 92 mm.
Så då är min fråga vilka de minsta är klingorna jag kan få på vevpartiet.
Om det går att få på mindre klingor, så är det ett bättre alternativ än att byta till MTB vevparti, pga kedjelinjeproblem.
Misstänker dock att jag inte får på mindre än 30 klingan jag har nu.

Om det går att på på mindre, var kan jag hitta klingor i stål? Vill helst undvika aluminiumklingor, pga slitage.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer