Det är en äldre cykel, från den tiden då det fortfarande var vanligt med 3-delade vevpartier.
Den har ett 3-delat Tiagra vevparti, 50-39-30, om jag räknar rätt. Det verkar vara detta,
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-tiagra-fc-4703-3x10-speed-crank-50-39-30-887179, med en kedjelinje på 45 mm.
Kassetten är 10 delad, 11-25. Bakväxeln är en Shimano 105 växel av äldre årgång.
Enligt spec så skall den klara 28 tänder. Vevhusets bredd är 68 mm.
Jag vill få en lägre lägsta växel, nu är den 30/25 = 1.2.
Jag vill ner mot omkring 0.8, så att utväxlingen blir som på en utpräglad långfärdscykel.
Att byta till ett 2-delat vevparti med 46/30 hjälper mig inte.
Mitt vevparti har löstagbara klingor. men jag misstänker att 30 är den minsta klingan jag kan få på,
så inte heller det löser mitt problem.
Bakväxeln skall klara 28 tänder, kanske lite till, men jag kommer inte ned till den utväxling jag vill ha.
Det går säkert att byta bakväxel till en moderna som klarar större kassetter, men blir det mer att byta.
Så att byta till ett MTB vevparti verkar vara en framkomlig väg. Dessutom kan jag behålla kassetten,
och få en tätstegad låg utväxling, vilket jag vill ha. Jag har f.ö gjort samma sak på en av mina cyklar,
men då var det fyrkantsvevparti. Där fick jag f.ö byta vevlager för att få rätt kedjelinjen.
När jag ser på MTB vevpartier så verkar de ha 50 mm i kedjelinje. Så första problemet är om det är för stor skillnad?
Också om en landvägskedja fungerar med ett MTB vevparti?